• 0

Restaurant loopt niet....

Ik loop hier al een tijdje mee rond en heb eigenlijk geen idee waar het mis gaat. Daarom hoop ik dat jullie wel de vinger op de zere plek kunnen leggen (zoals ik hier best vaak zie).

 

Voorgeschiedenis

We wonen sinds 2007 in Duitsland. Oorspronkelijk voor het visum van mijn vrouw, maar aangezien het hier wel bevalt, zijn we hier gebleven. Aangezien mijn vrouw graag wilde werken, maar het niet wilde lukken om wat voor haar te vinden, hebben we besloten om zelf wat te beginnen. Aangezien ze een horeca en kappers ervaring had, was het kiezen uit die 2. Ze heeft dus gekozen voor een Aziatisch specialiteiten restuarant. Geen Chinees overigens!

 

We hebben in 2009, tijdens de crisis, voor een leuke prijs een pand gekocht waar een kunst cafe zat. Deze pastte al aardig binnen onze visie. Langzamerhand hebben we er een beetje meer een Thais tintje aan gegeven.

 

Hoe het loopt

De eerste maanden na opening waren helemaal super. We hebben de 1e, 2e en 3e maand met winst afgesloten. Best wel een leuke winst zelfs. Daarna ging het mis. We kregen in Oktober een dochtertje er bij, waardoor we al met al wel heel veel langer dicht zijn geweest dan we hadden voorzien. Toen we in November na 2 maand dicht te zijn geweest, konden we eigenlijk weer opnieuw beginnen. Maar dat was voorzien. Wat niet was voorzien was dat alle maanden er na de omzet heel ruim onder break even bleven steken. December was gigaslecht, dankzij het weer. Jan, feb, maart waren slecht, maar dat was ons ook voorspelt. Nu is het April en deze maand is ook nog slecht. We hebben zelfs avonden zonder gasten. Gelukkig hebben we ook avonden dat we het net aan kunnen qua werk, dus dat compenseert iets. Al met al hoop ik in april kiet te spelen.

 

De markt

We zijn hier in de hele wijde omgeving het enige restaurant met deze specialiteit. De Duitsers eten graag Thais, dus dat zou goed moeten zitten. Onze stad heeft 25.000 inwoners maar een hele sterke regiofunctie. Ook komen er veel Nederlanders. We zijn gevestigd op een superlocatie, tegenover een heel druk bezocht winkelcentrum, 1000 parkeerplaatsen en zouden goed in zicht moeten zijn.

 

Onze gasten

Veel Nederlanders, en niet omdat ik Nederlander ben hoor. Ik werk in principe niet mee, daar heeft mijn vrouw een Duitse aushilfe voor. Verder mensen die uit het Ruhrgebiet komen (die bijna allemaal vaker terug komen). Ook hebben we gasten die hier in de stad wonen, maar hier niet geboren en getogen zijn.

 

Hoe is de situatie

We draaien misschien geen winst, maar gelukkig zijn we hier financieel niet van afhankelijk. Ik baal alleen heel erg om mijn vrouw zo hard te zien werken, zonder dat dat tot uitdrukking komt in het resultaat. We hebben het er al wel over gehad om, als het niet verbetert, eind van het jaar de handdoek in de ring te gooien en de zaak te verhuren.

 

Wat zijn de zwakke punten die ik zelf zie

Mijn vrouw is een goede kok, maar geen zakenvrouw. Daarom heeft ze soms moeite om zakelijk te denken en neemt ze wel eens beslissingen die niet handig zijn. Uiteindelijk heb ik dan meestal wel gelijk en zodra ze dat door heeft is er geen probleem.

Het restaurant ademt nog niet de aziatische sfeer die het zou moeten ademen.

Te veel mensen weten niet dat we hier zitten

Er komen geen 'locals'

 

Ik hoop zo een beetje een inzicht gegeven te hebben en ik hoop dat er hier iemand de vinger op de zere plek kan leggen. Tot nu toe konden meerdere mensen met horeca ervaring, een restaurant servicemanager, meerdere ondernemers en goede kennissen het probleem niet vinden.

 

Oh ja, wat eten betreft is er een kleine tweedeling. De gasten die wel eens in het verre oosten zijn geweest becomplimenteren ons met dat het hier echt authentiek smaakt. De gasten die het alleen kennen van kant en klaarmaaltijden en restaurants in Duitsland zeggen soms dat het niet echt authentiek smaakt. De laatste keer dat dat gebeurde, was dat overigens een gast die het slecht vond dat we als toegift ananas uit blik gaven (we hebben alleen maar verse ananas en verse groentes :-).

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Je beschrijft een klein aantal asptecten vrij gedetailleerd en andere blijven heel algemeen, dus de vinger echt 'op de zere plek leggen' is nog lastig.

 

Op basis van je beschrijving is naar mijn mening de 'zere plek' het ontbreken van de doelgerichte (wat wil je bereiken?) en doeltreffende (bereik je dat wel of niet? In het laatste geval dien je dus bij te sturen) samenhang in de marketingmix:

 

Welke prestatie (producten, diensten, service, beleving) lever je, tegen welke prijsstelling, welke activiteiten onderneem je om dit promotioneel (uitstraling?) en logistiek aan de (potentiële) afnemers en eindgebruikers te leveren? En dan zodanig dat die laatstgenoemden het als een voordeel zien om met jou zaken te doen en jou dus het voordeel van de betaling gunnen? Hoe is verder de inkoop, de portionering, de margebewaking (omzet -/- kosten)?

 

Dan een wat concreter punt: als het ontbreekt aan zakelijk inzicht en handelen, zal dat bijgespijkerd moeten worden, dus zal je aan de V.A.K.-bekwaamheid moeten werken, werk aan (in dit geval aan zakelijke - en marketing-) Vaardigheden, Attitude en Kennis en breng die in de praktijk.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Hallo Siemi,

 

In welk deel van Duitsland zijn jullie gevestigd? Dat is ook belangrijk om te weten.

Ik heb zelf 8 jaar in Duitsland gewoont en gemerkt dat er tussen de verschillende delen van Duitsland grote cultuurverschillen zitten.

 

Het grootste gedeelte heb ik in Ost-Friesland gewoond. Daar moeten de meeste Restaurants hebben van de mittags-tisch

(beperkte (lunch)kaart, plate service en schappelijke prijs) omdat het in Ost-Friesland er nog zo in zit om tussen de middag warm te eten. 's Avonds was het in de restaurants een stuk rustiger en zag je inderdaad weinig 'locals' .

 

Je zegt dat je ook in Duitsland woont. Heb je in de nachbarschaft al rondgevraagd wat het probleem zou kunnen zijn? Dat zijn de locals, de mensen die je wil trekken. Ik kan me voorstellen dat ze überhaupt geen idee hebben wat Thais eten precies is. Heb je al een kennismakingsbuffet geprobeerd speciaal voor de 'locals'? Dus voor een klein prijsje kennismaken met Thais voedsel, alleen geadverteerd in het lokale zondagskrantje.

 

Duitsers zijn ook gek op kortingsbonnen. Probeer daar wat mee.

 

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

 

 

If you have to think... You haven't been Zenned! http://getzenned.nl

Link naar reactie
  • 0
De markt

We zijn hier in de hele wijde omgeving het enige restaurant met deze specialiteit. De Duitsers eten graag Thais, dus dat zou goed moeten zitten. Onze stad heeft 25.000 inwoners maar een hele sterke regiofunctie. Ook komen er veel Nederlanders. We zijn gevestigd op een superlocatie, tegenover een heel druk bezocht winkelcentrum, 1000 parkeerplaatsen en zouden goed in zicht moeten zijn.

 

[...]

 

Wat zijn de zwakke punten die ik zelf zie

 

[...]

 

Te veel mensen weten niet dat we hier zitten

Er komen geen 'locals'

 

Hebben jullie een website? Online vermeldingen?

Hebben jullie een 'lokale' naam? Uithangbord? Menu en prijslijst? Lokale promoties?

Hebben jullie samenwerkingen met het winkelcentrum? Andere ondernemers?

Zijn jullie lid van:http://www.thai-restaurant.de/unser-verband.htm? Dat biedt jouw vrouw misschien mogelijkheden om aan haar bedrijfsvoering en marketing te werken.

 

Klinkt m.i. als dat de onderneming nog eens goed op de kaart gezet moet worden.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Kan je ook uitvoering noteren wat jullie zelf gedaan hebben om gasten te krijgen in het restaurant?

We hebben advertenties in kranten geplaatst met wisselend succes. Er yijn hier 2 kranten die in aanmerking komen voor een advertentie. De ene krant is een stadskrant hier, waarmee we dus de mensen in het buitengebiet niet bereiken. De andere is een regionale waarmee de regio bereiken. Ervaring leert dat mensen hier uit de stad deye niet leyen.

Advertenties in de stadskrant leverde die paar keer nauwslijks respons op. Het ene redactionele stukje dat we hadden wel. Toen heeft het 2 weken effect gehad.

De andere krant heeft een groot bereik, wat mensen uit naburige steden heeft opgelevert. De advertentiekosten verdienen we er niet mee terug.

 

We hebben op stadsfeesten kortingscoupons uitgedeelt. Van de 500 zijn er 0 terug gekomen.

op stadsfeesten verkopen we stokjes sate en loempia's, wat op de dag goed loopt. Ook proberen we op zulke dagen ons onder de aandacht te brengen van de duiyenden voorbijgangers.

Verder hebben we buiten een krijtbord staan. Dat levert het meeste op, maar we kunnen er maar 1 neerzetten.

 

De producten die verkopen zijn authentiek Thaise gerechten. Ook hebben we een grote keuze aan vegetarische gerechten, wat wel goed aangenomen wordt. Voor vegetariers zijn hier verder geen mogelijkheden.

De prijsstelling is voor Duitse begrippen hoog. Niet in vergelijking met andere gelijksoortige restaurant, maar wel in vergelijking met de Duitse schnitzel en griekse restaurants bijvoorbeeld. Wij maken geen gebruik van truuks als goedkope gerechten maar apart betalen voor de rijst, het bordje en de vork. De prijs op de kaart is incl alles wat er bij komt kijken.

De porties zijh wat aan de grote kant, al gaat dat wel de goede kant op (hier volgt de chef de verkeerde lijn naar mijn idee).

Iedere klant krijgt een kleine nachtisch met wat vers fruit, meestal ananas. Deserts doen we (nog) niet, omdat dat met de huidige beyetting (chef plus serveerster) niet haalbaar is. Daar verliezen we wat inkomsten.

Gemiddeld zitten we per klant op 20 euro. De kosten van de gerechten zit zo rond de 25%. De ingredienten zijn vers en worden deels uit Thailand ingevlogen.

 

Het probleem is niet het meer uit de gasten die we hebben krijgen, maar hoe we meer gasten krijgen. Gisteren bijvoorbeeld hadden we 9 gasten en das te weinig.

 

Ik hoop dat ik niet te uitgebreid antwoord geef. Voor mij is dit ook goed om weer eens op een rijtje te zetten. En mocht er ergens een y ipv een z staan, dit is een Duits QWERTZ toetsenbord ::)

Link naar reactie
  • 0

Ik hoop zo een beetje een inzicht gegeven te hebben en ik hoop dat er hier iemand de vinger op de zere plek kan leggen. Tot nu toe konden meerdere mensen met horeca ervaring, een restaurant servicemanager, meerdere ondernemers en goede kennissen het probleem niet vinden.

Hoe zijn al die mensen te werk gegaan? Heb je de situatie uitgelegd en zagen ze geen problemen, of hebben ze een keer als "mystery guest" bij je gegeten?

 

Heb je zelf wel eens een avond op een onopvallende plaats in het restaurant gezeten en alleen maar geobserveerd? Hoe lang staan mensen te wachten voordat ze naar hun tafel worden begeleid, hoe lang moeten ze wachten op hun eerste drankje, is de kaart duidelijk of moet er veel gevraagd worden bij het opnemen van de bestelling, hoe lang zijn de pauzes tussen de gangen? Proberen ze vaak tevergeefs oogcontact te krijgen met de bediening? Zitten ze lachend aan tafel en eten ze "met smaak" of zijn er veel gefronste wenkbrauwen? Wordt er bij elke gang geïnformeerd of alles naar wens is en is dat dan zo? Blijft er veel eten op de borden liggen? Hoe groot zijn de fooien?

 

Uit eten gaan is veel meer dan alleen het eten zelf. Klanten die de deur uitgaan met "het eten was wel goed, maar ..." komen meestal niet terug en zullen je niet aanbevelen bij familie, vrienden en kennissen. En hetzelfde geldt voor "leuk restaurant, maar het eten was niet bijzonder". Probeer dus niet alleen als ondernemer naar de zaak te (laten) kijken, maar vooral ook als klant.

Link naar reactie
  • 0

In welk deel van Duitsland zijn jullie gevestigd? Dat is ook belangrijk om te weten.

 

Daar moeten de meeste Restaurants hebben van de mittags-tisch

(beperkte (lunch)kaart, plate service en schappelijke prijs)

Heb je in de nachbarschaft al rondgevraagd wat het probleem zou kunnen zijn?

Heb je al een kennismakingsbuffet geprobeerd speciaal voor de 'locals'? Dus voor een klein prijsje kennismaken met Thais voedsel, alleen geadverteerd in het lokale zondagskrantje.

We zitten aan de Niederrhein (met een beetje googelen zijn we daar zo te vinden, maar ik laat het exacte hier even uit het topic).

 

We hebben ook een lunchkaart die wat kleiner is en die gerechten bevat die snel te maken zijn vanwege de kortere lunchpauzes. Er zitten hier veel kantoren in de omgeving en ik heb al wat ondernemerskennissen ingezet om ons daar onder de aandacht te brengen. Daarbij is voor mei in aanvulling daarop een direct marketing gepland waarmee we ons bij de kleinere kantoren onder de aandacht willen brengen.

 

Een kennismaking voor alleen locals is wel een goed idee. Het kleine prijs iets minder, want dat trekt niet de juiste mensen aan. Duitsers zijn echte koopjeszoekers en dat zijn mensen waar als gasten niets aan hebben.

 

Hebben jullie een website? Online vermeldingen?

Hebben jullie een 'lokale' naam? Uithangbord? Menu en prijslijst? Lokale promoties?

Hebben jullie samenwerkingen met het winkelcentrum? Andere ondernemers?

Zijn jullie lid van:http://www.thai-restaurant.de/unser-verband.htm? Dat biedt jouw vrouw misschien mogelijkheden om aan haar bedrijfsvoering en marketing te werken.

 

Klinkt m.i. als dat de onderneming nog eens goed op de kaart gezet moet worden.

We hebben een website, al ben ik bezig met een fatsoenlijke website (joomla). Ondanks dat de huidige website niet zo mooi is en nodig vernieuwd moet worden, doet hij het in google goed. We zijn ook aangemeld bij allerlei restaurant sites waar we ook wel wat doorkliks vandaan krijgen.

Het winkelcentrum zitten grote ketens die niks met ons op hebben. Ook zitten we buiten het terrein van het winkelcentrum, dus is hun vereniging niet voor ons toegankelijk. De vereniging van onze straat zijn we wel lid van, maar eh... hoe zeg ik dat netjes.... die is bezig deze straat ten gronde te richten. Dit was vroeger de winkelstraat, maar sinds de fabriek is verruild voor een winkelcentrum is deze straat niet echt de moeite waard. Wij zitten op het stuk wat wel goed loopt, maar er zitten hier te veel winkels die in de jaren 80 zijn blijven hangen.

Dat Thaise verband kunnen we geen lid van worden. Aangezien we maar 1 kok hebben, zijn we daar geweigert als lid. We zijn overigens bezig geweest een extra kok uit Thaland te halen, maar dat is niet gelukt doordat het visum is geweigert op grond van het missen van een diploma (en dan maakt de 10 jaar werkervaring als chef in een sterrenrestaurant niet uit...).

 

Klinkt m.i. als dat de onderneming nog eens goed op de kaart gezet moet worden.

Spijker keihard op zij kop

Link naar reactie
  • 0

Hoe zijn al die mensen te werk gegaan? Heb je de situatie uitgelegd en zagen ze geen problemen, of hebben ze een keer als "mystery guest" bij je gegeten?

De mensen met de horeca ervaring staan ons al vanaf het begin ter zijde met raad en daad. Die kennen het bedrijf, die kennen ons en die weten wat we gedaan hebben. De service manager kent ons ook en die komt zo af en toe gewoon eens een kopje koffie drinken om eens te observeren. Ik zelf zie veel dingen al niet meer.

De ondernemers zijn allen als gewone echte klant gekomen daar ben ik, aangezien ik die wel ken, maar onze serveerster niet, later op afgestapt en heb ze eerst in een gesprekje om feedback gevraagd, zonder te sturen. Daarna heb ik ze voorgelegd wat we zouden kunnen doen om het te verbeteren.

We hebben trouwens ook een keer een ondernemers adviseur gehad via de vakvereniging waar we lid van zijn. Die vond dat we onze prijzen moesten halveren, zorgen dat we bij fabrieken in kantines een poster moesten ophangen en dat we vooral zijn reclamecampagne moesten kopen. Hij was overigens nog nooit eerder in een Thais restaurant geweest en bedreef zelf een ontbijthal die drijft op massa.

Heb je zelf wel eens een avond op een onopvallende plaats in het restaurant gezeten en alleen maar geobserveerd? Hoe lang staan mensen te wachten voordat ze naar hun tafel worden begeleid, hoe lang moeten ze wachten op hun eerste drankje, is de kaart duidelijk of moet er veel gevraagd worden bij het opnemen van de bestelling, hoe lang zijn de pauzes tussen de gangen? Proberen ze vaak tevergeefs oogcontact te krijgen met de bediening? Zitten ze lachend aan tafel en eten ze "met smaak" of zijn er veel gefronste wenkbrauwen? Wordt er bij elke gang geïnformeerd of alles naar wens is en is dat dan zo? Blijft er veel eten op de borden liggen? Hoe groot zijn de fooien?

Heel vaak. De bediening is vlot. Aangezien er niet zo heel veel gasten zijn, is het ook niet zo moeilijk iedere gast de nodige aandacht te geven. Aangezien ik Nederlands ben en de bediening niet, vang ik nog wel eens geprekken op tussen de gasten onderling. Daar zitten eigenlijk nooit negatieve dingen bij. De gast weet dan dus niet dat ik NL ben en mee kan luisteren!

 

We hebben overigens geen groot restaurant, we hebben in de huidige setup plek voor maximaal 39 gasten, maar realistischer is het 30 aan te houden, aangezien niet iedere tafel even geschikt is voor het aantal stoelen dat er staan. Mocht het ooit lopen als een trein kan het aantal tafels uitgebreid worden, maar dat is nu zeker niet aan de orde.

 

Wat mij zelf hier zou tegenhouden om bij osn zelf te eten, zou zijn dat er verder geen gasten zijn en dat maakt een doodse/slechte indruk. Sinds we een achtergrondmuziek hebben is dat overigens wel beter, maar prettig om als enige in een restaurant zitten is het niet.

Link naar reactie
  • 0

 

De prijsstelling is voor Duitse begrippen hoog. Niet in vergelijking met andere gelijksoortige restaurant, maar wel in vergelijking met de Duitse schnitzel en griekse restaurants bijvoorbeeld.

 

Gemiddeld zitten we per klant op 20 euro. De kosten van de gerechten zit zo rond de 25%. De ingredienten zijn vers en worden deels uit Thailand ingevlogen.

 

 

Ben ik de enigste die dit vreemd vind ?

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

Ik neem aan dat het hier gaat om de prijs van het eten... en ja dat is in vergelijking met restaurants bij hem in de buurt in het hogere segment.

 

even een menuutje van een Duits restaurant uit dezelfde stad.

 

* Tagessuppe - Salat vom Buffet - Dessert

* Jägerschnitzel oder Schnitzel Wiener Art mit Pommes oder

* Schnitzel Hawaii mit Kroketten

* EUR 8,50

 

 

 

 

If you have to think... You haven't been Zenned! http://getzenned.nl

Link naar reactie
  • 0

De prijsstelling is voor Duitse begrippen hoog.

Gemiddeld zitten we per klant op 20 euro.

Ben ik de enigste die dit vreemd vind ?

Het meestgekozen hoofdgerecht kost 14,50. Tel daar 2 biertjes bij en je hebt 20 euro. Als je een lokal schnitzel restaurant neemt, dan betaal je voor een hoofdgerecht 8 euro plus 2 biertjes maakt 13 euro.

 

Maar eh, als het niet klopt met de kengetallen van de branche, enlighten me. Ik heb wel een ondernemersachtergrond (auto's en IT), maar niet in de horeca. De kengetallen die ik van de handelskammer heb gekregen, zoals 25% van de verkoopprijs is wareninkoop, houden we ons aardig aan.

 

edit:

Ik heb overigens wel eens gedacht aan een prijsverlaging, maar ik denk dat een euo er af niet zo veel verschil maakt in klandizie. De vegetarische gerechten zijn overigens wel wat goedkoper.

Link naar reactie
  • 0
We hebben een website, al ben ik bezig met een fatsoenlijke website (joomla). Ondanks dat de huidige website niet zo mooi is en nodig vernieuwd moet worden, doet hij het in google goed.

 

De website is zeker aan vernieuwing toe... dat zal niet direct de kip met de gouden eieren zijn maar wel meehelpen de keuze op jullie te laten vallen als er van te voren even op het internet word gekeken wat er allemaal te eten is.

 

Dat goed gevonden in Google.de valt tegen als ik zoek op restaurant + plaatsnaam komen jullie niet voor op pagina 1.

 

 

 

 

If you have to think... You haven't been Zenned! http://getzenned.nl

Link naar reactie
  • 0

We hebben tot nu toe alleen recenties op google gehad. Daarvan was er 1, van een klant in de eerste week die het bij ons saai en leeg vond en die de airco mistte (het was toen 35 graden...). De andere is van gasten die hun oude Thaise restaurant dat er niet meer is beter vonden. Ze vonden ons duur, ze waren van mening dat we blikjesspul serveren en dat we dat probeerden te compenseren met grotere porties. Dat waren inderdaad de gasten die de nachtisch van verse ananas voor ananas uit blik afdeden.

 

Dus, 1 keer neutraal en 1 keer negatief.

Link naar reactie
  • 0

 

Er zat een Thais restaurant in de stad voordat jullie je zaak openden. Hoe was hun prijs/kwaliteit?

 

Heb je weleens overwogen een preisgunstiger* alternatief te bieden in de vorm van een paar standaard gerechten: een curry, een stirfry en een padthai? Doen jullie kindermenu's? Een lunchmenu? Afhaal- en bezorg? Partyservice?

 

Gaan jullie weleens de stad in: tijdens de Kerstmarkt bijvoorbeeld? Onze lokale Thai is een groot succes op het jaarlijks proeffestijn. Keuze uit vier schotels voor een euro of vijf (eten uit een plastic bakje, maar ter plekke bereid met verse ingrediënten!

 

* Betaalbare populaire schotels naast duurdere specials.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik ben ook wel benieuwd naar hoe het hun vergaan is. Wat ik er van gehoord heb, heeft zo'n 10 jaar geleden in dezelfde buurt als waar wij zitten een thai gezeten. Meer dan dat heb ik er niet over terug kunnen vinden.

 

We hebben ook wel goedkopere gerechten, zoals een Phat Thai voor 9,50 of een Khao Pad (gebakken rijst) voor 7,90. Het zijn dus niet alleen maar curry's van 14,50. Voor kinderen hebben we kip nuggets. Die zien de mac hiertegenover en hebben daar meer zin in dan in Thaise lekkernijen.

 

Met alle Stadsfeesten yijn we er bij. De Stadsfeesten spelen zich met name hier voor de deur af. Dan verkopen we Sate en loempia's.

Link naar reactie
  • 0

Misschien zijn julle te Thais, te authentiek. Ik zie in Nederland dat Indonesische restaurants tegenwoordig allemaal niet meer de authentieke gekruide smaak hebben, en dat het moeilijk is om een goed Indonesisch restaurant te vinden. De smaak van het publiek is blijkbaar minder specifiek gekruid. Ik eet erg graag Thais, en ook daar zie ik dat je vaak een te vlakk smaak krijgt, aangepast op de fantasieloze gemiddelde Hollandse smaakpapil. Net als dat de lof en de tauge tegenwoordig nergens meer naar smaakt.

Als je een goede keuken hebt, dan moet je blijkbaar meer marketing doen, en meer geluk hebben dat de juiste mensen op het juiste moment bij je komen eten, voor de mond tot mond reclame. En, twee maanden dicht is natuurlijk niet heel handig.

Link naar reactie
  • 0

Ze vonden ons duur, ze waren van mening dat we blikjesspul serveren en dat we dat probeerden te compenseren met grotere porties. Dat waren inderdaad de gasten die de nachtisch van verse ananas voor ananas uit blik afdeden.

Als ik de juiste website gezien heb, staat er geen enkel nagerecht op de kaart. Ik weet niet of de Duitsers van zoetigheid houden, maar ik zou persoonlijk geen restaurant uitzoeken zonder dessertkaart (terwijl ik dit intik moet ik weer denken aan het toetjesbuffet bij de laatste HL offline meeting ...). Zeker als je met kinderen gaat eten dient er toch wel iets van een kinderijsje of zo te zijn.

 

Maar zelfs als je alleen dat ene nagerecht hebt, zet dat dan gewoon op je kaart en vermeld daar dan "met verse ananas" bij. Alle beetjes helpen ...

Link naar reactie
  • 0

Ze vonden ons duur, ze waren van mening dat we blikjesspul serveren en dat we dat probeerden te compenseren met grotere porties. Dat waren inderdaad de gasten die de nachtisch van verse ananas voor ananas uit blik afdeden.

Als ik de juiste website gezien heb, staat er geen enkel nagerecht op de kaart. Ik weet niet of de Duitsers van zoetigheid houden, maar ik zou persoonlijk geen restaurant uitzoeken zonder dessertkaart (terwijl ik dit intik moet ik weer denken aan het toetjesbuffet bij de laatste HL offline meeting ...). Zeker als je met kinderen gaat eten dient er toch wel iets van een kinderijsje of zo te zijn.

 

Maar zelfs als je alleen dat ene nagerecht hebt, zet dat dan gewoon op je kaart en vermeld daar dan "met verse ananas" bij. Alle beetjes helpen ...

 

 

Ja! Eenvoudigheid is goed. Wellicht is dat iets, één of twee eenvoudige voorgerechten. Ik denk zeker dat je dit momenteel (ondanks de bezetting in personeel) wel aan kunt omdat je niet veel klanten hebt, right?

Link naar reactie
  • 0

Ik ben vandaag met de website aan de gang geweest en die zet ik zodra ik thuis ben online. Ziet er in ieder geval beter uit. Ook heb ik daar een hoofdstukje dessert in opgenomen.

 

Om even aan te geven hoe groot het probleem is. Vandaag verkocht aan:

Koffie - 4 kopjes

Cappucino - 2 kopjes

en verder niets. Helemaal niets.

Nu komt dat vandaag omdat dit echt zo'n dag is dat Duitsers gaan BBQ' en, maar dit is wel heel erg deprimerend. :(

 

Gelukkig kan mijn vrouw hier beter tegen.

Link naar reactie
  • 0

 

De prijsstelling is voor Duitse begrippen hoog. Niet in vergelijking met andere gelijksoortige restaurant, maar wel in vergelijking met de Duitse schnitzel en griekse restaurants bijvoorbeeld.

 

Gemiddeld zitten we per klant op 20 euro. De kosten van de gerechten zit zo rond de 25%. De ingredienten zijn vers en worden deels uit Thailand ingevlogen.

 

 

Ben ik de enigste die dit vreemd vind ?

 

 

Als ik het antwoord lees is de Nederlandse restaurant cultuur heel anders dan de Duitse.

 

Hier ben je voor uit eten gaan met zijn tweetjes bij een goedkoop restaurant al snel 90 euro kwijt.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

Wij eten regelmatig Thai. Maar dat halen we doorgaans af, omdat her restaurant goed eten bereidt maar de setting wat stoffig is. Da's in Engeland, waar een bezorgen en afhalen tamelijk big is. De inrichting van het restaurant is me te neutraal. Volgens mij proberen ze iedereen te vriend te houden met hun interieur. Dat begrijp ik wel, want een meer extreme setting polariseert meer. Toch geloof ik dat restaurants keuzes moeten maken. Juist omdat de concurrentie dat ook doet.

 

Laatst at ik bij een Giraffe, dat leuk ecclecties is. Ander voorbeeld is Bill's in Lewes, dat een restaurant in een kruidenierszaak is. Keuzes maken! Qua Thai zou ik denken aan thema's als jungle of tempel, en met jullie omzet aan koffie zou je wellicht wat meer richting bar kunnen gaan, met een goed aanbod van cocktails, smoothies en fruities kunnen gaan, zodat het een date destination kan worden.

 

Je hebt blijkbaar iets nodig dat een verhaal oplevert. Eten-plus!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Cocktails zijn een goed idee... een klant van mij waarvoor ik de website gemaakt heb is begonnen met een italiaans restaurant en dat liep zo zo... sinds hij er cocktails bij doet kwamen in het begin veel mensen op de vrijmibo (openingsactie) en nu komen diezelfde mensen door de weeks ook 's avonds eten. linkje

 

Toen hij aankwam met dat idee versleet ik hem voor gek... combinatie cocktails & pizza ???

 

Maar het blijkt te werken.

If you have to think... You haven't been Zenned! http://getzenned.nl

Link naar reactie
  • 0

Beoordelingen zijn belangrijk. Zo'n 70% van de potentiële gasten raadplegen een beoordelingssite.

Vraag tevreden gasten om iets te plaatsen, stel er bijvoorbeeld een korting tegenover.

Zorg ook dat je te vinden bent op de grote restaurantsite's in Duitsland, met beoordelingen en een link naar de website. Zorg dan wel dat de website goed up to date is, en de menu's / gerechten online staan.

 

Ga netwerken op locaties waar veel locals komen. Deel daar hapjes uit, vertel over je zaak en geef ze een presentatiekaartje eventueel met kortingsbon. Als je kortingsbonnen weggeeft, geef elke uitdeel locatie een eigen kenmerk zodat je kunt achterhalen welke locaties veel gasten opleveren.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 135 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.