• 0

donatie goed doel als ondersteuning van marketingdoeleinden?

In mijn bedrijfsfilosofie heb ik met mezelf afgesproken dat ik een gedeelte van de winst aan een goed doel doneer.

 

Ik kan natuurlijk heel simpel lid worden van 50 organisaties en middels mijn lidmaatschap een donatie doen. Ook is het mogelijk 1 of 2 goede doelen te sponsoren of doneren.

 

Eigenlijk zoek ik inpiratie om de donatie zodanig in te zetten dat het mijn marketing ondersteund. Mijn doelgroep bestaat uit de publieke sector in het algemeen en gemeenten in het bijzonder. Daarbinnen richt ik mij op de financieel verantwoordelijken (controllers).

 

Heeft iemand iedeen hoe ik mijn goede doellen doelstellingen het beste kan inzetten?

Vraag en aanbod van Off market residentieel vastgoed (woningen en appartementen) komt samen in deze Facebook groep

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Suggestie is eerst wat extra geld uit te geven aan iemand die de spelling en spaties op je website controleerd. Of was het nou controleert?

 

Dan maak je de keuze: doe je goed in stilte of geef je daar ruchtbaarheid aan? Als je het gebruikt als marketinginstrument, kun je een doel kiezen dat iets teweeg brengt bij je doelgroep. Kom je al snel in samenlevingsopbouw terecht of in rampenhulp. Ik zou elk jaar of elk seizoen een thema kiezen en daar iets aan bijdragen. Het is aardig wanneer je dat zichtbaar kan maken: in mei doneerden we een blabla aan gemeente X in Y, waar de wederopbouw na de aardbeving inmiddels etc...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • -1

Pas op met wat je wilt bereiken. Aan een goed doel schenken en vervolgens iedereen vertellen dat je dat doet levert vaak kriebels op. Beter is het om als bedrijf ergens voor te staan. En daar standaard aandacht voor te vragen. Bv. via het doneren van standaard 10% van de winst zoals hierboven werd genoemd.

 

Beter is het om je klanten persoonlijk te benaderen. Heb je een nieuwsbrief met relaties die die willen ontvangen? Dan kan je prima vermelden dat je iets geschonken hebt aan ... Dat vinden mensen prima. Maar graag geen borstklopperij.

 

Maak er dan een strategie van: elk jaar op hetzelfde moment een actie waarvan de opbrengst gaat naar ...

Daarmee betrek je je klanten/partners bij de actie.

 

Het belangrijkste: doe het omdat je het wilt doen. Niet omdat je er marketing mee wilt bedrijven. Bah! Dat is de reactie.

Sta ergens achter, heb ergens hart voor. En gebruik dan je contacten om meer te doen dan wanneer je het alleen doet. Organiseer een actie. Ja, dat kost tijd, maar niets komt voor niets :)

http://www.smartketing.nl biedt praktische marketing voor zelfstandige ondernemers, vooral vrouwelijke ondernemers. Elke week een nieuwe tip op mijn blog: http://slimmemarketing.wordpress.com.
Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reacties. Na hier zelf verder over nagedacht te hebben ontsproot mij tijdens het kitesurfen het volgende idee:

 

Vrijwel elke gemeente maakt een rapport bij een uitgevoerde interne controle.

Zou het een mogelijk heid zijn om een wedstrijd te organiseren welk rapport het beste rapport is?

 

Opzet:

1 Gemeenten benaderen met het verzoek om een rapport op te sturen.

2 Deze Rapporten laten beoordelen door experts binnen het vakgebied

 

Prijs:

Een donatie aan een goed doel welke bepaald wordt de winnaar van de wedstrijd.

 

 

Hoe staan jullie tegen dit concept aan?

Vraag en aanbod van Off market residentieel vastgoed (woningen en appartementen) komt samen in deze Facebook groep

 

Link naar reactie
  • 0

Ga eens op de stoel van een gemeente zitten.Vraag eens aan een ambtenaar bij een gemeente die een dergelijk rapport maakt/opstelt of hij/zij mee kan/wil doen.

Wat kost een dergelijke actie, kan je die inspanning voor de competitie niet beter aan het goede doel besteden?

 

Ga eens terug naar het begin idee je wil een donatie inzetten om je marketing te ondersteunen. Kijk eens bij andere bedrijven hoe die dat doen.

 

Met welk goed doel heb je iets? Sta je er achter, heb je een verhaal waarom je juist dat goede doel wilt steunen.

- Misschien een "goede kiezer invullen"

Wil je een langere relatie aan gaan met het goede doel? Of wil je iets mogelijk maken voor het goede doel door een eenmalige bijdrage voor iets wat ze anders niet kunnen financieren?

Heeft het goede doel interesse om meer te doen dan alleen een (jaarlijkse) donatie, kan je een win-win situatie creëren? Bijvoorbeeld; niet alleen een donatie maar ook publiciteit genereren door van het doneren een event te maken en meer donateurs te trekken.

Sommige goede doelen hebben een hele professionele benadering hiervoor.

 

 

 

Atinoz is de partij achter ondermeer de volgende concepten:

www.kpg7.nl (online boekhouden voor ondernemers ZZPers en MKB)

www.NomNom.eu (social media concept: je babynamen lijstje online)

Link naar reactie
  • 0

Beste Olaf,

 

Ik kwam deze discussie gisteren pas tegen; wellicht heb je ondertussen een keuze gemaakt. Naast mijn activiteiten als startend ondernemer werk ik zelf voor een goed doel (Humana). Vanuit deze positie vind ik het erg goed om te lezen dat je meedenkt met de gemeentes waarmee je werkt. Wanneer je hen zelf het goede doel laat kiezen waaraan je doneert, voelen je relaties zich wellicht meer betrokken. Een wedstrijd is hiervoor niet persé nodig: je kan het ze ook gewoon vragen en de stemmen tellen.

 

Wanneer je dicht bij eigen core business blijft bij het kiezen van een goed doel, is je steun ook voor andere relaties goed te begrijpen. Zo werkt bezorgbedrijf TNT met het World Food Programme, waarbij de gemeenschappelijke factor 'logistiek' is. Deze samenwerking wordt vaak als succesvol voorbeeld genoemd.

 

Een laatste tip: wanneer je wel marketingwaarde wil creeëren, maar niet wil 'opscheppen', kun je zelf meedoen met een sportevenement voor een goed doel. Je laat dan zien dat je meer geeft dan geld en dat levert goodwill op. Je kan je relaties vragen je te sponsoren.

 

Ik hoop dat je met deze tips verder kan!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 292 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.