• 0

Klein bedrijf zoekt goede oplossing voor netwerk

Beste lezers,

 

Ik heb een bedrijf met 3 medewerkers. Op dit moment hebben we allemaal op een standalone computer met internettoegang. Af en toe wisselen we van werkplek/computer met elkaar. Nu lopen we al een tijdje tegen het volgende probleem aan.

1. we werken allemaal met outlook express op de eigen computer. Het nadeel is dat als ik vanuit een andere computer werk, ik verzonden mail vanaf de andere computer niet kan zien. Sterker nog, soms weet ik niet eens meer vanaf welke computer een bepaalde mail is verstuurd...Ik zou het liefste willen werken vanuit 1 e-mailprogramma op 1 computer waarin alle mail correspondentie dan goed is georganiseerd.

2. we hebben een facturatieprogramma dat op 1 computer staat. Op de andere twee computers staat dat niet. Ik zou toe willen naar een systeem dat iedereen kan werken in inzien in dat ene facturatieprogramma.

3. we zouden eigenlijk de volgende programma's willen gebruiken vanuit 1 centraal systeem zodat alle gegevens georganiseerd zijn in 1 systeem: excel, word, facturatieprogramma, mail, agenda, en zo nog een paar extra programmaatjes.

 

Om het gecompliceerder te maken:

A. we zitten met ons bedrijf bij een ander bedrijf in, die een eigen server en netwerk hebben, en waar wij het internet van hun server krijgen (we zitten dus niet op hun netwerk)

B.we hebben een abonnement van KPN om in te loggen op de meest uitgebreide computer, vanuit huis.

C. we hebben een abonnement van KPN backup-online

 

Concrete vraag: hoe zouden wij een netwerkje moeten aanleggen, welke hardware, welke software... Iemand een idee?

 

Groeten,

 

Ondernemen31

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

@Ondernemen31,

 

In mijn opinie is het cirkeltje nog niet geheel rond, aangezien je aanzienlijke kosten uitgeeft die eigenlijk niet nodig zijn.

 

Natuurlijk neem je diensten af die voor jou zorgeloze betrouwbaarheid opleveren.

 

Maar een stel tips:

 

- Hosted Exchange: handig, maar niet noodzakelijk, aangezien er toch sprake van een eigen mail server is (naar ik herinner)

 

- Indien je Hosted Exchange toch gemakshalve overweegt, kijk dan echt naar de BPOS suite: alles-in-een en echt goedkoop naar verhouding............collaboration ten top EN centrale documenten opslag en gebruik (geen noodzaak voor backup, aangezien dat in de cloud van Microsoft al geregeld is en de lokale backups op de eigen pc's staan: geen noodzaak voor KPN backups, welke erg kostbaar zijn).

 

- Neem geen Hosted Exchange bij een hosting provider af, aangezien je voor soortgelijke prijzen of iets meer de volledige BPOS suite ter beschikking hebt (online service van Microsoft)

 

- Gebruik de sharing en remote desktop options van de eigen pc's en daarvoor heb je KPN niet nodig, wat in essentie een duur alternatief is voor een RDP, welke "gratis" is op elke Windows pc (en vanaf elke willekeurige pc met windows kan je inloggen op je eigen pc's via een RDP)

 

- Geef bijzondere aandacht aan firewalls (aangezien je alleen wil dat je eigen pc's onderling remote desktop connecties kunnen maken, blokkeer de rest)

 

MvG

 

Link naar reactie
  • 0

Paar kanttekeningen bij de, verder prima, tips:

 

- Gebruik de sharing en remote desktop options van de eigen pc's en daarvoor heb je KPN niet nodig, wat in essentie een duur alternatief is voor een RDP, welke "gratis" is op elke Windows pc (en vanaf elke willekeurige pc met windows kan je inloggen op je eigen pc's via een RDP)

 

Ondernemer31 maakt gebruik van de internetverbinding van derden. Grote kans RDP via hun netwerk niet mogelijk is. KPN oplossing werkt in dat geval wel.

 

(geen noodzaak voor backup, aangezien dat in de cloud van Microsoft al geregeld is en de lokale backups op de eigen pc's staan: geen noodzaak voor KPN backups, welke erg kostbaar zijn).

 

Vandaag in het nieuws: permanent dataverlies in Amazon cloud service. Maand geleden ook 36 uitgesloten geweest van al mijn Google accounts omdat daar iets mis ging. Geen dataverlies gelukkig maar blijft lastig als je 36 uur niet bij je data kunt.

 

Hosted Exchange: handig, maar niet noodzakelijk, aangezien er toch sprake van een eigen mail server is (naar ik herinner)

 

In de wensenlijst stond ook het delen / toegankelijk maken van agenda e.d. Lukt met een mailserver niet.

Link naar reactie
  • 0

Noem mij maar ouderwets, maar ik zou toch nog gewoon een server op locatie plaatsen, vrij eenvoudig, met bijvoorbeeld Windows foundation server, gezamelijk bestanden delen, eventueel database van facturatie software gedeeld gebruiken en voor de backup lokaal. (al dan niet icm met online backuppen). De hard en software hoeft niet meer dan 1100 euro te kosten.

 

De email zou ik gewoon in zijn geheel bij de hosting provider laten draaien, dat is verreweg het goedkoopste (in vergelijking met bijvoorbeeld SBS, waar je ook nog eens licenties per gebruiker aan moet schaffen).

En mochten gedeelde agenda's wenselijk zijn, die via gmail laten lopen, kan je ze gelijk vanaf mobiel benaderen.

De mail opslag bestanden kan je op server plaatsen zodat je eventueel vanaf meerdere computers je email kan benaderen.

 

En ik zou toch zeker ook opteren voor een eigen internet verbinding! Buiten het feit dat je dan alles zelf kan bepalen qua inkomend en uitgaand verkeer, loop je ook het risico dat je bijvoorbeeld aansprakelijk gesteld kan worden als de verbinding door jouw toedoen voor lange tijd verbroken is. (afsluiting door virus bijvoorbeeld).

 

Hopelijk was dit nog een wenselijke aanvulling.

 

Link naar reactie
  • 0

Oke Michael, heel duidelijk verhaal. Het wordt nu waarschijnlijk als volgt:

- 1 computer krijgt een partitie waar alle office en database documenten op komen. Deze bestanden/mappen worden gedeeld. De andere computer krijgt een extra versie van het facturatieprgramma. Office en facturatieprogramma maken gebruik van gedeelde bestand van de andere computer (en de andere computer werkt indezelfde bestanden).

- hosted exchange voor de e-mail

- toegang tot hoofdcomputer van buitenaf via KPN

- opslag van de docuementen en databases via KPN backuponline

 

Volgens mij is het cirkeltje rond....heel veel dank voor jou hulp en die van anderen!

 

 

Hier zou je voldoende aan hebben. Op deze manier te doen is prima.

 

* Toegang tot hoodcomputer werkt al.

* Backup via KPN heb je al.

* Exchange hosting is voor jouw voldoende.

 

Wel 1 opmerking waar je misschien eens over na moet denken.

Backuppen doe je vaak snachts. Dus als je de hele dag aan het werk bent geweest en de harddisk crashed later op de dag dan ben je alles van die dag kwijt. Dat is een (klein) risico die je nu neemt.

 

Succes verder met de uitwerking hiervan.

Parte-ICT . Voor ICT beheer, en clouddiensten zoals: Hosted Exchange, Hosted Desktop. Gericht op het MKB

Link naar reactie
  • 0

Beste Michael,

 

Van dat backuppen dat is waar, echter het gebeurd vaak ook nog een keer in de lunchpauze. Het is ons wel eens overkomen dat er een 1/4 dag werk kwijtraakte door een crash. Dit is een risico dat zeer aanvaardbaar is.

 

Dank je voor de hulp, ik ga het verder uitwerken, wellicht met een plaatselijke ICT-er die ook de host exchange mogelijkheid biedt. Mochten er vragen opkomen dan drop ik ze hier weer.....

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.