• 0

Mijn vriend wil een BV oprichten, waarom wil justitie mijn persoonsgegevens?

Goedenavond,

Graag zou ik wat advies willen omtrent het volgende:

Mijn vriend, de man met wie ik samenwoon, wil een nieuwe BV oprichten.

Nu is er een 'Verklaring van geen bezwaar' nodig.

En daarvoor is het blijkbaar nodig dat mijn persoonsgegevens (o.a. BSN nummer, geboorte plaats en data, laatst beoefende beroep) ook verstrekt worden aan justitie.

Heeft iemand enig idee waarom dit nodig is?

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

• 0

Bedankt, Henkh,

Verder dan Big Brother was ik zelf ook nog niet gekomen, daar ligt dus ook juist mijn bezwaar.

Tot nu toe is er alleen sprake van duurzaam samenwonen.

We hebben reeds overlegd met een notaris over een samenlevingscontract, maar die nog niet vastgelegd.

Fiscaal partnerschap zullen we waarschijnlijk vanaf 2010 laten gelden.

Op het betreffende formulier staat het volgende:

'In het kader van de Wet bescherming persoonsgegevens (WBP) worden de gegevens van het aanvraagformulier opgenomen in een automatisch gegevens bestand. Daarnaast worden in dit systeem gegevens opgenomen van en verstrekt aan de instanties zoals vermeld in de Wet Documentatie Vennootschappen.'

Nu kan ik wel achterhalen welke instanties dat dan zijn, en ook dat de gegevens tot maximaal 8 jaar na de beëindiging van de BV gebruikt mogen worden.

Helaas heb ik in al die juridische documenten nergens vermeld zien staan waarom juist ik met mijn gegevens geregistreerd moet worden voor die aanvraag.

Het moge duidelijk zijn dat ik een leek ben op wetgeving omtrent BV's, ik heb mijn handen al vol aan mijn eigen éénvrouwszaak ;D

Daar ligt ook een deel van mijn verwondering - een eenmanszaak oprichten op mijn eigen naam - daar geef ik natuurlijk mijn gegevens voor af.

Maar deze situatie, ik heb er mijn vraagtekens bij. Draag ik op dit moment, zonder dat ik mij er bewust van ben, een verantwoordelijkheid danwel aansprakelijkheid voor het al dan niet functioneren van de BV van mijn partner?

Zo ja, dan leer ik daar graag meer over, zo nee, waarom dan toch mijn gegevens afstaan?

• 0

Het kan zijn dat je eerder bij een faillissement betrokken bent geweest en dat je daarom een BV op naam van je partner wilt oprichten. Dat wil men even natrekken.

Je draagt geen verantwoordelijkheid c.q. aansprakelijkheid als het misgaat met de BV van je partner.

Je moet er verder niet te veel achterzoeken. Het is niet meer dan een standaardcontrole.

Odeon

• 0

Elaine, dit lijkt me een mooie vraag voor Antwoord voor Bedrijven of voor het Ministerie van Veiligheid & Justitie. Op internet zijn veel officiële bronnen, waar ik ook lees dat deze verklaring zou gaan vervallen als oprichtingseis.

Ik zou me kunnen voorstellen dat de overheid een goed zicht wil hebben of bieden op partners met beide één of meerdere bv's.

Groet,

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

• 0

@Highio

De eis tot een verklaring van geen bezwaar vervalt mogelijk als onderdeel van het nieuwe BV recht. Dat plan is door de 1e Kamer (we zijn er bijna na 6 jaar) in de ijskast gezet totdat de 2e Kamer uitgekletst is over een samenhangend wetsvoorstel over de openbare vennootschappen.

Tot die tijd is de VVGB dus verplicht en kun je als partner van de aanvrager niets anders doen dan je gegevens verstrekken, om de reden zoals door Odeon geschetst.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 1

In de Memorie van Toelichting van de Wet documentatie vennootschappen staat het antwoord:

Het vierde lid van het artikel geeft een specifieke bepaling over de echtgenoot, geregistreerde partner of levensgezel van een oprichter. Diens gegevens dienen ook in het aanvraagformulier te worden vermeld. Zij zijn van belang om na te gaan of de echtgenoot, geregistreerde partner of levensgezel een rol zal spelen in de op te richten vennootschap dan wel reeds participeert in andere vennootschappen of direct verbonden is aan personen die dat doen. De ervaring heeft geleerd dat deze vaak feitelijk betrokken blijkt te zijn bij het bestuur van een vennootschap en dat er langs deze weg misbruik wordt gemaakt van een vennootschap. Het aantal gevallen waarin een dergelijke constructie geconstateerd is, rechtvaardigt dat gegevens van echtgenoten, geregistreerde partners of levensgezellen van oprichters of bestuurders van een vennootschap worden opgenomen in de registratie, indien deze reeds betrokken zijn of zijn geweest bij een vennootschap, dan wel activiteiten zullen verrichten ten behoeve van de op te richten vennootschap of direct verbonden zijn aan andere personen die dergelijke activiteiten ontplooien. Indien dat niet het geval blijkt te zijn, worden deze gegevens verder niet in de registratie opgenomen.

Ik verwacht niet dat dit gaat veranderen bij het nieuwe regime. Een verklaring van geen bezwaar hoeft dan niet meer te worden aangevraagd, maar het zal vast wel zo zijn dat oprichters een vragenformulier thuisgestuurd krijgen met het al dan niet vriendelijke verzoek deze ingevuld terug te sturen.

]

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar