• 0

Restaurant loopt niet....

Ik loop hier al een tijdje mee rond en heb eigenlijk geen idee waar het mis gaat. Daarom hoop ik dat jullie wel de vinger op de zere plek kunnen leggen (zoals ik hier best vaak zie).

 

Voorgeschiedenis

We wonen sinds 2007 in Duitsland. Oorspronkelijk voor het visum van mijn vrouw, maar aangezien het hier wel bevalt, zijn we hier gebleven. Aangezien mijn vrouw graag wilde werken, maar het niet wilde lukken om wat voor haar te vinden, hebben we besloten om zelf wat te beginnen. Aangezien ze een horeca en kappers ervaring had, was het kiezen uit die 2. Ze heeft dus gekozen voor een Aziatisch specialiteiten restuarant. Geen Chinees overigens!

 

We hebben in 2009, tijdens de crisis, voor een leuke prijs een pand gekocht waar een kunst cafe zat. Deze pastte al aardig binnen onze visie. Langzamerhand hebben we er een beetje meer een Thais tintje aan gegeven.

 

Hoe het loopt

De eerste maanden na opening waren helemaal super. We hebben de 1e, 2e en 3e maand met winst afgesloten. Best wel een leuke winst zelfs. Daarna ging het mis. We kregen in Oktober een dochtertje er bij, waardoor we al met al wel heel veel langer dicht zijn geweest dan we hadden voorzien. Toen we in November na 2 maand dicht te zijn geweest, konden we eigenlijk weer opnieuw beginnen. Maar dat was voorzien. Wat niet was voorzien was dat alle maanden er na de omzet heel ruim onder break even bleven steken. December was gigaslecht, dankzij het weer. Jan, feb, maart waren slecht, maar dat was ons ook voorspelt. Nu is het April en deze maand is ook nog slecht. We hebben zelfs avonden zonder gasten. Gelukkig hebben we ook avonden dat we het net aan kunnen qua werk, dus dat compenseert iets. Al met al hoop ik in april kiet te spelen.

 

De markt

We zijn hier in de hele wijde omgeving het enige restaurant met deze specialiteit. De Duitsers eten graag Thais, dus dat zou goed moeten zitten. Onze stad heeft 25.000 inwoners maar een hele sterke regiofunctie. Ook komen er veel Nederlanders. We zijn gevestigd op een superlocatie, tegenover een heel druk bezocht winkelcentrum, 1000 parkeerplaatsen en zouden goed in zicht moeten zijn.

 

Onze gasten

Veel Nederlanders, en niet omdat ik Nederlander ben hoor. Ik werk in principe niet mee, daar heeft mijn vrouw een Duitse aushilfe voor. Verder mensen die uit het Ruhrgebiet komen (die bijna allemaal vaker terug komen). Ook hebben we gasten die hier in de stad wonen, maar hier niet geboren en getogen zijn.

 

Hoe is de situatie

We draaien misschien geen winst, maar gelukkig zijn we hier financieel niet van afhankelijk. Ik baal alleen heel erg om mijn vrouw zo hard te zien werken, zonder dat dat tot uitdrukking komt in het resultaat. We hebben het er al wel over gehad om, als het niet verbetert, eind van het jaar de handdoek in de ring te gooien en de zaak te verhuren.

 

Wat zijn de zwakke punten die ik zelf zie

Mijn vrouw is een goede kok, maar geen zakenvrouw. Daarom heeft ze soms moeite om zakelijk te denken en neemt ze wel eens beslissingen die niet handig zijn. Uiteindelijk heb ik dan meestal wel gelijk en zodra ze dat door heeft is er geen probleem.

Het restaurant ademt nog niet de aziatische sfeer die het zou moeten ademen.

Te veel mensen weten niet dat we hier zitten

Er komen geen 'locals'

 

Ik hoop zo een beetje een inzicht gegeven te hebben en ik hoop dat er hier iemand de vinger op de zere plek kan leggen. Tot nu toe konden meerdere mensen met horeca ervaring, een restaurant servicemanager, meerdere ondernemers en goede kennissen het probleem niet vinden.

 

Oh ja, wat eten betreft is er een kleine tweedeling. De gasten die wel eens in het verre oosten zijn geweest becomplimenteren ons met dat het hier echt authentiek smaakt. De gasten die het alleen kennen van kant en klaarmaaltijden en restaurants in Duitsland zeggen soms dat het niet echt authentiek smaakt. De laatste keer dat dat gebeurde, was dat overigens een gast die het slecht vond dat we als toegift ananas uit blik gaven (we hebben alleen maar verse ananas en verse groentes :-).

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik neem aan dat de menu's van je Duitse concurrenten simpel zijn (Schnitzel, wat groene en wat aardappels). Zet daar jouw (eenvoudige) Thaise menu's tegenover voor dezelfde prijs. Het verschil tussen jou en je concurrentie is nu namelijk te groot in zowel prijs als ingewikkeldheid/omvang menu. Kom dan niet aanzetten met loempia's of kipnuggets maar met een echt, eenvoudig doch volledig menu. Bij Eazie (www.eazie.nl) kan het, dus ook bij jou met een beetje creativiteit.

 

Wil je toch het onderscheid in prijs en menu's behouden, maak dan ook echt het verschil en verbouw je zaak om tot een echte Thaise (eet)tempel. Juist de beleving in combinatie met de wat ingewikkeldere menu's zorgt er dan voor dat mensen in je zaak komen en bereid zijn meer te betalen. Althans, in NL en in vele andere landen.......

]

Link naar reactie
  • 0

Hier ben je voor uit eten gaan met zijn tweetjes bij een goedkoop restaurant al snel 90 euro kwijt.

Eigenlijk belachelijk (als ik het zo terug lees)

Vind ik ook. Heb een tijdje in de VS gewoond en daar ga je ergens eten voor tien dollar pp. Dan krijg je geen slecht eten, als je een beetje weet waar je moet gaan eten, keus in overvloed. Dan kun je beslissen dat je geen zin hebt om te koken en je gaat ergens eten, en je bent binnen drie kwartier weer thuis. Hier betaal je een vermogen, en je moet minstens anderhalf uur in het restaurant blijven zitten omdat alles zo ontzettend lang duurt.

Er zou toch een goede markt moeten zijn voor een Thais restaurant met redelijke prijzen, goede kwaliteit en goede service.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Er is inmiddels een hele nieuwe generatie Aziatische restaurants ontstaan op diverse niveaus, zowel fine dining (het ouwe Wok en het Tafeldier in Antwerpen) als gezonde fastfood (het oude Wok Away in Antwerpen). De eerste was een groot spektakelrestaurant, terwijl de laatste meer aan een Amerikaans/Japans cafetaria doet denken (lange bar, open keuken, tafeltjes aan de zijkant). Maar ze hadden gemeen dat het niet van die bruinlicht-restaurants waren. Het zijn (ahum) concepten.

WokAway.thumb.jpg.2272f6dd39db0095e159e539cf1223c3.jpg

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb vanmorgen de vernieuwde hompage online gezet. Die is nog niet optimaal, maar wel een stap in de goede richting. Ook zijn er wat prijswijzigingen doorgevoerd. Ik heb een duidelijke link toegevoegd naar een restaurant kritik site waar mensen hun ervaringen achter kunnen laten.

 

Aangezien de prijs toch wel vaak genoemd wordt als struikelblok, gaan we vanaf volgende maand een weekmenu aanbieden. Dus een soepje vooraf, een hoofdgerecht en vers fruit als dessert. Dat zal dan iets van 14 euro pp worden.

 

De Duitse en balkan concurrentie heeft inderdaad gewoon de gerechten die je daar verwacht. Het draait daarbij vooral om veel vlees. Overigens week ik van een grieks restaurant dat ook daar de klandiezie met name Nederlanders zijn. Die zijn hier in de regio erg belangerijk. Wij hebben aan de andere kant van de grens ook een NL Thai concurrent. Onze prijzen zitten daar iets onder. Toen we daar zijn geweest zat het daar op een zondagavond helemaal vol, deden ze meerdere afhaalgerechten er bij en kwam zeker de helft van de klandizie van over de grens (Duitsland dus).

 

Cocktails wilde mijn vrouw ook van het begin af aan doen, maar daar heb ik haar vanaf gehouden. Ik zag dat eigenlijk niet zitten. Mijn fouit?

 

Ons restaurant zou qua inrechting meer thais kunnen zijn, maar om dat goed aan te pakken ontbreekt ons even de middelen.

 

Over een maand hebben we ons eenjarig bestaan hier. Dat biedt natuurlijk wel perspectief om wat te doen.

Link naar reactie
  • 0

Dat is wel interessant aan de restaurant-business. Een druk restaurant probeert zijn klanten snel te wisselen. Ik heb ik New York weleens ergens gegeten waar de bediening nerveus werd als je niet snel genoeg bestelde (en at), omdat ze een rij wachtende klanten hadden.

 

Als je die luxe niet hebt (wachtende klanten) kun je je service vertragen. Eetcafe's werken op het principe dat eten betaalbaar is omdat drankverkoop de winst oplevert. In Portugal en Spanje vindt je gespecialiseerde seafood-restaurants waar je kleinere schotels bestelt bij een keuze aan goede kwaliteit bieren en witte wijnen. Da's heerlijk: snacken van shellfish met een goed glas wijn.

 

Daarmee mik je echter op een heel ander publiek. Niet gezinnen, niet stellen die uit eten gaan, maar mensen die al dan niet als groepje een avond willen doorbrengen. Cocktails zijn binnen dat segment weer een apart idee, omdat cocktail-drinkers geen zuiperts zijn. Je zou zo'n thema helemaal kunnen uitwerken. Een keuze aan tropische cocktails (met verse fruitsappen), non-alcoholische mixen, goede kwaliteit (gratis) water met ijs en eventueel zelfs ice teas en waterbased drinks (die lopen nu erg goed in de supermarkt), gecombineerd met kleinere schotels die meer een hapjesfunctie hebben. Deelgerechten. Mik op stellen (de dating markt) en eventueel groepjes vriendinnen.

 

Je inrichting hoeft helemaal niet perse Thais te zijn. Kies voor een ander thema. De Thaise keuken bestaat sowieso bij de gratie van allerlei invloeden, dus kies een meer abstract thema zoals al gezegd: jungle of tempel of iets anders dat sfeerbepalend is. Wat is nu modern in Bangkok? Noem jezelf HOT!

 

Gezien de huidige drukte zou elke verandering weleens een verbetering kunnen zijn. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

De oplossing is in mijn ogen even simpel als voor de hand liggend. Nieuwe klanten zijn duur en onzeker dus je moet zorgen dat de mensen uiterst tevreden zijn en dus terugkomen. Tuurlijk.., zal je denken maar het wordt wel een stuk gemakkelijker als je kan focussen. De terugkerende klanten nemen weer nieuwe mee en reclame maken in bladen e.d. wordt overbodig.

 

Je kan beginnen met de klanten te vragen of je ze binnenkort weer mag verwelkomen. Iemand die "ja" zegt is onbewust een commitment aangegaan en zal ook eerder terug komen. Beloon de terugkomende klanten met een verassing. Geef ze bijvoorbeeld een wensballon uit Thailand.

 

Verder zou ik de beleving voor de gasten zo Thai's mogelijk maken, inderdaad hoeft dat niet met duur meubilair. Voor mij persoonlijk zou dat gewoon een heerlijk koel Chang biertje zijn. Moet toch niet zo moeilijk zijn om daar aan te komen. Als het al op de kaart staat prima natuurlijk.

 

En zeker ook, zoals al is geopperd, social media en het Intenet inzetten. Iemdand die in de buurt een goede Thai zoekt moet niet om je heen kunnen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je raakt welwillende klanten kwijt als je een paar maanden op slot gaat en bovendien defensief reageert op reviews.

 

Een beetje zoeken leidt naar een restaurant in de Duitse stad Plak (ik heb het maar even vertaald) op de begane grond van een kantoorgebouw uit de jaren zeventig. Op de foto van de voorgevel is het niet herkenbaar als restaurant. Er hangt een zilverkleurige naamplaat boven de deur en er staan witte plakletters op de ramen. Combineer dat met twee tafeltjes op het terras waarvan eentje volstaat met plastic bloemstukken, en het geheel oogt als een zaak waar huishoudelijke artikelen voor aktieprijsjes verkocht worden.

 

Eenmaal binnen zie ik een tamelijk kaal interieur. Er hangen schilderijtjes en tekeningen aan de muur, maar die zijn opgehangen op sta-hoogte. Dat geeft een intimiderend gevoel als je gaat zitten. Je wordt als klant gekleineerd. Op de tekeningen staan knotwilgen; niks Thais. In het interieur zit een hint naar barok en rococo, maar dat is niet doorgezet. Gevolg is dat je ergens zit waar de tijd al een jaar of veertig heeft stilgestaan. Grootmoeders restaurant. Ik zie geen signatuur, geen persoonlijkheid.

 

De website versterkt die indruk. Iemand heeft ooit een logo gemaakt van een olifant. Iemand anders heeft ooit een illustratie gemaakt van een lotusbloem. Daarmee zijn de oren van de homepage opgesierd, en in het midden staat de naam in de sfeer van Chinees-Indisch Restaurant Peking. Dat is alle illustratie. Er zijn een pagina of zeven ingeruimd voor gerechten (het menu) maar sfeer ontbreekt volledig. Het is een koude opsomming. Aan bezorging of afhaling wordt niet gedaan. Althans niet volgens de eigen website.

 

Ik zie herhaaldelijk dat verse ingrediënten worden ingevlogen uit Thailand. Wat irrelevant en ongeloofwaardig is. Speciale kruidenmengels okay, maar vlees, vis en groenten komen hopelijk uit de buurt. Ik zie ook dat het restaurant aangeprezen wordt als vegetarisch. Dat is een misverstand. Er staan vegetarische gerechten op het menu (prima) maar dat maakt het restaurant niet vegetarisch. Zo zet je 95% van je klanten op het verkeerde been.

 

Wat ontbreekt is passie en bevlogenheid. Mij lijkt dat als je een restaurant opent en runt, dat je dan extra goed kijkt naar wat anderen doen. Dat je dingen 'leent' van collega's die je respecteert en die samenbrengt in je eigen combinatie. Het kan geen kwestie zijn van een ruimte huren, wat plakletters op de ramen en iemand in de keuken die kan koken. Dat gebrek aan passie vertaalt zich in de entourage en het menu, met als gevolg dat het aantal probeerders beperkt is en dat het aantal retourklanten minimaal is.

 

Ik zou zeggen: investeer in marktonderzoek door samen elke week uit eten te gaan (op dinsdag) in omringende steden zoals Nijmegen en Arnhem of in Duitsland zelf. En bedenk dan een concept (ja, ik heb ook een hekel aan dat woord - maar dat is echt nodig) dat je in je eigen zaak stapsgewijs kan doorvoeren. Prijs is het probleem niet.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

TS heeft inmiddels een reeks tips gekregen en maakt op de nieuwe website ook alweer goede stappen. Twee aanvullende punten (ook voor de pizza- en cocktailbar):

 

- Presentatie en uitstraling: geef bestaande en potentiële klanten zoveel mogelijk herkenningspunten. Dat kan een logo of huisstijl zijn, die strikt doorgevoerd wordt in alle uitingen en media. Wat in beide voorbeelden vergeten wordt, is geografische herkenning: noem een straat, een buurt (winkelcentrum/metrostation), stadsdeel, plaatsnaam en regio. Niet hier op HL, maar ook weer in al je uitingen. Dit laat je direct beter nadenken over welk publiek je waar hoopt te bereiken.

- Maak het aanbod aantrekkelijk: een maandmenu of vast dessert wordt al snel saai, levert geen terugkomende klanten op. Om e.e.a. managebaar te houden, moet een eenvoudige doch interessante, wisselende 'lokker' bedacht worden. Eén gerecht (pizza of cocktail) van de kaart per doordeweekse dag voordeliger maken is dan een betere keuze. Room- of vanilleijs bij de ananas kan geen moeite kosten. In combinatie met je koffiespecialiteiten valt alleen met vanilleijs ook alweer veel varieteit te bedenken.

 

Groet,

 

Highio

 

P.S. gelijktijdig met TwaBla geschreven en gepost

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dat is altijd goed om eens door de ogen van een ander kritisch bekeken te worden. Dank daarvoor.

 

Wat betreft die review, die was dermate onfair dat ik daar wel op moest reageren. Ik dacht dat redelijk politiek correct te hebben gedaan. Overigens is de hele positieve review, in tegenspraak met wat iemand schreef, wel autothentiek. Dat was een buffet voor een aantal Nato soldaten die een weekend in de regio hebben doorgebracht.

 

De foto van de voorgevel is helaas iets gedateerd. Er hangt inmiddels een reclamebord op de plek van dat metalen ding. Dat metalen ding was overigens nog van de voorgangers. Ten tijde van de foto was het moederdag en was er iemand die gebruik maakte van ons, toen nog, cafe voor een cursus bloemstuk maken. Sinds we restaurant zijn, hebben we zulke dingen niet meer gedaan. Ook zijn de schilderijen met bloemetjes en zo verdwenen. We hebben nu bijvoorbeeld een foto van 200 bij 50 hangen met een nachtgezicht van de hoofdstad van Thailand. Er hangen nu nog wat meer foto's uit Thailand.

De wand is overigens problematisch met dingen ophangen, aangezien we wandverwarming hebben.

 

Het missen van persoonlijkheid, ik noem het overigens meer dat Thailand mist klopt helemaal. Ik heb alleen geen idee hoe ik dat er meer in kan krijgen. Dus tips zijn meer dan welkom!

 

De website staat er net sinds vandaag en is al een hele stap voorwaarts met wat er was. Ik heb wat dingen overgenomen en aangepast op de site. Overigens is het zo dat de groentes echt worden ingevlogen vanuit Thailand. We hebben hier altijd wel dozen liggen met de stikkers van Thai Airways en KLM. Het vlees wordt uiteraard lokaal gekocht. Pas ik aan.

 

Ruimte is overigens eigendom, dus we kunnen er, binnen ons budget, mee doen wat we willen. De appartementen erboven hebben we verhuurd. En die plakletters verdwijnen morgen. Horen er eigenlijk niet meer op sinds we restaurant hebben. Dat zijn van die dingen die je zelf eigenlijk niet ziet.

 

We hebben nu gerecht van de maand opgezet. Dat gaan we ook in de krant zetten. Ik ben net nog even naar de chinees in de straat gelopen om de prijzen op hen te kunnen afstemmen ;D Aangezien de omloop niet zo hoog is, lijkt me per dag een gerecht nog te vroeg. Hopelijk als we dankzij jullie tips dag in dag uit vol zitten, dan wel 8)

 

Dat vaste dingen ook niet werken zijn we ook achter. We hebben iedere woensdag buffet, 15 euro onbeperkt eten. Dat liep eigenlijk altijd goed, maar de animo wordt steeds minder.

 

Ons favoriete Thaise restaurant in NL, is eigenlijk een aftands zooitje, tafels staan heel dicht bij elkaar, maar het eten is supergoed en authentiek. Verder hebben we in NL nog niet echt een topthai gevonden, dus tips zijn welkom. Ga ik mijn vrouw verrassen met wekelijks marktonderzoek.

Link naar reactie
  • 0

Tuurlijk. Sommige restaurants zien er niet uit maar zitten altijd vol. Toen ik nog in Utrecht woonde (vorige eeuw) was daar een soort Spaans restaurant van markthandelaren (ik kwam dezelfde lui tegen op de vrijdagmarkt in Arnhem) die vanachter de vitrage simpele boerenkeuken serveerden met gekoelde wijn uit waterglazen, en dat zat altijd vol. Sfeer! En ik zeg: sfeer moet je opleggen.

 

Lokatie speelt uiteraard ook een rol. Maar als je niet veel voorbijgangers hebt, zul je extra motivatie moeten toevoegen.

 

Je kan langzaam richting lounge gaan, want de uitstraling van de straat heeft reeds dat bruin-oranje seventies gevoel.

seventies_chic.thumb.jpg.f63d479463e91137a79240bc827f354d.jpg

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Om verbeterkansen te vinden is het denk ik ook belangrijk te kijken naar de oorzaken van de huidige problemen. Ondanks dat we niet over alle informatie en achtergrond beschikken lijkt het erop - gezien jouw opmerkingen in dit draadje en het vorige topic - dat jullie persoonlijke voorkeuren en oordelen (over bijvoorbeeld de markt of de wensen van gasten) het belangrijkste uitgangspunt waren bij het opzetten van het bedrijf en de uitvoering. Je vertrekpunt zijn eigen aannames die onvoldoende aan de realiteit of objectieve marktdata zijn getoetst. Zeker als je start in een branche waarin sprake is van marginale rendementen, erg lage ondernemersinkomens, een groot percentage starters dat faalt en relatief grote risico’s ligt toch juist extra voorbereiding voor de hand? Ik begrijp daarnaast niet hoe je een zaak kunt opstarten terwijl je van plan bent deze na 3 maanden een tijd helemaal stil te leggen. Dan neem je je klanten niet erg serieus. Had dan bijvoorbeeld de start uitgesteld of voor een (gedeeltelijke) openstelling met vervanging gezorgd.

 

Het lijkt erop dat een belangrijk probleem je bedrijfsformule is. Ik denk dat de oplossing begint met een switch van een aanbodgerichte aanpak naar een vraaggerichte insteek: ga nu eens uit van je (potentiële) gasten. Probeer om optimaal in te spelen op hun specifieke wensen en eisen. Maak keuzes in de gasten waarop je je richt (je kunt het niet alle doelgroepen naar de zin maken) en pas je bedrijfsformule en je marketing daarop aan. Zie ook de opmerkingen van Hans. Keuzes in doelgroepen zijn van belang omdat aanpassingen in je aanbod alleen succes hebben als deze belangrijk zijn voor de klanten waarop je je richt (gezinnen met kinderen trek je bijvoorbeeld niet met cocktails). Als je weet wie jouw klanten zijn, kun je bovendien gemakkelijker bedenken hoe en waar je deze succesvol met marketingacties kunt benaderen.

 

Kies voor doelgroepen die je bij jezelf passen en die het meest kansrijk zijn gezien de markt. Vergeet ook omzetkansen op gebied van afhaal/bezorgen, catering en partijen niet. Biedt niet alleen uitstekende basisservice, maar meerwaarde: verras gasten met extra’s en maak van het restaurantbezoek een belevenis. Zorg dat je je voldoende onderscheidt van de concurrentie, dat je in thema, producten, uitstraling, sfeer, faciliteiten en service zo uniek en aantrekkelijk wordt dat je gasten uit de hele regio naar je toe trekt.

 

In elk geval veel succes gewenst!

 

Link naar reactie
  • 0

Barst het juist niet in Duitsland van de Konditoreien? Mogelijk zou je dan juist typisch Nederlandse dingen kunnen aanbieden.

 

Waar ik woon is lokaal een vlaaienspecialist eveneens sinds 3 jaar actief als ijssalon: een perfecte combinatie leek mij, daar mensen in de winter vooral voor vlaaien gaan (ijssalon is dan ook gesloten) en er 's zomers aanzienlijk minder vraag naar vlaaien is.

Vreemd genoeg doet ook deze zaak het niet goed tov de andere reeds 30 jaar bestaande ijssalon: die ligt in een voetgangersgebied middenin de stad en de andere zaak kent vooral druk fietsverkeer, maar relatief weinig voetgangers.. desondanks had ik het drukker verwacht omdat het ijs er lekkerder smaakt. Maar kennelijk is ambiance belangrijker dan smaak (bij gelijke prijsstelling) evenals traditie, dwz 30 jaar vs 3 jaar al is juist die andere ijssalon vrijwel gelijktijdig met de komst van de andere ijssalon van eigenaar gewisseld, dus alleen de locatie is hetzelfde gebleven.

 

Iig lijkt het me in uw geval interessanter naar cocktails te kijken dan naar iets wat al volop aanwezig is.

Link naar reactie
  • 0

Alles op z'n thais natuurlijk (verse, oosterse groenten, kruiden, toko-assortiment, meeneemmaaltijden), we gaan hier geen stroopwafels en drop verkopen. Van die groenten en kruiden kun je ook close-up fotomateriaal ter decoratie of de artikelen zelf en hun verpakking als inrichting gebruiken voor het restaurant.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

 

Ieder z'n meug. Toen het Turkse eethuis om de hoek op vrijdag een buikdanseres lanceerde, verloren ze mijn klandizie. Zit je met je kersverse vriendin aan het toetje, draait er ineens zo'n drilbuik langs je tafeltje. De dame solliciteerde ritmisch naar een fooi, maar ik wist niet waar ik mijn kwartje moest laten.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Wat me opvalt, bediening heeft tijd genoeg, kok heeft het te druk om ook nog desserts te maken ...

 

Conclusie, leer het bedienend personeel om een aantal (eenvoudige) desserts te kunnen maken en je hebt een extra bron van inkomsten, zomaar een idee.

 

Mijn vrouw heeft als serveerster in een Italians restaurant gewerkt daar werden de ijscoupes door het bedienend personeel gemaakt i.p.v. door de kok.

Link naar reactie
  • 0

Beste Siemi,

 

heb je in drie of vier weken tijd inmiddels iets aan de bedrijfsvoering en omzet kunnen verbeteren?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 2

Het heeft even geduurt eer ik met een update kom, maar er is zeker het een en ander gebeurt. Even een droog overzichtje:

- Plakletters van de ramen af

- Jaren 80 vitrage vervangen voor wat moderners

- Geadverteerd in lokale kranten (1x klein voorpagina, 2x bij puzzel, 1 keer gewoon)

- Gegeten bij een collega restaurant in NL, erg verhelderend en leuk

- Serveerster opgezegd (en ik mag na mijn werktijd meehelpen)

- Bezig met visa procedure voor een Thaise tante die 3 maand mee wil helpen

- Meer thaise dekoratie gekocht

- Koelunit onder de toog verkocht (energieslurper en niet echt geschikt voor drank) en 2 gewone koelkasten (heel veel zuinger) gekocht. Komen later wel eens echte doelmatige. Voor nu functioneert dit.

 

 

Geplande akties:

- Morgen verfen we de gevel in een felle kleur

- Juli adverteren we in een krant in NL

- Kantoortje inrichten, zodat ik mijn andere activiteiten kan uitvoeren als er geen klandizie is

- Homepage redesign in ontwikkeling, maar daar ben ik de remmende faktor met chronisch tijdgebrek

- Behang voor binnen besteld met een bambus motief. Erg mooi en Thais

- de kennis van Thailand gebruiken om ook wat reizen te kunnen verkopen

- Garagebox ter opslag ruimen en verhuren (huurder al gevonden)

- Koffieautomaat (oversized) en oven (broodbakoven) verkopen

 

Overigens hadden we maandagavond 0 gasten, woensdagavond (buffet) 2 en gisteren (Feestdag in DLD) 6 gasten. Dus omzet.... :-(

 

Ik ben vast nog wel wat vergeten, maar dit zijn de belangerijkste volgens mij.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het als ik ergens ga eten ook leuk als er wat flyers op je tafel liggen met informatief leesmateriaal. Die kun je dan natuurlijk meenemen als je wilt. Anderen combineren het door wat info in het menuboek te doen, maar dat is minder handig. Ik denk dat je organisatorisch al goed op weg bent.

Link naar reactie
  • 0

Hallo

 

Ik heb zelf geen restaurant, maar ben wel zelf iemand die vaak uit eten gaat. Prijs is vaak het probleem niet, het gaat mij vaak alleen om kwaliteit. Die laatste euro of zo heb ik graag over voor een goede service en verse gerechten die goed bij elkaar passen en goed zijn bereid. Je geeft zelf aan dat jouw vrouw een goede kok is, maar dat betekent natuurlijk niet dat jullie klanten dat ook vinden. Vraag het de klanten dus en wees niet bang voor de antwoorden. Als ze tevreden zijn, kun je ze ook vragen het op internet te zetten. Een beetje stimulans kan natuurlijk geen kwaad.

 

Klanten die ontevreden zijn, moet je uithoren waarom ze ontevreden zijn. Nooit in discussie gaan, maar bedanken voor de feedback. Het is hun mening en dat moet je respecteren als ondernemer. Ontevreden klanten zijn juist klanten die jou de meeste informatie kunnen geven waar het aan schort bij jullie restaurant. Je kan ze ook een bon (klinkt simpel) meegeven waarbij ze de volgende keer korting krijgen als ze weer komen. Als je het lukt dat ze de volgende keer wel tevreden zijn, dan zullen ze dat ook in hun omgeving zeggen.

 

En kijk tv: gordon ramsey (als ie een restaurant probeert te redden) of Herman den Blijker. De beste ideeën zijn afgekeken: beter goed gejat dan slecht bedacht. Altijd verse ingrediënten gebruiken, zorg ervoor dat alles schoon is (bestek/tafelkleed/meubels/vloer), ga bij bedrijven langs met kleine hapjes (om mensen te triggeren om bij jullie te komen), evt kun je ook lunchgerechten maken, kijk kritisch naar de menukaart. Ik las hier dat het 4 of 7 kantjes waren. Kort het in, dat maakt het ook gemakkelijker bij de inkoop ed en zorgt ervoor dat je beter kan inkopen.

 

Zo kun je natuurlijk ook in de omgeving aan research doen, bij de concurrentie of juist geheel bij een ander restaurant dat goede zaken doet. Ook via internet kun je research doen, wat klanten willen, wat nieuwe trends zijn.

 

Social media is in opkomst, dus ga twitteren, foursquaren, facebooken ed. En zorg voor een professioneel ogende website. Laat tijd geen excuus zijn dat je er niet aan toekomst. Marketing = omzet.

 

Bedrijfsblindheid is een valkuil voor iedere ondernemer. Durf kritisch te zijn op alles in het restaurant. Schrijf op papier wat je wilt zijn voor restaurant en wat de uitstraling moet zijn. Bekijk daarna ieder onderdeel en stel jezelf de vraag of het past bij het restaurant of juist niet. Schrijf het op en ga dan pas prioriteren. Niet alles hoeft direct vervangen te worden en misschien kunnen sommige dingen wel blijven, maar wees kritisch.

 

Ik wens jullie veel succes.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 169 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.