• 0

Klein bedrijf zoekt goede oplossing voor netwerk

Beste lezers,

 

Ik heb een bedrijf met 3 medewerkers. Op dit moment hebben we allemaal op een standalone computer met internettoegang. Af en toe wisselen we van werkplek/computer met elkaar. Nu lopen we al een tijdje tegen het volgende probleem aan.

1. we werken allemaal met outlook express op de eigen computer. Het nadeel is dat als ik vanuit een andere computer werk, ik verzonden mail vanaf de andere computer niet kan zien. Sterker nog, soms weet ik niet eens meer vanaf welke computer een bepaalde mail is verstuurd...Ik zou het liefste willen werken vanuit 1 e-mailprogramma op 1 computer waarin alle mail correspondentie dan goed is georganiseerd.

2. we hebben een facturatieprogramma dat op 1 computer staat. Op de andere twee computers staat dat niet. Ik zou toe willen naar een systeem dat iedereen kan werken in inzien in dat ene facturatieprogramma.

3. we zouden eigenlijk de volgende programma's willen gebruiken vanuit 1 centraal systeem zodat alle gegevens georganiseerd zijn in 1 systeem: excel, word, facturatieprogramma, mail, agenda, en zo nog een paar extra programmaatjes.

 

Om het gecompliceerder te maken:

A. we zitten met ons bedrijf bij een ander bedrijf in, die een eigen server en netwerk hebben, en waar wij het internet van hun server krijgen (we zitten dus niet op hun netwerk)

B.we hebben een abonnement van KPN om in te loggen op de meest uitgebreide computer, vanuit huis.

C. we hebben een abonnement van KPN backup-online

 

Concrete vraag: hoe zouden wij een netwerkje moeten aanleggen, welke hardware, welke software... Iemand een idee?

 

Groeten,

 

Ondernemen31

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Je moet één stap terug in je vraagstelling en niet bepalen welke programma's je nodig hebt, maar welke functionaliteit. En dan eens goed kijken of je niet beter voor alles of een deel ervan gebruik kunt maken van externe tools, zoals een hosted mail omgeving.

Link naar reactie
  • 0

Er zijn veel verschillende mogelijkheden. Ook heeft het te maken wat voor facturatieprogramma je nu gebruikt. Geschikt voor multiuser? Is het een database? etc.

Voor mail is het makkelijkst om naar een hosting oplossing te kijken. Kan Bijv. Exchange hosting zijn of via IMAP.

Verder voor dataopslag een NAS die door elke computer is te benaderen.

 

Laat je informeren door een ICT bedrijf. Wat heb je aan hardware en software en wat is je budget?

Parte-ICT . Voor ICT beheer, en clouddiensten zoals: Hosted Exchange, Hosted Desktop. Gericht op het MKB

Link naar reactie
  • 0

Je moet één stap terug in je vraagstelling en niet bepalen welke programma's je nodig hebt, maar welke functionaliteit. En dan eens goed kijken of je niet beter voor alles of een deel ervan gebruik kunt maken van externe tools, zoals een hosted mail omgeving.

 

Dank je StevenK voor je reactie. Dat is naar mijn (beperkte) inzicht een goede benadering voor tekstverwerken en e-mail. Maar voor het facturatieprogramma zijn veel stukken aparte software geschreven, waardoor we redelijk vast zitten aan dit programma. Kun je mij zeggen wat je bedoelt met gebruik maken van externe tools?

Link naar reactie
  • 0

Er zijn veel verschillende mogelijkheden. Ook heeft het te maken wat voor facturatieprogramma je nu gebruikt. Geschikt voor multiuser? Is het een database? etc.

Voor mail is het makkelijkst om naar een hosting oplossing te kijken. Kan Bijv. Exchange hosting zijn of via IMAP.

Verder voor dataopslag een NAS die door elke computer is te benaderen.

 

Laat je informeren door een ICT bedrijf. Wat heb je aan hardware en software en wat is je budget?

 

Hallo Michaelb,

 

Ook veel dank voor je moeite om te reageren. Facturatieprogramma is nu niet voor multi-user, maar de multi-user versie is wel aan te schaffen. Dan moet er gewerkt worden met meerdere licenties. Het programma is acces-based.

Een ICT bedrijf is een oplossing, echter wil graag wat voorinformatie en verdieping, voordat ik de beslissing aan hen laat. Budget +-1-4K. Momenteel hebben we 2 laptops en 1 vaste pc.

 

groeten,

 

ondernemen31

 

 

Link naar reactie
  • 0

@ondernemen31,

 

In principe stel je meerdere vragen en laat je de antwoorden (die je nog niet geheel duidelijk hebt) door elkaar lopen.

 

Ik begrijp uit je verhaal dat je feitelijk 2 zaken aanhaalt: enerzijds heb je de behoefte aan centralisatie van software (waarvoor een netwerk niet strikt noodzakelijk is) en anderzijds heb je de WENS (niet de noodzaak) voor een netwerk.

 

Ik zal de eerste 3 vragen eerst even kort aanstippen en daarna voornoemde wens toelichten.

 

A - De vragen

 

1 - Mail centralisatie

 

De kern van je probleem zijn de instellingen: je maakt vermoedelijk gebruik van POP gerelateerde instellingen in outlook of de mail server en daarmee ontstaat een verschil tussen wat medewerkers in hun lokale mailbox hebben staan.

 

IMAP protocollen laten, in tegenstelling tot POP, de mail op de mail server staan.

 

Met andere woorden, overschakeling naar IMAP houdt in dat je beschikt over een centrale backup (op de mail server), waarbij er sprake is van synchronisatie van de verschillende mailboxen.

 

Echter, je probleem is zonder meer het gebruik van individuele mail clienten (outlook): het is gewoonweg eenvoudig voor onderhoud, synchronisatie en backup om een mail server te hanteren waaraan een web-based interface gekoppeld is.

 

Meer tips hierover volgen zodra ik meer vertel over netwerken.

 

2 - Centrale toegang tot software

 

De makkelijkste oplossing in deze is dat de computer, waarop de software geinstalleerd is, tegelijkertijd toegankelijk is voor meerdere medewerkers.

 

Dit kan bij elk besturingssysteem via remote desktops.

 

De hamvraag is echter of het software programma mogelijk maakt dat jullie er tegelijkertijd in werken.

 

Zelfs al zou dat het geval zijn, dan is het nog de vraag of je dat zou willen, omdat het soms hilarische taferelen oplevert (gelijktijdige wijzigingen van een document door verschillende medewerkers, met alle gevolgen van dien).

 

Ook hier wat meer over bij het stuk over netwerken.

 

3 - Collaboration

 

Het lijkt er op alsof je centraal beheer wenst uit te voeren..........en daar heb je verschillende open source oplossingen voor.

 

Ik begrijp er echter uit dat je nogal Microsoft gebonden bent: overweeg dan gewoon Sharepoint (voorziet in al je behoeften).

 

Daarbij kan je opteren voor een Hosted Sharepoint, of de Microsoft BPOS suite: alles-in-een, inclusief mail (!!).

 

Echter, dat is wat eenvoudig gesteld, aangezien er vermoedelijk een hele reorganisatie van data en bedrijfsprocessen aan vooraf gaat , terwijl het me nu net jouw bedoeling lijkt om eenvoud te verkrijgen.

 

B - Netwerk

 

In mijn opinie klonk het een en ander meer ingewikkeld en problematisch dan nodig.

 

In de kern denk je een netwerk te willen en dat is echt niet nodig: je kan volstaan met 1 centrale computer, waarop 3 medewerkers toegang hebben via een remote desktop.

 

Bovendien wil je een backup oplossing (begrijp ik) en een zekere vorm van Microsoft software.

 

Kortom, je hebt gewoon een Microsoft server nodig, waarop drie remote desktop connecties zijn en die vooral laten beheren door derde partijen.

 

Daarbij zou op die server een aantal applicaties centraal kunnen draaien en gewoon toegankelijk zijn voor verschillende medewerkers via die remote desktop connection.

 

Daarmee heb je vraag 2 opgelost.

 

En vervolgens, als sharepoint server software geinstalleerd wordt op die ene server, dan kan je vraag 1 en 3 ook meteen als opgelost zien.

 

Misschien wil je voor backup of veiligheid een extra server, kan je meteen weg bij KPN (dure backup).

 

En dan de kosten?

 

Goed, een Small Business Server (de algemene oplossing van Microsoft) is goed te betalen.

 

De server (1 of 2) zijn ook prima te betalen.

 

Ergens begrijp ik dat het probleem voornamelijk zit in de onbekendheid met diverse oplossingen of vraagstukken.

 

Maar goed, dat kunnen we oplossen en ik zal je ook een persoonlijk bericht sturen met een concrete oplossing.

 

MvG

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

In de kern denk je een netwerk te willen en dat is echt niet nodig: je kan volstaan met 1 centrale computer, waarop 3 medewerkers toegang hebben via een remote desktop.

 

Wil even een aanpassing doen. Je kan dus niet 3 RDP sessie tegelijkertijd maken met een SBS server.

Dus het verhaal klopt niet wat admiraal zegt.

Tevens met sharepoint etc vind ik persoonlijk wel erg zwaar voor 3 medewerkers.

2e server voor 3 medewerkers i.v.m. backup????? Nooit van backup online gehoord? Je kan het zo duur maken als je zelf wilt.

Ook is rdp niet mogelijk bij elke OS. Bijv home editions....

 

Mijn advies:

Laat je goed informeren door een ICT bedrijf die veel voor MKB bedrijven doet. Die weet wat technisch kan maar ook de kosten / baten weet.

 

Parte-ICT . Voor ICT beheer, en clouddiensten zoals: Hosted Exchange, Hosted Desktop. Gericht op het MKB

Link naar reactie
  • 0

Hai Admiraal,

 

Bedankt voor je uitvoerige antwoord. Het wordt een stuk duidelijker, maar ook meteen weer onduidelijker. Het beeld wat ik nu precies wil begint wel beter vorm te krijgen. Ik zal het hier nog eens preciezer neerzetten:

 

-Eigenlijk wil ik dat de database voor mijn facturatieprogramma op een server staat en dat de software op de verschillende losse computers draait. Ik ben er inmiddels achter dat dit voor het facturatieprogramma kan (multi-user met meerdere licenties voor de gebruikers).

- De documenten van word en excel wil ik oook op die server hebben. Als er een nieuw document wordt aangemaakt gebeurd dat op de server. De software staat op de individuele computers geplaatst.

 

Wat mij ongewis blijft is de mail en agenda. Hoe zorg ik ervoor dat mevr. x, y en z, zo in- en uitgaand mailen dat alle in en uitgaande mail in 1 programma staat?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat mij ongewis blijft is de mail en agenda. Hoe zorg ik ervoor dat mevr. x, y en z, zo in- en uitgaand mailen dat alle in en uitgaande mail in 1 programma staat?

 

Als je Microsoft small business server (SBS) neemt dan zit daar Exchange server in. Hiermee komen je mail, agenda, contacten centraal op de server te staan en kun je mailboxen e.d. delen met meerdere personen. Software kost ca 400-500 euro voor 5 gebruikers. Deze software wordt ook als service aangeboden onder de naam 'hosted exchange'. Kost 5-10 euro per gebruiker per maand. Voor je bestanden en administratie blijf je natuurlijk een server nodig hebben.

Link naar reactie
  • 0

Nog een alternatief:

 

maak van de hoofdpc met een terminal server middels Thinstuff.

Draai de KPN (IASO) onlinebackup software op de hoofdpc.

Laat de laptop gebruikers middels remote desktop werken op de hoofd pc.

Gebruik voor de gedeelde mailboxen hosted Exchange-Kerio-oid.

 

mvg,

 

dirk adamsky

https://www.antilopehosting.com - webhosting, office 365, cloudbackup en systeembeheer op lokatie voor ZZP en MKB

http://antilopehosting.com - webhosting, online werkplekken, online backup en hosted exchange

http://www.linkedin.com/in/dirkadamsky

Link naar reactie
  • 0

Als je Microsoft small business server (SBS) neemt dan zit daar Exchange server in. Hiermee komen je mail, agenda, contacten centraal op de server te staan en kun je mailboxen e.d. delen met meerdere personen. Software kost ca 400-500 euro voor 5 gebruikers. Deze software wordt ook als service aangeboden onder de naam 'hosted exchange'. Kost 5-10 euro per gebruiker per maand. Voor je bestanden en administratie blijf je natuurlijk een server nodig hebben.

 

Hallo Willem,

 

Dank je voor je verheldering! Resumerend:

- Ik koop een server. Op die server zet ik ook mijn documenten en databases

- Vanaf drie computers met software (word/excel enz.) roep ik documenten en databases aan

 

Voor e-mail kan ik 2 kanten uit:

- Ik koop SBS en zet dat op die server. Onder SBS draait mijn e-mail, of

- Ik doe hetzelfde maar dan online via 'hosted exchange'

 

Zie ik het bovenstaande goed?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bovenstaande klopt inderdaad.

 

Je koopt een server met SBS server. Daarin zit exchange. Zorg er wel voor dat je een vast ip adres hebt van je internetverbinding anders krijg je problemen zodra je ip adres veranderd.

Tevens de bestanden daarop zetten zodat hij als fileserver gaat fungeren.

 

Andere optie is om hosted exchange te nemen. Misschien dat je dan ook geen server nodig hebt maar dat je voldoende hebt aan een NAS. (zolang je geen server software hoeft te installeren bijv voor je facturatieprogramma).

 

 

Parte-ICT . Voor ICT beheer, en clouddiensten zoals: Hosted Exchange, Hosted Desktop. Gericht op het MKB

Link naar reactie
  • 0

Gelukkig Michael, had ik het goed begrepen. Ik heb nog even nagevraagd maar NAS kan voor het facturatieprogramma bij meerdere gebruikers en redelijk intensief gebruik wat vertraging en instabiliteit opleveren. Zij adviseren in dit geval: of een krachtig werkstation, of een SBS server. Ik denk dat ik voor de toekomst maar kies voor SBS.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo ondernemer31.

 

Dan moet je inderdaad voor een server versie gaan. Met SBS heb je voldoende.

Met backup online (in dit geval KPN voor jullie) zorg je dan voor goede backups.

Bij SBS heb je minimaal 4 GB nodig maar als je exchange gaat draaien zou ik je aanraden om meer geheugen te nemen.

 

Succes verder met je keuze.

Parte-ICT . Voor ICT beheer, en clouddiensten zoals: Hosted Exchange, Hosted Desktop. Gericht op het MKB

Link naar reactie
  • 0
Je koopt een server met SBS server. Daarin zit exchange. Zorg er wel voor dat je een vast ip adres hebt van je internetverbinding anders krijg je problemen zodra je ip adres veranderd.

 

Leuk technisch puntje inderaad. Zijn wel oplossingen voor. Maar een aantal hosters blokkeren uberhaupt het draaien van een eigen mailserver. Daarnaast is de internetverbinding gedeeld met een ander bedrijf. Best kans dat die ook een mailserver draaien wat het weer wat moeilijker maakt. Maar goed die technische details moet de uiteindelijke aanbieder maar uitzoeken.

 

NAS zou ik met een access applicatie ook niet aan beginnen. Teveel kleine technische mankementjes met die dingen gezien.

 

Verder klopt je samenvatting.

 

Lees nog een detail in je openingsbericht: het wisselen van werkplek. Met een MS server product (al dan niet de SBS versie) kun je gebruik maken van zogenaamde 'roaming profiles'. Daarmee verhuist ook je hele buroblad e.d. van de ene werkplek naar de andere.

 

Enige puntje wat ik mis is het thuiswerken. Doen jullie alles op kantoor of zou buiten kantoor werken ook mogelijk moeten zijn. Dat zou het verhaal namelijk aardig veranderen.

Link naar reactie
  • 0

Een server kost tijd en energie. Op deze schaal is het interessant om alle opties even goed naast elkaar te zetten. Complexiteit en afhankelijkheid zoveel mogelijk vermijden werkt vaak het beste. Wat bedoel ik daarmee: Als je geen server nodig hebt: niet doen. Als je geen roaming profiles nodig hebt: niet doen. etc.

 

Je hebt een aantal issues bepaald. Kijk eens welke simpele oplossingen daarvoor zijn. Zeker een verhaal met roaming profiles moet goed ingesteld worden om ook op locatie goed te werken. Je hebt een VPN nodig in veel gevallen om te synchroniseren en ga zo maar door. Ieder extra ding kan kapot, moet je dat willen? Dat is de vraag.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0
Thuiswerken doen we ook, maar dan met KPN mijn PC online. Ik neem aan dat dit gewoon door kan gaan.

 

Overheen gelezen blijkbaar. Maar met software moet je niets aannemen. Je pc's gaan op een bepaalde manier aanmelden bij de server. Zou zomaar kunnen dat dat botst met dat product van de KPN. Dus zeker op je eisen- /wensenlijstje opnemen.

Link naar reactie
  • 0

Een Windows SBS is niet noodzakelijk tegenwoordig, tenzij je een applicatie gebruikt die dit nodig hebt. Een NAS is voldoende of Dropbox als je niet veel data hebt.

 

Voor de emailoplossing zou je kunnen kijken naar Google Apps. Gedeelde emailsboxen, agenda's etc en gratis tot 50 gebruikers.

 

Voor de facturatie kun je kijken naar OpenERP, deze kun je als online versie gebruiken als op een eigen pc/server.

 

Wil je een eigen server, kijk dan eens naar de HP Microserver, deze gebruikt maar ca 20-25Watt en kost ca 200€.

Link naar reactie
  • 0

@Ondernemer31 en andere posters hier,

 

Ik lees nu wat responses hier.

 

Ugly.....

 

En zonder meer bemerk ik dat velen een voorkeur hebben voor bepaalde producten, dat propageren en vooral niet meer up-to-date zijn met de mogelijkheden van alternatieven.

 

Ook wordt er soms wat vreemde informatie verstrekt en in deze wil ik het volgende duidelijk maken: een Microsoft SBS server heeft in het geval van Ondernemer31 geen aanvullende CAL's nodig voor RDP sessies!

 

De normale OS licenties staan wel meerdere RDP sessies toe (de OS licentie dekt een aantal gebruikersrechten).

 

Vermoedelijk vergist men zich met " Remote Desktop Services": een windows server role, waarvoor wel aanvullende licenties per gebruiker nodig zijn.

 

En natuurlijk is er nog VDI en andere soortgelijke desktop varianten van Microsoft.........weer een ander verhaal.

 

En ook zijn er diverse gratis desktops op linux-based servers.......ook weer een ander verhaal.

 

En wat betreft de hosted varianten van exchange, sharepoint, BPOS en dergelijke: leuk, maar formeel zijn diverse van deze diensten nog erg in de beta fase en zijn andere diensten gewoon doodleuk tijdelijk (!!!) goedkoper, waarna de prijzen ongetwijfeld zullen stijgen (terwijl je nu uitgaat van relatief lage prijzen).

 

Ik hoop dat Ondernemer31 nog wijs kan uit de verschillende responses.

 

Simpel gesteld: Ondernemer31 zou gewoon een SBS of andere Microsoft server moeten proberen.

 

En voor zowel Ondernemer31 als andere partijen hier: een SBS server is wat duurder dan 500 euro.

 

Natuurlijk zijn er vele varianten van Microsoft server software, waaronder vele gratis varianten (meestal Express genaamd).

En bij deze mag Ondernemer31 wat mij betreft bij mij gewoon onder bepaalde voorwaarden gratis de Microsoft Server Software naar keuze uitproberen.

 

Ongeacht of er nu gedacht wordt aan een Windows Small Business Server, Windows 2008 R2 (alle varianten) en alle andere Microsoft Server software waarover gesproken is.

 

Lijkt me meer dan handig in dit geval.

 

Mochten andere partijen eveneens interesse hebben om iets van Microsoft uit te proberen, stuur me dan gewoon een persoonlijk bericht.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

@admiraal. Een SBS licentie voorziet hoe dan ook niet in RDP functionaliteit tbv ies anders dan beheer. Je kunt die twee gelijktijdige beheerconsoles wel gebruiken als applicatieconsoles, maar dat is zeker niet zoals het in de licentie omschreven staat. En het uitproberen van MS produkten is zeker zinvol, maar wel nadat eerst gedegen is bepaald wat de vraag is en hoe de specifieke produkten die vraag oplossen.

 

Als de leverancier denkt dat een lichte windows fileserver stabieler werkt dan een goede NAS dan heb ik ernstige vraagtekens bij de deskunigheid van de leverancier. Dat geldt overigens ook voor een applicatie de anno 2011 nog access-based is. Biedt de leverancier niet een webbased versie? Juist een moment als dit is een moment om te overwegen niet opnieuw in dit pakket e installeren, maar in een andere oplossing.

 

Met Luc ben ik het eens dat met het aanschaffen van eigen IT componenten je in ieder geval meer werk op je hals haalt en daarmee meer kosten. Kies je voor externe (hosted) oplossingen, dan heb je iig je beheerskosten onder controle.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb al eerder in het draadje een oplossing voorgesteld zonder een server.

Ben zelf systeembeheerder en begrijp niet zo goed waarom er voor 3 gebruikers perse een SBS server aangeschaft dient te worden.

Hou er rekening mee: de kosten van een goede server zijn aanzienlijk: hardware, software, inrichting etc.

Daarbij: serverbeheer/systeembeheer is een vak, niet iets wat je er even bij doet!

Je gaat sowieso een stuk meer kosten krijgen als je zelf een server gaat draaien.

Tevens las ik nog een aantal onjuiste opmerkingen in het draadje:

 

1. als je SBS draait draai je ook een mailserver: Dit is niet juist, SBS Exchange maakt gebruik van een POP connector om mailboxen leeg te halen, de uitgaande mail stuur je met de SMTP connector naar een "smart host", dit is meestal de SMTP server van de ADSL provider.

2. het werken met RDP sessies op de SBS server is niet aan te raden, je moet dan KA applicaties (office e.d.) op de SBS server gaan installeren. Het is beter om een aparte Terminal Server in te richten.

 

Nogmaals mijn oplossing:

 

Neem een zware hoofd pc (eventueel voorzien van 2 hdd's in RAID 1 (mirror)) en veel intern geheugen.

Gebruik het liefst merk hardware (HP/Dell) en geen zelfbouw hardware ivm garantie.

Installeer daarop win 7 Prof of Win XP Prof.

Installeer Office software, Business applicaties en anti-virus software.

Gebruik eventueel hosted Exchange voor gedeelde mailboxen.

Installeer Thinstuff software (kosten +/- 200 euro).

Met de Thinstuff software maak je van de pc een Terminal server.

Op de pc kan met meerdere personen tegelijk gewerkt worden (al naar gelang het aantal Thinstuff licenties).

Koop een goede nasbox (b.v. Netgear Readynas 2000) met 2 hdd's in RAID1.

Maak van de hoofd pc een dagelijkse lokale backup op de nasbox.

Maak daarnaast ook een online backup van de pc.

 

Voordelen van bovengenoemde oplossing:

 

1. simpel (standaard hardware, geen serverbeheer, etc.)

2. betaalbaar (gebruikt niet teveel stroom, geen dure server nodig, geen server software nodig, Office software is alleen nodig op de hoofd pc, etc.)

3. schaalbaar (het aantal rdp gebruikers is eenvoudig op te schalen door uitbreiding van de Thinstuff licentie)

 

Alle intelligentie/data zit op de hoofd pc, op de andere machines (laptops) is geen speciale software nodig.

 

 

Sterkte met de keuze.

 

mvg,

 

Dirk Adamsky

 

P.S. ik heb de HP Microserver Proliant N36L getest voor als VMware Esxi server, bij deze een linkje:

 

http://deludi.nl/blog/vbscript/various/various-how-to-build-a-decent-low-power-vmware-esxi-server-based-on-the-hp-n36l-microserver-and-the-hp-p410-raid-controller/

 

https://www.antilopehosting.com - webhosting, office 365, cloudbackup en systeembeheer op lokatie voor ZZP en MKB

http://antilopehosting.com - webhosting, online werkplekken, online backup en hosted exchange

http://www.linkedin.com/in/dirkadamsky

Link naar reactie
  • 0

Ik sluit me aan bij StevenK

 

SBS kan niet meer dan 2 RDP sessies aan. Deze RDP sessies zijn administrator sessies en geen applications sessie. Lijkt me dat je dat niet wilt. Als je Remote Desktop Services wilt gebruiken dan moet je over naar een terminal server. Dat doe je ook niet op een SBS server. En ja daar heb je weer aparte licenties voor nodig. Ik haal hier niets door elkaar.

 

Ik kan niet bepalen wat de eisen zijn van de facturatieprogramma maar je hebt tegenwoordig hele goede NAS servers,

Bijv. QNAP.

 

Zoals je ziet zijn er veel inzichten maar je wilt het beheersbaar houden. Tenzij je alles wilt uitbesteden. Dan ga je richting cloud oplossingen.

Parte-ICT . Voor ICT beheer, en clouddiensten zoals: Hosted Exchange, Hosted Desktop. Gericht op het MKB

Link naar reactie
  • 0

 

1. als je SBS draait draai je ook een mailserver: Dit is niet juist, SBS Exchange maakt gebruik van een POP connector om mailboxen leeg te halen, de uitgaande mail stuur je met de SMTP connector naar een "smart host", dit is meestal de SMTP server van de ADSL provider.

 

 

 

Dit moet je me toch even uitloggen. Geen IMAP? en smtp server naar je provider? SBS heeft standaard Exchange. Je hoeft deze overigens niet te installeren. Dit is een volledige Exchange server. Dus ook IMAP en geen SMTP connector naar een smarthost omdat het anders niet werkt.

Je ISP moet wel poort 25 toestaan. Bij zakelijke internetverbindingen is dat vaak geen probleem.

Parte-ICT . Voor ICT beheer, en clouddiensten zoals: Hosted Exchange, Hosted Desktop. Gericht op het MKB

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.