• 0

Personal holding vrijstelling publicatie

goedenavond,

 

Ik overweeg een BV op te richten met als enig aandeelhouder een personal-holding BV waarvan ik weer 100% aandeelhouder ben. Enige minpunt hieraan vind ik het feit dat mogelijk een jaarrekening gepubliceerd dient te worden.

Mijn vraag daarom: kan en personal holding niet onder omstandigheden onder de vrijstelling voor kleine rechtspersonen met geen winstoogmerk geschaard worden? (2:396 lid 9 BW)?

 

Groet

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zo ja, schoolgeld terughalen. Kleine ondernemingen (tot een omzet van pakweg 8 miljoen) hebben helemaal geen verplichting tot het publiceren van een jaarrekening.

 

Een BV met winstoogmerk heeft publicatieplicht ongeacht de omvang. Ik denk dat jij doelt op de controleplicht?

 

mod-edit:quote gefixed

Link naar reactie
  • 0
Een BV met winstoogmerk heeft publicatieplicht ongeacht de omvang

Publicatieplicht JA, publicatieplicht van de jaarrekening NEE.

En dat is precies wat ik stel, in reactie op de opmerking van TS dat hij geen jaarrekening wil publiceren.

Een kleine onderneming hoeft helemaal geen jaarrekening te publiceren, alleen maar een verkorte balans met toelichting. En dat is heel wat anders, vraag maar aan Jaap Blokker...

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vermoed dat TS doelt op de vrijstelling van publicatieplicht van de verkorte balans.

 

Dat kan alleen als aan de volgende eisen voldaan is (helaas dus voor TS):

 

Zogenaamde pensioen- en stamrechtbv´s kunnen volstaan met deponering van een accountantsverklaring volgens artikel 396 lid 9 van boek 2 van het Burgerlijk Wetboek. Dit geldt overigens alleen voor een rechtspersoon die:

 

* tot de klasse 'klein bedrijf' behoort;

* geen winst als doel heeft;

* de balans met toelichting aan schuldeisers en houders van aandelen in zijn kapitaal of van certificaten daarvan op hun verzoek onmiddellijk toezendt of het ter inzage geeft bij het Handelsregister.

 

In plaats van de jaarrekening wordt er jaarlijks een accountantsverklaring conform art. 396 lid 9 van boek 2 van het Burgerlijk Wetboek van een openbaar account gedeponeerd, waarin is vermeld:

 

* dat de rechtspersoon in het boekjaar geen werkzaamheden heeft verricht buiten de doelomschrijving;

* dat artikel 396 Burgerlijk Wetboek op hem van toepassing is.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.