• 0

Voertuig van eigen zaak privé overgenomen: hoe verwerken op de balans?

Hallo,

Ik heb (eenmanszaak) prive een voertuig overgenomen vd zaak tegen balanswaarde

In de kas heb ik dit als ontvangst geboekt met tegenrekening prive

Nu moet dit voeretuig nog van de balans. gebruik ik dan in memoriaal als tegenrekening afschrijving?

Als ik als tr prive gebruik dan boek ik het volgens mij dubbel tenb laste van prive

Wie helpt mij ontrafelen?

Alvast bedankt

Always expect the unexpected

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja dat klinkt logisch, maar volgens mij gaat je eerste boeking prive debet dan wegvallen tegen prive credit bij je 2e boeking.

Per saldo is er dan niets van prive af dan toch?

Verwarrend.

 

prive opname (debet)

naar Inventaris /voertuigen ( credit)

 

KAS (debet)

Naar prive storting (credit)

 

 

 

 

Always expect the unexpected

Link naar reactie
  • 1

Je bent ook (of liever gezegd het bedrijf is) wel BTW verschuldigd over deze transactie.

En de boekwaarde kan je alleen hanteren als dit ook daadwerkelijk de marktwaarde is.

 

Als het een marge auto was (bij aankoop in zaak) en je hebt geen accessoires met BTW toegevoegd. Dan hoef je de btw niet te verrekenen.

Link naar reactie
  • 1

 

Opvallend is dat nog niemand heeft opgemerkt dat je niet zonder meer een voertuig van je balans mag overhevelen naar je privé vermogen. Dit druist namelijk in tegen de regels van goed koopmansgebruik (= het volgen van een bestendige gedragslijn). Het mag alleen als dit door bijzondere omstandigheden wordt gerechtvaardigd. Het behalen van een fiscaal voordeel is geen bijzondere omstandigheid.

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Dit waren hele bijzondere omstandigheden, zonder fiscaal voordeel

 

Zelfs dat fiscaal voordeel doet niet eens zozeer ter zake. Je hebt in het verleden diezelfde auto als zakelijk aangemerkt en dus zal er iets drastisch in het gebruik moeten zijn veranderd om de overgang naar privé te kunnen rechtvaardigen.

 

Tipje van de sluier of vertrouw je erop dat je keuze om de auto naar privé over te brengen voldoende te bewijzen valt?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Overigens gaat het hier over een motor. En deze is voor 50% door de zaak overgenomen maar te weinig zakelijk gebruikt.

Deze is voor het zelfde bedrag weer terug naar prive met boekwinst dus geen voordeel prive maar wel voor zaak. Desinvestering geef ik aan en boekwinst ter hoogte van afschrijving dus zaak heeft geen nadeel of voordeel.

Always expect the unexpected

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.