• 0

octrooi/datumstempel?

daar ben ik weer,kan iemand mij vertelllen hoe je een idee vast kan leggen zonder dat je die 5000 euro moet betalen.Heb deze week het octrooiburea gebelt en de man in kwestie zei dat het niet anders kan.Heb al een aantal onderwerpen hier over gelezen maar kan het iets duidelijker want toen ik dat aanhaalde bij het octrooiburea kwam ik ook niet verder.Hij wilde ook dat ik mijn idee door de tel. aan hem vertelde(niet gedaan dus) :-X En zou graag willen weten of mijn idee wel nieuw is voordat ik er geld in investeer,waar moet ik dan terecht?

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb veel gelezen dat je je idee kan laten 'dag stempelen' bij de Belastingdienst. Zo kan je dus later aantonen dat jij eerder was met het idee.

En dat helpt je dus helemaal niets als iemand anders er later octrooi op heeft gekregen.

 

Wil je dat voorkomen, dan moet je het idee publiceren zodat het niet meer nieuw is. Een gedagstempeld en geheim idee kan door iemand anders geheel rechtmatig worden geoctrooieerd (tenzij 'ie bij je inbreekt en het steelt).

 

Octrooien zijn duur. Daar is niks aan te doen, en er zijn geen trucjes om hetzelfde goedkoper te bewerkstelligen.

 

Arnoud

 

--

Speaking only for myself.

Link naar reactie
  • 0

Dat publiseren, kan dat ook gewoon online?

Dus stel, ik heb een goed idee, schrijf er een artikel over, publiseer het op jelmerdejong.nl en voila? Dat klinkt wel heel simpel namelijk :)

 

Wat is dan de toegevoegde waarde van octrooien? Zekerheid dat je niet moet bewijzen dat jij eerder was bij een rechtzaak?

Link naar reactie
  • 0

" En zou graag willen weten of mijn idee wel nieuw is voordat ik er geld in investeer,waar moet ik dan terecht? "

 

je kunt bij het octrooibureau in Rijswijk lekker zelf achter de computer en archiefkasten kruipen en onderzoeken of je idee al geregistreerd is... kost niets, behalve uren, energie en transportkosten. Ze kunnen ongetwijfeld ook een onderzoek voor jou doen, maar dat zal meer kosten, heb je wel meer 'zekerheid' of het echt wel/niet bestaat?

 

succes!

Carolien

www.ideeinbedrijf.nl, Innovatieconsultants

Link naar reactie
  • 0

Het is niet mogelijk een technologische vinding te beschermen zonder een octrooi(aanvraag).

 

Aan een octrooi worden de volgende eisen gesteld:

- nieuw

- innovatief

- industrieel toepasbaar.

 

Je kunt je omschrijving van je vinding weliswaar laten dagstempelen bij de belastingdienst, maar daarmee wordt de aanvraag van een ander nog niet oud. Immers hij en de rest van de wereld hebben geen kennis kunnen nemen van je omschrijving.

 

Dien je een octrooiaanvraag in, nadat je je vinding zelf hebt gepubliceerd dan is deze ook niet nieuw meer en kun je je eventuele octrooi niet effectief beschermen.

 

Er zit dus niets anders op dan een octrooi indienen.

Link naar reactie
  • 0

leuke info. allemaalt, alvast bedankt! Arnoud als jij dit toevallig lees of iemand anders mag ook reageren,als ik er maar wjizer van wordt.Arnoud jij heb ook een stukje geschreven over een zogeheten prioriteits aanvraag,dat je die 5000 euro niet gelijk hoef te betalen maar in het begin alleen de kosten van het aanvraag(octrooi gemachtige) hiermee leg je de uitvinding vast en binnen een jaar moet je dan een nieuwe aanvraag indienen.Of als later blijkt dat het niks was dat ik het dan niet op nieuw aan vraag.Dus als ik dat zou doen dan kan ik toch ook al met mijn idee langs een aantal bedrijven gaan? Of heb ik het verkeerd begrepen? ??? En wat zijn ongeveer de kosten daar van?

Link naar reactie
  • 0
Arnoud jij heb ook een stukje geschreven over een zogeheten prioriteits aanvraag,dat je die 5000 euro niet gelijk hoef te betalen maar in het begin alleen de kosten van het aanvraag(octrooi gemachtige) hiermee leg je de uitvinding vast en binnen een jaar moet je dan een nieuwe aanvraag indienen.Of als later blijkt dat het niks was dat ik het dan niet op nieuw aan vraag.Dus als ik dat zou doen dan kan ik toch ook al met mijn idee langs een aantal bedrijven gaan? Of heb ik het verkeerd begrepen? ??? En wat zijn ongeveer de kosten daar van?

Klopt, als je een prioriteitsaanvraag indient, liggen je rechten vast en kun je de uitvinding onthullen aan bedrijven. Is er geen interesse, dan doe je niets en dan vervalt je recht na een jaar. Is er interesse, dan kun je aanvragen indienen waar je wilt (wereldwijd) waarbij je dan de datum krijgt van je prioriteitsaanvraag.

 

Wat dat kost, weet ik niet, want dat hangt van je octrooigemachtigde af. De kosten voor de indiening zelf zijn nul, maar er moet toch echt een aanvraag geschreven worden. En als je geld wil verdienen door de uitvinding te verkopen, dan kan het maar beter een goeie (=dure) aanvraag zijn.

 

Arnoud

 

--

Speaking only for myself.

Link naar reactie
  • 0

Alex, als je handig bent schrijf je zelf je octrooi. Het indienen kost dan 90 euro. Dit is overigens redelijk waardeloos als je het niet binnen een jaar laat herschrijven door iemand die er wel verstand van heeft. Een tweede punt is dat je hiervoor niet hoeft na te gaan of je uitvinding al bestaat.

 

Je kunt ook zonder octrooi naar een bedrijf gaan. Je moet dan een handelingsbevoegd persoon van het bedrijf (als je al een naam hebt, opvragen wat zijn bevoegdheden zijn bij de KvK) een geheimhoudingscontract laten tekenen.

 

Dit klinkt een stuk simpeler dan het is. Zo heb je heel wat doorzettingsvermogen nodig om de juiste persoon naar je idee te laten kijken die bovendien ook nog je geheimhoudingsverklaring tekent. Daar zit het meeste werk in en dat kan ook zonder octrooi van 5000 euro.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Alex, als je handig bent schrijf je zelf je octrooi. Het indienen kost dan 90 euro. Dit is overigens redelijk waardeloos als je het niet binnen een jaar laat herschrijven door iemand die er wel verstand van heeft. Een tweede punt is dat je hiervoor niet hoeft na te gaan of je uitvinding al bestaat.

Ik vind "schrijf het toch zelf" geen verstandig advies. Het is moeilijk om een goede aanvraag te schrijven. Zeker als je daarna de uitvinding openbaar gaat maken, want dan heb je geen mogelijkheid meer om de aanvraag nog aan te passen een jaar later.

 

Of beter gezegd, je kunt 'm wel aanpassen maar daarmee maak je je prioriteitsclaim ongeldig, want dat wordt tegenwoordig heel streng beoordeeld. Met als gevolg dus dat je openbaarmaking tegen je latere aanvraag werkt.

 

Kortom, als je zelf een aanvraag schrijft, is de kans zeer groot dat je met een waardeloos octrooi komt te zitten.

 

Arnoud

 

--

Speaking only for myself.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Arnoud nog bedankt voor je reactie!! Ik reageer een beetje laat,erg druk gehad :( nog even over zo"n prioriteitsaanvraag,daar moet ik toch ook in Rijswijk voor zijn bij het octrooiburea? Heb er vorige keer namenlijk al naar geinformeerd door te tel.toen kreeg ik te horen dat dat niet kan.Alvast bedankt! En de andere mensen ook!

Link naar reactie
  • 0

Hoi Arnoud nog bedankt voor je reactie!! Ik reageer een beetje laat,erg druk gehad :( nog even over zo"n prioriteitsaanvraag,daar moet ik toch ook in Rijswijk voor zijn bij het octrooiburea? Heb er vorige keer namenlijk al naar geinformeerd door te tel.toen kreeg ik te horen dat dat niet kan.Alvast bedankt! En de andere mensen ook!

Alex,

 

Een prioriteitsaanvraag kun je inderdaad bij het BIE in Rijswijk indienen. Voor hen is het een "gewone" aanvraag trouwens, alleen laat je die verlopen door na indiening er niets meer mee te doen. Een jaar later dien je dan elders aanvragen in waarbij je verwijst naar die verlopen aanvraag.

 

Ik raad je wel aan om dit met hulp van een octrooigemachtigde te doen, want deze procedure heeft een paar risico's. Als je ook maar een dag te laat bent met je andere aanvragen, heb je pech. En als er in die prioriteitsaanvraag niet alles staat wat je later zou willen beschermen, heb je een probleem.

 

Arnoud

 

--

Speaking only for myself.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Arnoud!! Ik ga het snel proberen! Nog een vraag,als ik die aanvraag indien dan hoef ik niet die 5000 euro te betalen? Alleen de kosten van het aanvragen toch? Weet jij toevallig hoeveel dat is?

Die 5000 euro is volgens mij een schatting van de totale kosten van een octrooi in Nederland. Inclusief de jaarlijkse instandhoudingstaksen en de betaling voor een nieuwheidsonderzoek dus.

 

Dien je alleen een prioriteitsaanvraag in, dan heb je al die kosten niet, want die aanvraag mag dus al na een dag verlopen. Je hebt natuurlijk wel de kosten voor het (laten) schrijven en indienen. Geen idee hoe veel dat is, ik dien niet zo vaak bij het BIE iets in. :)

 

Bij het EPO is het gratis. Je moet alleen betalen als je later prioriteit wilt claimen, want dan heb je een gewaarmerkte kopie van je aanvraag nodig.

 

Arnoud

 

 

--

Speaking only for myself.

Link naar reactie
  • 0

Het doen van een verkennend octrooionderzoek is inderdaad niet eenvoudig. Je zou kunnen zoeken op trefwoorden maar dan kun je heel wat mislopen. Het is belangrijk om de juiste klasse te vinden waar de octrooien in worden ingedeeld. Dan is zoeken nog een beetje te doen want wil je alles op trefwoorden onderzoeken dan moet je soms duizenden octrooien bekijken.

Het is mijn werk om verkennende octrooionderzoeken te doen en ik doe dat al voor 875 euro.

Dat scheelt een hoop werk en geeft meer zekerheid en natuurlijk zal alles zeer discreet worden behandeld.

We zijn geen octooigemachtigden maar met het indienen van Nederlandse octrooiaanvragen hebben we veel ervaring. 2700 euro excl taxen. Als je de mogelijkheid open wil laten om na een jaar een internationale octrooiaanvrage in te dienen kan je een officieel internationaal nieuwheidsonderzoek laten doen voor 794 euro.

Link naar reactie
  • 0
Het is mijn werk om verkennende octrooionderzoeken te doen en ik doe dat al voor 875 euro.

Dat scheelt een hoop werk en geeft meer zekerheid en natuurlijk zal alles zeer discreet worden behandeld.

Stel: Als ik dit zelf probeer heb ik vanwege mijn onervarenheid geen garanties omtrent de zekerheid dat ik goed gezocht heb.....

Wat voor harde garanties geven jullie voor dit m.i. stevig bedrag omtrent de uitkomst van jullie onderzoek?

Wat voor aanvullende bronnen hebben jullie die ik als leek niet kan raadplegen...?

Egbert Punter

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 166 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.