• 0

Sheet: auto prive vs zakelijk

Goedenavond collega ondernemers,

 

Als eerste bedankt voor dit forum! Aan het begin van dit jaar ben ik gestart als ZZPer, en fora en sites als deze zijn onmisbaar geweest als informatiebron.

 

Inmiddels heb ik iets terug te geven dat wellicht interessant is: mijn zelf ontworpen auto-prive-vs-zakelijk sheet. Nóg een? Ja, nóg een! Toen ik me een maand geleden op dit onderwerp moest oriënteren viel het me op dat er enorm veel sheets en rekenmodules te vinden zijn, maar geen enkele hiervan deed precies wat ik wou.

 

Zo werd er bijvoorbeeld bijna nooit rekening gehouden met de KIA op zeer zuinige auto's of de milieuaftrek op elektrische auto's (terwijl deze juist een flink verschil kunnen maken!), details als de 12% BTW correctie zag ik vaak niet terug en ook waren ze me niet altijd even duidelijk. Vandaar heb ik maar een eigen versie in elkaar gezet.

 

Deze is hier te downloaden: http://www.lvlconsultancy.nl/assets/auto.xlsx

 

Disclaimer: al is deze sheet zo zorgvuldig mogelijk in elkaar gezet - ik ben geen fiscaal expert! Kijk alle getallen en berekeningen dus vooral ook zelf nog even na en laat het weten als je een fout hebt gevonden of opmerkingen hebt!

 

De ingevulde waardes zijn overigens voor de door mij gekozen auto: een Toyota Aygo, Comfort Navigator.

 

Veel rekenplezier!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goede sheet.

Wat betreft KIA en MIA is dit nog van de laatste tijd, dus oude berekeningen hebben dat niet. Je up-date komt op tijd ;).

Bij een marge auto (0% btw) verandert niet de BTW aftrek. Klopt dat?

Hierbij geld namelijk niet de 12% (btw) “bijtelling”. Als je puur zakelijk rijd (auto op de zaak) mag je toch de BTW van de autokosten aftrekken. Bij gedeeltelijk prive is er (officieel bij goedkeuring) de 75% -25% verhouding van aftrekbare btw -niet aftrekbare btw (als kosten).

 

Link naar reactie
  • 0

Dankjewel!

 

Volgens mij klopt het, of misschien begrijp ik je niet helemaal. Als ik 0% BTW invul (marge auto), dan worden in de zakelijke casus de BTW aftrek van de aanschaf & periodieke kosten op 0 gezet. Je ziet dan nog wel het BTW bedrag bij de jaarlijkste kosten staan, maar deze worden niet afgetrokken: het volledige bedrag inclusief BTW wordt als kostenpost opgevoerd.

Link naar reactie
  • 1

Ja, klopt de btw zit inderdaad nog in de periodieke kosten die inclusief BTW zijn. Deze BTW is echter als voorbelasting aftrekbaar en horen dus niet bij kosten in een W&V rekening waarop je de Aftrek winst toepast. Alleen het voorbeeld dat ik gaf met het prive deel van 25% mag als kosten. Dus ik verwacht dat er dan 75% van de BTW uit die kosten gehaald zou kunnen worden. Deze krijg je direct van de fiscus terug. Maar het is ook weer niet zo belangrijk veel m.b.t. je doelstelling een grove vergelijking tussen prive en zakelijk te schatten. De rest heb ik nog niet bekeken. Maar er zullen wel opmerkingen komen voor diegenen die eraan toe zijn voor een beslissing.

Link naar reactie
  • 0

Ah, ik snap wat je bedoelt. En ik herinner me ook weer waarom ik het op deze manier heb gedaan (wat is het toch een ingewikkelde materie). Als ik het goed heb begrepen, mag je er voor kiezen om een auto voor de inkomstenbelasting als zakelijk te beschouwen, maar voor de omzetbelasting als privé.

 

In verband met de 12% BTW correctie/bijtelling was dit bij een marge auto in bijna alle gevallen voordeliger. Neem bijvoorbeeld de waardes zoals ze standaard in de sheet staan; i.v.m. de correctie zou van het BTW bedrag van 170 euro niks teruggevraagd kunnen worden. Maar als je het complete bedrag inclusief BTW als aftrekpost inkomstenbelasting opneemt, levert dit een extra voordeel op van 42% * 170 euro = 71 euro.

 

Maar, als de jaarlijkste kosten maar hoog genoeg zijn gaat dit niet meer op. In mijn voorbeeld lijkt het omslagpunt rond de 17.000KM te zitten.

Link naar reactie
  • 0

Heel handige tool! Ik hoopte er nog iets over te mogen vragen:

 

Een voordeel van zakelijke aankoop is dat de kosten zakelijk zijn en daarmee de winst en dus de Vpb-aangifte verminderen (zou je hem prive aankopen dan kun je de kosten nergens vanaf trekken). Zit dit ook in de tool?

In dit kader begrijp ik "Aftrek Winst" (cel C29) niet helemaal. De formule is: IB-tarief * (Totale netto kosten - Bijtelling).

Ik begrijp het nadeel van de Bijtelling: deze verhoogt de IB aangifte.

Maar het "voordeel" van Totale netto kosten is de verminderde Vpb die je hoeft te betalen (en dus niet in de IB-sfeer?). Ik snap dus niet waarom dit met het IB-tarief vermenigvuldigd wordt (het vermindert toch de IB niet?). Zou deze niet gewoon met het Vpb-tarief vermenigvuldigd moeten worden?

Vervolgens moet dat zakelijke voordeel nog overgebracht worden naar prive, hetgeen gepaard gaat met loonbelasting of dividendbelasting en daarmee dus het voordeel van de zakelijke kosten weer minder groot maakt.

 

Of maak ik het nu veel te moeilijk? (ik vind eigenlijk zelf van wel ;))

 

Link naar reactie
  • 0

Ik kan de sheet niet helemaal volgen, maar begrijp ik dat als je prive een auto hebt die je zakelijk gebruikt maar je brengt niet expliciet reiskosten in rekening aan je klant, dat je dan toch kosten zakelijk mag aftrekken? Mijn boekhouder zei dat dat niet kon.

 

Ja dat kan. Als je zakelijke ritten maakt met een privé auto, dan mag je €0,19 per kilometer als kosten meenemen. Of je dit door belast naar je klant of niet staat los van de kostenaftrek.

Link naar reactie
  • 0

en daarmee de winst en dus de Vpb-aangifte verminderen

 

 

de tool is niet geschikt voor de autokeuze zakelijk/privé bij een DGA en zijn BV.

 

groet

Joost

Inderdaad - dat ben ik nog vergeten te vermelden, de sheet is alleen gemaakt voor simpele rechtsvormen als een eenmanszaak/VoF. Ik ben niet op de hoogte van de regels omtrend een BV, maar wellicht kan iemand anders een aanvulling maken :)

Link naar reactie
  • 0

@Joost

Ah, nu begrijp ik inderdaad waarom het IB-% wordt gebruikt in de sheet.

Ik kan alleen niet ergens duidelijk op het forum vinden hoe het dan voor DGA/BV geregeld is. Verschillen met IB-ondernemer die ik tegenkom:

- De 75% btw-regeling is alleen voor IB-ondernemers en dus niet voor DGA.

- Wellicht is de btw-bijtelling prive dan ook alleen voor IB-ondernermers en niet voor DGA?

- Kan de DGA (als je de auto ook prive rijdt maar zakelijk aanschaft) dan alle btw terugvorderen en alle kosten aftrekken? Ongeacht de verhouding zakelijk/prive gebruik?

- Vervolgens is de enige bijtelling die van een percentage van de cataloguswaarde? Ik lees dat de regel dat de bijtelling niet meer kan zijn dan de werkelijke kosten, alleen voor IB-ondernemers geldt.

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Martinnn

 

De keuze zakelijk/privé bij een DGA wijkt inderdaad aanzienlijk af. Enerzijds omdat je met bijtelling over de nieuwprijs in de IB (via loonheffingen) van doen hebt, terwijl de kosten enkel de VPB drukken en anderzijds omdat de DGA geen BTW plichtig ondernemer is vanuit zijn DGA-schap.

 

Je zult dus een opstelling moeten maken van de autokosten en deze doorrekenen in de VPB (welk fiscaal voordeel heeft de BV?) en afzetten tegen diezelfde autokosten privé betalen onder aftrek van 19 cent per zakelijke KM belastingvrije vergoeding (wat weer een kostenpost is voor je BV die niet als dividend uitkeerbaar is*). Daarbij neemt de BTW een bijzonder plek in. Deze is alleen aftrekbaar (in zijn geheel, doch met een correctie van 12% van de IB bijtelling) als de auto eigendom is van de BV, maar wel privé gebruikt wordt.

 

*Voor een compleet beeld ga ik er ook altijd vanuit dat hetgeen de BV niet aan kosten maakt als dividend uitgekeerd wordt. Anders zou de indruk kunnen ontstaan dat de BV met 20% VPB maar erg weinig fiscaal voordeel behaalt aan de aftrekbare autokosten.

 

Dus de 75% regeling en de beperking van de IB bijtelling tot de werkelijke autokosten gelden hier niet.

 

groet

Joost

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik kom dan op het volgende rekensommetje voor DGA/BV:

 

Kosten bij prive-aanschaf:

+/+ Aanschaffprijs incl btw

+/+ Periodieke kosten incl btw (brandstof, onderhoud, verzekering, wegenbelasting)

-/- Uitsparing Vpb en Dividend door doorberekening zakelijke kilometers ad 0,19

 

Kosten bij zakelijke aanschaf:

+/+ Aanschaffprijs excl btw

+/+ Periodieke kosten excl btw (brandstof, onderhoud, verzekering, wegenbelasting)

-/- Uitsparing Vpb en Dividend bovenstaande kosten

+/+ Extra IB door bijtelling obv cataloguswaarde (12% * bijtellings% * cataloguswaarde * IB-tarief)

 

Volgens mij is het dan voor een DGA/BV ondernemer al snel voordelig de auto zakelijk aan te schaffen, terwijl voor een IB-ondernemer het al snel voordelig is de auto prive aan te schaffen.

Voor een DGA/BV ondernemer lijkt het prive aanschaffen pas interessant te worden als de cataloguswaarde aanzienlijk hoger is dan de aanschafprijs (door de bijtelling die dan zwaar gaat wegen).

 

@Joost:

Deze is alleen aftrekbaar (in zijn geheel, doch met een correctie van 12% van de IB bijtelling) als ...

Hiermee bedoel je toch de bijtelling over de cataloguswaarde, niet? En niet nog een of andere btw-bijtelling?

 

Link naar reactie
  • 0

dit gaat niet helemaal goed.

 

De aanschafprijs schrijf je privé ook af ((aanschafprijs min restwaarde) / jaren gebruik) en dan nog eens incl. BTW!

VPB en dividend is geen uitsparing, maar een bate. Immers, je BV draagt de kosten niet zodat het een extra bate is naar privé. Dat je het minteken gebruikt, stemt me wel hoopvol omdat je de rekensom dan wel correct maakt. Wellicht moet je nog financieren in privé of derf je rentebaten, dat zou je hier ook nog in mee kunnen nemen. Gezien de huidige rentestanden en de inflatie lijkt me dat effect echter verwaarloosbaar.

 

De bijtelling in de IB is 25% van de cat.waarde (of 20%/14% afhankelijk van hoe schoon je auto is).

 

De 12% x IB bijtelling ziet enkel op de BTW. Als je een auto van je BV rijdt en die privé gebruikt dan mag je alle BTW op de gebruikskosten aftrekken, maar moet je corrigeren 12% x de IB bijtelling, oftewel: 12% x 25% x cat.waarde (of 20/14% bij schonere auto's). Het is de BV die deze correctie maakt op de aftrekbare voorbelasting.

 

Je eerste conclusie deel ik niet, de tweede wel. Maar het blijft maatwerk!

 

groet

Joost

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 196 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.