• 0

Bank vraagt naar ondernemingsplan voor krediet bestaande onderneming

Ik heb al bijna 3 jaar een eenmanszaak en al vanaf het begin klant van de Rabobank.

 

Mijn klanten gaan steeds later betalen, en ik wil mijn leveranciers op tijd kunnen betalen.

Dus ik dacht dat Rabobank flexkrediet wel iets voor mij is.

 

Nu hebben ze van mij cijfers en een ondernemingsplan nodig.

 

Enigsinds vreemd omdat 2 andere bedrijven welke precies hetzelfde doen en vrijwel dezelfde omzet etc. hebben.

De bedrijven staan even lang en de ander nog korter met vrijwel geen omzet.

 

Voor deze bedrijven was het niet nodig om een onderneminsplan etc. in te leveren.

Waarom vraagt de Rabobank dit wel bij mij?

 

Wellicht iemand waarbij ze dat ook niet vroegen? Zo ja hoe lang geleden is dat?

 

Ik ben benieuwd naar de reacties:)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een direct antwoord op je vraag waarom de bank dit bij jou vraagt, heb ik niet.

Zal je zo ook niet krijgen denk ik, ik denk dat banken alles kunnen vragen bij een dergelijk verzoek.

 

Maar wel een waarschuwing, als je na drie jaar als ondernemer niet genoeg vermogen hebt opgebouwd om tijdelijk een tekort te kunnen overbruggen tussen jouw betalingsmoment en het betalingsmoment van je klanten, dan doe je iets niet goed.

 

Ik weet niet wat voor onderneming je hebt, maar puur gevoelsmatig zeg ik wel dat je in staat moet zijn om die momenten te kunnen overbruggen.

 

Misschien dat de bank je ook wel gaat vragen, hoe je het oplost als een klant je helemaal niet gaat betalen.

 

Ik zou een andere oplossing bedenken dan een flexkrediet.

:)

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het op één punt met Rick niet eens. Juist in de eerste jaren maak je groei door en kom je erachter dat er steeds meer kosten voor de baten komen. En zeker als er ook geïnvesteerd wordt.

 

Maar ja, waarom de bank nu een plan wil? Dat kan aan onduidelijkheid liggen. Misschien zijn je producten, danwel de kansel van je producten, niet zo duidelijk voor die bank. Voor jezelf is het ook goed om een financiële analyse te maken van die eerste drie jaren. Kijk eens goed waar het geld naartoe is gestroomd en of dat allemaal zo had moeten gebeuren. Dan kun je sterker de volgende drie jaren in, omdat je die gegevens gebruikt om het beter te doen.

Link naar reactie
  • 1

Bij sommige vragen denk ik wel eens bij mezelf, was ik maar waarzegger geworden, zou het beantwoorden een stuk makkelijker maken. Maar ja, ik ben het niet, toch zal ik proberen op jouw vraag een antwoord in de goede richting te geven.

 

Niet elk bedrijf kan je één op één met elkaar vergelijken, dus niet elke kredietaanvraag is dus met elkaar vergelijkbaar. Wat een bank in iedergeval nodig heeft om een kredietaanvraag serieus te kunnen beoordelen, zijn cijfers over de afgelopen pak ‘m beet 2 á 3 jaar. én een goed gesprek.

 

Daarnaast wil men weten hoe een bedrijf zich de komende 2 á 3 jaar gaat ontwikkelen. Voor dat laatste kan de bank zich oriënteren op de overgelegde accountantsrapporten en het gesprek met de ondernemer. Indien op één van deze laatste twee zaken vraagpunten of onduidelijkheden zijn, kan inderdaad ook om een businessplan gevraagd worden. Afhankelijk van de bevindingen uit dit alles wordt wel of niet een krediet verstrekt.

 

Waarom in jouw situatie om een businessplan gevraagd wordt is op basis van de door jou aangedragen informatie geen zinnig woord te zeggen. Wil je het echt weten, ga naar die Rabobank terug en vraag om een nadere uitleg !

 

Eigenlijk mag je in je handen klappen, de bank heeft je kredietaanvraag niet direct/op voorhand afgewezen ! Om een herkansing te krijgen mag je een plan schrijven ! Zo'n plan kan ook voor jou verhelderend werken. Doe er je voordeel mee.

 

Link naar reactie
  • 0

Een reden dat het bij de ene onderneming wel en bij de andere niet door de Rabobank gevraagd wordt kan ook liggen aan het feit dat de Rabobank vestigingen redelijk wat eigen verantwoordelijkheid hebben ten opzichte van wellicht enkele andere banken.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zal je nog sterker vertellen. Ik moet als ondernemer (bijna 3 jaar) ook een ondernemingsplan voorleggen voor een reguliere verhoging.

 

Niet een nieuw businessplan.. maar...... (trom geroffel) die van 3 jaar geleden. Zelfs na het melden, dat door groei en vanalles en nog wat dat plan helemaal niet meer klopt.. Doet er niet toe. Die moeten ze hebben.

 

8)

Link naar reactie
  • 0

Ik zal je nog sterker vertellen. Ik moet als ondernemer (bijna 3 jaar) ook een ondernemingsplan voorleggen voor een reguliere verhoging.

 

Niet een nieuw businessplan.. maar...... (trom geroffel) die van 3 jaar geleden. Zelfs na het melden, dat door groei en vanalles en nog wat dat plan helemaal niet meer klopt.. Doet er niet toe. Die moeten ze hebben.

 

8)

 

Je moet wat om je dossier kloppend te krijgen ;-)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 211 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.