• 0

Het wonder dat appstore heet.

De afgelopen tijd (bijna een jaar lang) heb ik me verdiept in Apple development. Het programmeren en bedenken van apps om precies te zijn.

Het klinkt ideaal: op je laptop (minimale investering) programma's schrijven en die verkopen op de internationale markt. Apple pikt wat in van je marge, maar regelt wel de distributie voor je.

En je klanten? Die zitten overal.

Ik ben begonnen met het uitbrengen van enkele gratis hobby-apps. Dat heb ik vooral in de weekenden en avonden gedaan. Ik vind programmeren ontzettend leuk en ik wilde natuurlijk ruiken aan het reilen en zeilen van de appstore.

Een tijdje terug heb ik een commerciele, eenvoudige app geschreven. Het is een QR code lezer ( http://itunes.apple.com/nl/app/ddqr-code-reader/id423513694?mt=8 ) en is voor een dollar te koop. Begin Maart had ik ongeveer 30 downloads per dag.

Wereldwijd.

Daarna begon ik wat updates uit te brengen en commentaar van klanten te verwerken in de app. Dat leverde een betere versie op, maar ook positieve feedback uit de US, UK en Zweden.

Medio maart heb ik de app een dag gratis aangeboden. De aantallen verduizendvoudigden, ik verdiende er geen cent mee, maar had daarna wel een klantbasis van bijna 10.000 gebruikers.

Er kwamen wat meer reviews bij en dit keer ook wat negatieve. Dat is het leven, en ik denk dat het goed is dat iedereen zijn zegje kan doen. Terecht of niet.

 

screen-shot-2011-04-22-at-09.29.34.png

 

Begin April begonnen de verkopen te pieken. Ik bereikte met mijn app in de categorie Zakelijk #8 in de VS, #2 in de UK en als je dit bericht leest staat ie waarschijnlijk #1 in Nederland.

Als ik nog een stuk of drie van dit soort apps weet te maken en te marketen dan kan ik er prima van leven.

Zover is het natuurlijk niet, en ook in de appstore is de concurrentie moordend. Voor je het weet word je rechts en links ingehaald door gratis versies die hetzelfde kunnen. Maar die 10.000 +klanten heb ik in ieder geval binnen, en nu is het zaak ze klant te behouden en vooral: tevreden te houden.

Ik vind het een schitterend avontuur. Vooral omdat je verkopen geautomatiseerd plaatsvinden. Als ik 's nachts op 1 oor lig, dan gaan de verkopen in grote delen van de wereld gewoon door.

Kan ik nu op 1 oor blijven liggen? Nee, ik denk dat ik met innovatieve apps moet blijven komen. Bovendien vind ik het denk- en ontwikkelwerk veel te leuk om zomaar mee te stoppen.

Ik hoop dat dit verhaal een aanmoediging kan zijn voor mensen die voor mobiele apparaten (zoals Apple of Android) willen gaan ontwikkelen. Het is beslist de moeite waard om eens goed aan te ruiken en misschien wat mee te gaan doen.

Dit succesje wilde ik graag met jullie delen!

Groet,

Norbert

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0
Gast Verwijderd account

Dat heb je top gedaan!! Hoeveel gebruikers hebben andere qr lezers? Heb je nog veel markt te winnen?

 

 

 

Dan even persoonlijke vraag in je topic als je het niet erg vindt. Ik wil weten of iets mogelijk is met een QR code.

 

Stel ik heb een QR code, iemand scant hem, kan hij dan voordat hij op mijn site( of video) komt een optie krijgen om eerst fan te kunnen worden van mijn Facebook fan page voordat de site op zijn scherm verschijnt?

 

 

Dank en succes

 

Danny

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de leuke reacties!

Het grappige is dat ik in de iPhone (en niet, zoals gericht op de iPad2) - categorie ben gaan scoren. Leuke correctie.

Mijn volgende zet is om twee versies aan te gaan bieden , een pro versie (doorontwikkeling van de huidige) en een lite versie die gratis wordt en alleen websites scant, geen visitekaartjes etc.

 

@Danny, dat zou je in de bijgaande (mobiele) website moeten oplossen. Waarschijnlijk kan zoiets wel (de Facebook API is goed gedocumenteerd).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Erg leuk om te lezen over je succes tot dusver. Zelf heb ik ook enkele ideeen over te ontwikkelen apps, echter de programmeerkunst ontbreekt mij volledig, zowel voor Apps als 'reguliere' programmeertalen. Je schrijft er een jaartind in te hebben gestoken, was je basiskennis daarvoor welal aanweIg? Ik ben handig in het mezelf aanleren van dingen en bereid daar tijd in te investeren. Kun je iets over jouw leercurve vertellen?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb al een dikke 15 jaar IT-ervaring (en achtergrond), dus ik ken de ins en outs van het programmeerwerk wel. Maar dat sluit niet uit dat je jezelf zoiets aan kunt leren. Zeker als je de eigenschap hebt dat je jezelf iets makkelijk aanleert. Natuurlijk is een programmeerachtergrond een grote hulp, maar als je logisch denkvermogen ok is :) , dan kun je het prima leren. Er zijn ook scholieren die prachtige apps hebben ontwikkeld.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

 

Wat een leuk verhaal! Heel veel succes verder.

Nu ben ik in deze Apps niet erg thuis (beter gezegd, helemaal niet) toch zou ik hier graag wat meer van weten omdat ik op 1 december mijn website (datingsite) lanceer en ik in een App hiervoor erg geïnteresseerd ben.

 

Ik heb al heel wat afgesnuffeld op internet maar kom niet echt wegwijs uit de wirwar van informatie die zeer uiteenlopend lijkt te zijn (ik ben uiteraard een leek).

Hoeveel platformen zijn er nu eigenlijk? En wat zijn ongeveer reeële kosten per App voor een dergelijke site, want sommigen vragen echt belachelijk hoge bedragen? En is een dergelijke App net zo uit te breiden als bij een gewone site of moet je deze dan iedere keer weer opnieuw laten keuren?

 

Ik hoop dat jullie me wat wegwijzer kunnen maken.

 

Groetjes,

Ida

Link naar reactie
  • 0

Hallo Ida,

 

Misschien kun je beter, zeker als je nog niet veel geld te besteden hebt, ipv native apps (voor Android, Windows phone en Iphone apart), eerst eens kijken naar een webapp, een applicatie (misschien wel gewoon mobiele versie van je website) die op de browser van je smartphone draait. Als je niet al te bijzondere functionaliteit wilt bieden, is dat een stuk goedkoper.

Link naar reactie
  • 0
Misschien kun je beter, zeker als je nog niet veel geld te besteden hebt, ipv native apps (voor Android, Windows phone en Iphone apart), eerst eens kijken naar een webapp, een applicatie (misschien wel gewoon mobiele versie van je website) die op de browser van je smartphone draait. Als je niet al te bijzondere functionaliteit wilt bieden, is dat een stuk goedkoper.

En een ander voordeel: Het draait op alle mobile devices. Als je in native code gaat ontwikkelen, moet je voor elke device een nieuwe app maken. Als je de performance en de hardware resources niet nodig hebt, volstaat een webapp prima. Een stapje hoger is de webapp wrappen in bv Phonegap. Dan maak je een native app van een webapp en heb je ook toegang tot de hardware resources.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Een mobiele website is naast een 'normale' website heel goed te doen. Ben een webapplicatie aan het opleveren waar een gedeelte van de functionaliteit via een mobiele site bruikbaar is. Het werk voor de mobiele versie is grofweg 5-10% van het totaal.

 

Je mist op deze manier alleen één (volgens mij) heel groot voordeel: de gebruiker heeft geen icoontje voor je site op zijn telefoon. Voor de iphone kun je nog wel zorgen dat een gebruiker via je site het icoontje kan maken maar niet voor android. Maar zelfs voor de iphone heb je dus een drempel voor de gebruiker op jouw icoontje kan klikken.

 

Voor deze webapplicatie geen probleem omdat het mobiele gedeelte alleen voor personeel is. Maar voor generieke toepassingen zou ik deze drempel niet willen.

 

Er zijn wel mogelijkheden om een mobiele webapplicatie te laten installeren via de appstore en 'google play'. Phonegap bijvoorbeeld. Je hebt daarmee geen toegang tot de geavanceerde functies van een mobiel maar de ontwikkeling is, zoals Frank zegt, een stuk voordeliger.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties

 

Ik ben er al achter dat iedere App apart, ontzettend veel geld gaat kosten.

Maar nu blijft dus de keuze tussen een mobiele versie van de site of inderdaad zoiets als Phonegap. Heb ik het goed begrepen dat dit een soort universele App is?

Moet deze dan ook bij bv door Apple gekeurd worden? En hoe zit het met GPS mogelijkheden? Kan dit ook op een dergelijke App zoals Phonegap of ben ik hierin dan weer zeer beperkt? Vragen, vragen, vragen... ;)

Link naar reactie
  • 0

Met Phonegap wrap je een webapp in een soort van jasje, waarmee het een native app wordt. Hierbij krijg je ook de extra mogelijkheden zoals gps, camera, contacts, enz (een en ander afhankelijk van het soort mobile device). Zie voor meer info op http://www.phonegap.com/about/feature

 

Het wordt geen universele app, maar je 'compileert' de app naar verschillende devices, oftewel je krijgt losse apps, voor elk device 1.

 

Dat deze nog gekeurd moet worden door Apple kom je niet aan onderuit. Dat is nou eenmaal Apple beleid.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 274 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.