• 0

Vanuit een eenmanszaak naar een stichting: rechtsvorm veranderen

Beste mensen,

 

Een paar feiten op een rij en dan mijn vraag:

 

- heb 10 jaar een eenmanszaak

- heb nooit een winstoogmerk gehad maar om te innoveren en mooie dingen in maatschappij te brengen

- elk jaar of net-aan quit gedraaid of negatief gestaan (=10 jaar nihil inkomen)

- wel mij in levensonderhoud voorzien zonder uitkering.

- nog nimmer om subsidie(s) gevraagd (uw belasting geld)

 

Vraag:

 

Kan men in het algemeen zijn (kan ik in het bijzonder mijn) eenmanszaak converteren tot stichting met behoud van de oprichtdatum (2001 van mijn eenmanszaak) bij de KvK ???

 

PS Vergeef mij als mijn vraag lijkt op een eenvoudige conversieberekening van Kilometer naar Zeemijlen, maar voor mij voelen beiden kwa inhoud wat ik aan het doen ben geweest precies hetzelfde.

 

Denk niet dat er sprake is van een foutieve rechtsvorm maar toen ik begon wist ik ook niet wat het wordt. Achteraf blijken mijn humanitaire en charitatieve bedoelingen sterker te zijn dan winstgevendheid en eigen zak vullen. Wat helemaal niet erg is maar dit is dus nooit mijn opzet geweest en is mij dan ook nooit gelukt omdat ik al die tijd andere doelen aan het bevredigen was die niets opbrachten, behalve voldoening en mij net aan in levensonderhoud te voorzien.

 

Thanks voor uw inzichtverschaffende mening en adviezen 8)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste ,

 

Kijk eerst even hier http://www.belastingdienst.nl/variabel/niet_commerciele_organisaties/ Het kan namelijk best zo zijn dat je hier niet aan kan voldoen en dan zie ik het nut niet in van het omzetten in een stichting. Houdt er rekening mee als je een stichting wilt worden dat je naar een notaris moet voor een akte. Wellicht kan je gewoon eens vrijblijvend naar een notaris gaan. De meeste notarissen bieden vaak een half uur gratis advies aan.

 

Houdt er ook rekening mee dat een stichting een bestuur moet hebben en dat je dan mischien zelf wel de algehele zeggenschap verliest en je ook het risico loopt belastingplichting te worden voor de vennootschapsbelasting en nog allerlei andere haken en ogen die er aan zitten mbt personeel.

 

Succes ermee,

Richard

Leeg

Link naar reactie
  • 0

 

 

Vraag: heb je in je eigen inkomen voorzien uit je EMZ oh had je inkomen uit andere middelen / inkomsten? Dit kan van belang zijn voor het te geven advies ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

 

In mijn opinie snap ik niet geheel waarom er een omzetting van rechtsvorm te overwegen is.

 

In alle opzichten kan je beter een stichting oprichten, mocht daar een behoefte aan zijn.

 

De eigendom van de concepten en ideeen dient zonder meer gebonden te zijn aan jou, in de hoedanigheid van persoon of onderneming, ook omdat er dan aftrek en subsidies mogelijk zijn voor ontwikkeling.

 

De stichting kan er gewoon naast bestaan, maar het lijkt me niet te adviseren om het een en ander aan intellectuele eigendom over te dragen aan een stichting.

 

Natuurlijk kan je een gedeelte van inkomsten schenken aan de stichting en dat is ook beter op die wijze, aangezien je er dan meer controle over hebt (terwijl je uit de stichting niets kan uitkeren, indien je de oprichter daarvan bent).

 

Overigens, ik denk ook dat de fiscale voordelen van een "niet-stichting" een extra voordeel kan betekenen dat juist ten gunste kan komen van de realisatie van je doelstellingen.......een overweging die in mijn opinie niet vergeten mag worden.

 

MvG

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 157 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.