• 0

Klein bedrijf zoekt goede oplossing voor netwerk

Beste lezers,

 

Ik heb een bedrijf met 3 medewerkers. Op dit moment hebben we allemaal op een standalone computer met internettoegang. Af en toe wisselen we van werkplek/computer met elkaar. Nu lopen we al een tijdje tegen het volgende probleem aan.

1. we werken allemaal met outlook express op de eigen computer. Het nadeel is dat als ik vanuit een andere computer werk, ik verzonden mail vanaf de andere computer niet kan zien. Sterker nog, soms weet ik niet eens meer vanaf welke computer een bepaalde mail is verstuurd...Ik zou het liefste willen werken vanuit 1 e-mailprogramma op 1 computer waarin alle mail correspondentie dan goed is georganiseerd.

2. we hebben een facturatieprogramma dat op 1 computer staat. Op de andere twee computers staat dat niet. Ik zou toe willen naar een systeem dat iedereen kan werken in inzien in dat ene facturatieprogramma.

3. we zouden eigenlijk de volgende programma's willen gebruiken vanuit 1 centraal systeem zodat alle gegevens georganiseerd zijn in 1 systeem: excel, word, facturatieprogramma, mail, agenda, en zo nog een paar extra programmaatjes.

 

Om het gecompliceerder te maken:

A. we zitten met ons bedrijf bij een ander bedrijf in, die een eigen server en netwerk hebben, en waar wij het internet van hun server krijgen (we zitten dus niet op hun netwerk)

B.we hebben een abonnement van KPN om in te loggen op de meest uitgebreide computer, vanuit huis.

C. we hebben een abonnement van KPN backup-online

 

Concrete vraag: hoe zouden wij een netwerkje moeten aanleggen, welke hardware, welke software... Iemand een idee?

 

Groeten,

 

Ondernemen31

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Beste Michael,

 

Ik gebruik bij mijn MKB klanten SBS 2003 met Exchange.

De Exchange versie in SBS 2003 is "getuned" middels de connectoren en wijkt af van de standaard Exchange (ik werk ook in grote (> 5000 gebruikers) omgevingen met Exchange).

Ik wil bij mijn klanten ook liever geen volledige mailserver draaien omdat er dan ook veel spam op de SBS server binnenkomt.

De spamfiltering van mijn klanten wordt nu al bij de webhoster uitgevoerd, op de SBS server komt nagenoeg geen spam meer binnen.

 

 

mvg,

 

dirk adamsky

https://www.antilopehosting.com - webhosting, office 365, cloudbackup en systeembeheer op lokatie voor ZZP en MKB

http://antilopehosting.com - webhosting, online werkplekken, online backup en hosted exchange

http://www.linkedin.com/in/dirkadamsky

Link naar reactie
  • 0

Hallo Dirk,

 

Ik begrijp je verhaal. Maar wil duidelijk maken dat je volledig je eigen mailserver kan draaien met IMAP en en zonder gebruik te hoeven maken van smarthost. (afhankelijk van je ISP dit ondersteunt) (Poort 25)

Ben met je eens dat je zeker iets met SPAM moet doen. Daarvoor heb je virusprogramma's en spam software voor. Eventueel kan je gebruik gaan maken van bijv messagelabs. Heb daar hele goede ervaringen mee Dan ga je inderdaad gebruik maken van smarthost.

Parte-ICT . Voor ICT beheer, en clouddiensten zoals: Hosted Exchange, Hosted Desktop. Gericht op het MKB

Link naar reactie
  • 0

Hai Admiraal,

 

Bedankt voor je uitvoerige antwoord. Het wordt een stuk duidelijker, maar ook meteen weer onduidelijker. Het beeld wat ik nu precies wil begint wel beter vorm te krijgen. Ik zal het hier nog eens preciezer neerzetten:

 

-Eigenlijk wil ik dat de database voor mijn facturatieprogramma op een server staat en dat de software op de verschillende losse computers draait. Ik ben er inmiddels achter dat dit voor het facturatieprogramma kan (multi-user met meerdere licenties voor de gebruikers).

- De documenten van word en excel wil ik oook op die server hebben. Als er een nieuw document wordt aangemaakt gebeurd dat op de server. De software staat op de individuele computers geplaatst.

 

Wat mij ongewis blijft is de mail en agenda. Hoe zorg ik ervoor dat mevr. x, y en z, zo in- en uitgaand mailen dat alle in en uitgaande mail in 1 programma staat?

 

 

Zoals ik dit hier boven lees zou ik zeggen, waarom doe je het niet in de cloud? Zelf een fysieke server neerzetten lijkt mij wat overdreven en gezien recente ontwikkelingen absoluut niet meer nodig? Office365 zou het grootste deel van je probleem al oplossen toch? Bespaart je grote investeringen lijkt mij. En voor je facturatieprogramma is vast ook wel een cloud oplossing?

 

Ik moet er wel bij vermelden dat ik geen IT-expert ben zoals een hele hoop anderen in dit topic wel, maar imho zou de cloud nog wel eens een hoop van jou problemen zeer eenvoudig kunnen oplossen.

Link naar reactie
  • 0

Geachte heren deskundigen,

 

Het lijkt me duidelijk dat er inmiddels een discussie onder elkaar is ontstaan, in plaats van aanbevelingen ter zake van de behoeften van de oorspronkelijke poster Ondernemer31.

 

Er is weinig noodzaak voor discussie onderling: Ondernemer31 heeft gewoon een oplossing nodig.

 

Er zijn vele dingen de revue gepasseerd, die vaak weinig relevant zijn.

 

Een SBS server? Een netwerk? Een online backup ? Een online desktop of remote desktop? Etc Etc.

 

In alle opzichten oplossingen die veelal duur zijn en vooral geen of slechts indirect een oplossing bieden.

 

Even kort door de bocht, er zijn 3 medewerkers, met <100 mailboxen, 3 mailclients (outlook), 1 facturatieprogramma en wat meer van dat soort zaken.

 

Sinds wanneer worden daar ingewikkelde ICT oplossingen voor voorgesteld?

 

Natuurlijk heeft Ondernemer31 al desktops met outlook en een centrale mail server...........

 

Voor het probleem met mail moet Ondernemer31 gewoon instellingen wijzigen en IMAP instellen.

 

Voor het probleem met het facturatieprogramma: een van de posters zegt terecht........"misschien een ander programma"

 

Voor het (mogelijke) probleem van backup: gewoon een externe harde schijf aan een van de desktops koppelen.

 

In de "old days" was er derhalve geadviseerd om een " thuisnetwerkje" te realiseren en dat had Ondernemer31 in dit geval niets tot weinig gekost en zelfs een nieuwe externe harde schijf kost een paar tientjes.

 

Dat er nu (veel te dure) KPN oplossingen gebruikt worden, onzinnig.

 

Dat er nu gezocht wordt naar oplossingen die reeds beschikbaar maar ongebruikt zijn, onzinnig.

 

Dat er nu gezocht wordt in de hoek van een netwerk.............onzinnig, helemaal als je bedenkt dat de desktops onderdeel van een bestaand netwerk zijn en als zodanig op internet aangesloten zijn.

 

Het moge duidelijk zijn dat geen van de aangedragen oplossingen toegevoegde waarde biedt aan de problemen ondervonden door Ondernemer31, laat staan dat er benadrukt wordt dat het merendeel van de vermeende problemen van Ondernemer31 geen echte problemen zijn die de aangedragen oplossingen rechtvaardigen.

 

De redenen waarom ik persoonlijk het verhaal van een Microsoft server met RDP heb voorgesteld, zijn:

 

- er is blijkbaar behoefte aan iets dergelijke

 

- server is goedkoper dan lokale hardware (50 euro per maand)

 

- Microsoft software en bijbehorende licenties zijn er al in ons netwerk (geen extra kosten dus)

 

- hardware vervanging en uitbreiding is gemakkelijker dan in een "thuisnetwerk"

 

Goed, dat even terzijde.

 

Natuurlijk kunnen de heren deskundigen wijzen op moderne oplossingen die fabuleuze termen als " cloud", " online backup" en dergelijke bevatten, maar besef ook dat dat gewoon altijd een dure oplossing is voor services.

 

Sorry hoor, dat er in de ICT wereld nieuwe producten zijn die altijd hetzelfde verkopen onder andere namen, is weinig relevant: in de kern gaat het om gebruik en verhuur van hardware en capaciteiten (RAM, storage, etc etc).

 

Fijn dat de nieuwe producten flexibiliteit in het gebruik van hardware mogelijk maken.

 

Maar voor het kleine probleem dat Ondernemer31 heeft, weinig relevant en vooral kostbaar.

 

Al met al begin ik de kern van de problematiek van Ondernemer31 te begrijpen: het alom oude en bekende fenomeen dat elk van de deskundigen een gespecialiseerd expert is op een of meerdere punten, waardoor totaaloplossingen in de wereld van ICT tot op heden nog zeldzaam zijn voor bedrijven met een beperkt budget.

 

Gaarne reactie van diegene die zich geroepen voelt!

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Michael,

 

Ik gebruik bij mijn MKB klanten SBS 2003 met Exchange.

De Exchange versie in SBS 2003 is "getuned" middels de connectoren en wijkt af van de standaard Exchange (ik werk ook in grote (> 5000 gebruikers) omgevingen met Exchange).

Ik wil bij mijn klanten ook liever geen volledige mailserver draaien omdat er dan ook veel spam op de SBS server binnenkomt.

De spamfiltering van mijn klanten wordt nu al bij de webhoster uitgevoerd, op de SBS server komt nagenoeg geen spam meer binnen.

 

 

mvg,

 

dirk adamsky

 

Dirk,

 

Begrijpelijke oplossing en vooral eenvoudig.

 

Er is ook zoiets als Forefront for Exchange en ook zijn er andere oplossingen voor je spam probleem aanwezig geweest.

 

Nadeel van je huidige keuze is dat jij weinig tot geen invloed hebt op de spam filtering en bovendien de oplossing in de kern (vaak) uitgaat van relaying (van de webhoster naar jouw mail servers), terwijl spam juist voornamelijk voortvloeit uit mogelijkheden die relay servers ongemerkt open hebben gelaten.

 

In dit geval kan het zelfs zo zijn dat er vanuit jouw domein via de webhoster spam verzonden wordt, zonder dat jij daarvan wetenschap hebt, omdat het via servers (die de spam filters draaien) van de hoster gaan.

 

Natuurlijk is het een keuze, maar ik zou toch niet alleen op een spam filter afgaan: die blockt spam, dat als spam aangemerkt is en dat is gewoon een onderschatting van het probleem.

 

Lijkt me ook handig om via firewalls bepaalde netblocks te weren, aangezien het merendeel van spam uit exotische landen en/of Rusland komt: ik neem aan dat je op je Exchange toch geen mail uit die landen behoort te ontvangen.

 

En, vraagje: waarom SBS/Exchange 2003?

 

Inmiddels zijn we beland in 2010 en Microsoft heeft aardig wat ontwikkeling gedaan.

 

Ik vermoed dat je ergens een prima oplossing hebt (alhoewel er blijkbaar nog wat spam is), maar ik denk dat het niet onverstandig is om naar de nieuwe mogelijkheden te kijken.

 

MvG

Link naar reactie
  • 0

Beste mensen, jullie maken de keus er niet makkelijker op. Nou ging ik er bij voorbaad ook niet van uit dat eea eenvoudig zou worden... het is leerzaam en elke suggestie maakt mij weer duidelijk hoeveel mogelijkheden er zijn (aan mij de taak de beste er voor mij uit te kiezen).

 

Al lezende denk ik toch niet moet kiezen voor een SBS server. Ik, maar ook mijn collega's zijn compunerds, 'help een nieuwe computer, hoe sluiten we die aan op de server?'

 

Stel dat ik lokaal het officepakket installeer op de computers, de documenten en bestanden op een NAS derver, evenals de database voor het facturatieprgramma. Dan heb ik alleen de mail nog over. Uit de verhalen hierboven begrijp ik dat mail op de diverse computers te synchroniseren is via IMAP. ALs dit op redelijk eenvoudige wijze te realiseren is dan kies ik daar liever voor.

 

Met een NAS server heb ik denk ik ook geen moeilijkheden om mijn systemen van buitenaf aan te roepen?

 

Graag lees ik weer.....

Link naar reactie
  • 0

Dan heb ik alleen de mail nog over. Uit de verhalen hierboven begrijp ik dat mail op de diverse computers te synchroniseren is via IMAP.

 

IMAP is afhankelijk van de provider waar je nu de mail hebt ondergebracht.

Als zij ook IMAP aanbieden op je bestaande account dan hoef je alleen maar de mailaccounts opnieuw aan te maken als IMAP account.

 

Bieden zij dat niet aan dan zul je op zoek moeten naar een provider die dat wel aanbied.

Hier op het forum zijn wel mensen die dat eventueel voor je kunnen regelen.

Link naar reactie
  • 0

Beste mensen, jullie maken de keus er niet makkelijker op. Nou ging ik er bij voorbaad ook niet van uit dat eea eenvoudig zou worden... het is leerzaam en elke suggestie maakt mij weer duidelijk hoeveel mogelijkheden er zijn (aan mij de taak de beste er voor mij uit te kiezen).

 

Al lezende denk ik toch niet moet kiezen voor een SBS server. Ik, maar ook mijn collega's zijn compunerds, 'help een nieuwe computer, hoe sluiten we die aan op de server?'

 

Stel dat ik lokaal het officepakket installeer op de computers, de documenten en bestanden op een NAS derver, evenals de database voor het facturatieprgramma. Dan heb ik alleen de mail nog over. Uit de verhalen hierboven begrijp ik dat mail op de diverse computers te synchroniseren is via IMAP. ALs dit op redelijk eenvoudige wijze te realiseren is dan kies ik daar liever voor.

 

Met een NAS server heb ik denk ik ook geen moeilijkheden om mijn systemen van buitenaf aan te roepen?

 

Graag lees ik weer.....

 

@ondernemer31,

 

In principe moet de NAS waarover je spreekt niet strikt noodzakelijk te zijn, als je een aantal desktops met afdoende schijfruimte hebt.

 

Ik heb je inmiddels een persoonlijk bericht gestuurd aangaande het probleem met het facturatieprogramma.

 

Indien je daarop reageert kan ik overigens ook even de mogelijkheden met je doornemen die de bestaande infrastructuur (de 3 desktops) biedt om je doelen te bereiken.

 

Lijkt me gewoonweg handig en aan te bevelen om door te nemen wat nu reeds kan en dat te onderscheiden van wat je misschien nieuw moet realiseren, al dan niet door externe diensten aan te schaffen.

 

MvG

Link naar reactie
  • 0

Even een reactie op Admiraal.

 

Ik ben systeembeheerder voor enkele tientallen klanten.

Een aantal daarvan heeft al jaren (op mijn aanraden) een SBS 2003 server staan.

De rest van mijn klanten heeft gewoon losse pc's/laptops/macs.

Ik adviseer alleen een server oplossing als de klant wat groter is en meerdere server apps nodig heeft.

SBS 2003 was destijds een killer qua prijs/prestatie, voor 400 euro had je serversoftware met exchange/sharepoint/etc.

Bij de meeste van mijn server klanten heb ik naast de SBS server ook een terminal server staan waarop 10/15 gebruikers kunnen werken. Dat vereenvoudigd het beheer van de rest van de pc's in het netwerk.

Om nog even op de spam kwestie terug te komen:

 

een gemiddelde SBS server draait nogal zwaar: meerdere databases (exchange/sharepoint/monitoring) en veel lopende processen. Ik vind het niet fijn om daar weer een resources vretende anti-spam oplossing op te zetten.

Meestal gebruiken webhosters spamassassin op linux, werkt uitstekend...

Bijkomend nadeel van het zelf draaien van een mailserver is dat je erg goed op de server moet opletten, voor je het weet sta je ergens op een blacklist....

Daarbij is de hoeveelheid mail bij mijn klanten makkelijk af te handelen middels pop/smtp connector.

 

Bij kleine klanten adviseer ik absoluut geen eigen server: hou alles graag simpel....

 

Ik ben nu aan het kijken naar SBS 2011 voor mijn serverklanten, is echter wel een pittige upgrade....

 

Nog een reactie op jouw vorige post:

 

volgens mij heb ik een eenvoudige, betaalbare en simpele oplossing plus dubbele backup (lokaal en online) voorgesteld: wat is daar moeilijk aan?

 

 

 

 

https://www.antilopehosting.com - webhosting, office 365, cloudbackup en systeembeheer op lokatie voor ZZP en MKB

http://antilopehosting.com - webhosting, online werkplekken, online backup en hosted exchange

http://www.linkedin.com/in/dirkadamsky

Link naar reactie
  • 0

Als je facturatieprogramma het aan kan dan heb je voldoende aan een NAS.

Voordeel van een NAS is dat het door alle computers te benaderen is. Tevens zit er raid op dus als een harddisk kapot gaat dan ben je niets kwijt. Dus niet handig om alles op een desktop te zetten. Stel dat de harddisk kapot gaat.

Bijna elke NAS heeft de mogelijkheid om de bestanden van buitenaf te benaderen. Kan via FTP of gewoon via een webbrowser. Je moet dan wel instellingen doen in je router/firewall

Kijk eens naar QNAP. Heb ik goede ervaringen mee. Maar er zijn veel spelers op de markt.

 

Als je provider IMAP ondersteunt dan ben je snel klaar. Je moet alleen je mailclient anders in stellen. Anders moet je op zoek naar een andere provider.

 

Volgens mij begon mij post daarmee. Hoeft niet zo moeilijk te zijn.......

Parte-ICT . Voor ICT beheer, en clouddiensten zoals: Hosted Exchange, Hosted Desktop. Gericht op het MKB

Link naar reactie
  • 0

Om het nog lastiger te maken een paar puntjes:

 

[*]raid kan ook prima in een werkstation heb je geen nas voor nodig

[*]sommige nasses geven problemen met specifieke software. Heb problemen met windows backup software gezien waardoor een incrementele backup bijvoorbeeld niet mogelijk was. En (niet direct een nas) voor multi-user Access op een unix machine met samba (zelfde software als het gros van de nassen) heb ik flink moeten tweaken om het goed werkend te krijgen

[*]met je mail aanpassen naar imap blijft de mail bij je hoster staan. Wat is daar de limiet voor de opslag? Als je op een andere werkplek gaat zitten kun je inderdaad bij je mail maar je adresboek en agenda verhuist niet mee (aangenomen dat je outlook express blijft gebruiken)

 

Maak eens een lijstje van alles wat je wilt, geef ze een score van 'is leuk' tot 'absoluut noodzakelijk' en ga voor iedere oplossing turven. Als wij helpen met of iets kan of niet kom je denk ik een heel eind.

Link naar reactie
  • 0

Al met al begin ik de kern van de problematiek van Ondernemer31 te begrijpen: het alom oude en bekende fenomeen dat elk van de deskundigen een gespecialiseerd expert is op een of meerdere punten, waardoor totaaloplossingen in de wereld van ICT tot op heden nog zeldzaam zijn voor bedrijven met een beperkt budget.

 

Gaarne reactie van diegene die zich geroepen voelt!

 

 

Totaal oplossingen is wel goed mogelijk voor een beperkt budget. Voor Microsoft zijn er goede alternatieven, alleen zijn er in verhouding minder ICT bedrijven hierin gespecialiseerd.

 

Aangezien voor de TS het benaderen van een eigen server vanaf het internet moeilijk is, is het aan te raden om te kijken naar online diensten. Eventueel kan een server of online werkplek met applicaties gehuurd worden per maand.

 

Argeweb heeft wel aantrekkelijke prijzen voor een online desktop: http://www.argeweb.nl/desktoponline/prijzen-desktop-online.php

 

Inventariseer de wensen en vraag her en der offertes op, zou ik zeggen.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vind dit wel een interessant onderwerp moet ik zeggen, met drie ingrediënten:

 

- Een vraag van een in mijn ogen typische HL-ondernemer (met een typische MKB-vraag),

- Allerlei HL-ers die hun visie op de vraagstelling geven (de ‘usual suspects’ zeg maar),

- Een nieuwe speler (met enorm uitgebreide en goed gefundeerde antwoorden inzake uiteenlopende onderwerpen!) die de rest nogal prutsers vindt, althans zo komt het bij mij over.

 

En natuurlijk allerlei argumenten over en weer.

Wie gelijk heeft, dat laat ik in het midden (want daar heb ik geen idee van). En de motieven van betrokkenen ken ik ook niet (en dat hoeft ook niet).

 

Ik vraag mij wel af of dit werkelijk nuttig is voor een vraagsteller. Maar dat gaat mij op zich ook niets aan, want ik ben geen partij in deze. Behalve dat ik wel eens meedoe op HL.

 

Maar wel een leuk onderwerp, dat zeker…

 

Link naar reactie
  • 0

Even een reactie op Admiraal.

 

Ik ben systeembeheerder voor enkele tientallen klanten.

Een aantal daarvan heeft al jaren (op mijn aanraden) een SBS 2003 server staan.

De rest van mijn klanten heeft gewoon losse pc's/laptops/macs.

Ik adviseer alleen een server oplossing als de klant wat groter is en meerdere server apps nodig heeft.

SBS 2003 was destijds een killer qua prijs/prestatie, voor 400 euro had je serversoftware met exchange/sharepoint/etc.

Bij de meeste van mijn server klanten heb ik naast de SBS server ook een terminal server staan waarop 10/15 gebruikers kunnen werken. Dat vereenvoudigd het beheer van de rest van de pc's in het netwerk.

 

Dat klopt, ook nu nog is de SBS server een ogenschijnlijke goede prijs/kwaliteit verhouding, ware het niet dat er toch wat eigenaardigheden in de package zitten.

 

In essentie is het verstandiger om een separate Exchange en/of Sharepoint server te hebben, ook makkelijker schaalbaar.

 

De combinatie van bepaalde Exchange en/of Sharepoint varianten in SBS is niet altijd optimaal, aangezien de losse Exchange en/of Sharepoint oplossingen wat meer mogelijkheden kennen.

 

In de praktijk is SBS een excellente oplossing voor MKB.

 

Toch zijn er vaak voordelen van andere implementaties, bij voorkeur gebaseerd op Windows 2008 R2 Standard, Enterprise of Datacenter Edition, bijvoorbeeld omdat er bij de Enterprise en Datacenter Editions een aanzienlijk licentievoordeel te behalen valt indien er gebruik gemaakt wordt van Hyper-V based virtual machines (onder andere om Exchange and Sharepoint Servers in virtual boxes te hosten, wat ook een security overweging kan zijn).

 

Om nog even op de spam kwestie terug te komen:

 

een gemiddelde SBS server draait nogal zwaar: meerdere databases (exchange/sharepoint/monitoring) en veel lopende processen. Ik vind het niet fijn om daar weer een resources vretende anti-spam oplossing op te zetten.

Meestal gebruiken webhosters spamassassin op linux, werkt uitstekend...

Bijkomend nadeel van het zelf draaien van een mailserver is dat je erg goed op de server moet opletten, voor je het weet sta je ergens op een blacklist....

 

Daarin heb je gelijk, SBS server is de ultieme prijs-kwaliteit package met een aanzienlijk beslag op capaciteit (RAM).

 

Zonder meer is het niet verstandig om je SBS server te gebruiken voor spam filtering doeleinden, bij voorkeur is spam filtering losgekoppeld van de server met bedrijfskritieke processen.

 

Linux servers zijn wat goedkoper en werken beter voor spam filtering doeleinden, gezien de eindeloze aantallen open source anti-spam oplossingen, die vaak beter werken dan commerciele varianten.

 

Het uitbesteden van anti-spam aan derde partijen is een generieke filtering, waarbij veelal weinig customization mogelijk is.

 

Helaas staan ook vele servers van spam-filtering solutions op geblokkeerde netblocks, wat de effectiviteit van die solutions toch aardig uitholt. Daarbij moet wel gezegd worden dat dit meestal het gevolg is van problemen met IP Blocklists.

 

 

Daarbij is de hoeveelheid mail bij mijn klanten makkelijk af te handelen middels pop/smtp connector.

 

Bij kleine klanten adviseer ik absoluut geen eigen server: hou alles graag simpel....

 

Gelukkig en daar twijfel ik ook niet aan.

 

Ik ben nu aan het kijken naar SBS 2011 voor mijn serverklanten, is echter wel een pittige upgrade....

 

 

De upgrade als zodanig is behoorlijk goed te doen, weet ik uit eigen ervaring.

 

De vraag is alleen of het verstandig is, omdat er tegenwoordig meer value-for-money bereikt kan worden met combinaties van Windows Server 2008 R2, Hyper-V (of kvm bij linux) en losse Exchange en Sharepoint servers.

 

In deze zou ik je vooral willen adviseren om de oude SBS implementaties te dupliceren naar een tijdelijke server, waar je de upgrade processen (inclusief data) gewoon test, om problemen te voorkomen.

 

Bij succes gewoon handhaven, bij failure of problemen gewoon opnieuw beginnen.

 

In dat opzicht loont het gewoon de moeite om op een linux server kvm based virtual machines neer te zetten, zodat je gemakkelijker diverse migratie processen kan testen, alsmede instellingen van de nieuwe SBS servers.

 

Dat even als een handige tip.

 

MvG

Link naar reactie
  • 0

Ik vind dit wel een interessant onderwerp moet ik zeggen, met drie ingrediënten:

 

- Een vraag van een in mijn ogen typische HL-ondernemer (met een typische MKB-vraag),

- Allerlei HL-ers die hun visie op de vraagstelling geven (de ‘usual suspects’ zeg maar),

- Een nieuwe speler (met enorm uitgebreide en goed gefundeerde antwoorden inzake uiteenlopende onderwerpen!) die de rest nogal prutsers vindt, althans zo komt het bij mij over.

 

En natuurlijk allerlei argumenten over en weer.

Wie gelijk heeft, dat laat ik in het midden (want daar heb ik geen idee van). En de motieven van betrokkenen ken ik ook niet (en dat hoeft ook niet).

 

Ik vraag mij wel af of dit werkelijk nuttig is voor een vraagsteller. Maar dat gaat mij op zich ook niets aan, want ik ben geen partij in deze. Behalve dat ik wel eens meedoe op HL.

 

Maar wel een leuk onderwerp, dat zeker…

 

 

Peter,

 

In mijn opinie is het inderdaad zaak om bij tijd en wijle de originele vraag van de eerste poster opnieuw samen te vatten en de reacties van anderen te recapituleren.

 

Uiteindelijk moet het de bedoeling zijn om de eerste poster te helpen met diens vraag, in de vorm van een antwoord, geschikt voor diens specifieke situatie.

 

Forums zijn wat gevoelig voor " ter zijdes" en dat is enerzijds leerzaam voor de incrowd en anderzijds verwarrend voor overigen.

 

Het is vermoed ik niemands bedoeling om derden als " prutser" te kwalificeren en zeker niet de mijne.

 

Een dergelijke rol zou voor niemand passend zijn.

 

Daarentegen dient wel opgemerkt te worden dat de diverse HL leden kundig schrijven over diverse onderwerpen die direct of indirect met de vraag van de eerste poster te maken hebben.

 

Al met al is, vermoed ik, sprake van expert enthousiasme uit welwillendheid (so to speak).

 

En dat is zonder meer prettig om te zien..........

 

MvG

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat iedereen ondernemer31 wil helpen en iedereen vanuit zijn ervaring post in deze forum. Waar heb je anders een forum voor. ICT kent vele mogelijkheden.

Wat wil je, Wat vindt je belangrijk, Wat is je bedrijfsproces, Wie gaat het beheren, welke applicaties gebruik je, intern of extern, wat is je budget, etc etc. zijn vragen die bepalen welke voor jou de beste oplossing is. Ik heb verschillende MKB klanten die geen server hoeven en uit 5 man personeel bestaat. Maar heb ook klant van 3 man personeel die een gevirtualiseerde SBS server + Nas heeft, en 2 - tal werkstation gevirtualiseerd i.v.m thuiswerkoptie. Heeft allemaal te maken met hun applicaties en bedrijfsprocessen.

De ondernemer31 heeft nu wel een idee wat er allemaal mogelijk is en sluit me aan bij wat admiraal hierboven heeft geschreven.

Parte-ICT . Voor ICT beheer, en clouddiensten zoals: Hosted Exchange, Hosted Desktop. Gericht op het MKB

Link naar reactie
  • 0

Beste allemaal,

 

Alle imput is natuurlijk welkom, hoewel sommige uitdiepingen mij te diep gaan, maar leef je gerust uit. Het voelt als een warm bad van enthousiasme en daar waar het te diep gaat, daar lees ik dan aan voorbij.

 

Nog even terzijde: het acces gebaseerde facturatieprogramma is niet in de cloud te draaien weet ik inmiddels. Voor dit prgramma hebben wij namelijk extra software voor laten schrijven die bepaalde handelingen vergemakkelijkt. Die extra software is voor een bepaalde versie van het facturatieprogramma geschreven waar wij minstens een bepaalde tijd mee moeten doen. In de cloud werkt men over het algemeen met de meest recente versie van de software.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

@admiraal en anderen

 

Admiraal schreef al eens eerder (en dat is terecht):

 

- je hebt de behoefte aan centralisatie van software (endocumenten) waarvoor een netwerk niet strikt noodzakelijk is en anderzijds heb je de WENS (niet de noodzaak) voor een netwerk.

 

- De makkelijkste oplossing in deze is dat de computer, waarop de software geinstalleerd is, tegelijkertijd toegankelijk is voor meerdere medewerkers.

 

- Dit kan bij elk besturingssysteem via remote desktops.

 

- De hamvraag is echter of het software programma mogelijk maakt dat jullie er tegelijkertijd in werken.

 

- Zelfs al zou dat het geval zijn, dan is het nog de vraag of je dat zou willen, omdat het soms hilarische taferelen oplevert (gelijktijdige wijzigingen van een document door verschillende medewerkers, met alle gevolgen van dien).

 

 

!! Ok mijn vraag. Wie kan mij dan vertellen hoe dit werkt, want wellicht is dit ook een heel simpele oplossing. Ik hoef niet zonodig met 2 personen aan 1 document te werken. Ik hoef ook niet met 2 personen in het facturatieprogramma (in praktijk kan het wel zijn dat 1 persoon facturen maakt en de andere persoon in datzelfde programma eens wat dingen bekijkt oid). We zitten met z'n 2/3-en in dezelfde ruimte, daar kun je zelfs afspraken over maken.

 

Link naar reactie
  • 0

Als je de software op de desktop laat staan is dat natuurlijk mogelijk.Sharen en iedereen kan erbij. Standaard zit er geen raid in dus loop je een risico als je harddisk crashed.

Niet elke desktop heeft remote desktop mogelijkheid. De home editions dus niet.

Als iemand een document open heeft staan dan kan de ander deze alleen als read only openen. Dus kan hij het document niet wijzigen. Geeft daar keurig een melding over.

 

Als de facturatieprogramma multiuser is dan zal je geen problemen hebben. Gebruikers kunnen gelijkertijd in het programma werken.

 

Parte-ICT . Voor ICT beheer, en clouddiensten zoals: Hosted Exchange, Hosted Desktop. Gericht op het MKB

Link naar reactie
  • 0

Als je het boekhoudpakket op een aparte pc zou installeren, met een goede backup uiteraard dan log je daar gewoon op in. Die wordt dan inderdaad beperkt, gelocked. Dat maakt dan echter niet uit. Je logt dan gewoon met 1 persoon tegelijkertijd in via remote desktop. Die PC hoeft weinig te kosten en het werkt. Je krijgt tevens netjes een melding als je dubbel in wilt loggen. Als je klaar bent met factureren log je uit en is het systeem meteen beschikbaar voor de volgende.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Hoi ondernemer31,

 

Werk je met RDP dan wordt inderdaad het werkstation gelocked. Er kan n.l. maar 1 tegelijkertijd werken op de computer. Kan dus helaas niet anders. Met RDP neem je als ware de computer in zijn geheel over. Je krijgt het scherm op de andere computer te zien en de overgenomen computer wordt inderdaad gelocked.

Als je alleen bestanden wilt delen en je hebt daar genoeg aan dan moet je de directory waar de bestanden staan, delen. Dan kan via een andere computer bij de bestanden. Bijv \\computernaam\sharenaam Computernaam is dan de naam van de computer waar de bestanden staan. sharenaam is de directory die je gedeeld hebt. Bijv: c:\temp is gedeeld als DELEN. dan wordt het dus \\computernaam\DELEN. Zorg dat everyone (iedereen) erbij kan dus sharen voor everyone (iedereen) en kijk bij security (beveiliging) als Everyone (Iedereen) kan bestanen kan wijzigen.

 

Succes

Parte-ICT . Voor ICT beheer, en clouddiensten zoals: Hosted Exchange, Hosted Desktop. Gericht op het MKB

Link naar reactie
  • 0

Oke Michael, heel duidelijk verhaal. Het wordt nu waarschijnlijk als volgt:

- 1 computer krijgt een partitie waar alle office en database documenten op komen. Deze bestanden/mappen worden gedeeld. De andere computer krijgt een extra versie van het facturatieprgramma. Office en facturatieprogramma maken gebruik van gedeelde bestand van de andere computer (en de andere computer werkt indezelfde bestanden).

- hosted exchange voor de e-mail

- toegang tot hoofdcomputer van buitenaf via KPN

- opslag van de docuementen en databases via KPN backuponline

 

Volgens mij is het cirkeltje rond....heel veel dank voor jou hulp en die van anderen!

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.