• 0

nieuwe auto kopen op de zaak met cash geld

Ik sta op het punt om een nieuwe auto te kopen. De vraag is natuurlijk: Is het slim om deze op de naam v/d zaak aan te schaffen? Om voor mij licht in het duisternis te scheppen heb ik een aantal vragen.

 

Mijn oog is gevallen op een nieuwe fiat 500 van 13.000 euro. De bijtelling bedraag slechts 14%.

Het geld voor de Fiat wordt cash betaald met Prive geld en als ruilauto (met inruilwaarde van 1350 euro) hebben we een opel astra (prive).

Prive zal er +- 11.000 km p/j mee gereden gaan worden. Zakelijk ongeveer 1.500 km.

We zullen deze auto 3 jaar gaan gebruiken.

 

Kan ik een auto op de zaak aanschaffen met prive geld? Zoja, hoe verwerk ik dit in mijn boekhouding? Een lening zie ik overigens niet zitten!

 

Kan ik de BTW bij aanschaf aftrekken als voorbelasting?

 

Moet ik een km administratie gaan bijhouden?

 

Wat is de BTW correctie voor privegebruik van deze fiat?

 

Hoe zit het met de jaarlijkse afschrijvingen?

 

Hoe zit het met de inkomstenbelasting bij aanschaf van een auto op de zaak?

 

Hoe zit het met de verkoop van deze auto over 3 jaar? Moet ik dan BTW gaan betalen?

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

In mijn berekening ben ik uitgegaan van een IB bijtelling van 2400 per jaar. Stel dat mijn totale autokosten niet hoger zijn dan 1500, dan is de IB bijtelling ook niet meer dan 1500?

 

Even over de brandstofkosten: stel ik rij 10.000 km prive en 2000 zakelijk. Dat zijn 12000 km in totaal.

Stel dat de auto 1 op 10 rijdt, en de brandstof (benzine) kost € 1,50 (i wish) per liter. 1200x1.50=1800 euro. Kan ik deze 1800 euro volledig van de winst aftrekken? Ook de prive gereden kilometers?

 

Nog even terugkomend op het feit dat de auto wordt betaald met geld uit een ouwe sok. Is het mogelijk dat ik op papier een lening afsluit (durfkapitaal) bij mijn ouders/ familie ? Ik ben overigens geen starter meer, maar al 9 jaar ondernemer.

Ik betaal dan een vast bedrag per maand aan aflossing per bank.

 

Link naar reactie
  • 0

In mijn berekening ben ik uitgegaan van een IB bijtelling van 2400 per jaar. Stel dat mijn totale autokosten niet hoger zijn dan 1500, dan is de IB bijtelling ook niet meer dan 1500?

 

 

Klopt helemaal. Houd er alleen wel rekening mee dat e autokosten alle kosten van de auto bedraagt, dus ook de afschrijving. Als je de auto willekeurig afschrijft in twee jaar tel je dus de eerste twee jaar EUR 2.400 bij. Daarna kun je dus volstaan met de daadwerkelijke autokosten, als deze minder bedragen dan het forfait.

 

 

Nog even terugkomend op het feit dat de auto wordt betaald met geld uit een ouwe sok. Is het mogelijk dat ik op papier een lening afsluit (durfkapitaal) bij mijn ouders/ familie ? Ik ben overigens geen starter meer, maar al 9 jaar ondernemer.

Ik betaal dan een vast bedrag per maand aan aflossing per bank.

 

 

Ja, het is mogelijk om een lening af te sluiten voor de auto. Om dit durfkapitaal te noemen...

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ja, het is mogelijk om een lening af te sluiten voor de auto. Om dit durfkapitaal te noemen...

 

Deze lening kan bij mijn familie worden afgesloten? Ook als niet-starter? Moet er nog een marktconform rentepercentage worden vastgelegd? Moet hier een contract voor worden opgemaakt en naar de fiscus worden gestuurd?

 

Even over de brandstofkosten: stel ik rij 10.000 km prive en 2000 zakelijk. Dat zijn 12000 km in totaal.

Stel dat de auto 1 op 10 rijdt, en de brandstof (benzine) kost € 1,50 (i wish) per liter. 1200x1.50=1800 euro. Kan ik deze 1800 euro volledig van de winst aftrekken? Ook de prive gereden kilometers?

Link naar reactie
  • 1

Deze lening kan bij mijn familie worden afgesloten?

 

 

ja

 

 

Ook als niet-starter?

 

 

ja

 

 

Moet er nog een marktconform rentepercentage worden vastgelegd?

 

 

nee

 

 

Moet hier een contract voor worden opgemaakt

 

 

Als je de rente van je winst wilt aftrekken wel. Is dit niet belangrijk dan hoeft dat niet.

 

 

en naar de fiscus worden gestuurd?

 

 

Neen, de fiscus zou niet weten wat ze daar nu mee aanmoeten ;D

 

 

Even over de brandstofkosten: stel ik rij 10.000 km prive en 2000 zakelijk. Dat zijn 12000 km in totaal.

Stel dat de auto 1 op 10 rijdt, en de brandstof (benzine) kost € 1,50 (i wish) per liter.

 

 

Voor de BTW-plichtige ondernemer kost brandstof ca. EUR 1,50/ltr (excl. BTW)

 

 

1200x1.50=1800 euro. Kan ik deze 1800 euro volledig van de winst aftrekken?

 

 

Ja, BTW over benzine vorder je terug (wel pinnen!) dus het netto bedrag mag je op je winst in mindering brengen.

 

 

Ook de prive gereden kilometers?

 

 

Het privé voordeel wordt forfaitair gecorrigeerd door de bijtelling. Hier houd je dus gedurende het jaar geen rekening mee. Dus alles aftrekken en één maal per jaar bijtellen (= corrigeren).

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie weer Dennis.

 

Als ik dus een lening afsluit bij mijn familie en geen contract opmaak, dan sluit ik deze lening dus buiten mijn zaak om af (prive), om deze vervolgens prive in te brengen in mijn zaak ?

 

auto EUR 12.605,00

- te vorderen BTW EUR 2.395,00

- aan privé EUR 15.000,00

 

Hoe zit het dan voor mijn familie? Moeten zij iets opgeven bij hun jaarlijkse aangifte vanwege een lening die zij uitgeven?

 

Het privé voordeel wordt forfaitair gecorrigeerd door de bijtelling. Hier houd je dus gedurende het jaar geen rekening mee. Dus alles aftrekken en één maal per jaar bijtellen (= corrigeren).

 

Bedoel je met die bijtelling de 14% IB-bijtelling voor de IB (14% van de cataloguswaarde (14% x 15.000 = 2.400)) of de bijtelling bij de laatste btw aangifte van elk jaar zolang ik rij in de aan te schaffen auto (12% x 14% x 15.000 = 288 euro) ?

 

Allerlaatste vraag: stel dat ik de auto in augustus aanschaf, moet ik alles dan naar rato gaan berekenen?

 

Conclusie: ik zou wel gek zijn als ik de auto niet volledig zakelijk ga rijden?

Link naar reactie
  • 0

Je hebt geld in een oude sok liggen, wat van je vriendin is met wie je wellicht sinds dit jaar geen fiscaal partner meer bent (wonen jullie in een gezamenlijke eigen woning?). Je geeft niets op in box 3, maar enige indicatie van hoeveel er in die sok zit (en er ook nog op de bank staat, etc.) is er niet. Je wil op papier(?) lenen van familie, maar liever niets op papier zetten.

 

Wat is er nu eigenlijk allemaal aan de hand, want ik snap er weinig van.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Je hebt geld in een oude sok liggen, wat van je vriendin is met wie je wellicht sinds dit jaar geen fiscaal partner meer bent (wonen jullie in een gezamenlijke eigen woning?). Je geeft niets op in box 3, maar enige indicatie van hoeveel er in die sok zit (en er ook nog op de bank staat, etc.) is er niet. Je wil op papier(?) lenen van familie, maar liever niets op papier zetten.

 

Wat is er nu eigenlijk allemaal aan de hand, want ik snap er weinig van.

 

We zijn inderdaad geen fiscaal partner en wonen inderdaad samen in een eigen woning. Echt veel sparen is er voor mij niet bij aangezien alle kosten (ook levensonderhoud en extra'tjes) bij mij afgeschreven worden. Wij hebben gewoon wat spaarcentjes (80% vriendin, 20% ik) in een potje liggen waarmee ik zakelijk een auto wil aanschaffen. Is dat zo vreemd?

Ik zoek dus naar een legitieme oplossing om dat spaargeld probleemloos in te brengen.

 

Een mogelijke oplossing is een lening bij familie. Ik heb ook nergens aangegeven dat ik een lening van mijn familie liever niet op papier wil zetten, toch? Ik vroeg of dat verplicht is.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt het geld natuurlijk ook gewoon storten op je zakelijke rekening en er dan de auto van kopen. Als het allemaal in de haak is mag dit geen enkel probleem zijn. Ik wens je trouwens veel succes met het contact afrekenen van een auto. Ik heb vorig jaar een auto aangeschaft van nog geen € 10.000,00. Die kon echt alleen maar gepind of overgemaakt worden. Contant geld werd gewoon niet geaccepteerd (beveiligingsrisico). Tja...

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Je kunt het geld natuurlijk ook gewoon storten op je zakelijke rekening en er dan de auto van kopen. Als het allemaal in de haak is mag dit geen enkel probleem zijn.

 

Valt het spaargeld van mijn vriendin dan niet onder een schenking, dus schenkingsbelasting?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 213 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.