• 0

vraag over geschil na verkoop onderneming

Ik heb enige tijd geleden mijn onderneming verkocht. Onderdeel van deze deal was de afspraak dat als er uit een boekenonderzoek van de belastingdienst gebreken zouden blijken deze op mij verhaalt kunnen worden, alles binnen 5 jaar na verkoop.

 

Er is na 3 jaar na verkoop een boekenonderzoek geweest, de slotbespreking met de belastingdienst is geweest en vervolgens werd ik op de hoogte gesteld dat de belastingdienst een naheffingsaanslag oplegd. Dit was het eerste moment dat ik op de hoogte ben gesteld. Ik heb me dus niet kunnen verdedigen bij de belastingdienst of een ander soortige toelichting kunnen geven naar de belastingdienst.

 

Ik ben het niet eens met deze naheffing en door (niet door mijn toedoen) is de bezwaartermijn van deze naheffingsaanslag verstreken. Over dit laatste heb ik geen vraag maar kan de koper de naheffing uberhaupt nog op mij verhalen, ik heb helemaal geen inspraak gehad bij het boekenonderzoek. Sterker nog ik wist niet eens dat het er was. Nu ze voor mij gehandeld hebben in het boekenonderzoek is het dan niet zo dat ze ook de gevolgen van dit handelen moeten dragen?

 

ik hoor graag van jullie.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

dank voor jullie reacties, het betreft inderdaad een bv en het onderzoek heeft (ook) betrekking op de periode waarin ik eigenaar was.

Ik verwacht dat ik het geschil met de belastingdienst mondeling had kunnen verdedigen en toelichten. Mijn mening is dat het om een misverstand is die, als ik het toegelicht zou kunnen hebben, niet geleidt zou hebben tot een fiscale naheffing.

Maar het is toch raar dat ondanks dat ik geen eigenaar meer ben van de BV ze wel namens mij, en zonder mij in te lichten, kunnen handelen en afspraken kunnen maken met de belastingdienst?

Link naar reactie
  • 0

Meestal wordt standaard in het overnamecontract bepaald dat een claim van een derde (zoals de fiscus) binnen een bepaalde termijn aan de verkoper moet worden gemeld, zodat hij eventueel zelf verweer kan voeren. Ook een schikking zonder overleg is vaak niet toegestaan.

 

Ook als die bepalingen niet in het overnamecontract staan maak je nog wel een goeie kans, het is natuurlijk raar dat je zou moeten betalen voor een claim die je bij tijdige melding had kunnen weerleggen. Koper zal dit waarschijnlijk betwisten en stellen dat bezwaar zinloos zou zijn geweest. De discussie zal dus vooral gaan over de waarde van de gemiste kans in het bezwaar.

Advocaat contractenrecht en overnames: www.beverwijkvangilst.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 110 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.