• 0

ABC transactie waarbij BC in NL goederen naar BE

Ik heb veel over de ABC regeling gelezen,

 

Wij hebben nu een klant die wil dat onze inkoop vanuit FR (A) direct geleverd woord naar Belgie (D) onder een andere klanten naam dan factuur. De factuur gaat van FR (A) naar ons (B) in NL en van B naar klant © in NL

 

BTW ga ik ervanuit dat ik een factuur krijg van A van 0% en wij (B) moeten facturen met 19% aan ©. Gaat dit goed?

 

Maar hoe gaat dit met de Intrastat (A) doet aangifte van Intracommunitaure leveringen en maakt voor de BTW een Verkooplijst binnen de EU. Maar wie moet de aangifte doen voor de intracommunitaure verwervingen is dit B is dit C of is dit toch D.

 

We hebben dit ook gevraagd een boekhouder, maar daar ben ik het zelf niet helemaal mee eens.

 

De boekhouder zegt dat wij een fiscale vertegenwoordiger in BE moeten hebben en dan deze intrastat aangifte moeten doen en als C zich ook als fiscale vertegenwoordiger in BE moeten wij facturen vanuit BE aan C BE zonder BTW, terwijl de goederen in BE zijn vind ik zelf dit heel onlogisch! Terwijl als C zich niet registreert in BE, moeten wij facturen vanuit BE met 21% BTW. Omdat ik dit zelf niet echt logisch vind zou ik willen weten wat jullie hier nou van vinden?

 

Alvast bedankt voor de hulp.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij A-B-C-(D)-(E…)-contracten gaat het voor de BTW hierom:

Elke levering wordt apart behandeld voor de omzetbelasting.

 

Ik denk dat jouw verhaal hierop neerkomt:

 

De transactie tussen A en B (tussen FR en NL is levering nr. 1).

De transactie tussen B en C (binnen NL is levering nr. 2).

De transactie tussen C en D (tussen NL en BE is levering nr. 3).

 

Dus eerst koop je goederen in vanuit FR met afleveradres BE. Daarna factureer je NL die geen goederen krijgen (want die zijn al geleverd). En zij doen vervolgens wat zij menen dat zij moeten doen m.b.t. dit verhaal (dat is hun zaak).

 

Bij de eerste transactie wordt de BTW verlegd naar jou. Bij de tweede breng je BTW in rekening.

 

Hier is echter wel een MAAR aan verbonden. Want die binnenlandse levering (nr. 2) bestaat eigenlijk helemaal niet.

 

Ik zou persoonlijk bellen met de belastingtelefoon (moet je wel een beetje doorvragen naar een expert, want anders krijg je een dom antwoord van de 1e-lijns medewerker) en deze vraag gericht stellen:

“Wordt deze levering geacht om een binnenlandse levering te zijn, ondanks dat de goederen nooit in NL zijn geweest (maar rechtstreeks vanuit FR naar BE vervoerd zijn)?”

 

Link naar reactie
  • 0

Zoals ik lees gaat deze regeling er vanuit dat Partij C die de factuur van ons krijg in een ander EU land zijn BTW nummer heeft.

 

In dit geval heeft Hij zijn DC bij een derde ondergebracht namelijk D die wel in Belgie zit.

 

Tevens houd je het intrastat vraag stuk, deze moeten een een EU land als binnenkomend worden aangegeven, wie moet dat in dit geval doen en in welk land?

Link naar reactie
  • 0

Als ik het goed begrijp worden de goederen door A bij D afgeleverd en is de factuurstroom als volgt:

 

A (FR bedrijf) aan B (NL bedrijf)

B (NL bedrijf) aan C (NL bedrijf)

D (NL bedrijf) aan D (BE bedrijf)

 

De intracommunautaire levering vindt plaats tussen Frankrijk en België. Er zou een (vereenvoudigde) ABC transactie plaats kunnen hebben tussen A, B en C, maar dan dient C zich voor de BTW in België te registreren. Bovendien dient het vervoer van Frankrijk naar België dan te worden verzorgd door A of B. Indien niet wordt gekozen voor een vereenvoudigde ABC transactie zullen B (uw bedrijf) en C (uw klant) zich beide in België voor de BTW moeten registreren. In dat geval is de levering tussen B en C een lokale Belgische levering met Belgische BTW.

 

De levering tussen C en D zal een lokale (Belgische) levering zijn met verlegging van de BTW naar bedrijf D (in België kent de BTW wetgeving een verlegging van de BTW van en buitenlandse leverancier naar een Belgische ondernemer op basis van art. 51 lid 2 van het Belgisch BTW Wetboek).

 

Conclusie: Bedrijf C (uw klant) zal zich in ieder geval in België moeten registreren en aangifte moeten doen.

 

Ingeval een vereenvoudigde ABC transactie van toepassing is, zien de facturen er dus als volgt uit:

 

A -> B: "Intracommunautaire levering" (BTW = 0%)

B -> C: "BTW verlegd, vereenvoudigde ABC levering" (geen BTW)

C -> D: "BTW verlegd aan medecontractant, artikel 51 lid 2 (Belgisch) BTW Wetboek" (geen BTW)

 

Ingeval de verenvoudigde ABC transactie niet te realiseren is, wordt dit:

 

A -> B: "Intracommunautaire levering" (0% BTW)

B -> C: Lokale Belgische levering met Belgische BTW (21 % BTW)

C -> D: "BTW verlegd aan medecontractant, artikel 51 lid 2 (Belgisch) BTW Wetboek" (geen BTW)

 

Ik hoop dat dit helpt.

 

Peter

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 124 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.