• 0

Incidenteel inhuren van een bekende

Beste HL'ers,

Na een paar dagen onderzoek en een afspraak bij een payroll bedrijf wil ik graag de volgende situatie aan jullie voorleggen.

Ik heb een eenmanszaak en wil incidenteel de hulp van een van mijn vrienden inschakelen. Dit zal twee tot drie keer per maand gebeuren, en dit zullen vaak andere mensen zijn.

Een payroll bedrijf inschakelen is voor mij eigenlijk te duur, ik reken op dit moment 15 euro per uur aan mijn opdrachtgever voor hen, en had gehoopt hen 10 euro bruto te kunnen betalen . Hen zelf in dienst nemen lijkt een goedkopere optie, ik vind het geen probleem zelf administratieve lasten erbij te krijgen, ik krijg hier hulp bij en tevens vind ik het leuk en leerzaam.

Ik heb veel berichten gelezen met soortgelijke vragen, alleen ging het hier vaak om structurelere werkzaamheden of het inhuren van "onbekenden".

Ik zou graag advies van jullie krijgen over bijvoorbeeld

- Is het uberhaupt een mogelijkheid hen zelf in te huren

- Wat voor een contract zou ik hen moeten aanbieden

- Of is het misschien allemaal echt de moeite niet waard?

Alvast bedankt voor jullie moeite,

Tim

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/31637-incidenteel-inhuren-van-een-bekende/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Misschien biedt betalen via IB47 je uitkomst. Al naar gekeken? Is al wel het eea over geschreven op HL.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

• 0

Beste Yannick,

Het IB47 formulier heb ik een aantal keer voorbij zien komen, dat leek mij de ideale oplossing. Echter was het mij niet duidelijk hoe vaak zoiets mag voorkomen, zonder dat de belastingdienst dit gaat zien als een dienstverband?

Ik zal voor de duidelijkheid nog even een voorbeeld schetsen.

Opdrachtgever huurt mij in voor een klus en gaat akkoord dat ik de hulp van een vriend inschakel. Ik reken opdrachtgever 20 euro excl. per persoon per uur. Nu wil ik mijn vriend zijn deel uitbetalen. Ik hoef hier niet op te verdienen, maar wil er natuurlijk ook geen verlies op maken.

De payroll situatie is als volgt:

12,19 euro bruto per uur x 1,64 = 20 euro excl. per uur, dus 12,19 euro bruto als loon voor mijn vriend

Hoe zou dat er dan uit zien emt de IB47 methode? En hoe ga ik dan om met de btw?

Joost, ook bedankt voor jouw reactie. Ik heb je artikelen gelezen. Ik heb hierin voor mijn vraag geen antwoord gevonden, omdat ik in mijn situatie mijn vrienden voor die enkele keer meehelpen niet wil lastigvallen met KVK en VAR perikelen. Misschien heb ik het door mijn gebrek aan kennis niet goed begrepen.

Groet Tim

• 0

Dag Tim

Ik wil boven alles aangeven dat incidenteel in dit verband geen enkel verschil maakt in de vraag of het een dienstverband is of niet.

De IB47 ben ik toch terughoudender mee geworden.

Als je ze niet lastig wilt vallen met de VAR en de KvK, neem ze dan in loondienst met een contract op basis van nul uren.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Beste Joost,

Wederom bedankt voor je reactie. Een nul uren contract leek mij ook een goede optie, alleen lees ik dat zon contract na zes maanden jou als werkgever verplicht werk en loon (in dezelfde mate) te blijven verschaffen. Nu maakt dat met vrienden natuurlijk niet zoveel uit, maar het kan wel gekke situaties leveren. Iemand ervaring met een dergelijk nul urencontract?

Groet,

Tim

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar