• 0

Stichting Beheer Derdengelden

Hoi allemaal,

 

Mijn vragen omvatten eigenlijk een aantal topics, maar ik vind dit bericht hier toch het best op zijn plaats.

 

Een stukje korte uitleg: Ik heb een b.v. en ik ga een nieuw bedrijfsonderdeel opzetten. Platgezegd is het een bemiddelingsbureau tussen huurders en verhuurders (maar dan vernieuwender en beter dan de bestaande jongens, want daar ben ik ondernemer voor ;-0 ).

 

Huurders betalen uiteraard ook borg. Gevoelsmatig vond ik het al niet juist om de borgen op rekening van de b.v. te plaatsen (het is tenslotte geen kapitaal van de b.v.) en wettelijk gezien bleek ik daar ook gelijk in te hebben; het mag niet eens vanuit de Wet Financieel Toezicht. Ik ben al de hele dag aan het bellen voor mogelijke oplossingen (met o.a. KvK, Nederlandse Bank, Belastingdienst, Deurwaarders, Notaris etc. etc.). Zoals ik het nu begrijp is de enige oplossing het oprichten van een Stichting Beheer Derdengelden.

 

Oké, nu mijn vragen:

 

1) Heeft iemand hiervoor nog andere opties die ik over het hoofd zie?

2) Een stichting kun je los oprichten, maar je kan ook de bestaande b.v. de stichting laten oprichten. Weet iemand de voor- en nadelen om de b.v. de stichting te laten oprichten? (Toen ik dit aan de BD vroeg verwezen ze me door naar www.stivers.nl maar daar vond ik ook het antwoord op de vraag niet).

3) Hoe ga ik om met kosten die de stichting maakt (oprichting, kosten bank, boekhouding, jaarrekening etc.)? In principe worden er namelijk alleen de borgen van huurders beheerd, die als het goed is weer volledig 100% uit de stichting worden uitgekeerd.... Ben ik dan qua bedrijfsvoering bijna verplicht om ook administratiekosten te berekenen? Of kan ik dit ook doorbelasten aan de b.v. (die natuurlijk wel winst moet gaan maken)?

 

Graag jullie ervaringen!

 

Eline

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 284 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.