• 0

Financieringsaanvraag akkoord! Zinvol om offertes te vergelijken?

Hallo allen,

 

Na maanden bouwen en ‘fine tunen’ aan mijn ondernemingsplan voor onze VOF heb ik het als eerste ingediend bij de Rabobank. Zo zie je maar, de goede (en lange) voorbereidingen die hieraan vooraf zijn gegaan zijn de moeite waard geweest want de aanvraag is positief beoordeelt! De offerte heeft voor mij geen verrassingen en ziet er goed uit qua aflossing van de lening (80k) en voorwaarden.

Ik heb tegelijkertijd ook een aanvraag ingediend bij de ABN AMRO maar daar heb ik nog niets van gehoord.

Omdat we op dit moment ook vergevorderd zijn in de onderhandelingen voor de bedrijfshuisvesting en in gesprek met evt samenwerkende partijen binnen onze branche, willen we ‘gisteren’ beginnen. Rekeningen openen, verzekeringen afsluiten en aan de slag met leveranciers en aannemer.

 

Ik begrijp uiteraard dat het altijd verstandig is om offertes van andere banken af te wachten maar zou dit nou echt zinvol zijn en geen onnodig tijdverlies (en risico) voor ons opleveren vraag ik mij af.

De Rabobank heeft naar mijn mening een zeer goede naam opgebouwd voor met name startende ondernemers en in deze tijd moet we echt heel blij zijn dat ze in ons plan geloven.

 

Kan iemand mij hierin goede raad geven?

 

groet,

 

Willem

 

 

www.goudastudios.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Willem,

 

Proficiat met de aan jou toegekende kredietaanvraag, want dat is deze tijden best lastig.

 

Ik snap ook dat het bij jou na een lange voorbereidingsperiode jeukt om te gaan beginnen nu het krediet verzorgd is geworden, maar ik zou toch nog enige dagen wachten om te bezien wat ABNAMRO voor jullie in petto heeft. Soms kunnen de voordelen in kleine onderdelen van een offerte zitten.

 

Je zou AA kunnen bellen om te vragen waar hun offerte blijft, omdat Rabo al positief heeft gereageerd en dat je nog x dagen wil wachten op het aanbod van AA. Als dat nog twee weken moet duren, weet je voldoende, zeker omdat de offerte van de Rabo voor jou geen verrassingen bevat.

Mocht de reactie van AA toch binnen een paar dagen binnenvallen, leg ze naast elkaar en zoek te verschillen in tarieven/voorwaarden.

 

Waar je wel rekening mee moet houden is het volgende: Je zult langere tijd aan een financier gebonden zijn, dan is het m.i. belangrijk dat je een goed gevoel hebt overgehouden bij de wijze waarop je benaderd,behandeld bent door zowel instituut Bank als de persoon die je geholpen/geadviseerd hebt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor het advies Marco,

 

Het is nu wel héél erg moeilijk om de voet van het gaspedaal te houden...

Ik zal de AA wel bellen en een aantal dagen responstijd voorstellen. Goed idee!

 

Ander vraagje:

Ik heb voor de huur vh pand een bankgarantie of borgstelling nodig voor 3 maanden huur wat te doen gebruikelijk is.

Over dit onderwerp heb ik al eea gelezen. Maar wat ik me afvraag is of het beter is om hiervoor een bankgarantie af te sluiten(dus in feite bevriezen van een deel van mijn krediet) of het uit mijn eigen werkkapitaal (waar ik zuinig op ben) te halen. In beide gevallen kan ik er gedurende de huurperiode niet over beschikken. Bankgarantie kost geld en werkkapitaal aanspreken betekent minder financiele flexibiliteit/armslag. Hoe kan ik dit nu het beste afwegen?

groet,

 

Willem

www.goudastudios.nl

Link naar reactie
  • 0

Maar wat ik me afvraag is of het beter is om hiervoor een bankgarantie af te sluiten(dus in feite bevriezen van een deel van mijn krediet) of het uit mijn eigen werkkapitaal (waar ik zuinig op ben) te halen. In beide gevallen kan ik er gedurende de huurperiode niet over beschikken. Bankgarantie kost geld en werkkapitaal aanspreken betekent minder financiele flexibiliteit/armslag. Hoe kan ik dit nu het beste afwegen?

 

Zekerheid voor verhuurder kost jou zowiezo liquiditeit:

zoals je zegt wordt voor het afgeven van een bankgarantie je kredietlimiet met dat bedrag ingeperkt, danwel wordt "spaargeld" voor het garantiebedrag geblokkeerd.

Alternatief is het zekerheids(garantie)bedrag contant aan de verhuurder overmaken.

 

Het verschil zit 'm met name in de kosten/opbrengsten.

 

Bij het door de bank afgeven van een bankgarantie, zal deze bank, éénmalig kosten in rekening brengen en gedurende de looptijd garantieprovisie, (als ik nog goed geïnformeerd ben resp € 65,00 éénmalig en 0,25 % van het garantiebedrag per kwartaal). Eventuele rentevergoeding blijft jou toekomen.

 

Indien je contant "verrekend", kost het je alleen de te derven rente.

 

Indien het een betrekkelijk klein bedrag is zou ik kiezen voor de contante storting, zeker als de verhurende partij een vertrouwde partij is.

 

nb Eigenlijk had je bij jouw kredietaanvraag al rekening moeten houden met die gevraagde huurgarantie, door je kredietbehoefte met dat bedrag te verhogen, normaliter had de financier jou daar op moeten wijzen, maar ik ken jouw plan niet, dus mogelijk is deze "noot" van mij overbodig.

Link naar reactie
  • 0

Beste Willem,

Kosten van een bankgarantie vallen volgens mij nog wel mee. 0,25% per kwartaal en wat opstartkosten. Je betaalt er dus geen rente over.

Wat ik uit je verhaal opmaak, is dat je sowieso geld moet lenen voor je onderneming. Wanneeer je je eigen middelen gebruikt voor de huurgarantie, betekent dit dat je eerder geld zult moeten lenen van de bank waarover je rente gaat betalen.

 

De rentelasten zijn in vergelijking tot de kosten van een bankgarantie meestal hoger en om die reden zou ik je willen adviseren om de voorkeur aan een bankgarantie te geven.

 

Gaston Hendriks

 

Modedit: link weggehaald, deze is te plaatsen in je signature !

KapitaalMeester

Gaston Hendriks MFP FFP

Link naar reactie
  • 0

Marcel en Gaston,

 

Ik neig ernaar om dan toch te gaan voor de bankgarantie omdat ik het liefst de buffer in mijn werkkapitaal nog niet wil aanspreken.

Ik zal dit in mijn komende gesprek met de bank meenemen.

 

Heel erg bedankt voor jullie reacties en adviezen!

groet,

 

Willem

 

www.goudastudios.nl

Link naar reactie
  • 1

Hallo Marco,

 

Beetje laat maar ik zou nog even laten weten over de afweging borg/bankgarantie.

Ik heb uiteindelijk besloten om een borg (3mnd) uit eigen middelen over te maken.

Verhuurder is een bonafide partij en qua transactie (sleutel per direct) was het voor mij ook sneller met minder gedoe bij de bank etc.

 

Ja.. na maanden voorbereiden en het nodige geduld betrachten 'moeten' we nu toch echt van start ;D

Maar we (mijn vrouw en ik) hebben er reuze zin in!

 

dank voor je advies

groeten,

Willem

www.goudastudios.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.