• 0

Non Disclosure Agreements

Al enige tijd werk ik aan verschillende plannen, de een wat serieuzer en met meer potentie dan de andere. Daarbij werk ik vaak samen met mensen uit mijn vrienden- en klantenkrijng die ik ken en vertrouw. Ik denk ook mee over hun ideeën, dus de verstandhouding is heel duidelijk en vertrouwd.

 

Wat nu als ik op het eerste gezicht kansvolle, uitgewerkte plannen voor wil leggen aan mensen die ik minder of niet goed ken? Heeft er iemand ervaring met Non Disclosure Agreements (of andere vormen van verboden op bekendmaking/non-competitie)? En dan niet zozeer de inhoud, maar het gebruik ervan.

 

Ik las namelijk dat veel (grote) bedrijven bij voorbaat zoiets al niet willen tekenen, omdat men rekening houdt met het feit dat men zelf ook dingen in ontwikkeling heeft, die wel eens overeen zouden kunnen komen met de gepresenteerde plannen. Om te voorkomen dat men (onterecht) aangeklaagd zou worden weigert men dus te tekenen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Decorum,

 

Ik denk dat je bij heel veel mensen terecht kunt, binnen dit forum.

Ik zou je nog willen wijzen op de thread; idee verkopen of ondernemen. Hier komt hetzelfde vraagstuk aan de orde. O.a; waar je terecht kunt, b.v. bij Dreamstart, Syntens etc. zij hebben ook zwijgplicht en kunnen je vast helpen.

Maar ook bij een aantal actieve forumleden kun je terecht voor vragen.

 

Succes!

Greetz,

Tirza

Follow your dream, Feel the fear and do it anyway

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ik las namelijk dat veel (grote) bedrijven bij voorbaat zoiets al niet willen tekenen, omdat men rekening houdt met het feit dat men zelf ook dingen in ontwikkeling heeft, die wel eens overeen zouden kunnen komen

De genoemde bedrijven door Tirza kunnen je inderdaad adviseren hierin.

 

Maar ... bij "concurrerende" bedrijven hoeft het op zich geen geen probleem te zijn bij ondertekening. Als ze geïnteresseerd zijn in je plannen en er is overlap, dan moet onderzocht worden of die ideeën ook daadwerkelijk "leven" bij dit bedrijf op het moment dat je daar je plannen bespreek. Vervolgens kun je dan een "bijgesteld" DNA opgestelen. Dit kun je het beste doen met een jurist die er verstand van heeft lijkt mij.

Want ... grote bedrijven zeggen veel, maar kunnen dus ook gevaarlijk zijn met het "overnemen" van je ideeën. Kortom: eerst bewijzen (laten zien) en dan gewijzigd DNA ondertekenen?

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het geprobeerd hier te plaatsen maar dan krijg ik heel veel van ditsoort tekens (vanwege veel interpunctie): 8230;………

 

Ook geprobeerd het als doc bij te voegen maar bestand is daarvoor schijnbaar te groot. Dus ik stel voor dat als iemand interesse heeft dat hij mij kan mailen op info@g74.nl Zo kan ik ook gelijk in contact komen met de mensen met ideeen en aangezien mijn business daar op draait is dat des te interessant voor mij. Dus ik wacht op jullie reacties.

 

Mvg, Jornt

Gforce74

Link naar reactie
  • 0

Nieuwe ideeen zijn bijna nooit uniek. Meestal heeft iemand anders het idee al gehad of soms zijn meerdere mensen er tegelijk mee bezig. Of een idee een succes wordt blijft voor meer dan 50% afhangen van de persoon achter de ondernemer in combinatie met de markt en concurrentiepositie.

 

Het bang zijn dat anderen je ideeen stelen als je ze deelt is een bekend probleem bij veel ondernemers. In de praktijk valt het echter mee en kan elke feedback die je krijgt gebruikt worden om je plannen te verbeteren.

 

Er zijn bepaalde Venture Capitalists die NDA's weigeren te tekenen onder het motto dat dit teveel tijd kost of dat het geen zin heeft om ze te tekenen omdat er bijna nooit een uniek idee wordt gesubmit.

 

Het beste advies dat ik kan geven is om geen zaken te doen met Venture Capitalists die geen NDA willen ondertekenen. Niet dat ze niet direct te vertrouwen zijn, maar meer uit het respect dat men dient te tonen richting de ondernemer en een stukje professionaliteit dan een Venture Capitalist dient uit te dragen. Het moet immers een partner worden in de groei van je bedrijf!

 

Wat een bekend gebruik is, is om een management summary van 1 a4 op te sturen naar de Venture Capitalist waarin globaal heb business plan wordt samengevat. Op basis van een goede management summary kan een Venture Capitalist inschatten of men meer tijd wil investeren in het doornemen van het business plan zelf. Pas nadat deze interesse is geuit en voordat je het business plan inzichtelijk maakt zorg je dat de NDA door de Venture Capitalist wordt geaccepteerd.

 

Link naar reactie
  • 0

hehe, hij was lekker kort door de bocht he ;)

 

Ik kan me heel goed voorstellen waarvoor je een NDA wil laten tekenen, je bent enthousiast over je idee en je wilt dat met man en macht beschermen.

 

Soms zal het ook wel je enige mogelijkheid zijn om je een beetje veilig te voelen. Zeker in het geval van een forum als higherlevel, waarin je je inschatting van de persoon achter de tekst moet maken zonder dat je hem/haar ooit hebt gezien.

 

Als ik echter een gesprek met bijvoorbeeld een investeerder heb, dan is mijn persoonlijk gevoel erg belangrijk. Als ik ergens het idee heb dat ik hem/haar niet kan vertrouwen, dan zal ik waarschijnlijk ook geen zaken met hem/haar doen.

 

In het eerste gesprek moet je nooit het achterste van je tong laten zien (heb ik geleerd door het eerst fout te doen). Zodra je een idee krijgt met wie je zaken doet, dan kan je zelf besluiten of je informatie met hem/haar wilt delen. Een NDA of niet, het gaat uiteindelijk om wederzijds vertrouwen.

 

Als iemand van plan is om je idee te pikken, dan zal een NDA waarschijnlijk niet zo veel afschrikken... Je bevind je dan immers al in een "relatie" met een boef...

 

Ik kan me dus niet veel voorstellen bij het nut van een NDA mocht alles fout gaan. Je komt in een welles nietes situatie terecht en vaak is de NDA te algemeen om echt waarde te hebben.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Een NDA is meer een teken van goede wil dan een hard juridisch document. Het is moeilijk aan te geven of de tegenpartij daadwerkelijk gebruik heeft gemaakt van vertrouwelijk informatie.

VC's welke aangeven geen NDA te tekenen doen dit vanuit praktische overwegingen. Grote fondsen ontvangen jaarlijks honderden investeringsmemoranda, het ondertekenen van een NDA is vanuit administratief oogpunt een zware belasting. Dit wil niet zeggen dat de informatie niet vertrouwelijk wordt behandeld. Grotere fondsen als Gilde, Residex, NOM, etc zijn altijd bereidt te tekenen.

 

Het sjabloon mist een boetbeding en looptijd.

Link naar reactie
  • 0

Is er dan helemaal niets anders dat je beschermt als je naar een bedrijf toestapt of ze het wat vinden dan je eigen instinct?

 

Ik sta op dit moment op het punt om met een idee naar een aantal bedrijven toe te stappen of ze er wat in zien, verder willen ontwikkelen of wat dan ook. Dan moet je toch iets of niet?

 

Mijn instinct zegt me dat het zeker tricky wordt als je iets bedacht hebt wat aansluit bij de productlijn van dat bedrijf. Wel lastig, want dat zijn waarschijnlijk de bedrijven die er op de kortste termijn iets aan hebben...

Link naar reactie
  • 0

Nou, niet echt nee volgens mij... Mij hou er rekening mee dat als je product erg complex is, of drastische veranderingen in bedrijfscultuur met zich meebrengt, dat de kans op jatten erg klein is.

 

Het stelen van een idee is niet zo simpel, als je het gestolen hebt moet je het ook nog succesvol gaan maken... Het gros van de mensen heeft daar geen tijd voor.

 

Als het er precies in past, dan kan het tricky zijn... Je zou een advocaat ofzo mee kunnen nemen, iemand van een officieel buro notulen laten maken? Maareh, je tegen partij zal waarschijnlijk iets denken als: "zoals de waard is..."

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.