• 0

prive geld naar zakelijke rekening

Goedenavond,

 

Ik wil binnenkort mijn onderneming starten en zal dus een deel van mijn privegeld op een zakelijke rekening storten waarmee ik kan ondernemen. Stel dat ik EUR 5000 stort en over 2 maanden deze EUR 5000 weer opneem moet ik over dit bedrag dan inkomstenbelasting betalen, want dit is loon uit mijn vorige arbeid en heb ik dus al belasting over betaald.

 

Kan iemand mij hierover meer vertellen want dit is voor mij nogal onduidelijk.

Mvg. Mathijs

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wel even goede administratie bijhouden wat aan privegeld in de onderneming is gegaan. De fiscus vindt het doorgaans wel belangrijk dat het goed te verantwoorden is, omdat rentebaten op privevermogen anders belast worden dan rentebaten in de onderneming,

 

succes!

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Kleine aanvulling.

Ga je de strting van 5000 als lening of als kapitaal aanmerken.

 

Wanneer het de bedoeling is dit bedrag als lening op te nemen, maak dan een leningovereenkomst en bepaal een 'zakelijke' rente.

 

Gaston Hendriks

 

In mijn ogen is het niet zakelijk om een lening vanuit privé aan je eenmanszaak te doen. Het kapitaal kan naar mijn mening goedkoper (geen rente) via een kapitaalstorting verkregen worden. Dus het is niet zakelijk om voor duurdere maar verder gelijkwaardige oplossing te kiezen. Van een lening kan dus (fiscaal gezien) geen sprake zijn lijkt mij.

 

Edit: Joost was me te snel af.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 205 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.