• 0

Contract wel geldig?

Beste Lezers,

 

Ik heb hier op higherlevel rond gekeken maar ik kan niet echt een antwoord vinden op mijn vraag.

Als eerste, ik ben 17 en heb een contract getekend en mijn ouders niet.

Omdat ik geen 18 ben, ben ik dus minderjarig.

Nu staat er in het contract dat ik na beëindiging van het contract 2 jaar lang op welke wijze dan ook direct of indirect op enige wijze werkzaam te zijn bij een soort bedrijf. Als men hier achter zou komen moet ik een boete betalen, ook mag ik na het verloop van mijn contract niet met klanten praten en of werknemers.

 

Is het contract dan officieel geldig aangezien ik minderjarig ben en er wel wat aanverdien?

Ook was ik voorplan om voor me zelf te beginnen en natuurlijk speel ik niet vals door klanten te mailen.

Ik wil een eerlijke ondernemer zijn.

Dus zou ik voor me zelf kunnen beginnen en is het contract wel of niet geldig dat ik getekend heb?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ha v0id,

 

Jij kunt als minderjarige een arbeidsovereenkomst aangaan zonder dat je ouders meetekenen. Je hebt wel de toestemming van jouw ouders nodig. niet binnen 4 weken protest bij de werkgever hebben aangetekend dan is het uitgangspunt dat deze toestemming verleend is. Je bent dus een volwaardige medewerker op alle punten behalve één: de arbeidsovereenkomst kan geen rechtsgeldig concurrentiebeding bevatten.

Met andere woorden, het beding is niet rechtsgeldig en je kan er dus niet aan gehouden worden. Er is geen beletsel om een zaak voor jezelf te beginnen. Het zou je wel sieren als je je netjes gedraagt t.o.v. je voormalige werkgever, maar dit kan niet afgedwongen worden.

 

Antwoord op jouw vraag: de arbeidsovereenkomst is rechtsgeldig, het concurrentiebeding is dat niet.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hoi Dennis,

 

Bedankt voor je antwoord. Ik begrijp nog niet echt alle woorden, maar dat komt wel goed.

Ik gedraag mij natuurlijk, ik wil dan ook een goede ondernemer zijn die op een eerlijke manier bezig is!

Ik begrijp er dus uit dat als ik voor me zelf begin ze mij geen boetes kunnen geven. Of dat ik niet met mensen mag praten?

Link naar reactie
  • 0

Dag .v0id,

 

Eens even kijken waar je over kunt struikelen:

 

- Arbeidsovereenkomst is wat jij bedoelt met contract. Een contract is te algemeen, in principe is alles wat je met een ander overeenkomst een contract. Een arbeidsovereenkomst is een heel specifiek contract, vandaar dat we het liever hebben over een arbeidsovereenkomst (of AOK) dan over een contract.

 

- Rechtsgeldig betekent dat een van de partij voor de rechter nakoming van een afspraak kan afdwingen. Als jij iets anders doet dan is afgesproken met jouw werkgever, en er is rechtsgeldige afspraak gemaakt, dan kan de werkgever naar de rechter gaan om jou te corrigeren.

 

- Concurrentiebeding - dat is een lastige. Een beding is een afspraak die jou in jouw rechten beperkt. Er wordt iets door de andere partij bedongen, en dat wat bedongen is noemen we een beding. In dit geval gaat het om een concurrentiebeding, er is dus afgesproken dat jij niet in contact kunt treden met relaties van jouw werkgever zodat jij met hem kun concurreren, vandaar dus: concurrentiebeding.

 

Oké, voor zover het jargon. Nu heb ik je aangegeven dat het concurrentiebeding (jij mag geen contact hebben met relaties en werknemers) niet rechtsgeldig is. De afspraak heeft dus geen rechtsgrond. Voor de rechter kan de werkgever dus niet afdwingen dat jij je aan je afspraak houdt of dat er boetes opgelegd dienen te worden - er is wel een afspraak gemaakt maar deze is niet rechtsgeldig. Feitelijk zegt de wetgever (de mensen die dit bedacht hebben): als je minderjarig bent kun je niet de consequenties van dergelijke afspraken overzien dus kun je daar ook niet aan gehouden worden. Wat dat betreft ben jij een schoolvoorbeeld ;D

 

Jij kan dus niet beboet worden voor het overtreden van de gemaakte afspraken (het beding). Ook kan de rechter jou niet opleggen om het beding na te leven. Voor de rechter zijn er geen afspraken gemaakt. Jij mag dus praten met iedereen, werken voor wie je wilt en praten met wie je wilt zonder dat dit juridische gevolgen voor jou heeft. Houd wel in de gaten, dit geldt alleen maar als jij als minderjarige een arbeidsovereenkomst aangaat - na je 18e verjaardag verandert er heel erg veel als je onder zo'n overeenkomst een handtekening zet!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hoi Dennis,

 

Oke duidelijk!

Dat als ik 18 ben en er dan een handtekening onderzet dat het anders is dat weet ik.

Maar omdat ik nu nog minderjarige ben en toen ook het ook getekend heb zit ik goed.

Als ik 18 ben loopt mijn overeenkomst nog wel door ongeveer 3 maand, maar omdat ik hem al getekend heb op mijn 17e kan ik geen risico lopen?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 157 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.