• 0

Investeren vastgoed met eenmanszaak of particulier

Ik ben voornemens te gaan investeren in vastgoed (Parkeeplaatsen, garages)

Mijn situatie:

Leeftijd 26

Eenmanszaak winst jaarlijk +/- 75000

Hypotheekrente aftrek 15000

Ik wil nu voor 40000 euro vastgoed aankopen voor de verhuur. Verhuuropbrengst is 2500 per jaar.

Verwachte stijging van de waarde is 1,5 % per jaar

Jaarlijks wil ik voor 20000 euro aan vastgoed bijkopen. Alles wordt met eigen middelen gefinancierd.

Doel is opbouw van kaptitaal zodat ik als ik 55 ben eventueel kan stoppen / minder werken.

Is het nu verstandig het vastgoed op de balans van de eenmanszaak te zetten of kan ik het vastgoed beter als particulier aankopen.

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 0

Raadpleeg daarvoor de lokale fiscalist.

Ik zou zeggen dat het niets met je eenmanszaak te doen heeft en dus in box 3 valt.

Daarnaast ben ik voorstander van in og te investeren, maar ik denk dat er betere mogelijkheden zijn dan datgeen jij voorstelt.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

• 0

Raadpleeg daarvoor de lokale fiscalist.

Ik zou zeggen dat het niets met je eenmanszaak te doen heeft en dus in box 3 valt.

Daarnaast ben ik voorstander van in og te investeren, maar ik denk dat er betere mogelijkheden zijn dan datgeen jij voorstelt.

Het heeft inderdaad geen binding met mijn eenmanszaak. Ik wist niet of het dan toch mogelijk was het vastgoed aan te schaffen op de eenmanszaak en dit eventueel fiscale voordelen zou opleveren.

Wat voor andere / betere mogelijkheden zie jij dan?

Momenteel is er slechts 60.000 vrij om te investeren.

• 0

Verhuurd OG moet thans een factor 10 tot de mogelijkheden behoren. Dit is factor 6.

Ideeen heb ik genoeg, mogelijkheden zijn er ook wel genoeg. Afhankelijk van de risico's die je wil lopen.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

• 0

Verhuurd OG moet thans een factor 10 tot de mogelijkheden behoren. Dit is factor 6.

Ideeen heb ik genoeg, mogelijkheden zijn er ook wel genoeg. Afhankelijk van de risico's die je wil lopen.

Ik wil niet teveel risico's lopen gezien het mijn oude dagsvoorziening betreft. Eventueel wil ik de komende tien jaar nog wel risico lopen.

Wat raad je me aan? Factor 10 klinkt goed natuurlijk.

• 0

Met een jaarlijkse winst van 75.000 komen we in de richting van wanneer het interessant gaat worden om de eenmanszaak om te zetten in een BV. Het is zeker de moeite waard om dit te berekenen.

Helemaal nu je zegt je geld te willen investeren in vastgoed. Met een BV blijven er meer liquide middelen (en door de hefboomwerking een groter investeringsbedrag) over om in vastgoed te investeren. Je vastgoed valt dan bovendien in het ondernemingsvermogen (van de BV) waardoor je kosten kunt aftrekken en (beperkt) kunt afschrijven op het vastgoed. Nadeel is dat het vastgoed niet onder het lage tarief van Box 3 valt en een eventuele exit met een BV duur kan uitvallen. Echter, te zijner tijd bij een eventuele exit (over 30 jaar?) zullen er vast en zeker ook wel mogelijkheden zijn om een en ander fiscaal bij te sturen. Wat betreft de erfbelasting is het ook een stuk aantrekkelijk om een BV over te dragen aan de kinderen dan box 3 vermogen.

Ik heb ook een tegenvraag: wat zijn jouw overwegingen bij het investeren in vastgoed? Is vastgoed in het buitenland wat betreft risicoprofiel voor jou acceptabel?

]

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar