• 0

BBZ lening op hypotheek en akkoord !! HELP

Hallo iedereen,

 

Ik ben de hele week al aan het zoeken naar een antwoord en kan er weinig over vinden...

vandaar dat ik hier mijn vraag stel, ik hoop dat iemand hier spoedig een antwoord op weet.

 

Wij zijn in 2008 een eigen zaak begonnen (detailhandel)

Het eerste half jaar ging harstikke goed helaas zakte het per 2009 heel hard naar beneden.

2010 ging net zo slecht, we hebben als laatste redmiddel BBZ aangevraagd, en ook gekregen (april 2010)

Helaas verslechterde het alleen maar en hebben we na lang wikken en wegen de moeilijke beslissing genomen om te stoppen. Wij zijn dan ook gestopt in december 2010.

 

We hebben aan alle schuldeisers een akkoord aangeboden van 15%, iedereen is akkoord behalve.....de gemeente.

 

Wij hebben destijds een BBZ gekregen van € 32.000,00 met als voorwaarde een tweede hypotheek op ons huis.

Dit was noodzakelijk om het bedrag ergens te parkeren en anders kregen we geen BBZ.

De waarde van ons huis dekt niet eens helemaal de eerste hypotheek dus echt zekerheid voor hun is het niet.

We hebben geen overwaarde niets en dik verlies gedraaid met onze onderneming!

 

De gemeente vroeg eerst jaarrekeningen en balansen om nader te kunnen beslissen.

daarna heeft de gemeente ons een brief gestuurd dat ze akkoord gaan met tenminste 50%.

hierna kregen we een brief dat er geen akkoord gesloten kan worden omdat er zekerheid op de lening rust!

en weer vlak daarna dat er loonbeslag werd gelegd als het totaalbedrag niet per 6 mei op hun rekening stond..

op deze brief stond weer een andere naam, ik vraag me dan ook af of ze wel communiceren daar!

 

Ten eerste zijn we in onderhandeling over de lening en gelijk word er een brief uitgegooit dat ze de lening terugvorderen.

 

Nu heb ik een gesprek aangevraagd met onze tussenpersoon bij de gemeente, ik wil toch het onderste uit de kan halen,

dit is onze enige kans om straks weer verder te kunnen....

 

Nu hoop ik of jullie tips hebben om tot een akkoord te komen, en of dit bekent is dat deze bereikt kan worden bij een gemeente die BBZ heeft verstrekt...

 

Heel erg bedankt alvast voor het lezen

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Soza mag geen 2e hyp. eisen als zekerheidsstelling inz. BBZ krediet:

 

http://rechtenforum.nl/forum/thread/printertopic/1/t/24842/start/0/postdays/0/postorder/asc/vote/viewresult/?sid=98aeb71cb9282eaaab563f34d3233792

 

Jij bent hiermee akkoord gegaan, maar gemeenten mogen dit dus niet als voorwaarde stellen. Waarschijnlijk kun je die 2e hyp. nietig laten verklaren en je erop beroepen dat de gemeente in strijd heeft gehandeld met gerechtelijke uitspraken? Geen idee of het je helpt, maar wellicht is hier op een forum een deskundige die hier een aanknopingspunt voor je ziet?

 

SUcces

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

In deze omstandigheden zou ik er zo snel mogelijk heel hard in vliegen en de gemeente (proberen te) dwingen akkoord te gaan. Daartoe bestaan diverse praktische middelen, waaronder het dwangakkoord bij aanvraag WSNP, maar ook een kort geding zou tot de mogelijkheden kunnen behoren.

Link naar reactie
  • 0

Dit is ook de reden dat we nu eerst een gesprek aangaan met hun...

 

maar er staat ook in het wetsartikel van BBZ-2004 art 42 dat er geen akkoord mag worden gemaakt als er zekerheid op de lening rust!

 

Ik heb dinsdag een gesprek met hun....

 

Ik wil uiteraard aangeven dat hun zekerheid, geen zekerheid kan geven i.v.m geen overwaarde.

Wij kunnen tot 25% gaan verder dan dat kan echt niet.

In eerste instantie wil ik niet gaan dreigen met een kort geding of dwangakkoord! dat zal het gesprek niet ten goede doen.

 

Dus ik vraag me af of er wel een akkoord gesloten kan worden door het wetsartikel, of hebben ze dat zelf in de hand?

 

Ook heb ik de papieren nog nagekeken en er staat duidelijk in de papieren dat er een tweede hypotheek geeist word.

Ook staat er in dat in hetzelfde boekjaar een om-niet bedrag kan worden bepaald, wij hebben toen een half jaar een bijstand ontvangen dus dat zou betekenen dat we nog een half jaar terug kunnen krijgen????

want we hebben dik verlies gedraaid....klopt dat? dat zou ook nog eens betekenen dat we een bedrag van ongeveer € 7.000,00 kunnen terugkrijgen of is dat meer met veel verlies...

 

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Hmm,

 

Je biedt ze eerste 15 % aan en je zegt dat je nu tot 25 % kan gaan?

 

Hoe ben je aan die 15% gekomen? Is dat goed onderbouwd dat die 15 % echt het maximaal haalbare is? De gemeente zal nooit akkoord gaan met een percentage wat niet onderbouwd is. Wellicht is jullie afloscapaciteit bij een minnelijke regeling vanuit loondienst verband de aankomende 3 jaar wel 40 %. Als dat niet goed onderbouwd is vind ik het logisch dat ze het njiet direct accepteren.

 

 

ps

Neemt niet weg dat ik uiteraard liever had gehad dat ze direct akkoord waren gegaan met die 15 %....

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

er is in eerste instantie rekening gehouden met 20-25 procent....

nu blijkt dat het familielid die het geld aan ons leent niet meer kan lenen dan dat

 

juist omdat iedereen akkoord is met 15% kunnen we nu met de gemeente iets hoger gaan zitten, maar zoals ik al aangaf daar kregen we de kans niet eens voor omdat ze met van alles gaan dreigen!

 

vandaar het gesprek wat we aangaan...

 

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Hoe ben je aan die 15 % gekomen?

 

Is daar een berekening voor gemaakt ? Is er rekening gehouden met een loondienstverband en het vrij te laten bedrag berekening?

 

De gemeente zal echt alleen akkoord gaan,en ook een rechter bij een dwangakkoord, als er aan kan worden getoond dat dit echt de maximaal haalbare percentages zijn.

 

Danny

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Het is berekend doormiddel van het bedrag wat een familielid kan geven...

samen met een accountant (eigenaar KAB accountantskantoor) hebben we deze berekening opgesteld.

 

 

Deze vraag is belangrijk ,graag antwoord op deze vraag.

 

Is er rekening gehouden met een loondienstverband en het vrij te laten bedrag berekening?

 

 

 

Danny

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

nee we hadden toen het bod werd gedaan helemaal geen inkomsten enkel bijstand....

 

nu heeft mijn man wel weer werk maar ik niet want ik bleek namelijk ook nog eens zwanger voordat we moesten stoppen met de zaak.

 

het is de bedoeling dat we ons familielid gaan terugbetalen met een bepaald bedrag we kunnen missen per maand

Het is niet over een periode berekend of iets, daar word straks naar gekeken als alles hopelijk afgehandeld is

 

heb ik je vraag beantwoord?

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

nee we hadden toen het bod werd gedaan helemaal geen inkomsten enkel bijstand....

 

nu heeft mijn man wel weer werk maar ik niet want ik bleek namelijk ook nog eens zwanger voordat we moesten stoppen met de zaak.

 

het is de bedoeling dat we ons familielid gaan terugbetalen met een bepaald bedrag we kunnen missen per maand

Het is niet over een periode berekend of iets, daar word straks naar gekeken als alles hopelijk afgehandeld is

 

heb ik je vraag beantwoord?

 

Helaas werkt het niet zo.

 

De gemeente zal een berekening willen zien hoe jullie aan dat bedrag zijn gekomen.

 

Stel je bied die 15 % aan,maar uit berekeningen blijkt dat je man,en jij eventueel na je zwangerschap, een vast inkomen hebben wat in 3 jaar tijd 40 % van de totale som blijkt op te leveren van wat je kan aflossen?

 

Waarom zou de gemeente dan akkoord gaan?

 

Je zal dus echt met een gedegen bod moeten komen,dit kan zelfs minder dan 15 % zijn. Het gaat de gemeente niet om het percentage,het gaat ze of er het maximale wordt aangeboden.

 

Hier vindt je wat info over hoe deze berekeningen plaatsvinden. Ik zou eerst ,dat kan door je accountant , deze berekening laten maken en daarmee naar de gemeente stappen.

 

Danny

 

Link naar reactie
  • 0

Dus dan zou er met de berekening uit moeten worden gegaan van het loon van mijn man op dit moment...(zoals het er nu uitziet)

Ik zit met ernstige Bekkenklachten thuis en er word verwacht dat dit niet 1,2,3 over is na de bevalling...

 

Dus het beste kan dan onze accountant het uitrekenen op dit moment en dan dinsdag voorleggen bij de gemeente?

Dan weet ik zeker dat ze meer krijgen dan uit de berekening komt!

dus dat zou dan betekenen dat ze dan eerder akkoord gaan? als ze "bewijs in handen hebben"

 

Zie ik dit nu goed zo of mis ik nog iets?

 

En weet je misschien wat de zekerheid van de lening van belang is hierin?

of kunnen ze dit zelf beslissen?

Link naar reactie
  • 0

We hebben aan alle schuldeisers een akkoord aangeboden van 15%, iedereen is akkoord behalve.....de gemeente.

Wij hebben destijds een BBZ gekregen van € 32.000,00 met als voorwaarde een tweede hypotheek op ons huis.

 

De waarde van ons huis dekt niet eens helemaal de eerste hypotheek dus echt zekerheid voor hun is het niet.

We hebben geen overwaarde niets en dik verlies gedraaid met onze onderneming!

 

De gemeente vroeg eerst jaarrekeningen en balansen om nader te kunnen beslissen.

daarna heeft de gemeente ons een brief gestuurd dat ze akkoord gaan met tenminste 50%.

hierna kregen we een brief dat er geen akkoord gesloten kan worden omdat er zekerheid op de lening rust!

 

Als het zo is als je zegt dat het is, zit er bij de Gemeente iemand aan de knoppen die geen verstand van zaken heeft, of niet de juiste informatie heeft gekregen.

 

Gemeente gaat niet akkoord met de voorgestelde 15 % tegen finale kwijting omdat er zekerheden zijn afgegeven.

Zekerheden zijn mooi, maar de houder van de zekerheid i.c. de Gemeente zal ook naar de realiteit moeten kijken, m.a.w. wat is de zekerheid waard.

 

Je zult dus moeten aantonen dat die tweede hypothecaire inschrijving tbv de Gemeente geen enkele waarde heeft

 

Van diezelfde Gemeente krijg je jaarlijks een aanslag OZB, met daarin de door de Gemeente opgeven waarde van het woonhuis waarop die OZB-aanslag gebaseerd is. (recent taxatierapport zou helemaal mooi zijn). Leg daar de hypotheekverplichting van de eerste hypotheekhouder naast. Als dat laatste hoger is dan de inschrijving van de eerste hypotheek, heb je een punt dat je aan de Gemeente moet overleggen. Hopelijk snappen ze daar dan dat verkoop/executie van het woonhuis niets extra oplevert, ook voor hen (tweede hypotheek) behalve een restschuld van jullie aan die eerste hypotheekhouder.

 

Het is wel van belang dat jouw aanbod van 15 % het maximaal haalbare is, anders heeft aanbod tegen finale kwijting geen enkele zin.

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

ze hebben tussentijds dus ook laten weten dat ze meer wilden dan de overige schuldeisers...

 

Dit kan de gemeente helemaal niet eisen. Mits het aanbod volgens de geldende regels is opgesteld weet de gemeente dat het aanbod aan alle partijen gelijk moet zijn. Wel is het zo dat preferente schuldeisers,waaropnder de bbz valt, een dubbel percentage krijgen.

 

Dus dan zou er met de berekening uit moeten worden gegaan van het loon van mijn man op dit moment...(zoals het er nu uitziet)

Ik zit met ernstige Bekkenklachten thuis en er word verwacht dat dit niet 1,2,3 over is na de bevalling...

 

 

 

Klopt

 

Dus het beste kan dan onze accountant het uitrekenen op dit moment en dan dinsdag voorleggen bij de gemeente?

 

Klopt ook. Je moet met feiten komen,aantoonbare berekeningen die kloppen. Je moet daar zitten en ze geen stok meer geven om mee te kunnen slaan.

 

 

 

En weet je misschien wat de zekerheid van de lening van belang is hierin?

 

Als die zekerheid aantoonbaar geen enkele waarde heeft kunnen ze er niets mee.....

 

Danny

 

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor je reactie,

 

Dit wil ik ook zeker aantonen dinsdag tijdens het gesprek...

onze eerste hypotheek is € 203.000,00

onze verkoopwaarde is € 185.000,00

de woz waarde is ook € 185.000,00

dan nog blijft er een schuld over van € 20.000,00

en met executie nog veel meer dus de hypotheek van de gemeente heeft geen zekerheid!

 

dit ga ik ook zeker aantonen dinsdag, maar volgens mij weten ze dit al want er zijn toen aktes en papieren overlegd met de aanvraag van de BBZ..

 

Link naar reactie
  • 0

Ik hou liever zelf een stok op zak ;)

 

Maar ik weet dus niet of ik de onderbouwing van het percentage dinsdag al kan hebben!

 

Nog een vraag...

het om-niet bedrag (waar we nog recht op hebben) over dat boekjaar (2010), kan ik daar nog iets mee?

in deze onderhandeling?

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

of zou ik ook zelf een berekening kunnen maken?

 

Je kan het proberen. Ik geef je weinig kans dat je er op een juiste manier uitkomt. Wellicht heeft je accountant er verstand van en wil hij het maken voor je.

Hier de software om de berekening te maken.

 

Groet,

 

Danny

 

Link naar reactie
  • 0

ik heb het al geprobeerd maar betwijfel of ik alles juist heb ingevuld :-\

 

ik kom op een vtb van 1469

en inkomsten 2269 incl toeslagen etc.

 

maar als nog pin me er niet op vast dat dit klopt....en of ik het nu goed bekijk,

 

dus dan zou bijv. dat verschil een aflossing moeten zijn per maand en dat gezien over 3 jaar!

en dat dan ook alle schuldeisers evenredig deel krijgen?

 

dat zou dan per schuldeiser ongeveer 20% zijn...

maar omdat alle schuldeisers met 15% akkoord zijn gegaan, kan ik dan alsnog 20%-25% aan de gemeente bieden?

of moeten wij het ook gelijk trekken met de overige schuldeisers?

en is het om-niet bedrag ook van belang in de onderhandeling of niet, volgens mij gaat dit bedrag weer van de lening af of niet?

 

sorry weer voor de vele vragen, ben allang blij dat jullie me helpen.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.