• 0

Klanten laten meedenken over het assortiment in jouw webshop?

Beste dames en heren,

 

Ik lees al een flinke tijd mee,omdat ik de hoop heb ooit eens iets succesvols op te starten wat helaas tot op heden nog niet gelukt is. In ieder geval heb ik hier al veel goede info vandaan gehaald.

 

Echter, mijn vraag gaat over de webshop in kinderkleding van mijn schoonzusje. Zij is er nu een jaar of drie mee bezig en heeft vooral in het begin veel klanten gehad. Dit loopt sinds een half jaar terug. Zij is op zoek naar manieren om de klanten terug te halen, en heeft mij gevraagd mee te denken. Originele dingen bedenken is iets waar ik goed in ben, uitvoeren is een tweede (maar dat is haar pakkie an). ;)

 

Ik heb dus het internet afgestruind en kwam zo op een website uit dat schoenen verkoopt. Zij laten de klanten mee denken over hun assortiment. Ik weet niet of ik namen mag noemen, dus doe dat maar even niet. Zij plaatsen een laars o.i.d. op de homepage en vragen de klant of deze ingekocht moet worden of niet. Ik vind het wel een goed idee eigenlijk. Je kunt de klant er niet op vastpinnen dat zij het product uiteindelijk gaat kopen, maar je hebt wel een idee wat je klanten leuk vinden.

En blijft zo dicht bij de klant. Echter, via Google heb ik niet meer van zulke initiatieven kunnen vinden, waarom niet? Zitten hier toch nog negatieve punten aan? Wat vinden jullie van het idee? Een negatief puntje zou kunnen zijn dat je de concurrent te veel informatie geeft over de nieuwe collectie die jij van plan bent om in te kopen.

 

Bedankt alvast.

MevrouwS.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Op zich een prima idee - een soort animocheck voor bepaalde producten.

 

Je zou bijvoorbeeld een handvol producten kunnen neerzetten waarbij klanten kunnen aanvinken waarin ze mogelijk interesse hebben. De best scorende kun je dan gaan voeren, en evt de klanten die ervoor gestemd hebben als bedankje een bescheiden korting geven als ze het ook daadwerkelijk kopen.

Link naar reactie
  • 0

Vroeger... toen de kratjes nog geel waren en er verkocht werd vanuit een stenen winkel had je dagelijks contact met je klanten. Je hoorde wat ze bewogen om iets te kopen (of waarom niet) en je kon op ieder willekeurig ogenblik op je klanten afstappen en aan ze vragen waarnaar ze op zoek waren.

 

Tegenwoordig... in een moderne webwinkel is dat een stuk lastiger (maar niet onmogelijk). Ik vraag bijv. op de beoordelingspagina welke producten de klanten missen in het assortiment. In een nieuwe shop die ik aan het ontwikkelen ben zal ik m'n klanten ook vragen welke producten zij aan het assortiment zouden willen toevoegen.

 

Oftewel; prima idee! Klanten waarderen het ook als ze het gevoel krijgen dat er naar ze geluisterd wordt en zullen dan ook het huidige assortiment eerder aanschaffen.

www.TijdvoorChampagne.nl/relatiegeschenken | www.TijdvoorAlcoholvrij.nl | www.uglyxmas.nl

Link naar reactie
  • 0

Op zich een prima idee - een soort animocheck voor bepaalde producten.

 

Je zou bijvoorbeeld een handvol producten kunnen neerzetten waarbij klanten kunnen aanvinken waarin ze mogelijk interesse hebben. De best scorende kun je dan gaan voeren, en evt de klanten die ervoor gestemd hebben als bedankje een bescheiden korting geven als ze het ook daadwerkelijk kopen.

Geheel mee eens, en uiteraard stuur je die mensen even een mailtje als hun product beschikbaar is voor bestelling ;)

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Misschien ben ik raar maar als ik op een webshop/site beland verwacht ik een product te kunnen kopen. Nu zie ik een foto van een interessant product (tekst lees ik natuurlijk niet), klik er op en krijg dan te lezen dat er nog honderd mensen zijn die het ook een leuk product vinden maar kopen kan ik het niet. Lijkt me een goede manier om bezoekers weg te jagen.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Willem,

Dit zou dan worden weergegeven zoals bij Fooshz.com. Daar heb je een kopje: Denk mee. Het staat dus niet echt tussen de producten, waardoor er ook geen verwachtingen worden geschept dat het product aanwezig is. Ik zie echter dat zij er ook bijna niets mee doen mee doen, dus vraag mij af of het zinvol is. Zij hebben toch een grote en bekende webshop.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het ook een goed idee! Leuke manier om je bestaande klanten te betrekken.

 

Maar om nog even op het probleem terug te komen van de terug lopende verkopen. Dat kan natuurlijk aan nog veel meer dingen liggen dan alleen maar dat je bestaande klanten het assortiment niet meer leuk vinden. Dit werkt alleen als bestaande klanten niet meere terug komen en dat vroeger wel deden. Andere redenen voor verminderde verkopen

 

- Wordt de webshop nog wel gevonden of is de concurrentie inmiddels zo groot geworden dat in google de webshop ver is afgezakt.

- Kopen de mensen niet meer omdat de website er niet meer up to date uitziet, of niet goed wordt begrepen

- Zijn jullie nog wel concurerend qua prijs?

 

Het lijkt me dus handig om te kijken wat de oorzaak van het probleem is al vorens oplossingen te bedenken.

website zonder gedoe? www.zondergedoe.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Dit kun je natuurlijk op talloze manieren uitvoeren. Je kan je 'vaste klanten' betrekken bij je inkoopjacht voor het komende seizoen. Een paar extra webpagina's met snapshots van potentieel interessante collecties e/o producten en een ranking. Maar dan moet je een half jaar later die klanten wel even inseinen als hun favoriete producten gearriveerd zijn, en drie maanden later opnieuw als je ze opruimt.

 

Zelfs als ze hun voorkeur niet in daden omzetten, creëer je extra betrokkenheid. ;)

 

Zara werkt zo met zijn filiaalhouders. Die kunnen kiezen uit ontwerpen en prototypes, zodat de productie afgestemd wordt op de vraag.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Dit zou dan worden weergegeven zoals bij Fooshz.com. Daar heb je een kopje: Denk mee. Het staat dus niet echt tussen de producten,

 

Het staat inderdaad niet tussen de producten maar (nota bene) als enige zichtbare productafbeelding op de homepage met de meest opvallende knopjes in beeld. Zonde van die ruimte. Daarna gaat het trouwens alleen maar bergafwaarts; op de stempagina wederom slechts twee opvallende knopjes 'ja leuk' en 'niet voor mij' (voor het echte assortiment moet ik gaan zoeken in het menu) en als ik dan stem dan moet ik me registreren! Dat heb ik dus maar gedaan ;D Na mijn stem verandert niets aan de pagina. Zou op z'n minst verwachten dat ik een bedankje kreeg voor m'n feedback en meteen het assortiment van wèl beschikbare schoenen zou zien.

 

Ben het eens met TwaBla dat het voor regelmatige bezoekers wel leuk kan zijn. Alleen, zelfs dan, iets beter uitgevoerd (bijvoorbeeld alleen voor de ja-stemmers de optie om een mail te ontvangen als ze beschikbaar zijn)

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 151 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.