• 0

Afschrijven en productomschrijving

Goedemiddag,

 

Ik ben zojuist bij een klant geweest voor een totaalinstallatie van een netwerk waar we van te voren een vaste prijs voor hardware+installatie over hebben afgesproken. Nu wil ik factureren maar hij wil graag hardware apart gespecificeerd op de factuur hebben in verband met de boekhouding; afschrijven etc voor hem.

 

 

Nu wil ik liever gewoon 1 bedrag factureren waarbij staat 'Totaalinstallatie zoals overeengekomen, evt: zie offerte'

 

Nu 2 dingen:

1. Klopt het dat hij dit hele bedrag gewoon kan afschrijven? Laten we zeggen apparatuur € 400 en installatie € 600. Factuur waar op staat € 1000.- voor installatie+hardware kan hij dat gewoon afschrijven dan?

2. Ik wil dit gewoon factureren als een totaalbedrag zoals overeengekomen. Ik heb begrepen dat bij een 'vage' productomschrijving je de offerte/hetgeen overeengekomen kan bijvoegen voor je boekhouding (afnemer) zodat hij niet in de problemen komt met BTW aftrek.

 

Ik ben benieuwd!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

De apparatuur is voor je afnemer een bedrijfsmiddel waarop hij kan afschrijven en eventueel investeringsaftrek (het bedrag moet hoger zijn dan € 450,00) kan claimen. Het moet in zijn boekhouding dan wel zichtbaar zijn dat er sprake is van een bedrijfsmiddel, mocht de fiscus het één en ander opvragen.

 

Als de offerte niet afwijkt van de eindfactuur en in de offerte de bedragen voor hardware en installatie duidelijk staat omschreven, moet dat in principe ook voldoende zijn voor je afnemer.

 

Voor de BTW maakt het niet uit hoe je factureert, omdat zowel de hardware als installatie onder het hoge tarief vallen.

 

Ik begrijp jouw probleem eigenlijk niet. Waarom is het zo lastig voor je om aan de wens van je klant tegemoet te komen?

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Wel, er is een totaalprijs afgesproken en ik heb relatief erg veel verdient qua uurloon omdat de benodigde hardware minder dan verwacht was, opdrachtgever hoeft echter niet te weten hoeveel % de hardware was en hoeveel % het tarief voor installatie.

 

(Er is sowieso een vast bedrag afgesproken voor de complete installatie incl. benodigde hardware, opdrachtgever is hier wel van op de hoogte, het gaat wel eerlijk). Het gaat puur om het feit dat er een vast tarief is afgesproken en daar zit alles in, de specificatie van het uur en uurtarief wil ik liever niet doen.

Link naar reactie
  • 0

 

De apparatuur is voor je afnemer een bedrijfsmiddel waarop hij kan afschrijven en eventueel investeringsaftrek (het bedrag moet hoger zijn dan € 450,00) kan claimen. Het moet in zijn boekhouding dan wel zichtbaar zijn dat er sprake is van een bedrijfsmiddel, mocht de fiscus het één en ander opvragen.

 

Als de offerte niet afwijkt van de eindfactuur en in de offerte de bedragen voor hardware en installatie duidelijk staat omschreven, moet dat in principe ook voldoende zijn voor je afnemer.

 

Voor de BTW maakt het niet uit hoe je factureert, omdat zowel de hardware als installatie onder het hoge tarief vallen.

 

Ik begrijp jouw probleem eigenlijk niet. Waarom is het zo lastig voor je om aan de wens van je klant tegemoet te komen?

 

Odeon

 

Dit is niet het geval: er is namelijk één tarief genoteerd voor de complete installatie inclusief alle benodigde hardware (hardware niet gespecificeerd)

Link naar reactie
  • 0

Een uitgangspunt voor je klant kun je wellicht in het volgende zoeken (maar daar moet hij het mee doen en of het werkt is een 2e):

Bij de koop van een pand activeer je ook de kosten om het pand gebruiksklaar te maken. Die kosten zijn onderdeel van de investering. Zo kun je ook denken over jouw levering+dienst. Zonder de dienst werkt het geleverde niet en dus heeft je klant IMHO een pleitbaar standpunt als hij zegt dat jouw installatiewerk onderdeel van de levering uitmaakt en dus de volle 1000 euro activeert en in de investeringsaftrek opneemt. Dat is echter zijn probleem.

 

Jij factureert gewoon de werkelijkheid: "levering en installatie hardware" hoort op je factuur te staan. Overigens hoor je dat formeel te splitsen omdat dan de marge op de verkochte hardware uit je facturatie blijkt. Nu je dat niet wilt omdat je klant dat niet hoort te weten, raad ik je wel aan om in je administratie dit wel te splitsen in omzet uren en omzet geleverd product.

 

verder spreek ik als Mod van HL de wens uit dat er geen tips volgen om dit creatief te factureren, want dan treedt Radeoxx met zijn facturatie buiten de werkelijkheid en dergelijke tips staan we op HL niet toe.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 159 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.