• 0

Privé auto en VOF

Hallo, samen met een vriend heb ik een VOF. Voor onze werkzaamheden gebruiken we regelmatig onze privé auto's. Gemaakte autokilometers vergoeden we dan voor € 0,19 per kilometer.

 

Nu las ik in het Handboek Ondernemen van de Belastingdienst dat de ondernemer de BTW op onderhouds-, reparatie- en gebruikskosten voor 75% mag aftrekken als het privégebruik niet uit de administatie is af te leiden. Hier heb ik wat vragen over.

 

- Geldt dit ook voor ons als vennoten in de VOF in plaats van zelfstandig ondernemers?

- Zo ja, hoe verwerken we dat in onze administratie? Mogen we het bij onze BTW aangifte opgeven en de ontvangen BTW terugstorten naar onze privérekeningen zonder dat de facturen vanuit de VOF worden betaald?

- kunnen we dat doen met terugwerkende kracht?

 

Ik hoop dat mijn vraagstelling helder is...

 

Met vriendelijke groet, Rolf

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Beste Rolf,

 

Als vennoot van een VOF ben je gewoon ondernemer dus deze regel geldt ook voor jou. Je moet er wel voor zorgen dat je alle bonnetjes beschikbaar hebt. In verband met de bewijstlast is het ook verstandig om de bonnetjes te pinnen van je eigen rekening, anders kan je problemen krijgen met de bewijstlast. De 75% BTW kan je inderdaad gewoon terugstorten op je privérekening (wellicht handig om één keer per kwartaal toe met de onderliggende bonnetjes erbij). Je kan er voor kiezen om het te verwerken als storting. Je kan inderdaad ook met terugwerkende kracht (tot 5 jaar), maar dan moet je ook al bonnetjes etc hebben de BTW terugvragen. Per (boek)jaar moet er dan een suppletie omzetbelasting ingediend worden. De inspectie ziet dit als verzoek (er bestaat hele kleine kans dat ze het verzoek niet in behandeling neem, door de regel 95% eigenlijk altijd wel). De Inspecteur verleend dan een ambsthalve teruggaaf en zal het geld terugstorten.

 

Succes ermee, overleg bij voorkeur ook even met een adviseur (want er staat als het privegebruik niet te herleiden is)

 

Met vriendelijke groet, :)

Richard Overweg

(mod edit: aub geen weblinks van je bedrijf onder je teksten plaatsen)

 

 

 

Leeg

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.