• 0

Problemen met de KvK

ik ben sinds kort verhuisd naar Duitsland. Na een telefoontje met de KvK in Utrecht zou ik gewoon worden in geschreven in Roermond. Maar nu blijkt dat mijn onderneming stop is gezet omdat ik geen woonadres in Nederland meer heb. Ik ben zzp-er, (doventolk) en zou een bedrijfspand moeten hebben in Nederland om mijn activiteiten te kunnen uitvoeren. Maar dat heb ik als doventolk helemaal niet nodig.

 

Volgens de Kvk moet ik me bij een familielid inschrijven? Terwijl ik daar helemaal niet woon. En die moeten dat ook weer belasting gaan betalen.

 

Hoe kan ik dat probleem oplossen?

 

Met vriendelijke groet,

 

John van Tienhoven.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag johan,

 

Probleem is alleen maar op te lossen als je een vaste inrichting hebt in Nederland. Dit is waar de KvK op doelt, ook al doen ze er een beetje lichtzinnig over. Immers, een vaste inrichting is meer dan een adres. Als ze een Nederlands adres hebben doet de KvK verder niet moeilijk, maar de fiscus kan dat wel doen.

 

Het probleem is dat jij, woonachtig in Duitsland en geen vaste inrichting in Nederland, feitelijk een Duitse Einzelfirma bent geworden en je je dus in Duitsland moet inschrijven in de KvK en moet aanmelden bij de Duitse fiscus. Jouw werkzaamheden worden naar Duits fiscaal recht belast in Duitsland. Tenzij jij dus die vaste inrichting in Nederland hebt. Dat is dus de enige oplossing die je hebt.

 

Ik ken mensen die wonen in Duitsland en die hun vaste inrichting hebben bij hun ouders in Woerden. Tja, creatief ;D De Nederlandse fiscus vaart er wel bij, je blijft namelijk in Nederland belasting betalen, maar de Dutise fiscus wordt tekort gedaan (die zouden feitelijk de belasting moeten ontvangen). Denk hier dus niet te makkelijk over...

 

Succes

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dag John,

 

Je kan een virtueel kantoor aanschaffen, deze kennen verschillende voorwaarden en van daar verschillende prijzen. Je kan lid worden van een cowerk ruimte, sommigen bieden de mogelijkheid aan om je bedrijf op hun adres te huisvesten. Je betaalt dan een minimaal bedrag en je hebt wel een vaste inrichting met recht op gebruik van kantoorruimte. Je kan je inderdaad laten inschrijven bij een kennis of familielid.

 

Ik dacht me te herinneren dat er voor België en Duitsland speciale regels gelden, waardoor je juist wel een Nederlandse onderneming met een buitenlandse adres mocht inschrijven bij de Nederlandse KvK. Ik zou dus even op de website van de KvK zoeken.

 

Jeannine

Snel en eenvoudig bedrijfshuisvesting, waar de ruimte aan je werk past, en niet andersom. Wij zijn aan het delen. En het is geweldig. http://www.registratie-adres.nl

 

Een professioneel, verwelkomen coworking gemeenschap Treat it like your own. It is. http://www.kamer52.nl

Link naar reactie
  • 0

@John,

 

Het ontgaat me even waarom je onderneming gestaakt geacht kan worden.

 

In ieder geval is de KvK niet bevoegd (so to speak) om te bepalen of er sprake is van staking.

 

Feitelijk zet je een onderneming voort met een inrichting in Duitsland, waarbij je inderdaad in Duitsland belastingen verschuldigd bent (naar mijn beste weten).

 

Daartoe dient er dan wel een "onderneming" in Nederland te resideren, overeenkomstig het bepaalde in de Handelsregisterwet en laat die nu eens anders zijn dan gemakkelijk is.

 

In principe kan je een inschrijving in een Nederlandse KvK doen, gevestigd op een adres bij (bijvoorbeeld) ouders.

 

Daar kunnen ze weinig bezwaar tegen hebben.

 

Probleem blijft dat je dan ook te maken hebt met de Duitse fiscus, maar daar zijn bepaalde regelingen voor, zulks ten behoeve van de voorkoming van dubbele belastingheffing.

 

Maar goed, misschien is een andere rechtsvorm te overwegen?

 

In het kader daarvan is het niet onverstandig om een zogenaamde detacheringsbv te overwegen en daar zijn verschillende inititiatieven voor in Nederland, met als bijkomend voordeel dat je vestigingsprobleem en het probleem met de Duitse fiscus als sneeuw voor de zon verdwijnt, met inbegrip van de ingewikkelde regelingen dubbele belastingheffing.

 

Dit even terzijde, voor de rest verwijs ik naar het excellente antwoord van Dennis van Dijk.

 

MvG

Link naar reactie
  • 0

@John,

 

 

In principe kan je een inschrijving in een Nederlandse KvK doen, gevestigd op een adres bij (bijvoorbeeld) ouders.

 

Daar kunnen ze weinig bezwaar tegen hebben.

 

Probleem blijft dat je dan ook te maken hebt met de Duitse fiscus, maar daar zijn bepaalde regelingen voor, zulks ten behoeve van de voorkoming van dubbele belastingheffing.

 

 

Op het moment dat op het NL adres van (bijvoorbeeld) de ouders sprake is van een vaste inrichting is er voor de NL fiscus sprake van een NL onderneming. Daarmee is in dat geval dus ook de NL fiscus heffingsplichting en niet de Duitse. Dus dat is ook een oplossing voor het probleem.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.