• 0

Italiaans arbeiscontract - wonen en werken in Nederland

Ik heb een eigen bedrijf in Italiaanse levensmiddelen en dranken (eenmanszaak). Ik heb de Nederlandse nationaliteit en ben zelf en mijn bedrijf gevestigd in Nederland. Nu kan ik bij een Italiaans bedrijf 2 a 3 dagen per week in loondienst komen als vertegenwoordiger van hun producten in Nederland. Dit bedrijf heeft geen vestiging in Nederland. Het betreft dus een Italiaans arbeidscontract.

 

Mijn vragen zijn :

 

- hoe is dit binnen de EU geregeld ?

- waar betaal ik belastingen, sociale verzekeringen, etc.

- wat zijn de voornaamste aandachtpunten waar ik zeker aan moet denken.

 

met vriendelijke groeten,

Danny Luiten

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Danny,

 

Dit is een korte vraag met een héél lang antwoord - m.a.w. bijzonder complexe materie. Kun jij mij helderheid geven op de volgende punten:

 

- Waarom zou je in hemelsnaam in loondienst willen komen bij een Italiaanse (of Nederlandse) werkgever als je nu zelfstandig ondernemer bent? Ben je op zoek naar meer (sociale) zekerheid? Of is er een andere reden?

 

- In plaats van de keuze voor het werknemerschap zou je ook kunnen kiezen om het vertegenwoordigerschap uit te voeren als zelfstandig agent of zelfstandig ondernemer, met alle voor- en nadelen van dien. Zou dit een optie zijn?

 

- Een Italiaans loondienstverband valt onder de Italiaanse wet- en regelgeving (waar vreemd genoeg bij een conflict de Nederlandse rechter een oordeel over dient te vellen, en wel naar Italiaans recht...). Dit is onbekend terrein voor eenieder behalve jouw werkgever, en dus bijzonder ongunstig. Ik zou mij er niet aan wagen. Als het gaat om werknemerschap waarom zou er dan niet gekozen kunnen worden voor een payroll-constructie. In dit geval is er sprake van een Nederlandse arbeidsovereenkomst en hoeft de inlener (de Italiaan) alleen maar een factuur te betalen. Zou dit een optie kunnen zijn?

 

Ik zie jouw reactie met belangstelling tegemoet, aan de hand daarvan kan ik een gefundeerde reactie geven.

 

Succes!

 

Dennis

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Beste Dennis,

 

Dank voor je reactie. Ik denk dat jouw laatste opmerking mbt tot het sturen van een factuur met een "management fee" een hoop problemen zou kunnen voorkomen. Denk dat ook deze optie voor de Italiaanse partij wel bespreekbaar is. Ga hier mee aan de slag. In ieder geval bedankt voor de "eye-opener".

 

groeten,

Danny Luiten

Link naar reactie
  • 0

Dag Danny,

 

Blij dat ik je op het goede spoor heb gezet. Twee zaken die je m.i. in ieder geval goed in de gaten moet houden:

 

1. Als je gaat werken met een fee (dat is dus iets anders dan de payroll-constructie) probeer dan de overeenkomst te laten voldoen aan het Nederlands recht en dat enkel de Nederlandse rechter bevoegd is. Als het goed is (!) staat dit ook vermeld in je algemene voorwaarden, verklaar die gewoon van toepassing op de overeenkomst ;) Wat je gewoon echt wilt voorkomen is dat je voor een of ander akkefietje naar de rechtbank in Milaan of, nog verder weg, Liguria af moet reizen...

 

2. Kijk goed naar de prijs die je met deze mensen afspreekt. Ze zullen jou een bruto aanbod gedaan hebben. Nu ben ik niet zo bekend met de Italiaanse loonheffingen, maar als er enige overeenkomst is met de Nederlandse loonheffingen betekent dit dat de kosten voor de werkgever tussen de 20% en 30% hoger zijn dan het bruto loon. Bovendien ontlast ze je met heel veel administratieve lasten (loonadministratie, detachering naar Nederland etc. etc.) waardoor de lasten voor deze partij nog lager worden. Er is dus wel degelijk de nodige onderhandelingsruimte.

 

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik dat heel graag!

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik ben in een soortgelijke situatie beland waarbij en Engels Limited mij zou inhuren terwijl ik in NL woon en vanuit daar ook m'n werk doe.

 

Mijn voordeel zou zijn dat ik een hypotheek probeer te krijgen bij een bank in NL en hoewel ik maar 50% wil financieren, de bank mijn bestaande box III inkomen niet meeneemt in de berekening.

 

Uit de opmerking van Danny begrijp ik dat ik erna zou moeten streven dat de overeenkomst naar NL recht wordt opgesteld en ook specifiek een NLse rechter bevoegd maakt, zowel ter bescherming van mijzelf alsmede de bank gerust te stellen.

 

Waar is de beste plek om antwoorden te vinden op de andere 2 vragen:

 

- hoe is dit binnen de EU geregeld ?

- waar betaal ik belastingen, sociale verzekeringen, etc.

 

want het is inderdaad nogal complexe materie.

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Panamathor,

 

Als het even kan zou ik het werknemerschap proberen over te slaan en opteren voor een zelfstandig ondernemerschap (zoals Danny ook al oppert d.m.v. een fee). Mocht dat niet lukken dan zou ik zeker gaan voor een overeenkomst d.m.v. een Nederlandse payroll-organisatie. Jouw arbeidsovereenkomst is dan een volledig Nederlandse omdat de formele werkgever de Nederlandse payroller is.

 

Ik vind het op zich niet erg om uit te wijden over het werknemerschap binnen de EU, maar dat is een onderwerp dat niet binnen de reikwijdte van HL valt (dit is een ondernemersforum). Als jij als ondernemer een werknemer in Engeland zou willen laten werken onder een Nederlandse arbeidsovereenkomst zou dit wel weer onder HL vallen... Ik laat dit dus even passeren, ook om te voorkomen dat er een slotje op het onderwerp komt ;)

 

Resumerend adviseer ik dus om in ieder geval als zelfstandig ondernemer de opdracht binnen te halen. In dat geval zou ik altijd gaan voor de Nederlandse wetgeving en de Nederlandse rechter. Hier is ook alle grond voor, omdat zowel de opdrachtnemer als het werkterrein zich in Nederland bevindt.

 

Ik hoop dat je hier wat verder mee komt! Zo niet, en je wilt toch gaan voor het werknemerschap, dan kun je met gewoon PM'en.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 138 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.