Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  

Ervaringen met Aziatische bedrijven

Aanbevolen berichten

Wat zijn de goede en slechte momenten die jij hebt meegemaakt met Aziatisch bedrijven? Ben jij tegen obstakels gekomen? Heb jij die kunnen overkomen? Of heb jij geen moeizame samenwerkingen met Aziatische bedrijven?

 

Deel je ervaringen of stel vragen hierover.

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Van jullie website:

 

Making trade manageable

H&T Consultancy is a Dutch consulting partnership specialized in international trade between The Netherlands and Asia. Our services are aimed towards supporting small to medium business firms that are planning or already active on an international scale.

 

The partnership is run by Anouar El Haji and Long Tran, two young professionals.

-------------------------------------

 

Ik zou dus gewoon een advertentie in vraag en aanbod stellen waar klanten zich kunnen melden.

 

Of, als je ECHT geintresseerd bent in probleemstellingen mbt. zaken doen met Azie de zoekfunktie eerst te gebruiken. Dan ben je wel een paar maanden zoet en schat van informatie rijker.

 

EDIT: wel leuk dat jullie uit Purmerend komen want daar kom ik ook vandaan, PC 1442 dus nog dichtbij ook

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Bedankt voor jouw advies Paul.

 

Inderdaad, er zijn veel verhalen op Higherlevel, maar wat ik voornamelijk tegenkom zijn vragen van ondernemers die zaken willen doen in/ met Azië, waarop mensen weer antwoorden met hun ervaringen. Dit topic is bedoelt voor ondernemers die al samenwerken of ooit in contact zijn gekomen met Aziatische bedrijven en hier hun ervaringen delen.

 

Elke ervaring bevat een schat aan informatie. Met deze informatie kunnen wij onze klanten beter ondersteunen en het is altijd interessant om ervaringen van andere ondernemers te horen.

 

Ik geloof dat jij zelf in Azië zit, wil jij misschien bepaalde ervaringen delen?

 

P.S. Wat toevallig dat u ook uit Purmerend komt, misschien kunnen we een keertje afspreken als u in Purmerend bent.

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb zelf veel gehandeld in Azie. Vanzelf sprekende obstakels ben ik natuurlijk ook weleens tegengekomen.

Maar iets wat ik afgelopen jaar vaak tegen ben gekomen is; de gestegen kosten.

 

Was in een aantal projecten direct met fabriek eigenaren van kwaliteit fabrieken boven paar duizend werkers betrokken voor een samenwerkingsverband. Dus verwacht je toch een hele goede prijs. Viel toch erg tegen.

 

Dit komt door de hoge RMB, gestegen loon en duurdere grondstoffen/materialen. En uiteraard mensen daar willen ook meer verdienen dan aantal jaren terug.

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

goede ervaring is vaak de prijs, slechte ervaring.. de rest.

 

na verloop van tijd blijven er echt enkele normale bedrijven over. handel doen met china, andere aziatische landen kan ik zelf niet over oordelen, is net russisch roulet. de kogel is in dit geval dan een lucky shot. d'r gaat eigenlijk altijd wel iets mis met chinezen. hetzij per ongeluk of dom handelen, hetzij opzettelijk.

 

vind je echter een goed bedrijf, wees er blij mee. maar kijk wel uit dat ze je concurrenten niet gaan benaderen.

 

wij zijn daaarom zelf een fabriek begonnen. niet dat we minder gedoe hebben, we hebben nu te maken met chinese suppliers :-\ , maar de klant verneemt er veel minder of niets van.

 

dat is trouwens zelfde wat een goede tussenpersoon ook doet. zij nivelleren de 'shit' van de chinezen hier. aan een goede tussenpersoon heb je heel veel. het kost je een paar centen, maar het voorkomt een hoop narigheid en dat krijg je gegarandeerd ! zo'n tussenpersoon moet wel IN de fabriek ( dus in china ) aanwezig zijn, het liefst iedere dag. anders heb je er niets aan.

 

dus een oproep aan alle potentiele china kopers. kies een serieuze , liefst NL tussenpersoon ( als u NL-der bent natuurlijk ) met chinezen in dienst, dan heb je aan beide zijden goede communicatie. ( of kies een fabriek met een NL eigenaar, maar ik ga geen reclame voor mezelf maken ;) )

 

mocht u denken, maar dat geldt niet voor mij want 'mijn' meisje in de fabriek spreekt zo goed engels, nou, wacht dan maar tot je echt een keer een probleem hebt. dan krijg je dat schattig snoetje niet te pakken en ze gaat je helemaal niet doorverbinden met de idioot die dan verantwoordlijk is.

 

eigenlijk is nooit iemand verantwoordelijk in china. ... overweeg dat maar eens voordat je je 30% aanbetaling gaat doen.

 

even een disclaimertje, ik zeg nogmaals: niet alle bedrijven zijn als boven beschreven.


wij ontwerpen en fabriceren woon- en tuinaccessoires en interieur. omdat de wereld niet stilstaat, doen wij dat ook niet. we ontwikkelen iedere dag nieuwe producten. 7 d/w. voor een indruk kijk op : www.zaltii.com .

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

even een disclaimertje, ik zeg nogmaals: niet alle bedrijven zijn als boven beschreven.

 

Heldere taal, Willem. Graag sluit ik me hierbij aan ;)

 

Bij mij geld dit niet bij China omdat ik daarmee geen zaken doe, maar wel bij Indonesië.


Waar U zoekt, gaan wij verder.

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Hi Long Tran,

 

 

Jaren terug, in de begin periode van USB sticks, zijn we bedrogen door een fabrikant waar wij al jaren goed mee samenwerkten.

80.000USB sticks waar zogenaamd 512MB op kon, waren allen voorzien van een 128MB chip ipv 512MB.

We hebben het probleem pas ontdekt toen de boot al was vertrokken en de betaling al was voltooid.

Onze eerste reactie was niet de fabrikant te informeren, maar mensen naar de fabriek sturen om deze te "omsingelen'.

Met lokale hulp hebben we het probleem opgelost en de klant kunnen voorzien van 80k goede USB sticks. De enige schade was een grote vertraging in levertijd.

 

Dit is natuurlijk een extreem voorbeeld. Maar over het algemeen is de ervaring dat je met een gezond verstand, duidelijke communicatie & goede controle best goed zaken kan doen met Chinese leveranciers.

Mensen met een win-lose mentaliteit tegenover fabrikanten stoten vaak tegen de lamp. Fabrikanten draaien dat natuurlijk terug naar lose-win.

 

 

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites
Mensen met een win-lose mentaliteit tegenover fabrikanten stoten vaak tegen de lamp. Fabrikanten draaien dat natuurlijk terug naar lose-win.

 

win-loose is niets anders dan afdingen, loose-win is niet anders dan oplichten. chinezen kunnen niet met de woorden communiseren dat is het probleem.

 

de meeste NL-ders denken volgens een poldermodel, maar willen niet te veel betalen. als dat niet kan, laat zo'n chinees dat dan zeggen en stop er niet een kleiner chipje in om jouw eigen v.b. er maar even bij te halen.

 

 

ik schets het even scherp, uitzonderingen dit en dat, maar volgens mij is dit wel de kern.


wij ontwerpen en fabriceren woon- en tuinaccessoires en interieur. omdat de wereld niet stilstaat, doen wij dat ook niet. we ontwikkelen iedere dag nieuwe producten. 7 d/w. voor een indruk kijk op : www.zaltii.com .

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Het was een tijdje stil geweest in deze thread, maar nu hebben we toch nog wat interessante reacties gekregen:

 

De ervaring van Wesley Shanghai is zeer opmerkelijk: het komt niet vaak voor dat een fabrikant die al jaren goede zaken doet met een klant in het buitenland, ineens met zo een actie komt, tenzij het niet opzettelijk was gedaan. Zo een situatie was ook een keer voorgekomen bij een klant van mij in Maleisië. Hij leverde - door een fout van het fabriek - verkeerde producten af bij een van zijn klanten. Hij had het daarna wel netjes afgehandeld door snel de juiste producten op te sturen zonder veel gedoe.

 

Wesley, in jouw geval leek het alsof jij wist dat zij het opzettelijk hadden verwisseld. Hoe kwam jij hierachter? en zou jij ons kunnen vertellen waarom jij zo had gehandeld? en wat had de lokale hulp gedaan om jullie probleem op te lossen?

 

 

 

 

 

 

 

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Mijn leraar economie vertelde vroeger:

 

"In china kun je de prijs krijgen die je wilt. stel we nemen een kunststof bloem. je neemt dat naar een fabriek, en je vraagt wat kost dat., dan zegt die 10 RMB

 

Jij vraagt 2 RMB korting, pakt die je roos af, knipt de steel (met ijzerdraad) 7 cm korter, en 1 blaadje van de kelk eraf"

 

Ik ben een aantal keer in shenzhen geweest, en ik geloof wel dat het zo werkt.

 

 

 

 

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Hallo:

 

Allereerst overal ter wereld zit er kaf tussen het koren:

 

Sinds 3 jaar werk ik met Chinezen en voor mijn werkzaamheden ontvang ik commissie: nog nooit discussie gehad over de hoogte of de uitbetaling.

 

Verder de Chinezen werken 24/7 en respect staat hoog in het vaandel. Wel moet je alles tot in detail uitgewerkt hebben, bijv. als een item 100gr weegt en per 10kg in een omdoos zit... schrijf er beslist bij 10 stuks per doos. In andere culturen wellicht ten overvloede, maar in China noodzakelijk. Gelukkig ben ik pietje precies en heb ik daar helemaal geen moeite mee.

 

Al met al voor mij zijn de Chinezen prettige handelspartners gebleken!

 

Groeten,

Bart

 

 

 

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Uit ervaring weet ik dat de Aziatische mensen met veel respect behandeld moeten worden, want anders voeren ze de opdracht niet optimaal uit.

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Het was een tijdje stil geweest in deze thread, maar nu hebben we toch nog wat interessante reacties gekregen:

 

De ervaring van Wesley Shanghai is zeer opmerkelijk: het komt niet vaak voor dat een fabrikant die al jaren goede zaken doet met een klant in het buitenland, ineens met zo een actie komt, tenzij het niet opzettelijk was gedaan. Zo een situatie was ook een keer voorgekomen bij een klant van mij in Maleisië. Hij leverde - door een fout van het fabriek - verkeerde producten af bij een van zijn klanten. Hij had het daarna wel netjes afgehandeld door snel de juiste producten op te sturen zonder veel gedoe.

 

Wesley, in jouw geval leek het alsof jij wist dat zij het opzettelijk hadden verwisseld. Hoe kwam jij hierachter? en zou jij ons kunnen vertellen waarom jij zo had gehandeld? en wat had de lokale hulp gedaan om jullie probleem op te lossen?

 

Late reply, ik ben een tijdje op reis geweest.

Het was inderdaad niet opzettelijk, onze fabrikant was zelf de dupe bij de inkoop van de chips. Maar de kans was groot dat zij er onderuit probeerden te komen. Bij ontdekking van het probleem, was er een kans dat de fabrikant ervandoor zouden gaan.

"Omsingelen" was meer dat wij mensen daar ter plekke hadden en erop toezagen dat de fabrikant niet plotseling verhuisde.

Lokale hulp is vooral handig als deze mensen kent binnen de politiekorps. Hiermee heb je goede psychologische druk om de fabrikant te overtuigen dat vluchten geen oplossing is.

 

Toendertijd was ik slechts een medewerker met weinig ervaring. Het was een verrijkende ervaring.

 

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Prima ervaring,

 

Eerst contact gelegd via Alibaba.com (Ik weet het, veel mensen zijn tegen alibaba)

Na enig mail contact gehad te hebben, zijn we het vliegtuig in gestapt en hebben we een rondleiding gehad.

 

Inmiddels de bestelling perfect binnengekregen, helemaal tevreden dus!

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Mijn leraar economie vertelde vroeger:

 

"In china kun je de prijs krijgen die je wilt. stel we nemen een kunststof bloem. je neemt dat naar een fabriek, en je vraagt wat kost dat., dan zegt die 10 RMB

 

Jij vraagt 2 RMB korting, pakt die je roos af, knipt de steel (met ijzerdraad) 7 cm korter, en 1 blaadje van de kelk eraf"

 

Ik ben een aantal keer in shenzhen geweest, en ik geloof wel dat het zo werkt.

 

 

Dit komt inderdaad wel bekend voor.

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Het was een tijdje stil geweest in deze thread, maar nu hebben we toch nog wat interessante reacties gekregen:

 

De ervaring van Wesley Shanghai is zeer opmerkelijk: het komt niet vaak voor dat een fabrikant die al jaren goede zaken doet met een klant in het buitenland, ineens met zo een actie komt, tenzij het niet opzettelijk was gedaan. Zo een situatie was ook een keer voorgekomen bij een klant van mij in Maleisië. Hij leverde - door een fout van het fabriek - verkeerde producten af bij een van zijn klanten. Hij had het daarna wel netjes afgehandeld door snel de juiste producten op te sturen zonder veel gedoe.

 

Wesley, in jouw geval leek het alsof jij wist dat zij het opzettelijk hadden verwisseld. Hoe kwam jij hierachter? en zou jij ons kunnen vertellen waarom jij zo had gehandeld? en wat had de lokale hulp gedaan om jullie probleem op te lossen?

 

Late reply, ik ben een tijdje op reis geweest.

Het was inderdaad niet opzettelijk, onze fabrikant was zelf de dupe bij de inkoop van de chips. Maar de kans was groot dat zij er onderuit probeerden te komen. Bij ontdekking van het probleem, was er een kans dat de fabrikant ervandoor zouden gaan.

"Omsingelen" was meer dat wij mensen daar ter plekke hadden en erop toezagen dat de fabrikant niet plotseling verhuisde.

Lokale hulp is vooral handig als deze mensen kent binnen de politiekorps. Hiermee heb je goede psychologische druk om de fabrikant te overtuigen dat vluchten geen oplossing is.

 

Toendertijd was ik slechts een medewerker met weinig ervaring. Het was een verrijkende ervaring.

 

 

Wat als de fabrikant een westers bedrijf was? Zouden jullie dan ook zo hebben gehandeld denk jij?

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb zelf veel gehandeld in Azie. Vanzelf sprekende obstakels ben ik natuurlijk ook weleens tegengekomen.

Maar iets wat ik afgelopen jaar vaak tegen ben gekomen is; de gestegen kosten.

 

Was in een aantal projecten direct met fabriek eigenaren van kwaliteit fabrieken boven paar duizend werkers betrokken voor een samenwerkingsverband. Dus verwacht je toch een hele goede prijs. Viel toch erg tegen.

 

Dit komt door de hoge RMB, gestegen loon en duurdere grondstoffen/materialen. En uiteraard mensen daar willen ook meer verdienen dan aantal jaren terug.

 

In een groeiende economie kunnen wij niks anders verwachten dan stijgende lonen, stijgende kosten etc. Wat belangrijk is, is hun concurrentiepositie ten opzichte van de andere lageloonlanden. Zie bijlage voor een interessant artikel over de stijgende kosten in China.

Chinese_manufacturers_-_The_end_of_cheap_goods.pdf

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb zelf veel gehandeld in Azie. Vanzelf sprekende obstakels ben ik natuurlijk ook weleens tegengekomen.

Maar iets wat ik afgelopen jaar vaak tegen ben gekomen is; de gestegen kosten.

 

Was in een aantal projecten direct met fabriek eigenaren van kwaliteit fabrieken boven paar duizend werkers betrokken voor een samenwerkingsverband. Dus verwacht je toch een hele goede prijs. Viel toch erg tegen.

 

Dit komt door de hoge RMB, gestegen loon en duurdere grondstoffen/materialen. En uiteraard mensen daar willen ook meer verdienen dan aantal jaren terug.

 

In een groeiende economie kunnen wij niks anders verwachten dan stijgende lonen, stijgende kosten etc. Wat belangrijk is, is hun concurrentiepositie ten opzichte van de andere lageloonlanden. Zie bijlage voor een interessant artikel over de stijgende kosten in China.

 

Dit artikel is deels gebaseerd op feiten en deels op wishful thinking. Wat men vergeet is dat stijgende lonen, huren, logistiek een trend is die voornaamlijk in de kustprovincies aan de orde is maar van tijdelijke aard. De voorraad aan mensen die voor 700-1000rmb per maand werken is enorm. Gelden vloeien waar de vraag is. Of de productie trekt dieper het binnenland in voor bepaalde industrieen of er worden meer mensen van aldaar gebracht waar de vraag is.

 

Ik ben in 26 provincies geweest in China, niet even met vliegtuig maar met de auto. Dus ik heb een redelijk beeld van de potentie en de eindeloze voorraad aan mensen die nog op verdere ontwikkelingen wachten. Het einde van goedkope produkten is dan ook enkel geldig voor de zolderkamer ondernemer die via internet en telefoon zijn zaken doet. Voor de echte handel zal er meer moeite gedaan moeten worden de krenten uit de pap te halen, maar die ontwikkeling is heel erg lang houdbaar alvorens ook hier een einde aan zal komen. 2050 misschien.

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Hallo,

 

Ik importeer regelmatig uit China en inderdaad de prijzen stijgen, maar daar wordt ook alles duurder, maar als het voor jouw duurder wordt, wordt het voor je concurrent ook duurder.

 

Waardering naar je leverancier toe is heel erg belangrijk, ik heb goede relaties met mijn huidige leveranciers.

 

Belangrijk is om de tijd te nemen, en de investering te doen om de juiste leverancier te vinden.

 

Deels vang ik de hogere kosten op om bij een sterke Euro in te kopen als het om een volle container gaat, en bij LCL zendingen , de zendingen te combineren in één container zodat je minder handlingskosten hebt.

 

Maar nog even terugkomend op de prijsstijging.

 

* Als ik iets importeer voor 2,- en de prijzen stijgen met 10 % dan kost het artikel mij 2,20 inkoop, maar als ik het voor 10,- kan verkopen lig ik niet zo wakker van de prijsstijging.

 

MvG,

 

Robin Besselink

 

 

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Log in om dit te volgen  

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    Groeien doe je met ondernemers onder elkaar:

    ✓     Stel jouw ondernemersvragen

    ✓     Deel jouw antwoorden

    ✓     Low profile

    ✓     Transparant

    ✓     Op jouw moment

    ✓     Altijd gebaseerd op relevantie, inhoud en vakmanschap

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké