• 0

Productkeuringen bij import kleine elektronica producten

Hallo allemaal,

 

Ik ben van plan binnenkort twee kleine (230V) elektronica product uit China te importeren en hier op de markt te zetten. Het gaat om 2 kleine producten, vergelijkbaar met producten als een stekker of een lampenfitting, die in Europa nauwelijks tot niet te verkrijgen zijn.

 

Nou vraag ik me aan welke keuringen het product verplicht moet voldoen als ik het hier wil gaan verkopen.

 

De producent geeft wel aan dat er een CE-markering aanwezig is. Als ik het importeer ben ik echter formeel gezien de producent, dus heb ik hier nog wat aan?

 

Ik heb al wel een prijsopgaaf voor een KEMA keur, maar die geven aan dit soort producten nauwelijks te testen en vragen een bedrag van ongeveer 4000 euro per product, iets waar ik toch wel lichtelijk van schrok gezien het formaat en de eenvoud van de producten.

 

Alvast bedankt als iemand een antwoord voor mij heeft.

 

Groetjes,

Rick

 

N.B. Ik heb al eerder een topic gehad over een idee voor een handeltje, maar dit bleek niet legaal op de manier zoals ik het voor ogen had en financieel (nog?) niet haalbaar op de manier zoals het wel kan.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Aan dat CE keurmerk op sommig chinees spul zou ik weinig waarde hechten. Ik heb wat vaker op ebay chinese electronica (prive) besteld. Sommige producten heb ik opengemaakt en zie al aan de kwaliteit/afwerking soms onder de maat is ondanks dat er een CE keurmerk opstaat.

 

Klein voorbeeld, een kerstboom verlichting met 100 leds voor 5 euro. De draden waren veel te dun van de 220v stekker. Als je de stekker eruit trekt door aan de kabel te trekken, dan trek je deze zo kapot. De isolatie om de leds heen was slecht afgewerkt, de bekabeling lag een beetje bloot. En er staat een groot CE keurmerk op.

 

Als je vanuit buiten de EU importeert, ben jij product aansprakelijk meen ik. Mocht je ondeugdelijk spul verkopen dan kun je zelfs hiervoor een boete krijgen. In een ouder topic op HL stond hier wat over geschreven.

Link naar reactie
  • 0

Misschien kun je beter bij het begin beginnen: de fabrikant geeft aan dat er een CE-markering aanwezig is.

Dat zegt niet meer dan dat ze het CE logo er op geplakt hebben. CE markering is niet meer dan een eigen verklaring waarin de fabrikant aangeeft dat het product deugt. Jij als importeur hebt daar verder helemaal niets aan.

 

Waar je mogelijk wel wat aan hebt zonder gelijk zelf op kosten gejaagd te worden:

[*]kan de fabrikant ook testrapporten van onafhankelijke (liefst internationaal actieve) keuringsinstituten overleggen?

[*]heeft de fabrikant een eigen productenaansprakelijkheidsverzekering bij een solvabele verzekeraar (m.a.w. met een goede ranking van S&P, Moodys of AM Best)

 

Zo niet:

denk ook eens aan testen via bijv. hogescholen of universiteiten. Zeker als je je eigen productenaansprakelijkheidrisico zelf ook goed afdekt met een productaanspakelijkheidsverzekering is het niet primair van belang dat je goederen hebt laten keuren door TNO, TÜV of KEMA, maar dat je kunt aantonen dat je (ruimschoots) toereikende inspanningen hebt gedaan om het product op deugdelijkheid te testen. Scheelt een hele hoop kosten!

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 1

Jij als importeur hebt daar verder helemaal niets aan.

 

Jawel. EU richtlijnen geven aan voor welke artikelgroepen een CE markering verplicht is. Zonder dit keurmerk mag het artikel niet worden verhandeld binnen de EER, dus dat kan de importeur zeker wel raken.

Zowel de fabrikant als de importeur mogen CE-markering aanbrengen. CE is niet betekenisloos. Als het op het artikel wordt vermeld, dan wordt het artikel geacht in lijn te zijn met de gestelde eisen. Daar wordt op gecontroleerd en je riskeert beslaglegging op je (ondeugdelijke) product. En misschien riskeer je nog wel meer.

 

Op basis van de omschrijving van TS maak ik op dat het om een laagspanningsartikel gaat (LS is van 50 tot 1000V wisselspanning) en daarvoor geldt EU richtlijn 2006/95/EG. Zie hier de info van de Rijksoverheid hieromtrent. Ook staat hier waar TS terecht kan met nadere vragen.

 

Link naar reactie
  • 0
Jawel. EU richtlijnen geven aan voor welke artikelgroepen een CE markering verplicht is. Zonder dit keurmerk mag het artikel niet worden verhandeld binnen de EER, dus dat kan de importeur zeker wel raken.

Raken ja, maar dat is ook precies wat ik bedoel: als importeur heb je er helemaal NIETS aan als een fabrikant een CE keurmerk op het product zet: het vrijwaart jou, als importeur, op geen enkele wijze .

Even chargerend : Zeker voor (te) veel Chinese fabrikanten geldt dat er klakkeloos een CE keurmerk op een product wordt gezet. Dat betekent niet per sé dat het product slecht is, maar het betekent ook niet dat het product goed is!

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Rick,

 

Zou u meer concreet kunnen/willen vertellen om wat voor producten het gaat? Het feit dat u schrijft dat het om elektrische producten gaat die in Europa niet/nauwelijks verkrijgbaar zijn, doet bij mij namelijk een alarmbelletje rinkelen. Immers, waarom zouden die producten hier niet te koop zijn?

 

Is er geen vraag naar of geen behoefte aan? Zo heb ik wel eens een douchekop gezien met ingebouwde waterverwarmer op 230 Volt. Die heb je hier eigenlijk niet nodig, want wij hebben geisers, boilers en combi-cv-ketels om het douchewater te vewarmen. Het ding was trouwens erg onveilig.

 

Of speelt er iets anders mee? Zijn het producten die hier niet verkocht mogen worden? Bijvoorbeeld bepaalde types onveilige reisstekkers of verloopsnoeren. Daar treden de markttoezichthouders (zoals in NL de nVWA) geregeld tegen op. De grote jongens weten dat nu wel en importeren die dingen dus niet meer. Dan lijkt het dus net alsof ze hier niet te koop zijn.

 

U kunt mij eventueel een persoonlijk bericht sturen met de informatie. Ik zal daar vertrouwelijk mee omgaan.

Ik ben werkzaam bij de NVWA. Ik reageer in dit forum echter op persoonlijke titel en voor eigen verantwoording. De NVWA kan op geen enkele wijze aansprakelijk worden gesteld voor mijn reacties.

Link naar reactie
  • 1

Aanvullend op eerdere linkjes, wil ik u ook nog wijzen op de website van de VWA. Daar vindt u ook informatie over CE-markering, elektrische apparaten, etc.

 

Elektrische producten: http://www.vwa.nl/onderwerpen/producten-non-food/dossier/elektrotechnische-producten/wat-is-er-geregeld

 

CE-markering: http://www.vwa.nl/onderwerpen/werkwijze-non-food/dossier/ce-markering

 

En er is een informatieblad over elektrische producen beschikbaar. Omdat dat wat lastig te vinden is op de website, stuur ik dat met dit bericht mee.

 

Ik ben werkzaam bij de NVWA. Ik reageer in dit forum echter op persoonlijke titel en voor eigen verantwoording. De NVWA kan op geen enkele wijze aansprakelijk worden gesteld voor mijn reacties.

Link naar reactie
  • 0

Heb Rick zojuist via PM antwoord gegeven. Ik hoop dat hij er iets aan heeft. Het is inderdaad een product dat je niet ziet in de winkel. Meer mag ik er niet over zeggen.

 

@Nynke: collega?

Ik ben werkzaam bij de NVWA. Ik reageer in dit forum echter op persoonlijke titel en voor eigen verantwoording. De NVWA kan op geen enkele wijze aansprakelijk worden gesteld voor mijn reacties.

Link naar reactie
  • 0

Inmiddels contact gehad met de leverancier die mij netjes alle testrapporten heeft overhandigd. De producten voldoen aan de EN60238 normen en de rest is volgensmij ook allemaal in orde.

 

Binnenkort ga ik er zelf een aantal bestellen om zelf ook te kijken hoe ze in elkaar zitten.

Link naar reactie
  • 0

Helaas accepteren de leveranciers waar ik, via Alibaba, contact mee heb gehad geen Paypal, dus het lijkt me niet verstandig om met hen in zee te gaan.

 

Ik ben wel, via Ebay, in contact gekomen met een Duitse importeur, bij hem kan ik de producten voor 1,10 ex. BTW kopen. Dit is 3 keer zoveel dan ze in China kosten, maar ik heb geen gedoe met invoerrechten, keuringen en een productaansprakelijkheidsverzekering en ik heb een grotere zekerheid dat de producten ook daadwerkelijk geleverd worden.

 

Bovendien zijn mijn risico's een stuk minder als ik alleen maar doorverkoop binnen de EU. Dit houdt in dat ik eerst nog kan volstaan met een EMZ en als ik mijn omslagpunt (ca. €15.000) bereik er altijd nog een BV van kan maken.

Link naar reactie
  • 0
Dit houdt in dat ik eerst nog kan volstaan met een EMZ en als ik mijn omslagpunt (ca. €15.000) bereik er altijd nog een BV van kan maken.

 

Off topic: Omslagpunt EMZ-BV € 15.000,-????.

Als je geen noemenswaardige risico's meer loopt lijkt mij dat het relevante omslagpunt zuiver fiscaal van aard is, en dat ligt meestal op € 100.000,- (Winst,wel te verstaan, geen omzet)

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Ja, ik bedoel echt €15.000. Het is misschien heel iets hoger, maar niet veel.

 

Dit heeft vooral te maken met de studiefinanciering en de OV-jaarkaart die ik vanaf september krijg. Als bij een EMZ de nettowinst hoger is dan de bijverdiengrens (€13.215,83) raak ik de studiefinanciering en de OV-jaarkaart kwijt. Bij een BV kan ik mijzelf een loon geven dat lager ligt dan de bijverdiengrens (ik zal toch geen 40 uur per week voor de BV gaan werken in de tijd dat ik studeer), zodoende behoud ik het recht op de studiefinanciering en de OV-jaarkaart.

 

Zie onderstaande grafiek. Bij deze grafiek ben ik wel uitgegaan van een volledige vrijstelling van het DGA-salaris en (volgensmij) alle fiscale voordelen voor een EMZ.

 

Overigens verwacht ik niet dat ik het omslagpunt in de eerste jaren (de jaren dat ik studeer) al ga bereiken.

EMZBV.thumb.jpg.0e30bea05909b3bf7f3a127637342afa.jpg

Link naar reactie
  • 0

Is dit een grapje? Een bv oprichten om €95,61 (stufi) + €83,97 (OV) per maand uit te sparen? Lijkt mij dat je dan je doel helemaal voorbij schiet. Enig idee wat er qua kosten bij komt kijken om een bv op te richten en te behouden?

 

Daarnaast is die bijverdiengrens o.b.v. het verzamelinkomen en niet over je nettowinst. Dus ondernemersfacaliteiten(ondernemersaftrek, startersaftrek, mkb-winstvrijstelling etc.) gaan daar nog van af. Dus je netto winst kan een stuk hoger zijn wil je de stufi kunnen behouden.

Link naar reactie
  • 0

Zoals te lezen valt wil ik eerst een EMZ oprichten, ik ben de eerste tijd inderdaad nog niet van plan een BV op te richten.

 

Qua jaarlijkse kosten voor een BV ben ik uitgegaan van de kosten van de kamer van koophandel plus 500 euro.

 

Maar gaat dit niet een beetje erg off-topic?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.