• 0

Nieuw: Financiële diensten

Ik wil me eerst graag even voorstellen. Ik ben Ahmed, 21 jaar en woon al sinds 1993 in Nederland. Ik ben nog student, studeer IT- netwerkbeheerder laatste jaar MBO. Hoe ik op deze website ben gekomen is mij een raadsel ;P(waarschijnlijk Google). Maar wil in de toekomst graag mijn eigenzaak openen.

 

Ik loop al een tijdje met een nieuw idee rond maar verder dan dat kom ik niet, mischien kunnen jullie mij daarbij helpen. Mijn plan “financiële dienstverlening voor particulieren”. Lenen zonder rente, en sparen zonder rente. Ja, dat is mogelijk. Waarschijnlijk kennen jullie de waarschuwingszin Let op! Geld lenen kost geld. Dit geld voor leningen maar ook voor sparen: Let op! Geld lenen kost geld! “En niet zo weinig ook. Eerder is op www.vanspaarbankveranderen.nl uitgerekend dat de Nederlandse spaarder elk jaar zo´n 4 miljard euro door de neus wordt geboord.”

(Bron: http://www.vanspaarbankveranderen.nl/weblog/let-op-geld-sparen-kost-geld & http://www.vanallesovergeldzaken.nl/sparen-kost-geld.html )

 

Oorspronkelijk kom ik uit Somalia. In Somalia heb je geen banken daar wordt gebruik gemaakt van een leen- en spaarsysteem. Dat niet bestaat uit rente. Ben van plan om het zelfde systeem in Nederland te gebruiken. Ik ben nu nog bezig met mijn plan van aanpak.

Kort & krachtig!

 

Graag wil ik jullie commentaar, tips en adviezen. En vragen zijn ook altijd welkom.

 

Spel- en typefouten voorbehouden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Oorspronkelijk kom ik uit Somalia. In Somalia heb je geen banken daar wordt gebruik gemaakt van een leen- en spaarsysteem. Dat niet bestaat uit rente. Ben van plan om het zelfde systeem in Nederland te gebruiken. Ik ben nu nog bezig met mijn plan van aanpak.

 

 

Leg dat eens uit, want je bericht maakt een wat verwarde indruk. Dan wordt het lastig om tips en adviezen te geven.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Oorspronkelijk kom ik uit Somalia. In Somalia heb je geen banken daar wordt gebruik gemaakt van een leen- en spaarsysteem. Dat niet bestaat uit rente. Ben van plan om het zelfde systeem in Nederland te gebruiken. Ik ben nu nog bezig met mijn plan van aanpak.

 

 

Leg dat eens uit, want je bericht maakt een wat verwarde indruk. Dan wordt het lastig om tips en adviezen te geven.

 

TS bedoeld waarschijnlijk Sharia banking. Interessant en opkomend (in de westerse wereld, althans). Steeds meer banken over de wereld bieden deze mogelijkheid.

 

Ben benieuwd hoe TS eea ziet?!

 

Groet,

 

Ferry

Altijd opzoek naar het "That's it!"- moment.

Link naar reactie
  • 0

Het heeft eigenlijk niet veel te maken met islamitisch bankieren. Simpelweg gewoon en alleen hoofdrekenen dit word gedaan middels een pot. Dit is een klein stuk van het systeem dat ik wil gebruiken. Er is een pot van €2000,- en vier Leden elke maand betaald iedere lid €500,-

4 maanden x €500,- = 2000,-

 

Maand 1 TwaBla: wil graag een leningen van €2000,- om bijv. een nieuwe auto te kopen.

Maand 2 Johan Klok: wil de 2e maand €2000,- bijv. voor een huwelijksreis.

Maand 3 Ferry: Heeft vakantie op de 3e maand en wil op vakantie met €2000,-

Maand 4 AhmedM: Heeft vakantie op de 4e maand en wil op vakantie met €2000,-

 

Dit is heel simpel uitgelegd. Het systeem kan vele malen verder. Best wel verwarend maar als je het snapt is het best wel simpel.

 

Grtzz,

 

Ahmed

Link naar reactie
  • 0

Ik vond op Internet een recent onderzoek naar informele spaarsystemen in Nederland, misschien heb je er wat aan?

 

http://www.inholland.nl/NR/rdonlyres/CB143A52-3CC3-4F17-84F0-1A351C0BF9D2/0/Kappers_Lehmann_2010_ISLVAs_Factsheets_BIJLAGE3.pdf

 

Groeten, Miki

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Maand 1 TwaBla: wil graag een leningen van €2000,- om bijv. een nieuwe auto te kopen.

Maand 2 Johan Klok: wil de 2e maand €2000,- bijv. voor een huwelijksreis.

Maand 3 Ferry: Heeft vakantie op de 3e maand en wil op vakantie met €2000,-

Maand 4 AhmedM: Heeft vakantie op de 4e maand en wil op vakantie met €2000,-

Ik kan me voorstellen dat dit interessant is voor iedereen die een renteloze lening wil, zoals TwaBla in dit voorbeeld. Maar wat is hier het voordeel voor AhmedM? Jij stort vier maanden 500 euro en krijgt die (zonder rente) terug in maand 4, waarbij je het risico loopt dat TwaBla, Johan en Ferry hun verplichtingen in de maanden daarvoor niet nakomen en jij dus helemaal niet op vakantie kunt. Of mis ik iets?

 

En wie betaalt de kosten van de organisatie?

Link naar reactie
  • 0

Best wel verwarend maar als je het snapt is het best wel simpel.

 

Als het best wel simpel is, moet het best wel uit te leggen zijn. Het is ook in je eigen belang als beginnend ondernemer dat je je plan kan uitleggen, anders krijg je nooit klanten.

 

Probeer het nog eens.

 

Als dit topic blijft hangen in vage sommetjes, doe ik het op slot (zodat topicstarter er nog eens goed over kan nadenken).

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Interessante gedachte die informele spaarsystemen.

 

Ik het wel eens met John dat je in ieder geval goed moet nagaan hoe het geld weer terugkomt.

 

Voor banken is er doorgaans geen kans om meer geld terug te krijgen dan de in rekening gebrachte rente (en wellicht wat andere zaken op basis van de algemene voorwaarden), terwijl de 'downside' in het scenario dat iemand die geleend heeft het geld niet teruggeeft flink hoog kan zijn.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

SALDO = 0

Storting 4x500 = 2000

SALDO = 2000

 

Maand 1 TwaBla: wil graag een leningen van €2000,- om bijv. een nieuwe auto te kopen.

SALDO = 0

 

Storting 4x500 = 2000

SALDO = 2000

 

Maand 2 Johan Klok: wil de 2e maand €2000,- bijv. voor een huwelijksreis.

SALDO = 0

 

Storting 4x500 = 2000

SALDO = 2000

 

Maand 3 Ferry: Heeft vakantie op de 3e maand en wil op vakantie met €2000,-

SALDO = 0

 

Storting 4x500 = 2000

SALDO = 2000

 

Maand 4 AhmedM: Heeft vakantie op de 4e maand en wil op vakantie met €2000,-

SALDO = 0

 

Uiteindelijk staat de bank dus constant op 0, afgezien van overheadkosten e.d? Daarnaast is er geen vergoeding voor rentes en risico's.

 

Als de cashflow een beetje gunstig valt zou de bank vrijwel constant op 2000 kunnen staan. Dan zou je nog kunnen stellen dat ze wat rendement halen. Echter op het moment dat er ook maar eentje niet stort, of niet gaat aflossen lijkt het als een kaartenhuis in elkaar te vallen?

 

Waar zit het addertje onder het gras?

 

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Beste TwaBla & andere leden,

 

Zouden jullie als eerst dit artikel kunnen lezen:

http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/article/detail/1251342/2008/02/23/Hoezo-sparen-Kasmoni.dhtml

 

Kasmoni (afkomstig uit Suriname) wordt ook wel microkrediet of financiering genoemd. Dit systeem wordt vaak gebruikt in ontwikkelingslanden, zoals Miki al zei informeel sparen/ lenen. In Nederland waren der ook plannen om dit syteem op de markt te zetten. Maar banken zagen der geen winst in, en ik wel. En dat ga ik niet vertellen op een forum! Stel je zelf deze vraag: in het artikel regelt de kasvrouw alle betalingen, komt zei in financiële problemen terecht? Antwoord simpel 95% nee.

 

Nederland bestaat uit regels die je moet nakomen. En contracten die je tekent waar je je aan moet houden. Anders volgen er erge consequenties.

 

Nergens in ons land vind je een bank die geld uit leent zonder na te gaan aan wie het geld wordt uitgeleend. Daarbij wordt er gekeken naar woonomstandigheden gehuwd/ kinderen/ huis. Daarnaast word er naar het salaris gekeken. Je krijgt op geen manier een lening van bijv. 200.000 als je van uitkering leeft. En nog eens daarnaast wordt er geïnformeerd bij het BKR (Bureau Krediet Registratie).

Dit is allemaal gunstig voor mijn zaak. Ik ben niet van plan om grote leningen te verstrekken max. 5000 tot 10.000.

 

Het sparen in Nederland heeft vaak geen nut. Kijk mijn vorige posts!!

Maar sparen zonder rente staat in de schaduw daarop moet ik nog iets bedenken. Misschien een vaste vergoeding??!

 

Die vage sommetjes (volgens TwaBla) die ik heb geplaatst kloppen wel. Begin van de maand wordt er geld in rekening gebracht en eind van de maand krijg je je geld. Ik ben nog bezig met me plan van aanpak. Ben actief op dit forum omdat ik advies, tips en commentaar ontvang van ondernemers met meer kennis dan mij.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.