Jump to content
Liesbeth
Verberg

Groei stagneert, advies gevraagd

Situatie: we zijn in 2006 gestart met een webwinkel in houten speelgoed. Letterlijk gestart van niks, website zelf gebouwd en de eerste twee jaar vooral gewerkt om het assortiment verder uit te breiden. De omzet steeg elk jaar (laatste jaar niet meer zo sterk als het jaar daarvoor), het assortiment is ondertussen flink uitgebreid, ik ben voltijds bezig met de zaak. Alles bij elkaar kunnen we zeker niet klagen, maar ik heb het gevoel dat de groei niet groot genoeg (meer) is en dat we meer uit Jolena zouden moeten kunnen halen dan nu het geval is.

 

In de zomer van vorig jaar kwam er een tweede webwinkel bij in doopsuikerartikelen (beter bekend als geboortebedankjes in Nederland). De doopsuikertraditie is heel sterk in België, minder in Nederland en nog minder in andere Europese landen. We hebben dus bewust gekozen Suikerdraakje enkel in het Nederlands te ontwerpen. Suikerdraakje heeft bijgevolg een veel kleiner doelpubliek, maar doet het nu al (na nog geen jaar online te zijn) beter dan Jolena. Het bezoekersaantal ligt nog iets lager (Google vindbaarheid is momenteel nog niet te vergelijken met die van Jolena), maar de conversie ligt hoger. Dat is fijn natuurlijk, ik had voor Suikerdraakje in het eerste jaar geen groot succes verwacht, maar het versterkt mijn gevoel dat we momenteel veel te weinig uit Jolena halen.

 

Er zijn een paar verschillen tussen beide winkels die een stukje verklaring kunnen bieden.

 

Assortiment: Suikerdraakje is minder onderhevig aan seizoensinvloeden dan Jolena. Doopsuiker hoort bij een geboorte hier, het is minstens even belangrijk als het geboortekaartje. Op speelgoed wordt volgens mij sneller bespaard en een heel groot stuk van de omzet moet uit het laatste kwartaal komen.

 

Publiek: ook al is het publiek van Suikerdraakje kleiner dan dat van Jolena (geografisch gezien), het publiek van Jolena is klein op een andere manier, namelijk omwille van de prijsklasse en de aard van het speelgoed.

 

Contact met de klant: deze had ik zelf niet voorzien, maar is misschien ook een belangrijke factor in het al dan niet overgaan tot een aankoop. Suikerdraakje klanten vragen veel vaker advies, waardoor er een heel ander contact met de klanten ontstaat. Klanten die advies gevraagd hebben, gaan in 95% van de gevallen ook effectief bij ons bestellen.

 

Voor wat de bezoekers van Jolena betreft: 47% van de bezoekers vinden ons via Google (organische zoekresultaten), 19% direct, de rest via verwijzende sites (mix van advertenties en vermeldingen op blogs, fora, ...). We scoren goed tot zeer goed op de zoektermen “houten speelgoed”, “babyspeelgoed” en “lilliputiens” (op Google.be beter dan op Google.nl), maar ik krijg de indruk dat dat weinig uitmaakt, aangezien het nogal ruime zoektermen zijn. Bovendien verkopen we eigenlijk al een poosje meer dan alleen speelgoed, dus de zoektermen waarop we goed scoren dekken de lading niet meer echt.

 

Actiepunten op dit moment

De volledige layout van Jolena wordt momenteel onder handen genomen door een designer. We hebben zelf geen van beide tijd/aanleg voor webdesign, dus hebben dit gedeelte deze keer uit handen gegeven. Momenteel wordt er gewerkt aan het logo, de website zelf zal dus nog wel een paar maanden duren. Tot die tijd zullen we zelf uiteraard geen grote wijzigingen meer aanbrengen voor wat design betreft. Het nieuwe design zal ons niet aan meer bezoekers helpen, maar zou moeten helpen om de conversie te verhogen.

 

Naast een nieuw design ben ik ook heel hard aan het nadenken over ons assortiment, maar momenteel loop ik vast. Houten speelgoed alleen is onvoldoende, standaard speelgoed is geen optie (zou ik erg ongelukkig van worden). Ik heb gedacht aan een extra categorie voor mama, of meer lifestyle spullen voor kinderen... maar kan momenteel de focus niet goed vinden en wil ook vermijden in het wilde weg maar wat te gaan uitproberen.

 

Mijn vraag naar jullie toe

Het was een hele uitleg, ik ben vast nog belangrijke zaken vergeten en stel vast dat het me moeilijk valt een concrete vraag te stellen (kan bijvoorbeeld maar geen passende titel voor dit bericht bedenken, dat zegt genoeg). Ik heb de indruk dat we zelf gewoon bepaalde zaken niet meer zien en had graag van jullie vernomen wat er anders zou kunnen aan onze website, wat er echt fout zit en wat net wel goed, ...

Wat zijn de eerste dingen die een buitenstaander opmerkt bij het bezoeken van onze site? Waarom zou je er wel of niet kopen?

Tips over het assortiment zijn ook meer dan welkom. Kortom: ik hoop opmerkingen te krijgen die ons weer een nieuw perspectief kunnen geven. 'k Heb een duwtje nodig. De links naar beide websites waar het in dit verhaal om draait staan in mijn handtekening. Jolena.nl bestaat op dit moment ook nog en ziet er anders uit dan Jolena.be (experimentje), maar van zodra het nieuwe design er is zal dit gebruikt worden voor zowel .nl als .be.

 

Aan degenen die de moeite hebben genomen dit lange verhaal te lezen op deze mooie zonnige dag: alvast bedankt :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

14 answers to this question

Recommended Posts

  • 1

Hallo Liesbeth,

 

Zomaar een paar dingen die mij bij een eerste blik opvallen:

 

Je site met doopsuikers is kleurig, er valt veel te zien en de meeste plaatjes zijn duidelijk zonder dat ik ze hoef te vergroten. Door de verhouding beeld / tekst maakt deze op mij een feestelijke indruk. Je speelgoed site heeft dat niet. Veel tekst, kleine plaatjes, (te) veel klikken. Ik vind de plaatjes ook erg "clean", ze geven mij niet echt een speel-gevoel.

 

Je "uitverkocht" balkjes schreeuwen om aandacht, dus ik bekijk in eerste instantie al die artikelen die ik toch niet kan kopen, wat mij voortdurend een gevoel van teleurstelling bezorgt. Dan ga ik op zoek naar een andere site die die gele badeendjes misschien nog wel in voorraad heeft (en daar koop ik dan alsnog die blauwe).

 

Verplicht een account aan moeten maken is voor veel mensen een (te) grote drempel. Op je doopsuikers site ben je duidelijk: "Bestellen zonder account". Op je speelgoed site heb je die mogelijkheid ook, maar met "Nieuwe of niet geregistreerde klant" is dat niet duidelijk. Het is maar een detail, maar toch.

 

Kun je in je statistieken zien op welke pagina's je bezoekers het vaakst afhaken?

 

Groet,

 

John

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Beste John,

 

Heel erg bedankt voor je reactie! Ik ben er blij mee, omdat je een aantal zaken hebt aangehaald die bij mij al lang onder het kopje "twijfel" zitten :)

De uitverkochte artikelen bijvoorbeeld... het is een kleine moeite om ervoor te zorgen dat deze tijdelijk niet getoond worden, zaken genoeg die wel beschikbaar zijn. Dan komt de "hou me op de hoogte" optie te vervallen, maar voor ons is het eigenlijk gewoon interessanter klanten aan te moedigen te kopen wat er wel is (in plaats van ze te laten wachten op wat er nu even niet is). Temeer omdat het dan vaak over vergelijkbare artikelen gaat, zoals in het geval van de kermiseendjes.

 

Het bestellen zonder account wordt in de nieuwe versie duidelijker, we kregen net dezelfde opmerking vorige week van een vriend die een bestelling wou plaatsen. De verdeling tekst/fotomateriaal wordt ook heel anders in de nieuwe versie van de site. Bedoeling is dat de homepage daar uitnodigender zal zijn, het categorie-overzicht zoals het nu bestaat zal verdwijnen op de homepage en er komen meer sfeerbeelden.

 

We gebruiken Google analytics en zouden dus perfect in staat moeten zijn om te zien wanneer klanten afhaken, maar ik moet toegeven dat we ons daar tot nu toe nog niet genoeg in verdiept hebben. Da's een actiepunt...

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Een van de zinnen die er voor mij uitsprong in je verhaal is deze:

Bovendien verkopen we eigenlijk al een poosje meer dan alleen speelgoed, dus de zoektermen waarop we goed scoren dekken de lading niet meer echt

Ik ben geen specialist in dit soort dingen, maar dit lijkt me een vrij makkelijke manier om meer bezoekers naar je site te generen, door te zorgen dat dit soort zaken goed op elkaar zijn afgestemd?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Bedankt voor je reactie.

Voor de duidelijkheid (want ik heb me misschien verkeerd uitgedrukt): de zoektermen "houten speelgoed" en "babyspeelgoed" zijn wel nog steeds ontzettend belangrijk voor een groot gedeelte van ons aanbod. Het weigeringspercentage voor deze zoekwoorden ligt ook laag, wat aangeeft dat mensen die ons met deze woorden vinden, ook effectief blijven hangen (en dus vinden wat ze zoeken). In België staan we met houten speelgoed op 1 (heel soms op 2). Dat levert ongeveer 500 unieke bezoekers op per dag (op een gewone dag, het drievoudige in het laatste kwartaal). Ik kan nergens mee vergelijken, maar vind dat enorm weinig. En dat brengt me dan weer bij het assortiment en de noodzaak tot uitbreiding daarvan, om een groter publiek aan te spreken. We hebben al een stuk uitbreiding (schoolspullen, keukenspullen voor kinderen, dat soort dingen), maar niet genoeg denk ik. De website na uitbreiding van het assortiment weer optimaliseren voor het nieuwe assortiment zal inderdaad niet zo moeilijk meer zijn, Google bezoekt ons regelmatig gelukkig :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Beste Liesbeth,

 

ik vrees dat jouw markten steeds concurrerender worden en dat die van het baby- of houten kinderspeelgoed overvol en verzadigd raakt met steeds grotere spelers en internationale handel. De assortimentskeuze van Jolena wordt steeds onduidelijker (minder hout en ook minder duurzaam). Misschien zou je meer aandacht aan offline vertegenwoordiging moeten gaan besteden, of wordt een Nederlandse partner interessant. Andersom kun je misschien 'hun' Vlaamse markt bedienen.

 

Groet,

 

Highio


"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

 

 

ik vrees dat jouw markten steeds concurrerender worden en dat die van het baby- of houten kinderspeelgoed overvol en verzadigd raakt met steeds grotere spelers en internationale handel.

Dat klopt gedeeltelijk, in die zin dat er steeds meer (vaak tijdelijke) webshops bijkomen met houten speelgoed. De grotere spelers (ketens) bieden wel houten speelgoed aan, maar dat is vaak een klein onderdeel van hun assortiment. Bepaalde merken die we verdelen willen ook bewust niet leveren aan ketens. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat het nog mogelijk is een kleine gespecialiseerde winkel te zijn naast de grote speelgoedwinkels. Het is wel zo dat dat ook weer een verklaring kan zijn voor het minder goed presteren van Jolena in vergelijking met Suikerdraakje. Doopsuiker blijft een zaak van kleine winkeltjes... minder concurrentie om tegen op te boksen dus.

 

De assortimentskeuze van Jolena wordt steeds onduidelijker (minder hout en ook minder duurzaam).

Komt deze opmerking vanuit hetgeen ik in dit onderwerp aan twijfel heb geuit over ons assortiment, of is het iets wat je zelf ervaart wanneer je onze website bekijkt als bezoeker? Ik vind het een belangrijke opmerking namelijk en denk hoe langer hoe meer dat we te ver aan het afwijken zijn van onze oorspronkelijke opzet. Wellicht is het ook dat wat momenteel bij mij niet goed voelt...

Ik heb nog steeds het meeste affiniteit met houten speelgoed en duurzaam babyspeelgoed voor wat Jolena betreft. Het feit dat ik niet eens kan bedenken waarmee ik zou willen uitbreiden, zegt eigenlijk ook al veel. Misschien zoek ik het te ver en is het een kwestie van ons assortiment terug uit te breiden met wat ons het meeste ligt (en waar klanten ons ook voor weten te vinden). Ik denk dat ik ga stoppen onze beide winkels met elkaar te vergelijken (wegens te verschillend), maar in de plaats daarvan ga kijken naar het totaalplaatje. Er stromen overigens veel klanten door van Suikerdraakje naar Jolena, dus dat is alvast meegenomen :)

Misschien zou je meer aandacht aan offline vertegenwoordiging moeten gaan besteden, of wordt een Nederlandse partner interessant. Andersom kun je misschien 'hun' Vlaamse markt bedienen.

Ik weet niet zo heel goed wat ik me daarbij moet voorstellen. Een stenen winkel starten willen we niet, en de grenzen tussen België en Nederland zijn te verwaarlozen in de online verkoop.

 

In ieder geval bedankt voor je reactie. Het heeft mij geholpen de boel eens neer te schrijven en ik geloof zowaar dat ik weer een beetje richting begin te vinden :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 1
Komt deze opmerking vanuit hetgeen ik in dit onderwerp aan twijfel heb geuit over ons assortiment, of is het iets wat je zelf ervaart wanneer je onze website bekijkt als bezoeker? Ik vind het een belangrijke opmerking namelijk en denk hoe langer hoe meer dat we te ver aan het afwijken zijn van onze oorspronkelijke opzet. Wellicht is het ook dat wat momenteel bij mij niet goed voelt...

 

Beide. Ik weet niet of jullie die mogelijkheid hebben, maar bekijk eens oude screenshots van jullie Jolena website. De huidige voorpagina vind ik te druk worden, terwijl de oude een mooi overzicht gaf voor "eerste" bezoekers. Houten babygyms, of houten binnen- en buitenspeelgoed, of houten letters(?), houten meubilair op duurzame basis, zou die markt niet groot genoeg zijn met het kernassortiment?

 

Ik weet niet zo heel goed wat ik me daarbij moet voorstellen. Een stenen winkel starten willen we niet, en de grenzen tussen België en Nederland zijn te verwaarlozen in de online verkoop.

 

Doen jullie aan beursverkoop? Of event marketing? (lief! lifestyle event)

 

Weekendgroet,

 

Highio


"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

We hebben enkel screenshots van momenten waarop we het design hebben aangepast, nu alweer een poosje geleden. Maar aan de looks van onze site wordt dus druk gewerkt, ik vind het zelf op dit moment niet goed zitten (te rommelig en te donker). We hebben net nog even overlegd en zijn het erover eens: de markt waarin we werken is relatief klein (in vergelijking met de "speelgoedmarkt" in het algemeen), maar als we net die mensen die wel interesse hebben geboeid kunnen houden, dan zou dat stukje markt inderdaad groot genoeg moeten zijn. Door af te wijken van waar we mee gestart zijn, zitten we nu ergens tussenin en dat is niet goed, we moeten weer wat duidelijker zijn over wat we willen aanbieden. En dat is een fijne gedachte om het weekend mee te starten :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

 

Doen jullie aan beursverkoop? Of event marketing? (lief! lifestyle event)

 

Vergeet ik hier nog op te antwoorden. Nee dus, met uitzondering van een paar Kerstmarkten in ons eerste jaartje (heel gezellig, maar veel gedoe en weinig resultaat naar mijn gevoel). We worden wel regelmatig gevraagd voor allerlei webshopbeurzen, maar hebben uit praktische overwegingen nooit deelgenomen. Er is er eentje waarvoor we jaarlijks gevraagd worden die ik wel overweeg, dus wie weet... En Flavourites Live staat ook op mijn lijstje van "things to consider".

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 1

Inmiddels zijn wel alweer bijna een jaar verder, tijd voor een korte update.

Suikerdraakje is in korte tijd enorm gegroeid, we hebben geïnvesteerd en hebben onze activiteiten uitgebreid met geboortedrukwerk. De laatste tijd viel het mij enorm moeilijk beide winkels te blijven combineren. Je kan een webwinkel ook niet zomaar eventjes loslaten, en de tijd om beide winkels te onderhouden ontbrak. We hebben dan ook de knoop doorgehakt en hebben besloten volledig te stoppen met Jolena. Enerzijds kan je dat jammer noemen (voelt toch een beetje vreemd aan na al die tijd), maar momenteel overheerst bij mij toch opluchting. Het stukje van het assortiment dat perfect aansluit bij Suikerdraakje (lees: babyspeelgoed) is daar opgenomen en doet het daar vrij goed, de rest wordt uitverkocht.

Suikerdraakje ligt me beter, er is meer ruimte voor eigen creativiteit en persoonlijk contact met de klanten, voor mezelf toch belangrijk.

Een overname van Jolena was geen optie, onze twee websites delen eenzelfde design en bovendien zouden we ons daar niet goed bij voelen. Zo... en wij gaan dus door in één branche, met 100% focus en veel zin in de toekomst :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

ik heb deze eerder gemist, maar toch even doorgelezen.

 

heb je ook overwogen om de Jolena-shop afgeslankt te integreren in de suikerdraak shop?

een beetje zoals een shop-in-shop concept maar dan online?

 

ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel aangezien ik het niet zo technisch kan duiden..

dus onder de button 'onze categorieën' en 'onze merken' een button 'ons houten speelgoed'

 

je zou de Jolena-url toch rechtstreeks kunnen laten doorverwijzen naar die pagina zodat je oude klanten dat altijd kunnen terugvinden?


"zoek het maar uit"

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

 

 

heb je ook overwogen om de Jolena-shop afgeslankt te integreren in de suikerdraak shop?

dus onder de button 'onze categorieën' en 'onze merken' een button 'ons houten speelgoed'

je zou de Jolena-url toch rechtstreeks kunnen laten doorverwijzen naar die pagina zodat je oude klanten dat altijd kunnen terugvinden?

Dag Bas,

 

Bedankt voor je reactie.

Er is een categorie voorzien voor speelgoed (http://www.suikerdraakje.be/speelgoed-en-co-230/).

Het gedeelte van de Jolena shop dat daar verder gaat bij Suikerdraakje (babyspeelgoed vooral) werd geredirect naar die categorie, op die manier verliezen we de bezoekers niet die vroeger bij Jolena terecht kwamen. Voor "Lilliputiens" scoort Jolena bijvoorbeeld zeer hoog in Google.be, die link gaat nu gewoon naar Suikerdraakje. Idem voor het eerste houten speelgoed en een paar andere merken. De rest van Jolena wordt op termijn volledig doorgelinkt naar de speelgoedcategorie bij Suikerdraakje, maar dat kan pas van zodra de uitverkoop achter de rug is en Jolena dus ook echt offline gaat. De klanten werden op de hoogte gebracht via de nieuwsbrief, Facebook, blog en op de website zelf.

 

Aanvulling: je hebt me wel doen nadenken over de manier waarop ons aanbod gepresenteerd wordt. Misschien is het inderdaad beter om in plaats van "onze categorieën" en "onze merken" een indeling te maken als volgt op onze homepage: Doopsuiker & snoepgoed - geboortekaartjes - speelgoed. Aanvankelijk was er enkel doopsuiker, inmiddels is er veel meer. Bedankt voor het idee :-)!

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Voor "Lilliputiens" scoort Jolena bijvoorbeeld zeer hoog in Google.be, die link gaat nu gewoon naar Suikerdraakje. Idem voor het eerste houten speelgoed en een paar andere merken. De rest van Jolena wordt op termijn volledig doorgelinkt naar de speelgoedcategorie bij Suikerdraakje, maar dat kan pas van zodra de uitverkoop achter de rug is en Jolena dus ook echt offline gaat.

 

Dan kan ik misschien nog even dit goed bedoelde advies toevoegen: Als Google erachter komt dat mensen zoeken naar lilliputiens en vervolgens op je site klikken en bij iets anders komen, gaat je ranking ineens 40 plaatsen achteruit. Het lijkt mij verstandig om gewoon te zorgen dat Suikerdraakje goed gaat scoren in Google. Dan kan Jolena gewoon offline. Of heb ik de situatie verkeerd begrepen.


Consultant voor Riflex

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

 

 

Dan kan ik misschien nog even dit goed bedoelde advies toevoegen: Als Google erachter komt dat mensen zoeken naar lilliputiens en vervolgens op je site klikken en bij iets anders komen, gaat je ranking ineens 40 plaatsen achteruit.

Niet als je dat netjes doet, zoals Google het zelf voorstelt in de richtlijnen voor webmasters. De naam van de link die bovenaan de zoekresultaten verschijnt is veranderd, waar vroeger Jolena stond heeft Google nu Suikerdraakje opgenomen (zie printscreen). Jolena staat er voorlopig ook nog, maar dat zal met de tijd veranderen.

Zoekresultaten.thumb.jpg.eacbb4d40186348a0dc64625797476b7.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 9 leden online en 212 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept