In het innovatie-subsidieland zijn de voucher regelingen van de afgelopen jaren recent wegbezuinigd

Maar de IPC (Innovatie Prestatie Contract) regeling,

welke 3 jaar geleden gestart is,

is dit jaar in iets kleinere vorm wel gecontinueerd,

Het IPC is een subsidieregeling, uitgevoerd door een zgn. penvoerder (vaak branche-organisatie) om MKB bedrijven te laten samenwerken en middels subsidie (max. 50% subsidie van een project van max. 60K verdeeld over 2 jaar) te steunen.

Op HL-kom ik weinig inzake IPC tegen.

Onbekend ?

of laten jullie het bewust links liggen (er zitten nogal wat extra regeltjes en administratie aan vast) ?

[Mod edit: titel ververst (niet aangepast!) om alle reacties te voorzien van dezelfde titel als van Topicstarter Littlebit]

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/31785-ipc-innovatie-prestatie-contracten/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

De innovatievouchers zijn niet meer. Jammer. Ik heb twee maal gebruik gemaakt van een grote voucher. De eerste keer om een octrooi te laten schrijven, en de tweede keer om een specifiek probleem in de Tiller met een nieuw stuk electronica en programmering hiervan op te lossen. De aanvraag voor een voucher was eenvoudig, het overleg met de kennispartner bestond uit enkele uren, en overleg met Syntens (laatste was een privatevoucher) ook enkele uren. Het gebruik van vouchers kostte dus realtief weinig tijd, was zonder subsidiologen uit te voeren, zorgde voor een echte innovatieve stap voor ons bedrijf en levert nu al revenuen op.

Ook andere bedrijven maakten gebruik van de voucherregeling. Er werd vaak een certificeringonderzoek mee gedaan bij TNO.

Op deze manier (ook door stapelen van deze vouchers) konden kleine MKBers een certificering gefinancierd krijgen dat normaal niet tot hun mogelijkheden behoorde. Het heeft de verkoop in deze bedrijven geen windeieren gelegd. De voucherregeling is helaas ten einde, en de overheid denkt met de IPC regeling een alternatief te bieden.

Op verzoek van een bedrijf hebben we aangeboden mee te doen aan een ontwikkeling voor een nieuw wandsysteem. Omdat we ervaring in het tillen van zwaardere delen hebben, is ons gevraagd een stuk dat hierover gaat in het project bij te dragen. Voor de ontwikkeling van het project wordt gebruik gemaakt van de IPC regeling. Het organiserend bedrijf is penvoerder en het lijkt dus voor de deelnemers weinig tijd te kosten. Helaas moet er overleg gevoerd worden met vele partners omdat er uitsluitend een samenwerkingsverband gefinancierd wordt. In de praktijk moet alles met alle partners steeds worden afgestemd. Dit is een tijdvretende procedure en het voorkomt dat kleinere bedrijven mee kunnen doen. Ook is het niet geschikt voor de ontwikkeling van een product zoals de Tiller. Hier is namelijk veel expirementeren voor nodig geweest, en bijna geen enkele stap in het proces is tevoren te communiceren geweest, simpelweg omdat het gebaseerd is op invallen die even snel uitgeprobeerd moesten worden. De gepatenteerde zaken zijn dus ook geen van allen door denken ontstaan maar door toegeven aan de intuitie.

Daarom denk ik dat IPC projecten heel goed kunnen werken voor bedrijven die bestaande technieken doorontwikkelen, maar niet voor bedrijven die hun vindingen willen uitvoeren en uiteindelijk willen verzilveren.

Bovenstaande is echter mijn persoonlijke visie en ervaring en dus zeker niet universeel geldig.

• 0

hallo,

Ik overweeg mee te doen met de IPC regeling voor een bouwproject.

Hier kunnen me meerdere subsidieadviseurs over adviseren maar; welke werkzaamheden kunnen ze voor me doen? aangezien er ook al een penvoerder/ brancheorganisatie bij betrokken dient te zijn die de deelnemers adviseert.??

gr

johan

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar