• 0

verhaal halen bij eenmanszaak en huwelijkse voorwaarden

ik heb de volgende vraag:

 

ik heb een eenmanszaak met groeiende omzet en ben onder huwelijkse voorwaarden getrouwd.

 

ik heb het verhaal gehoord dat indien het fout bij een eenmanszaak men verhaal kan halen bij mijn vrouw omdat wij onder 1 dak wonen ongeacht wij onder huwelijkse voorwaarden zijn getrouwd. dit op basis dat wij onder 1 dak wonen

 

zij heeft een eigen huis, eigen auto eigenlijk alles wat we willen beschermen en ik heb de zaak.

 

ben al langer aan het overwegen om naar een BV te gaan maar accountant adviseert mij om dit niet te doen gezien dit geld gaat kosten in mijn geval. over 2010 een verschil van 16000euro.

 

 

ik wil graag het zakelijke onroerend goed beschermen en mijn vrouw haar bezittingen natuurlijk. tegerlijkertijd zie ik bij deze aanhoudende groei een aantal risico's verder toenemen. hier ben ik onzeker over.

 

ik ben eigenlijk benieuwd of men ook bij mijn vrouw ondanks de huw.voorwaarden verhaal kan gaan halen...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Touareg

 

Verhaal kan gebeuren als jullie beide bijdragen aan de gezamenlijke lasten van de woning, ook al is het haar eigendom. Huwelijkse voorwaarden zijn dus beslist niet veilig.

 

Hoe komt je accountant aan € 16K nadeel in de BV? Dan zou je winst in je eenmanszaak zeker onder de 50K moeten liggen. Daarnaast zijn inderdaad overwegingen van aansprakelijkheid van toepassing. Denk je echt risico te lopen wat je niet kunt ondervangen met goede algemene voorwaarden en een aansprakelijkheidsverzekering?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

winst was 55000.

 

mijn aansprakelijksheidsverzekering dekt niet alle risico's af. oa personeel is voor mij een onderwerp waar behoorlijk risico in gaat sluipen.

 

ik betaal haar op papier niets. kosten onderhoud krijgt ze cash. het bedrag van de hypotheek bijvoorbeeld betaald zij uit haar salaris. ik betaal via de bank alleen een bedrag voor ons kind en haar auto.

 

maar wat jij dus zegt is dat als ik over de bank betaal met omschrijving van bijvoorbeeld hypotheek dat ik dan het eigendomsrecht van dat goed erken en dat dat dan gevorderd kan worden.

Link naar reactie
  • 0

Dan heeft je accountant redelijk gelijk, hoewel ik 16K netto nadeel wel erg overdreven vind, maar krap 10K zal het zeker zijn.

 

Welk risico zie je bij personeel? Ziekte = verzuimverzekering. Enkel de wachttijd op die verzekering kan je geld kosten. Maar ik hoop dat je dat incalculeert voordat je het personeelsbestand uitbreidt.

 

Als je echt niet aantoonbaar bijdraagt aan de woning, dan is die wel veilig bij jouw faillissement.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

mijn accountant reageerde dat ik wel goed was voor een paar ton in het geval het onverhoopt mis zou gaan.

hij zei dat het risico wel draagbaar voor mij was indien het fout zou gaan.

 

ik wil zover gewoon niet gaan. de overwaarde van onroerend goed is mijn mede spaarpot voor later.

 

Link naar reactie
  • 0

maar wat jij dus zegt is dat als ik over de bank betaal met omschrijving van bijvoorbeeld hypotheek dat ik dan het eigendomsrecht van dat goed erken en dat dat dan gevorderd kan worden.

 

dus de omschrijving op de bank veranderen zodat dit niet terug is te vinden in de boeken???

Link naar reactie
  • 0

OK, dus je EMZ heeft ook nog OG in bezit. Je haalde dat wel aan, maar duidelijk was je er niet over.

 

Maar dan nog: welke risico's loop je? Personeel heb ik net beantwoord, maar daar ga je niet op in...

 

Begrijp me goed, ik wil je niet van een BV afhouden, maar bij 55K winst is een BV wel een dure optie als je iets ook via verzekeringen kunt beschermen!

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.