• 0

werkkamer in huis

Hallo

 

Hoe kun je het beste een werkkamer in de eigen woning opvoeren in je belastingaangifte ?

Ik zie even door de bomen het bos niet meer. Ik hoor verhalen over beperkte hypotheekaftrek etc.

 

Het gaat om een schoonheidssalon aan huis en mijn vrouw verdient vanuit die ruimte haar volledige inkomen. Heeft iemand tips ??

 

Bij voorbaat dank.

 

Jeroen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij een huurwoning kun je de huur- en energie-kosten verhoudigsgewijs aftrekken. Als je bijvoorbeeld 25% aan oppervlakte gebruikt voor je bedrijf, en jaarlijks 10.000 euro aan huur en energie betaald kom je aan een kostenpost van 2500 euro. Dit bedrag kun je boeken als 'huisvestingskosten' op je winst/verliesrekening.

 

Overigens gelden hier wel stricte regels voor - je moet het overgrote deel van je omzet realiseren in en vanuit die werkruimte... maar dat lijkt me bij zo'n salon wel realistisch.

 

Hoe de berekening voor een koophuis in zn werk gaat kan ik je echter zo snel niet vertellen, maar er loopt hier vast wel iemand rond met een kantoor aan koophuis ;)

 

Link naar reactie
  • 0

Wees voorzichtig met het opvoeren van huisvestingskosten voor je eigen zaak zolang die niet als "gescheiden gedeelte" gezien kan worden van je eigen woonhuis...

Je kantoor moet een eigen ingang hebben en bijvoorbeeld eigen sanitaire voorzieningen....anders kun je het schudden met aftrekken van huisvestingskosten....

Vroeger kon het inderdaad wel.....maar ja dat was vroeger...

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Wees voorzichtig met het opvoeren van huisvestingskosten voor je eigen zaak zolang die niet als "gescheiden gedeelte" gezien kan worden van je eigen woonhuis...

Je kantoor moet een eigen ingang hebben en bijvoorbeeld eigen sanitaire voorzieningen....anders kun je het schudden met aftrekken van huisvestingskosten....

Vroeger kon het inderdaad wel.....maar ja dat was vroeger...

 

Geld dit niet vanaf 2005? Zoiets had ik opgevangen tijdens een seminar van de kvk.

Link naar reactie
  • 0

Er gaat wel wat veranderen per 1/1/2005 inderdaad, zie:

 

http://www.dezaak.nl/renderer.do/menuId/2141/sf/2141/returnPage/2141/itemId/85019/realItemId/85019/pageId/381/instanceId/2191/

 

Dat 'zelfstandigheidscriterium' is het nieuwe gedeelte, maar nog niet van toepassing op 2003 en 2004.

 

Overigens vind ik die regels per 2005 maar weer een nare actie.. je betaalt wel meer omdat je groter moet wonen, maar kan dat niet als kosten opgeven. Ondertussen zou ik bijna beter af zijn als ik mn kantoor aan een student verhuur en iets van hetzelfde formaat in het verzamelpand aan de overkant betrek.

Link naar reactie
  • 0

Als je thuis werkt kan 20 % van je huisvestingskosten (de huur of 2,4 maal het huurwaardeforfait) als zakelijke kosten opgevoerd worden. Er zijn wel (strenge) voorwaarden aan verbonden (met name tenminste 30 % van het totaal arbeidsinkomen in de werkruimte thuis verdienen en in totaal zelfs 70 % in en vanuit je werkruimte). Deze 20 % dekt ook de inrichtingskosten en de kosten van energie.

 

Zo is het nu nog....maar pas wel op dat gaat dus veranderen...

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Kan ik dit ergens terugvinden ? Ik neem aan dat je ook met het percentage van de woning zit. ALvast bedankt

 

Als je thuis werkt kan 20 % van je huisvestingskosten (de huur of 2,4 maal het huurwaardeforfait) als zakelijke kosten opgevoerd worden. Er zijn wel (strenge) voorwaarden aan verbonden (met name tenminste 30 % van het totaal arbeidsinkomen in de werkruimte thuis verdienen en in totaal zelfs 70 % in en vanuit je werkruimte). Deze 20 % dekt ook de inrichtingskosten en de kosten van energie.

 

Zo is het nu nog....maar pas wel op dat gaat dus veranderen...

Link naar reactie
  • 0

We hebben een koophuis, sinds kort, in een huurhuis wisten we wel hoe het werkte maar nu dus niet.

 

Heb het ergens gelezen in een uitspraak van rechter (dat soort uitspraken noteer ik vaak als handige weetjes)

...Weet echter de bron niet meer precies...

 

Jeroen, hebben jullie trouwens een koophuis of huurhuis..?

Dit is wel even belangrijk...

Link naar reactie
  • 0

Als je een pand (of een deel van de eigen woning) aan een "verbonden" onderneming (een BV van jou, je partner of kinderen of een IB-onderneming van je partner of kinderen) verhuurt/ter beschikking stelt, dan komt zo'n pand fiscaal in box I met gevolg dat de hypotheekrente nog wel aftrekbaar is evenals onderhoud e.d. maar dat eventuele vermogenswinst (waardestijging bij verkoop) ook belast wordt! Als je ORG aan je eigen IB-onderneming verhuurt/ter beschikking stelt, dan komt het pand of als verplicht ondernemingsvermogen op de balans van je onderneming (tegen de huidige, reëel waarde) of als er sprake is van keuzevermogen eventueel in box III (ook weer tegen de werkelijke waarde, dus niet de WOZ-waarde), maar dan mag je maximaal als huur rekenen 4% van de waarde! Betaalde rente is dan dus ook niet meer aftrekbaar! Er is sprake van keuzevermogen als er sprake is van vermogensbestanddelen die niet uitsluitend zakelijk en niet uitsluitend privé gebruikt worden, dan mag je i.h.a. binnen de grenzen van de redelijkheid kiezen e.e.a. in privé te nemen en een redelijke vergoeding voor het zakelijk gebruik te rekenen of e.e.a. tot het ondernemingsvermogen te rekenen en een redelijke vergoeding voor het privé gebruik te rekenen. Bij panden is de bouwkundige aard van belang, bij een woonwinkelpand met aparte ingangen e.d. zal het winkelgedeelte al gauw verplicht ondernemingsvermogen zijn en het woonhuis dan uiteraard privé. Bij een praktijk in huis is zo'n splitsing i.h.a. niet mogelijk en dus zal er sprake zijn van keuzevermogen.

 

Kortom: een ingewikkeld onderwerp met veel haken en ogen en om de gunstigste keuze te bepalen moet je soms uitgaan van een zekere maar relatief klein jaarlijks belastingvoordeel op korte termijn versus een mogelijk groot belastingnadeel op lange termijn (de belasting over de verkoopwinst). De eisen voor aftrekbaarheid van werkruimte thuis zijn: 30% van je verdienste in de werkruimte verdienen, 70% in of vanuit de werkruimte en de werkruimte moet zelfstandig zijn, dus een aparte ingang en/of aparte sanitaire voorzieningen. Het moet a.h.w. apart te verhuren zijn.

 

Verder staat er in het handboek ondernemen 2003 hoofdstuk 7 ook het een en ander zeer uitgebreidt uitgelegd...

 

Egbert Punter

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 93 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.