• 0

Vietnam in de Top 3 snelst groeiende IT markt in Azië. Kansen voor Nederland?

Het is mij opgevallen dat ongeacht de snelle groei in de IT sector in Vietnam, er weinig interesse is vanuit Nederland. Ik zou graag jullie mening hierover willen horen.

 

Hieronder wat gegevens over de Vietnamese IT industrie en waarom het naar mijn mening kansen biedt aan de Nederlandse IT ondernemingen.

 

Vietnam IT industrie

 

IT industrie: US$13.5 miljard in 2009 (30% stijging over US$10.4miljard in 2008)

Totaal IT industrie: US$6.2 miljard

Software industry: US$1.540 miljard

- Software services: US$850 miljoen

- Digital Content: US$690 miljoen

 

 

De redenen waarom Vietnam een aantrekkelijke software outsourcing land is, zijn:

 

Grote talenten poel

• 50,000 IT studenten aanmeldingen in 2009 en een stijging van 25-30% per jaar

• > 300 universiteiten/colleges met IT educatie

Kwaliteit

• Voldoet aan strenge kwaliteitseisen van vooraanstaande IT bedrijven

• Adoptie van internationale kwaliteitsstandaarden: ISO, CMMi…

Concurrerende kostprijzen

• 40% lager dan China & India (neoIT, 2006)

Lage personeelsuitval

• Minder dan 10%

Sterke overheidssteun voor de software industrie

• Belastingvoordeel, training & educatie, software/high tech parks etc.

 

Ik ben benieuwd.

 

Met vriendelijke groet,

 

Long Tran

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Long Tran,

 

De cijfers zien er idd. positief (lees: goed) uit. Ik weet niet hoe de Vietnamese IT leveranciers (bedrijven, ondernemers, etc.) zijn in Vietnam maar mijn (beetje) ervaring met Vietnamese leveranciers in de textiel, ijzer en office branche zijn niet echt positief. Zie hieronder:

1. mijn mails worden nooit beantwoord

2. als ik bel neemt niemand op

3. heb ik een bedrijf (persoon) fysiek kunnen benaderen en mijn wensen en eisen gepresenteerd... hoor en zie ik ze nooit meer terug. Achteraf blijkt dat ze niet aan mijn wensen konden voldoen. Mijn monster (proefexemplaar) krijg ik dus ook nooit meer terug of ik moet ze opsporen en EISEN dat ik het terug MOET hebben! Bij de 2e of 3e poging kreeg ik het terug.

4. heb ik een bedrijf gevonden die een prototype wilt maken, is het geleverde product totaal niet wat ik wilde, terwijl ik van te voren nog duidelijk had vermeld dat het niet wenselijk was. Een klein voorbeeld: ik wil het graag 3 en MAX 5 cm hebben. Zij zeggen: 5 cm wordt moeilijk maar we gaan proberen en met toestemming willen wij tevens een prototype van 7 cm leveren. Mijn antwoord: OK!!. En wat krijg ik??? Prototypen van 10cm en 15cm :-). En de kosten vd prototypen zijn voor mijn rekening.

 

Misschien ligt het aan mij dat ik niet interessant genoeg ben voor hun, waardoor ze gewoon niet reageren op mijn mails en nooit terugbellen. Als multinationals contact leggen met hun dat het dan WEL goed gaat. Het kan ook zijn dat ze misschien te vaak worden/zijn bedrogen door fake ondernemers uit het buitenland! Wat het precies is weet ik niet.

Maar ik denk dat het ook een deel mentaliteit betreft.

 

Dus met kennis en ervaring alleen ben je er nog niet, je manier van handelen is net zo belangrijk en misschien zelfs wel belangrijker! Dus als Vietnamese IT bedrijven handelen zoals mijn voorbeelden hierboven zijn ze er nog lang niet.

 

Hoe dan ook, ik blijf het proberen om goede en betrouwbare leveranciers (in Vietnam) te vinden, ook al is het heel erg moeilijk. Voor mij is het net als het zoeken naar de vrouw van je dromen. Het is heel erg moeilijk om haar te vinden, maar je weet dat ze ergens rond loopt.

 

Mvg,

Khanh Pham

 

PS: Na jaren zoeken heb ik haar eindelijk gevonden!!

PS: Ik bedoel een goede en betrouwbare leverancier :-).

Honesty: the key to sustainable success in work, business and life.

Link naar reactie
  • 0

Beste Khanh Pham,

 

Bedankt voor jouw reactie.

 

Inderdaad, de communicatie met Vietnamese bedrijven kunnen nogal traag verlopen en soms niet gelegd worden. Ik heb bijvoorbeeld talloze bedrijven proberen te benaderen via de telefoon, maar dan blijken de nummers niet te kloppen (op hun eigen website!). En dan probeer ik via andere websites hun nummers te achterhalen, wat vaak ook verkeerd is.

 

Dit zijn een van de obstakels die je tegenkomt wanneer je zaken wilt doen in Vietnam (overigens ook in andere Aziatische landen en zelfs in Europese landen) Natuurlijk zijn er ook bedrijven die het prima doen, dit zijn vaak bedrijven die internationaal ook actief zijn.

 

In Vietnam hebben wij te maken met het cultuur en het onervarenheid in internationaal zaken doen. Een Vietnamees zegt geen nee tegen jou als jij hem benadert voor een opdracht. Hij zal zeker gaan kijken of het hem lukt, en als het niet lukt, dan zal hij het alsnog niet zeggen. Overigens zegt hij in het begin ook geen nee tegen jou, ook al weet hij dat hij het niet kan doen. Hij wilt zijn gezicht natuurlijk beschermen. De "beste" oplossing voor hen in zo'n geval is gewoon stil te blijven en geen contact op te nemen. Tijd doet vergeten.

 

De meeste SME's in Vietnam hebben nauwelijks internationaal ervaring, zij weten niet goed om te gaan met buitenlandse bedrijven. En ik ben het met jou eens dat het ook aan de mentaliteit ligt.

 

Het beste wat een buitenlandse onderneming kan doen wanneer het zaken wilt doen in Vietnam, is hulp inschakelen van mensen die ervaring hebben met Vietnamese bedrijven en de zakencultuur.

 

Wat betreft de Vietnamese IT sector, ik heb daar zelf weinig ervaring mee, behalve met Vinasa, de enige nationale IT organisatie in het land met meer dan 200 leden.

 

De reden dat ik deze discussie ben begonnen is omdat ik van mening ben dat de Vietnamese IT sector veel kansen biedt aan de Nederlandse IT ondernemingen. Zeker op het gebied van technologie en kennis uitwisselingen. Ik wil graag de meningen van de Nederlandse IT ondernemingen horen. (Iedereen kan hier overigens op reageren, niet alleen IT ondernemingen) Het zou best kunnen dat zij niet op de hoogte zijn van de ontwikkelingen in Vietnam, of juist bepaalde informatie hebben wat ik niet heb.

 

En nog gefeliciteerd met je vrouwtje ;)

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Long Tran

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een klein voorbeeld: ik wil het graag 3 en MAX 5 cm hebben. Zij zeggen: 5 cm wordt moeilijk maar we gaan proberen en met toestemming willen wij tevens een prototype van 7 cm leveren. Mijn antwoord: OK!!. En wat krijg ik??? Prototypen van 10cm en 15cm :-). En de kosten vd prototypen zijn voor mijn rekening.

 

Iets wat jij als de diameter ziet en hun als de radius ???

Link naar reactie
  • 0

Een klein voorbeeld: ik wil het graag 3 en MAX 5 cm hebben. Zij zeggen: 5 cm wordt moeilijk maar we gaan proberen en met toestemming willen wij tevens een prototype van 7 cm leveren. Mijn antwoord: OK!!. En wat krijg ik??? Prototypen van 10cm en 15cm :-). En de kosten vd prototypen zijn voor mijn rekening.

 

Iets wat jij als de diameter ziet en hun als de radius ???

 

Nee, er was geen misverstand mogelijk, ik had het namelijk helemaal uitgetekend en zeer duidelijk toegelicht. Het was niet via de mail, telefonisch of gebarentaal maar de leverancier zat fysiek tegenover mij.

Honesty: the key to sustainable success in work, business and life.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Khanh, Long Tran,

 

Dit is al een hele oude topic maar misschien toch nog de moeite waard om feedback te geven. Zelf woon en werk ik sinds 1995 in Vietnam en in 1999 was ik betrokken bij het opzetten van het 2de outsourcing bedrijf dat officieel de licentie kreeg om software te mogen exporteren via Interent vanuit Vietnam naar andere landen (toen ik in 2008 daar vertrok hadden we 350 man personeel, allemaal goed opgeleide mensen waarvan 60% goed Engelse sprak en waarvan de meeste stage in Engeland of Australie hebben gelopen voor diverse maanden).

 

De problemen qua communicatie die jullie aangaven komen me heel bekend voor. De eerste aanraking was reeds de telefoon welke met "allo" wordt opgepakt.

 

In de afgelopen 14 jaar is er veel veranderd in de IT sector in Vietnam en je kan nu echte goede mensen vinden, die zowel technisch sterk zijn als ook communicatief goed zijn. Vietnam heeft nu veel te bieden in the IT sector.

 

Met zonnige groeten,

Marcel

LenSoft International Ltd. - .NET, Mobile and Web Development

Link naar reactie
  • 0

Ik heb de laatste jaren bij mijn softwarebedrijfje wat ervaring mogen opdoen met het laten ontwikkelen van Android- en webapps in landen als India, Slowakije, Pakistan en Vietnam en ik ben tot nu toe het meest tevreden over de Vietnamese ontwikkelaars. Zowel qua projectmanagement (communicatie, planning, long term support) als qua technische realisatie (kwaliteit van de software, netheid van de code, modulariteit etc,) ben ik er uitermate content over. Het is natuurlijk maar een hele kleine steekproef (2 Vietnamese projecten bij eenzelfde projectmanager op een totaal van een tiental projecten) maar een 100% tevredenheidsrate is toch vrij uniek.

vriendelijke groet,

 

Jean

 

Importeur van Adler en Pasian pelletkachels en Ariterm pellet-CV.

www.ecogeneration.nl · www.pasian.nl · www.adlerpellet.nl · www.ariterm.be

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.