• 0

Keten neemt een schappenplan over.

Vorig jaar ben ik bezig geweest om bij een franchisenemer van organisatie X zijn schappenplan te optimaliseren en nu zag ik 14 dagen geleden bij een andere winkel van organisatie X exact het zelfde schappenplan staan in een stelling.

De franchisenemer geeft de rayonmanager de schuld en zegt hiervoor, ondanks ik hem niets verwijt, niet verantwoordelijk te zijn.

 

Ik heb uiteraard de organisatie X daar op aangesproken maar deze laat tot op heden niets van zich horen en ook wat inlichtingen ingewonnen bij collega's maar het wordt een kostbare kwestie te gaan procederen.

 

Hoe kan ik dit in de toekomst tegengaan ?

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waarom zou je dat tegen willen gaan? En wil je niet weten of het plan nog breder toegepast wordt? Gebruik het als referentie of binnenkomer op hoger niveau!

 

Ik heb geen idee of elementen van een schappenplan beschermd kunnen zijn of worden tegenover alle bestaande ingrediënten van eenzelfde winkelformule met assortiment. Zitten er nieuwe grafische of meubelontwerpen in het plan of betreft het 'slechts' de ordening van artikelen in een standaard stelling?

 

Misschien kun je in de toekomst beter voor de franchiseketen (als concepteigenaar) werken i.p.v voor een individuele franchisenemer tegen een grotere opdracht (inclusief presentatie, uitrol of aanpassing van algemene ideeën naar vestigingen) en mogelijk tegen een betere vergoeding, maar verder zie ik geen mogelijkheden. Strategiebepaling werkt top-down, dat is nu eenmaal een gegeven. Ideeën kunnen lokaal opgedaan worden.

 

Voor de franchisenemer zie ik wel mogelijkheden om jouw rekening door te schuiven naar zijn organisatie en deze kosten te delen. Het is alleen de vraag of hij of zij het zo wil spelen. Noem het een pilot of test store. Start of had gestart met een nulmeting. Is er kwantificeerbaar resultaat voor beide winkels?

 

Ik hoop bij dit alles dat je stellingname naar de keten toe ruimte laat voor toekomstige projecten, want kennelijk is je werk het overnemen waard.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

 

De franchisenemers praten waarschijnlijk met elkaar, al dan niet in bijzijn van de rayonmanager. Blijkbaar pakt jouw schappenplan goed uit en wordt het overgenomen door andere franchisenemers. Wellicht kun je ze een aanbod doen voor gezamenlijke optimalisering? Je hebt een goeie ingang via de eerste franchisenemert.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
maar je zal ook we begrijpen dat een opdracht voor een winkel in een andere prijs categorie valt dan voor een keten.

 

Gevoelsmatig geef ik je gelijk, maar ik denk dat je het zakelijk andersom moet zien: de opdrachtomschrijving (tijdsbesteding) en methodiek voor uitwerking van een schappenplanhandboek o.i.d. van een keten is anders. Je zult je opdrachtgever hogerop moeten zoeken en allicht moeten willen samenwerken met formule-eigenaren, winkelinrichters en merchandisers. Niets ten nadele van dienstverlening aan een winkelier, maar dat is mijn enige denkbare oplossing.

 

Ik denk ook dat je het begrip strategisch onderzoek & advies daarbij meer inhoud zou moeten geven met een bepaalde, systematische werkwijze (dienstenoverzicht op jouw website biedt geen links naar individuele pagina's met meer informatie over het onderwerp en een voorbeeld van een project). Tegen concurrenten die een opmaak kopiëren valt evenmin wat te ondernemen, behalve dan zoveel mogelijk je stempel drukken op het origineel.

 

Ik moet zeggen dat ik dit wel een aardig onderwerp vind afgezet tegen de talloze oppervlakkige topics over zoekmachine-optimalisatie.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Als je niet wil dat het ongevraagd gekopieerd wordt zal je dat van te voren moeten vastleggen,

maar aan de andere kant: ga je dat dan ook controleren en/of handhaven?

 

Ik heb ook wel eens met een vertwegenwoordiger een vak/sectie heringedeeld, en als dat blijkt te werken geven we dat ook gewoon door aan de rayonmanager, uiteraard is dat vrijblijvender dan wat jij schetst.

 

Als ik kijk naar mijn eigen ervaring is een schappenplan voor één winkel heel anders dan voor een keten,

bij een ketenplan zal je ook op de hoogte moeten zijn van de lange termijn visie en afspraken die er met de leveranciers gemaakt zijn, zoals Highio al aangeeft.

 

 

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Ik zou het omdraaien en dit als ingang gebruiken om bij de franchisegevers binnen te komen

 

Een schappenplan optimaliseren lijkt me niet een éénmalig iets maar een strategie die je voortdurend bijstelt als gevolg van veranderende assortimenten, jaargetijden, publiek of acties

 

Vraag het telefoonnummer van de rayonmanager, bel hem op en vertel hem dat je blij bent dat ze overtuigd zijn van de kwaliteit van je werk, en wanneer hij tijd heeft om eens een uurtje te praten omdat je graag wat meer toelichting geeft op de keuzes die je gemaakt heb bij het opstellen van het plan.

 

Zie het als een kans, niet als bedreiging want daar schiet je niet zoveel mee op ben ik bang

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.