• 0

Leaseauto en scheiding privé + zakelijke ritten + ondergrens?

Op dit moment heeft ons bedrijf een leaseauto staan waar geen bijtelling voor wordt betaald. Gezien het feit dat deze op dit moment vrij veel stil staat, zitten we eraan te denken deze ook privé te gaan rijden en daarvoor de bijtelling te betalen.

 

Nu rijzen de volgende vragen:

 

[*]Bijtelling moet betaald worden vanaf 500KM privé, maar is er ook een bepaalde ondergrens qua werk/privé verdeling vereist? (In het geval dat privé gebruik bijvoorbeeld 90% en zakelijk 10%..)

[*]Het bijhouden van een volledige kilometerregistratie voor zowel zakelijk als privé is niet wenselijk. Hoe moet worden omgegaan met de vergoeding en declaratie van zakelijke kosten?

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Vliegtuig

 

De grens is gewoon 500 km privé. De verhouding zakelijk/privé speelt alleen dan een rol als de auto aanzienlijk veel privé gebruikt wordt. Dan kàn de fiscus de bijtelling op een hoger % zetten dan 25 (of 20 of 14).

 

Zakelijke kosten zijn gewoon volledig aftrekbaar voor je onderneming. Wat versta je in dit geval onder "vergoeding en declaratie van zakelijke kosten"?

 

Let ook nog op het volgende: als je in een jaar een auto die je al ter beschikking staat ineens wel privé gaat rijden, telt de bijtelling over het hele jaar!

 

groet

Joost

 

PS: gaat dit om het bedrijf van je vrouw (zie je eerdere topic op HL)?

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Bedankt voor je bericht. Het gaat overigens niet om het bedrijf van mijn vrouw in dit geval.

 

Hoe definieert de fiscus 'aanzienlijk veel'? Zijn hier bepaalde indicatoren voor? Dit is voor ons van belang voor het maken van deze afweging, omdat de auto in ieder geval wel meer privé dan zakelijk gereden zal worden. We zijn inderdaad op de hoogte van het feit dat de bijtelling over het hele jaar geldt. Het gaat in dit geval om een 14% auto.

 

Met de vergoeding en declaratie zakelijke kosten doel ik op het feit dat het voor de fiscus van belang is om aan te kunnen tonen welke kosten daadwerkelijke zakelijk zijn gereden. Is het hiermee afdoende om uitsluitend een kilometerregistratie voor de zakelijke ritten bij te houden of moet dit in dat geval ook direct gebeuren voor privé gebruik? (Wat overigens eigenlijk geen optie is)

 

Ik hoor het graag!

 

Link naar reactie
  • 0

Wat aanzienlijk veel is, zal blijken bij een controle. Ik ken geen zaken waarbij de fiscus gebruik heeft gemaakt van de optie om meer dan de standaard bijtelling te hanteren.

 

Meer privé dan zakelijk zal niet snel een probleem zijn. Ik denk dat meer dan 70% privé wel een gefronste wenkbrauw geeft bij een controle.

 

De zakelijke KM's kun je apart bijhouden, maar ik zie niet in waarom. Als je niets bijhoudt, dan is de verhouding zakelijk/privé voor de fiscus vrijwel oncontroleerbaar

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Wellicht begrijp ik het niet goed.

 

Wanneer de situatie oncontroleerbaar is, is dit toch een probleem? Het gaat erom dat de brandstof voor privé gereden kilometers door werknemer zelf wordt betaald; de zakelijke brandstof dient echter vergoed te worden door het bedrijf. Deze kosten moeten toch verantwoord kunnen worden?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 139 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.