• 0

WAO én vennoot?

Goedendag,

 

Hopelijk kan iemand mij meer informatie kan geven over het volgende.

 

Sinds 1998 ben ik volledig arbeidsongeschikt. Ik heb van het UWV mij mogen omscholen en mag een eigen bedrijf opzetten.

Dit heb ik ook geprobeerd, maar mede door financiële beperkingen kon ik de benodigde apparatuur niet meer vervangen en een lening afsluiten is geen optie.

 

Nu heb ik een vriend die een VOF heeft. Zijn mede vennoot stopt er mee, en heeft mij gevraagd de vennootschap in te stappen. Het startkapitaal voor mijn tak van het bedrijf zal op deze manier verzorgd zijn. Oftewel ik heb aan de vennootschap een schuld. De vennootschap heeft de apparatuur die ik nodig heb dan in de vennootschap opgenomen.

 

Heeft iemand enig idee hoe dit werkt naar het UWV toe? Ik kan in dat geval gaan werken, een paar uur per week, maar zal eerst de schuld terug moeten verdienen voordat ik er daadwerkelijk inkomen aan zal overhouden. Iemand enig idee hoe dit geregeld kan worden, en óf het überhaupt mogelijk is?

 

Met vriendelijk groet,

Nieks

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Als je deelneemt in een vof, krijg je een aandeel in de winst en dat is dan je inkomen. Aflossing op een schuld gaat niet ten laste van je winstaandeel, dus heeft geen invloed op je inkomen. De rente mag je uiteraard wel aftrekken van je winstaandeel.

 

 

Link naar reactie
  • 0

@Nieks,

 

Het is mogelijk, maar je zal hiermee tegen een wirwar van regels aan lopen en vooral onkunde van UWV medewerkers.

 

De vraag die je stelt heeft vooral betrekking op jouw verhouding tot het UWV.

 

In mijn opinie kan je beter andere vragen stellen, waaronder:

- de verhouding loon (winst uit onderneming) en uitkering (UWV),

- de zakelijke aspecten van je uitgangspositie

- de juridische aspecten van een VOF

- de fiscale aspecten van de VOF/werk.

 

In jouw geval is het niet handig om een VOF te overwegen.

 

De winst uit onderneming die jou als VOF partner toekomt, zal op je uitkering gekort worden.

 

Dit is dus een groter probleem dan je denkt: de boekhoudkundige winst is veelal anders dan het "geld in de zak" waardoor het soms kan zijn dat je als VOF partner "winst" maakt en derhalve met een lagere uitkering zit, zonder dat je de winst in tastbaar geld hebt ontvangen.

 

De schulden aan de VOF zijn weinig relevant voor de vraag of je wel of geen uitkering krijgt: die heb je in principe toegekend gekregen en vervolgens is alleen de mutatie in vermogen relevant. Zolang jij niet boven de grens uitkomt wat betreft vermogen, voldoe je aan de criteria voor uitkering.

 

Wat ik niet begrijp is dat jij een VOF overweegt, waardoor je hoofdelijk aansprakelijk bent.

 

Het kan daardoor in een negatief scenario voorkomen dat je uiteindelijk je leven lang een schuld afbetaalt met een uitkering,

 

En het leek me net de bedoeling dat je UIT de uitkering wou komen.

 

Wat ik TOTAAL NIET begrijp is dat je mogelijk niet op de hoogte bent van de regelingen waarbij jij door gemeente/UWV gefinancierd wordt (direct of indirect): je hoeft in principe niet te lenen van de VOF, diens partners of diens uittredende partners.

 

Nog onbegrijpelijker is dat je overweegt een schuld aan te gaan met de VOF (of diens uittredende partner), terwijl je dat slechts met een paar uur per week aan arbeid kan terugbetalen.

 

In dit geval vind ik persoonlijk dat je toekomstige partners in de VOF achter hun oren moeten krabben van schaamte.

 

Er zijn 2 redelijke oplossingen:

 

A - Loondienst

 

De VOF neemt je in loondienst en jij vraagt een LKS indicatie bij het UWV aan, zodat de VOF je gedurende een jaar met loonkostensubsidie (LKS) kan inhuren.

 

De subsidie is maximaal 50% van de minimumlonen (of iets meer, afhankelijk van policy).

 

Een leuk douceurtje voor de werkgever.

 

Bij de gesubsidieerde dienstbetrekking spreken jij en de VOF partner(s) af dat jij gedurende 1 tot 1.5 jaar maandelijks een regulier salaris verdient, waarvan een gedeelte (meer dan je UWV uitkering) uitbetaald zal worden en de rest in natura ingebracht zal worden in de VOF, gezamenlijk met een gedeelte van de LKS subsidie.

 

Dan kan jij na een jaar vrij risicoloos intreden als VOF partner, mocht je dat nog willen!

 

Veilig en aantrekkelijk voor iedereen: zelfs als het niet geheel werkt tussen jou en de partners, dan is iedereen er tijdelijk beter mee af dan gewoon. Dat komt gewoon simpelweg door de constructie en bijbehorende loonsubsidie.

 

B - Eigen onderneming

 

Je start met subsidie/financiering van de gemeente een eigen bedrijf, bijvoorbeeld een eenmanszaak, welke nog altijd veiliger is dan een VOF: er is een soortgelijke aansprakelijkheid, maar niet voor zaken die partners aan gaan.

 

De eenmanszaak factureert aan de VOF, die jou op uren inhuurt.

 

In feite huurt de VOF jouw arbeid (zonder werkgeverslasten te kennen) en huur jij van de VOF de apparatuur.

 

Alles verwerkt op een factuur (een soort van verrekening).

 

Dit kan je ook het voordeel opleveren dat je een hoger effectief uurloon kan krijgen en de kosten daarvan volledig aftrekbaar zijn voor de VOF.

 

Bovendien kan jij dan ook je inkomen via een AOV verzekeren, voor het geval dat het toch fout gaat.

 

Het UWV kan je zonder meer een aanzienlijke starterssubsidie geven, die je kan voorzien in inkomensinzekerheid, dekking van kosten etc etc ............en het UWV zal dat veelal graag doen.

 

De UWV zal niet graag deze financieringen willen verstrekken om aan een VOF deel te nemen (uitgesloten!).

 

MAAR: eigen onderneming, je hebt dan wel het probleem dat het pas echt aantrekkelijk wordt als je fiscaal ondernemer bent en daarvoor dien je toch wel meerdere klanten te hebben en een aanzienlijk aantal uren per jaar te maken.

 

Kortom, begin met optie A en eindig uiteindelijk met B.

 

Mocht je vragen hebben, reageer dan gerust.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 175 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.