• 0

BBZ lening op hypotheek en akkoord !! HELP

Hallo iedereen,

 

Ik ben de hele week al aan het zoeken naar een antwoord en kan er weinig over vinden...

vandaar dat ik hier mijn vraag stel, ik hoop dat iemand hier spoedig een antwoord op weet.

 

Wij zijn in 2008 een eigen zaak begonnen (detailhandel)

Het eerste half jaar ging harstikke goed helaas zakte het per 2009 heel hard naar beneden.

2010 ging net zo slecht, we hebben als laatste redmiddel BBZ aangevraagd, en ook gekregen (april 2010)

Helaas verslechterde het alleen maar en hebben we na lang wikken en wegen de moeilijke beslissing genomen om te stoppen. Wij zijn dan ook gestopt in december 2010.

 

We hebben aan alle schuldeisers een akkoord aangeboden van 15%, iedereen is akkoord behalve.....de gemeente.

 

Wij hebben destijds een BBZ gekregen van € 32.000,00 met als voorwaarde een tweede hypotheek op ons huis.

Dit was noodzakelijk om het bedrag ergens te parkeren en anders kregen we geen BBZ.

De waarde van ons huis dekt niet eens helemaal de eerste hypotheek dus echt zekerheid voor hun is het niet.

We hebben geen overwaarde niets en dik verlies gedraaid met onze onderneming!

 

De gemeente vroeg eerst jaarrekeningen en balansen om nader te kunnen beslissen.

daarna heeft de gemeente ons een brief gestuurd dat ze akkoord gaan met tenminste 50%.

hierna kregen we een brief dat er geen akkoord gesloten kan worden omdat er zekerheid op de lening rust!

en weer vlak daarna dat er loonbeslag werd gelegd als het totaalbedrag niet per 6 mei op hun rekening stond..

op deze brief stond weer een andere naam, ik vraag me dan ook af of ze wel communiceren daar!

 

Ten eerste zijn we in onderhandeling over de lening en gelijk word er een brief uitgegooit dat ze de lening terugvorderen.

 

Nu heb ik een gesprek aangevraagd met onze tussenpersoon bij de gemeente, ik wil toch het onderste uit de kan halen,

dit is onze enige kans om straks weer verder te kunnen....

 

Nu hoop ik of jullie tips hebben om tot een akkoord te komen, en of dit bekent is dat deze bereikt kan worden bij een gemeente die BBZ heeft verstrekt...

 

Heel erg bedankt alvast voor het lezen

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Gast Verwijderd account

ik heb het al geprobeerd maar betwijfel of ik alles juist heb ingevuld :-\

 

ik kom op een vtb van 1469

en inkomsten 2269 incl toeslagen etc.

 

maar als nog pin me er niet op vast dat dit klopt....en of ik het nu goed bekijk,

 

dus dan zou bijv. dat verschil een aflossing moeten zijn per maand en dat gezien over 3 jaar!

en dat dan ook alle schuldeisers evenredig deel krijgen?

 

dat zou dan per schuldeiser ongeveer 20% zijn...

maar omdat alle schuldeisers met 15% akkoord zijn gegaan, kan ik dan alsnog 20%-25% aan de gemeente bieden?

of moeten wij het ook gelijk trekken met de overige schuldeisers?

en is het om-niet bedrag ook van belang in de onderhandeling of niet, volgens mij gaat dit bedrag weer van de lening af of niet?

 

sorry weer voor de vele vragen, ben allang blij dat jullie me helpen.

 

 

 

Jij als onderhandelaar kan iedereen aanbieden wat je wilt. Jij bent niet gesteld aan eisen. Als iemand akkoord gaat met 3 % en de ander met 1% ,prima. Zolang je het goed ,per schuldeiser op papier hebt waarin helder en duidelijk vermeld staat dat ze finale kwijting verlenen na betaling van de overeengekomen afkoopsom.

 

MAAR,de gemeente zal hier dus niet aan meewerken normaliter. Zij willen een aanbod zien die volgens het boekje is gegaan waar ieder hetzelfde aanbod krijgt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

alles is netjes ondertekend akkoord bevonden en teruggestuurd met het percentage en het bedrag tegen finale kwijting

ook dat het geld uitgekeerd word zodra alle schuldeisers akkoord zijn.

 

De berekening krijg ik echt niet voor dinsdag voor elkaar met de accountant! i.v.m paasweekend ...

dit betekend dat ik in ieder geval aan de slag ga met de zekerheid op de bbz.

 

 

Link naar reactie
  • 0

trouwens nog een vraag...

 

Op de laatste brief staat dat ze na 6 mei tot loonbeslag over gaan als het bedrag nog niet op hun rekening is gestort!

Ik ga hier uiteraard bezwaar tegen indienen als er dinsdag niets bereikt word....kan er ook uitstel op verleend worden lijkt me wel toch? zolang wij nog met de gemeente tot een akkoord willen komen...

 

Link naar reactie
  • 0

Soza mag geen 2e hyp. eisen als zekerheidsstelling inz. BBZ krediet:

 

http://rechtenforum.nl/forum/thread/printertopic/1/t/24842/start/0/postdays/0/postorder/asc/vote/viewresult/?sid=98aeb71cb9282eaaab563f34d3233792

 

Jij bent hiermee akkoord gegaan, maar gemeenten mogen dit dus niet als voorwaarde stellen. Waarschijnlijk kun je die 2e hyp. nietig laten verklaren en je erop beroepen dat de gemeente in strijd heeft gehandeld met gerechtelijke uitspraken? Geen idee of het je helpt, maar wellicht is hier op een forum een deskundige die hier een aanknopingspunt voor je ziet?

 

SUcces

 

Heeft er toevallig iemand hier meer verstand van inzake 2e hypotheek met bbz?

Link naar reactie
  • 0

Dit heb ik gevonden ...

 

Art. 42. Schuldregeling

Indien op grond van dit besluit een lening is verstrekt, werkt het college mee aan een schuldregeling of aan een akkoord voor zover dit noodzakelijk is voor de voortzetting van het bedrijf of zelfstandig beroep, of dit bij de beëindiging van het bedrijf of zelfstandig beroep tot stand kan komen. Deze medewerking wordt slechts verleend, indien:

a. het gedeelte van de lening dat door gestelde zekerheden wordt gedekt buiten het akkoord blijft; en

b. alle concurrente schuldeisers evenredige medewerking verlenen.

 

Dit geven ze ook in de brief aan...

 

Art. 43. Beëindiging bedrijf of zelfstandig beroep

-1. Bij beëindiging van het bedrijf of zelfstandig beroep wordt de lening, behoudens in het geval artikel 42 toepassing vindt, volledig terugbetaald. Gestelde zekerheden worden volledig uitgewonnen. In afwijking daarvan blijft, op verzoek van de betrokkene en voor zover mogelijk, een lening onder hypothecair verband, verbonden aan de eigen woning met bijbehorend erf, gehandhaafd of wordt deze tot de onbelaste waarde van deze woning gevestigd. De artikelen 12, 13, 14 en 15 van het Uitvoeringsbesluit Wwik zijn van overeenkomstige toepassing, met dien verstande dat de aflossing aanvangt op het moment van beëindiging van de bijstandverlening. Geen aflossing wordt gevergd indien de belanghebbende een uitkering op grond van de Wet werk en inkomen kunstenaars ontvangt.

-2. Indien na beëindiging van het bedrijf of zelfstandig beroep een deel van de lening resteert en deze niet met toepassing van het vorige lid onder hypothecair verband is verleend, wordt het resterende deel van de lening vanaf de beëindiging renteloos. Gedurende de periode van vijf jaar na beëindiging van het bedrijf of zelfstandig beroep dient 50 procent van het netto-inkomen boven de bijstandsnorm, bedoeld in hoofdstuk 3, paragrafen 3.2 en 3.3, van de wet, besteed te worden voor aflossing van deze lening.

 

Dit gaat gaat dus ook over de zekerheden bij beeindiging bedrijf dat die uitgewonnen worden!

Er valt bij mij dus niets uit te winnen...want er is niets.

 

Art. 20. [Recht op bijstand indien eigen woning | Besluit krediethypotheek bijstand] ¹ [Geschiedenis: MvT; versie 12 april 1995; Stb. 1995, 691; Stb. 1998, 742; Stb. 2000, 299; Stb. 2001, 481; Stb. 2003, 376; Stb. 2008, 586] • [Jurisprudentie: LJN AA6465; AB1309; AB2256; AD9473]

-1. De belanghebbende die eigenaar is van een door hemzelf of zijn gezin bewoonde woning met bijbehorend erf heeft recht op bijstand voor zover tegeldemaking, bezwaring of verdere bezwaring, anders dan ingevolge dit artikel, van het in de woning met bijbehorend erf gebonden vermogen in redelijkheid niet kan worden verlangd.

-2. Indien voor de belanghebbende, bedoeld in het eerste lid, recht op algemene bijstand bestaat, heeft die bijstand de vorm van een geldlening onder verband van hypotheek:

a. indien de bijstand over een periode van één jaar, te rekenen vanaf de eerste dag waarover bijstand wordt verleend, naar verwachting meer bedraagt dan het nettominimumloon, bedoeld in artikel 55, eerste lid; en

b. voor zover het vermogen gebonden in de woning met bijbehorend erf op grond van het derde lid niet buiten beschouwing blijft.

-3. Van het vermogen gebonden in de woning met bijbehorend erf blijft buiten beschouwing:

a. €|6807,00 alsmede de helft van het meerdere, doch in totaal ten hoogste €|27 227,00; en

b. het bedrag waarmee het bij de aanvang van de bijstandverlening aanwezige overige vermogen minder bedraagt dan de toepasselijke vermogensgrens, genoemd in artikel 54.

-4. Indien bijzondere bijstand wordt verleend, kunnen burgemeester en wethouders, indien wordt voldaan aan de in het tweede lid genoemde voorwaarden, deze bijstand verstrekken in de vorm van een geldlening onder verband van hypotheek, tenzij de belanghebbende recht heeft op een uitkering als bedoeld in artikel 8, tweede lid, van de Wet inkomensvoorziening kunstenaars.

-5. Indien de bijstand naar verwachting minder bedraagt dan het bedrag, bedoeld in het tweede lid, onderdeel a, kunnen burgemeester en wethouders deze bijstand uitsluitend verstrekken in de vorm van een geldlening, borgtocht of een uitkering om niet.

-6. Het eerste tot en met vijfde lid zijn niet van toepassing:

a. op de zelfstandige;

b. indien het een woonwagen betreft.

-7. Bij algemene maatregel van bestuur worden nadere regels gesteld met betrekking tot de voorwaarden waaronder bijstand in de vorm van een geldlening onder verband van hypotheek wordt verleend. [bkb]

 

1. Ingevolge artikel 78c van de Wet werk en bijstand blijft artikel 20 van toepassing op bijstand die op 31 december 2003 werd verleend met toepassing van artikel 20, red.

 

hierboven zie je duidelijk dat de regel niet geld voor zelfstandigen ::)

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

nou hier een gesprek gehad....

 

ging eigenlijk heel erg goed!!!

 

Ik ben het gesprek begonnen met dat ik er graag met hun uit wilde komen, en dat respecteerde hij.

hij vond het ook heel goed dat we een persoonlijk gesprek hadden aangevraagd.

 

Ik ben begonnen met de zekerheidstelling die op de bbz zat en heb aangegeven dat er na de eerste hypotheek niets overblijft.

daar was hij het helemaal mee eens en zag het ook in dat er wat dat betreft geen zekerheid voor hun was!

 

Ik ben over de 50% begonnen wat hun eisten, hij zakte al naar 30% dus harstikke goed.

Heb gezegd dat ik niet zeker wist of we dat wel gingen redden!

Toen gaf hij aan dat een paar procent meer of minder ook geen probleem moest zijn ;D

Ook zou hij het loonbeslag uitstellen omdat hij er ook liever zo met ons uitkwam....

 

Hij vroeg om kopieen van de rest van de schuldeisers, en wat we nog konden missen tot het bedrag wat onze familie voorschiet om akkoorden te bereiken....dus deze krijgt hij per post

 

Er word nu een akkoord geboden van 25% dus denk dat het wel goed komt!

 

Ik wil jullie bedanken voor jullie tips omtrent dit probleem

bedankt ;D

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 198 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.