• 0

nieuwe auto kopen op de zaak met cash geld

Ik sta op het punt om een nieuwe auto te kopen. De vraag is natuurlijk: Is het slim om deze op de naam v/d zaak aan te schaffen? Om voor mij licht in het duisternis te scheppen heb ik een aantal vragen.

 

Mijn oog is gevallen op een nieuwe fiat 500 van 13.000 euro. De bijtelling bedraag slechts 14%.

Het geld voor de Fiat wordt cash betaald met Prive geld en als ruilauto (met inruilwaarde van 1350 euro) hebben we een opel astra (prive).

Prive zal er +- 11.000 km p/j mee gereden gaan worden. Zakelijk ongeveer 1.500 km.

We zullen deze auto 3 jaar gaan gebruiken.

 

Kan ik een auto op de zaak aanschaffen met prive geld? Zoja, hoe verwerk ik dit in mijn boekhouding? Een lening zie ik overigens niet zitten!

 

Kan ik de BTW bij aanschaf aftrekken als voorbelasting?

 

Moet ik een km administratie gaan bijhouden?

 

Wat is de BTW correctie voor privegebruik van deze fiat?

 

Hoe zit het met de jaarlijkse afschrijvingen?

 

Hoe zit het met de inkomstenbelasting bij aanschaf van een auto op de zaak?

 

Hoe zit het met de verkoop van deze auto over 3 jaar? Moet ik dan BTW gaan betalen?

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Ik sta op het punt om een nieuwe auto te kopen. De vraag is natuurlijk: Is het slim om deze op de naam v/d zaak aan te schaffen? Om voor mij licht in het duisternis te scheppen heb ik een aantal vragen.

 

Mijn oog is gevallen op een nieuwe fiat 500 van 13.000 euro. De bijtelling bedraag slechts 14%.

Het geld voor de Fiat wordt cash betaald met Prive geld en als ruilauto (met inruilwaarde van 1350 euro) hebben we een opel astra (prive).

Prive zal er +- 11.000 km p/j mee gereden gaan worden. Zakelijk ongeveer 1.500 km.

We zullen deze auto 3 jaar gaan gebruiken.

 

Kan ik een auto op de zaak aanschaffen met prive geld? Zoja, hoe verwerk ik dit in mijn boekhouding? Een lening zie ik overigens niet zitten!

 

Ja, je 'leent' het geld van privé aan de onderneming. Weet niet precies hoe je het in de boekhouding verwerkt.

 

Kan ik de BTW bij aanschaf aftrekken als voorbelasting?

 

Ja. Let er wel op dat je aan het einde van het jaar een BTW correctie van 12% * Bijtelling moet verwerken in de boekhouding.

 

Moet ik een km administratie gaan bijhouden?

 

Indien volledig voor de zaak aangeschaft (voor IB + BTW), nee.

 

Wat is de BTW correctie voor privegebruik van deze fiat?

 

12% * 14% / jaar

 

Hoe zit het met de jaarlijkse afschrijvingen?

 

Nieuwprijs - verwachte verkoopprijs (LET OP BTW CORRECTIE) / aantal jaren verwacht verbruik

 

Hoe zit het met de inkomstenbelasting bij aanschaf van een auto op de zaak?

 

Over de cataloguswaarde betaal je 14% 'bijtelling' dus dit wordt opgeteld bij jouw IB.

 

Hoe zit het met de verkoop van deze auto over 3 jaar? Moet ik dan BTW gaan betalen?

 

Ja, het gedeelte dat je onterecht hebt gevorderd aan BTW moet je terugbetalen.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie!

 

Ik kwam deze info nog tegen. Wat heeft dit voor mij voor gevolgen?

 

"Indien u uw auto vrijwel geheel privé of juist vrijwel geheel zakelijk gebruikt (vrijwel geheel is tenminste 90%) heeft u mogelijk geen keuze voor de heffing van inkomstenbelasting om de auto privé dan wel zakelijk te kopen. Let op, voor de heffing van omzetbelasting gelden andere regels en een afzonderlijke keuzemogelijkheid!"

 

Link naar reactie
  • 0

"Indien u uw auto vrijwel geheel privé of juist vrijwel geheel zakelijk gebruikt (vrijwel geheel is tenminste 90%) heeft u mogelijk geen keuze voor de heffing van inkomstenbelasting om de auto privé dan wel zakelijk te kopen. Let op, voor de heffing van omzetbelasting gelden andere regels en een afzonderlijke keuzemogelijkheid!"

 

Ja, is volgens mij een soort (goed)keuring van de belastingdienst. De fiscus zou kunnen (*) bepalen dat jij met Prive tegen Zakelijk, van 11000 tegen 1500 km, geen zakelijke auto nodig dient te hebben. De vergoeding van 19 cent is er juist om op een prive auto het incidenteel zakelijk gebruik aan prive te vergoeden.

 

(*) Als ondernemer heb ik hier geen ervaring mee. Wellicht kan een fiscalist dit bevestigen, of je zou bij de BD dit zelf kunnen navragen. Aangezien de regering zich aan het vergalopperen is over de subsidie op milieu vriendelijke auto’s kan de BD alerter gaan worden op nog eens zakelijke investeringssubsidies die volgens hun niet nodig zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik sta op het punt om een nieuwe auto te kopen. De vraag is natuurlijk: Is het slim om deze op de naam v/d zaak aan te schaffen? Om voor mij licht in het duisternis te scheppen heb ik een aantal vragen.

 

Mijn oog is gevallen op een nieuwe fiat 500 van 13.000 euro. De bijtelling bedraag slechts 14%.

Het geld voor de Fiat wordt cash betaald met Prive geld en als ruilauto (met inruilwaarde van 1350 euro) hebben we een opel astra (prive).

Prive zal er +- 11.000 km p/j mee gereden gaan worden. Zakelijk ongeveer 1.500 km.

We zullen deze auto 3 jaar gaan gebruiken.

 

Kan ik een auto op de zaak aanschaffen met prive geld? Zoja, hoe verwerk ik dit in mijn boekhouding? Een lening zie ik overigens niet zitten!

 

Ja, je 'leent' het geld van privé aan de onderneming. Weet niet precies hoe je het in de boekhouding verwerkt.

 

 

Er vanuit gaande dat je een eenmanszaak hebt maakt het niet uit waar je het geld vandaan haalt. Je leent heet ook niet aan je onderneming, je brengt het in. Net zo goed als je het er ook weer uit zou kunnen halen. Er is geen juridische scheiding tussen jouw vermogen en het zakelijk vermogen.

Je kunt de auto bijvoorbeeld d.m.v. het memoriaal op de balans zetten (dan heb je hem zakelijk geactiveerd):

 

- auto EUR 10.925,00

- te vorderen BTW EUR 2.075,00

- aan privé EUR 13.000,00

 

 

Hoe zit het met de jaarlijkse afschrijvingen?

 

 

Nieuwprijs - verwachte verkoopprijs (LET OP BTW CORRECTIE) / aantal jaren verwacht verbruik

 

 

Niet helemaal...

 

- BTW correctie is n.v.t. bij bepalin van afschrijving (immers, binnen de zaak rekenen we altijd exclcusief BTW. Als Radeaox bedoelt dat als je hem aan een particulier verkoopt je altijd BTW moet rekenen en daardoor de verkoopwaarde netto(dus zonder BTW) lager wordt, dan heeft hij gelijk.

- Belangrijker: we hebben het over een zeer zuinige auto (bijtelling is immers 14%). Hier voor gelden aparte regels met afschrijving, deze mag namelijk willekeurig zijn. Zie http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/veranderingen2011/veranderingen2011-02.html. Dit betekent dat je sneller zou mogen afschrijven. Als TS een startende ondernemer is mag hij altijd willekeurig afschrijven.

- De opmerking aantal jaren verwacht gebruik is formeel juist, praktisch komt dat bijna niet voor. Standaard wordt een afschrijvingstermijn van 5 jaren toegepast.

 

 

Hoe zit het met de inkomstenbelasting bij aanschaf van een auto op de zaak?

 

Over de cataloguswaarde betaal je 14% 'bijtelling' dus dit wordt opgeteld bij jouw IB.

 

 

Klopt, en in 2011 naar rato van het gebruik (dus gaan rijden op 01 juli is 6 maanden bijtelling).

 

 

Hoe zit het met de verkoop van deze auto over 3 jaar? Moet ik dan BTW gaan betalen?

 

Ja, het gedeelte dat je onterecht hebt gevorderd aan BTW moet je terugbetalen.

 

 

 

Onterecht? Je vordert helemaal niets onterecht terug. Je hebt alleen een bedrijfsmiddel dat je verkoopt en over de verkoopprijs dient BTW betaald te worden. Je vordert dus terecht het hele BTW-bedrag terug, en als je de auto verkoopt betaal je BTW over de verkoopprijs.

 

 

"Indien u uw auto vrijwel geheel privé of juist vrijwel geheel zakelijk gebruikt (vrijwel geheel is tenminste 90%) heeft u mogelijk geen keuze voor de heffing van inkomstenbelasting om de auto privé dan wel zakelijk te kopen. Let op, voor de heffing van omzetbelasting gelden andere regels en een afzonderlijke keuzemogelijkheid!"

 

Ja, is volgens mij een soort (goed)keuring van de belastingdienst. De fiscus zou kunnen (*) bepalen dat jij met Prive tegen Zakelijk, van 11000 tegen 1500 km, geen zakelijke auto nodig dient te hebben. De vergoeding van 19 cent is er juist om op een prive auto het incidenteel zakelijk gebruik aan prive te vergoeden.

 

(*) Als ondernemer heb ik hier geen ervaring mee. Wellicht kan een fiscalist dit bevestigen, of je zou bij de BD dit zelf kunnen navragen. Aangezien de regering zich aan het vergalopperen is over de subsidie op milieu vriendelijke auto’s kan de BD alerter gaan worden op nog eens zakelijke investeringssubsidies die volgens hun niet nodig zijn.

 

 

Gelukkig gaat de Belastingdienst er niet over of zakelijke investeringssubsidies al dan niet nodig zijn ;D

 

Maar zonder gekheid, er moet inderdaad een zekere mate van zakelijk gebruik zijn, anders kan het zijn dat de auto niet als een zakelijk bedrijfsmiddel gezien wordt. Echter, gezien het feit dat je opteert voor een geheel zakelijke auto, en dus geen kilometerregistratie hoeft bij te houden, zie ik niet in hoe aangetoond kan worden dat je niet aan dit criterium voldoet.

 

Het citaat dat je aanhaalt gaat trouwens net de andere kant op. Er staat namelijk dat als je meer dan 90% zakelijk gebruik maakt van de auto de auto per definitie zakelijk is en dus niet privé kan zijn (dus geen km-vergoeding van EUR 0,19). Hetzelfde geld andersom, als je meer dan 90% privé rijdt in de auto kan deze niet zakelijk zijn (dus niet activeren op de balans). Met de door jou aangegeven hoeveelheden val je er precies tussenin, dus ik verwacht zeker geen problemen.

 

 

Dat zou dan alleen gelden voor de inkomstenbelasting en niet voor de omzetbelasting? Zoja, kan ik dan wel de btw bij aanschaf aftrekken? Wat heeft het dan voor gevolgen voor de inkomstenbelasting?

 

 

Voor de OB geldt dat je tenminste 500km per jaar zakelijk moet rijden, daar voldoe je aan.

Kies je er voor om alleen gebruik te maken van de OB-regeling dan etiketteer je de auto zakelijk. Dat wil zeggen dat je hem niet op de balans activeert, maar dat je wel de BTW terugvordert (over de auto en over de autokosten). Je hebt dan geen bijtelling IB maar wel de correctie privégebruik BTW (blijft gewoon 12% van de (fictieve) bijtelling van 14%).

Overigens is het met een bijtelling van 14% meestal gunstig om de auto gewoon zakelijk te activeren en alle kosten op de winst in mindering te brengen. Bovendien, zeker gezien het feit dat de bijtelling voor IB-ondernemers nooit meer is dan de daadwerkelijke autokosten is er dus praktisch altijd een voordeel bij een auto van de zaak.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Daarbij TS heeft duidelijk aangegeven :

Prive zal er +- 11.000 km p/j mee gereden gaan worden. Zakelijk ongeveer 1.500 km.

 

 

 

Dan klopt het toch dat hij er precies tussenin zit en dat dit geen gevolgen voor hem heeft?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de duidelijke info!

 

Nog twee vraagjes: stel dat de auto in privé wordt aangeschaft maar voor de omzetbelasting zakelijk geëtiketteerd. Kan de fiat probleemloos met prive geld (spaarcentjes van mezelf en vriendin) op deze manier aangeschaft worden?

 

Ik zag namelijk in een document het volgende staan: claimen op aangifte (welke?) kap. rekening.

 

Hoe zit het met de investeringsaftrek? Ik zag namelijk het volgende Linkje

 

Kan ik de investeringsaftrek toepassen? Zoja, ook als de auto prive wordt aangeschaft maar voor de omzetbelasting zakelijk geëtiketteerd?

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de duidelijke info!

 

Nog twee vraagjes: stel dat de auto in privé wordt aangeschaft maar voor de omzetbelasting zakelijk geëtiketteerd. Kan de fiat probleemloos met prive geld (spaarcentjes van mezelf en vriendin) op deze manier aangeschaft worden?

 

 

Ja hoor, probleemloos. Factuur wel opnemen in de administratie, maar zorg er voor dat deze dus niet dient voor het activeren van de auto. De factuur heb je dan alleen nodig voor de BTW-teruggave. Meestal wordt er een aparte grootboekrekening autokosten aangemaakt waarop alle kosten geboekt worden. Dit wordt dan geboekt als een balanspost zodat het niet verweven wordt met de v&w-rekening. De BTW loopt dan gewoon door.

 

 

Ik zag namelijk in een document het volgende staan: claimen op aangifte (welke?) kap. rekening.

 

 

Waar zag je dit staan? Context is altijd heel prettig ;)

 

 

Hoe zit het met de investeringsaftrek? Ik zag namelijk het volgende Linkje

 

Kan ik de investeringsaftrek toepassen?

 

 

Ja, dat kan. Houd wel in de gaten dat er ook een nadeel is aan investeringsaftrek (binnen 5 jaar andere auto = desinvestering). Maar als je winst nu leuk is dan zou ik het niet laten!

 

 

Zoja, ook als de auto prive wordt aangeschaft maar voor de omzetbelasting zakelijk geëtiketteerd?

 

 

Dat kan dus niet. In deze optie schaf je de auto niet zakelijk aan en zou het onredelijk zijn dat jij wel, en je niet ondernemende buurman niet in aanmerking komt voor deze regeling. De auto wordt namelijk in dit geval geen bedrijfsmiddel. Dus alleen investeringsaftrek indien je de auto geheel zakelijk maakt en dus ook bijtelt.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Waar zag je dit staan? Context is altijd heel prettig ;)

 

 

Laatste pagina in het schema: Linkje

 

Veranderd dat nog iets aan je info?

 

 

Nee hoor, voor mij verandert er niets ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Met jullie help heb ik alles even op een rijtje gezet. Klopt dit? Vergeet ik nog iets?

 

Raden jullie dus aan om volledig zakelijk te gaan rijden?

 

 

Fiat 500 kost 15.000 euro en heeft 14% IB-bijtelling. Stel ik ga hier 5 jaar in rijden:

 

Voordeel 1: 19% btw kun je uiteraard eenmalig als voorbelasting (2.395) terugvragen, dus dan kost de auto 12.605.

 

Nadeel 1: Eenmalige 14% IB-bijtelling betekend dat 14% van de cataloguswaarde (14% x 15.000 = 2.400) bij mijn winst wordt opgeteld, dus meer te betalen IB.

 

Voordeel 2: voor zeer zuinige auto's, waaronder deze fiat, mag je 28% van het investeringsbedrag aftrekken. Dat betekend eenmalig een aftrekpost van 28% x 15.000 = 4.200. Dit bedrag mag ik van mijn winst aftrekken, dus minder te betalen IB.  Nadeel 1 wordt daarmee weggestreept.

 

Voordeel 3: afschrijven over 5 jaar (uitgaande van restwaarde 8.000)

20% van (12.605-8.000) 4.605 = 921. 5 jaar lang dus 921 euro aftrekken, dus minder te betalen IB.

 

Voordeel 4: De btw op de brandstofkosten en alle andere autokosten mag ik volledig aftrekken en hoef geen km administratie bij te houden.

 

Nadeel 2: In de laatste btw aangifte van 2011 (en dat 5 jaar lang) moet ik de btw aftrek corrigeren met een bedrag van 12% x IB-bijtelling. Dat betekend 12% x 14% x 15.000 = 288 euro extra af te dragen btw in de maand december, 5 jaar lang.

 

Nadeel 3: Bij verkoop van de auto ben ik uiteraard 19% btw verschuldigd over de verkoop. Dat betekend dat, zou ik hem over 5 jaar verkopen voor 8000 euro, ik er 6722 euro aan 'verdien'. De rest moet ik afdragen aan btw.

 

Nog 1 vraagje: stel dat ik de auto in augustus aanschaf, moet ik alles dan naar rato gaan berekenen?

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de duidelijke info!

 

Nog twee vraagjes: stel dat de auto in privé wordt aangeschaft maar voor de omzetbelasting zakelijk geëtiketteerd. Kan de fiat probleemloos met prive geld (spaarcentjes van mezelf en vriendin) op deze manier aangeschaft worden?

Ja hoor, probleemloos.

Probleemloos?

Stinkywinky geeft tersluiks aan dat de spaarcenten van hem en de partner komen. Wellicht met de bedoeling daar ook antwoord op te krijgen.

Ik neem aan dat jullie beiden als partners niet in dezelfde zaak zitten. Anders zal de auto op prive wel op naam moeten komen van de persoon die ook de zaak beheert. Als deze geldmiddelen krijgt van een vreemde of partner dan kan schenkbelasting een rol gaan spelen.

Volgens dit

 

Ook voor partners moet de verkrijger aangifte doen wanneer de gift hoger is dan €2012,-

Je kunt dit natuurlijk ook nalaten. Dan zou je de kans op de gevolgen niet probleemloos :-\ kunnen beschouwen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wij wonen samen, geen samenlevingscontract, kinderen of iets dergelijks. Zaak staat alleen op mijn naam.

 

Spaarcentjes staan ook niet op een rekening, maar liggen in een 'ouwe sok'.

Voor de buitenwereld (lees belastingdienst) is het dan ook niet na te gaan dat mijn vriendin meebetaald aan de auto?

Link naar reactie
  • 1

Bedankt voor de duidelijke info!

 

Nog twee vraagjes: stel dat de auto in privé wordt aangeschaft maar voor de omzetbelasting zakelijk geëtiketteerd. Kan de fiat probleemloos met prive geld (spaarcentjes van mezelf en vriendin) op deze manier aangeschaft worden?

Ja hoor, probleemloos.

Probleemloos?

Stinkywinky geeft tersluiks aan dat de spaarcenten van hem en de partner komen. Wellicht met de bedoeling daar ook antwoord op te krijgen.

Ik neem aan dat jullie beiden als partners niet in dezelfde zaak zitten. Anders zal de auto op prive wel op naam moeten komen van de persoon die ook de zaak beheert. Als deze geldmiddelen krijgt van een vreemde of partner dan kan schenkbelasting een rol gaan spelen.

Volgens dit

 

Ook voor partners moet de verkrijger aangifte doen wanneer de gift hoger is dan €2012,-

Je kunt dit natuurlijk ook nalaten. Dan zou je de kans op de gevolgen niet probleemloos :-\ kunnen beschouwen.

 

 

Stel je voor dat Stinkywinky geld overboekt van de gezamenlijke spaarrekening naar zijn zakelijke rekening. Dan zal de boeking verwerkt worden als:

 

bank € 15.000,00

aan privé € 15.000,00

 

Geen haan die er naar zal kraaien dat het spaargeld gezamenlijk is. Strikt formeel is dan ook niet de helft van Stinkywinky en de andere helft van zijn partner. Van iedere eurocent is 50% van hem en 50% van zijn partner. Anyway, de belastingdienst zal dit gewoon zien als een verhuizing van box 3 naar zakelijk en hier geen schenking in zien.

Nu betaalt hij een auto contant. Ook hier verhuist er dus e.e.a. van box 3 naar zakelijk. Als hij dit eerst afstort bij de bank geldt hetzelfde als hier boven. Nu is de boeking dus iets anders:

 

aan privé € 15.000,00

auto € 12.605,00

te vorderen BTW € 2.395,00

 

Het effect blijft hetzelfde. Ik zie geen gevaar in het feit dat het spaargeld gezamenlijk is. Een groter gevaar zie ik in het punt dat er blijkbaar een oude sok is met contant geld. Als Stinkywinky in box 3 een vermogen op de bank heeft staan, en dit wel heeft opgegeven bij zijn aangifte, en de oude sok niet - en het totaal van die twee komt boven de vermogensvrijstelling, dan kan er wel degelijk een probleem zijn. Maar dit is in mijn ogen een wezenlijk ander probleem dan het punt of het spaargeld van hun tweeën is.

Je zou zelf kunnen stellen dat, gezien het feit dat Stinkywinky en zijn vriendin blijkbaar spaarzaam zijn, de dotaties aan de spaarrekening van Stinkywinky in de toekomst bedoeld zijn om zijn lening aan zijn partner terug te betalen. Maar zoals gezegd, ik zou mij er niet druk over maken. Wel over het box 3-verhaal!

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

 

Een groter gevaar zie ik in het punt dat er blijkbaar een oude sok is met contant geld. Als Stinkywinky in box 3 een vermogen op de bank heeft staan, en dit wel heeft opgegeven bij zijn aangifte, en de oude sok niet - en het totaal van die twee komt boven de vermogensvrijstelling, dan kan er wel degelijk een probleem zijn. Maar dit is in mijn ogen een wezenlijk ander probleem dan het punt of het spaargeld van hun tweeën is.

Je zou zelf kunnen stellen dat, gezien het feit dat Stinkywinky en zijn vriendin blijkbaar spaarzaam zijn, de dotaties aan de spaarrekening van Stinkywinky in de toekomst bedoeld zijn om zijn lening aan zijn partner terug te betalen. Maar zoals gezegd, ik zou mij er niet druk over maken. Wel over het box 3-verhaal!!

 

Er staat geen vermogen in box 3! Voorzien jullie dan nog problemen bij het aanschaffen van een geheel zakelijke auto met contant geld (15.000) euro uit een ouwe sok? Kan ik vragen verwachten van de belastingdienst hoe de auto gefinancieerd is? Zoja, hoe moet ik hierop reageren?

Link naar reactie
  • 0

 

Een groter gevaar zie ik in het punt dat er blijkbaar een oude sok is met contant geld. Als Stinkywinky in box 3 een vermogen op de bank heeft staan, en dit wel heeft opgegeven bij zijn aangifte, en de oude sok niet - en het totaal van die twee komt boven de vermogensvrijstelling, dan kan er wel degelijk een probleem zijn. Maar dit is in mijn ogen een wezenlijk ander probleem dan het punt of het spaargeld van hun tweeën is.

Je zou zelf kunnen stellen dat, gezien het feit dat Stinkywinky en zijn vriendin blijkbaar spaarzaam zijn, de dotaties aan de spaarrekening van Stinkywinky in de toekomst bedoeld zijn om zijn lening aan zijn partner terug te betalen. Maar zoals gezegd, ik zou mij er niet druk over maken. Wel over het box 3-verhaal!!

 

Er staat geen vermogen in box 3! Voorzien jullie dan nog problemen bij het aanschaffen van een geheel zakelijke auto met contant geld (15.000) euro uit een ouwe sok? Kan ik vragen verwachten van de belastingdienst hoe de auto gefinancieerd is? Zoja, hoe moet ik hierop reageren?

 

 

Uitgangspunt hier op HL is dat alles waar mee gewerkt wordt binnen de lijnen der wet ligt. Ik neem aan dat jij kunt verantwoorden dat je een oude sok in het bezit hebt met daarin een klap met geld. Die verantwoording is voor de fiscus voldoende antwoord om de financiering te verklaren en te accepteren.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

 

Een groter gevaar zie ik in het punt dat er blijkbaar een oude sok is met contant geld. Als Stinkywinky in box 3 een vermogen op de bank heeft staan, en dit wel heeft opgegeven bij zijn aangifte, en de oude sok niet - en het totaal van die twee komt boven de vermogensvrijstelling, dan kan er wel degelijk een probleem zijn. Maar dit is in mijn ogen een wezenlijk ander probleem dan het punt of het spaargeld van hun tweeën is.

Je zou zelf kunnen stellen dat, gezien het feit dat Stinkywinky en zijn vriendin blijkbaar spaarzaam zijn, de dotaties aan de spaarrekening van Stinkywinky in de toekomst bedoeld zijn om zijn lening aan zijn partner terug te betalen. Maar zoals gezegd, ik zou mij er niet druk over maken. Wel over het box 3-verhaal!!

 

Er staat geen vermogen in box 3! Voorzien jullie dan nog problemen bij het aanschaffen van een geheel zakelijke auto met contant geld (15.000) euro uit een ouwe sok? Kan ik vragen verwachten van de belastingdienst hoe de auto gefinancieerd is? Zoja, hoe moet ik hierop reageren?

 

 

Uitgangspunt hier op HL is dat alles waar mee gewerkt wordt binnen de lijnen der wet ligt. Ik neem aan dat jij kunt verantwoorden dat je een oude sok in het bezit hebt met daarin een klap met geld. Die verantwoording is voor de fiscus voldoende antwoord om de financiering te verklaren en te accepteren.

 

Uiteraard. Het grootste gedeelte van het spaargeld is namelijk verdiend via werk van mijn vriendin. Gewoon via een reguliere 8 tot 5 baan in de horeca. Niks mis mee. We houden simpelweg van een 'potje' is huis.

 

Ik vraag me gewoon af of we op deze manier echt probleemloos de gewenste auto zakelijk kunnen aanschaffen.

Link naar reactie
  • 0

2 dingen:

 

1. die 14% bijtelling is jaarlijks, net zoals de BTW-afdracht over die bijtelling. Je betaalt dus in die vijf jaar BTW over 70% van de catalogusprijs.

 

2. MOT

 

 

Ik moet dus 5 jaar lang 2400 euro bij mijn winst optellen?

 

In mijn berekening heb ik bij de btw afdracht over de bijtelling de catalogusprijs gepakt. Jij zegt dat ik 70% van de catalogusprijs moet nemen. Klopt dat? 5 jaar lang uitgaan van die 70%?

 

Wat bedoel je met MOT?

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

2 dingen:

 

1. die 14% bijtelling is jaarlijks, net zoals de BTW-afdracht over die bijtelling. Je betaalt dus in die vijf jaar BTW over 70% van de catalogusprijs.

 

2. MOT

 

 

Ik moet dus 5 jaar lang 2400 euro bij mijn winst optellen?

Yep.

In mijn berekening heb ik bij de btw afdracht over de bijtelling de catalogusprijs gepakt. Jij zegt dat ik 70% van de catalogusprijs moet nemen. Klopt dat? 5 jaar lang uitgaan van die 70%?

Nope. In totaal is de bijtelling over die vijf jaar 70%, dus per jaar gaat het om de BTW over 14% van de cataloguswaarde.

Wat bedoel je met MOT?

Melding Ongebruikelijke transacties.

Link naar reactie
  • 0

2 dingen:

 

1. die 14% bijtelling is jaarlijks, net zoals de BTW-afdracht over die bijtelling. Je betaalt dus in die vijf jaar BTW over 70% van de catalogusprijs.

 

2. MOT

 

 

Ik moet dus 5 jaar lang 2400 euro bij mijn winst optellen?

Yep.

 

 

Sterker nog, zo lang je de auto gebruikt zul je moeten bijtellen. De eerste vijftien jaar 14% van de cataloguswaarde, daarna 35% van de waarde in het economisch verkeer. Dus als je de auto acht jaar gebruikt moet je acht jaar lang bijtellen.

 

Is dit erg? Neen, voor IB-ondernemers (zoals jij) geldt dat de bijtelling nooit meer zal bedragen dan de daadwerkelijke autokosten. Dit betekent dus dat de je nooit meer betaalt dan de kosten die je als particulier ook zou maken, het ergste wat je dus kan gebeuren is dat er geen echt voordeel te behalen is op de kosten. Het voordeel van de BTW is wel relevant. Je betaalt dus maximaal 12% BTW over de daadwerkelijke autokosten of, indien je over het forfait heenkomt met de daadwerkelijke kosten, slechts 12% over het forfait hoeft te betalen. MRB is nihil, verzekering zal laag zijn. Feitelijk heb je dus een BTW-voordeel van tenminste 6% t.o.v. de niet-ondernemende buurman.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.