• 0

Verzendkosten en btw

Ik heb de zoekfunctie al gebruikt.

 

En als ik alles goed doorgelezen heb mbt verzendkosten en btw, kom ik tot de conclusie, dat je wel btw moet betalen over verzendkosten, maar je geen btw mag aftrekken.

 

Dus bij een pakket met 6,75 verzendkosten, moet ik zelf nog 19% extra afdragen aan de belasting op die 6,75 verzendkosten, maar ik mag niks van die 6,75 aan kosten aan pakketdienst aftrekken.

 

klopt dit allemaal?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Dus bij een pakket met 6,75 verzendkosten, moet ik zelf nog 19% extra afdragen aan de belasting op die 6,75 verzendkosten, maar ik mag niks van die 6,75 aan kosten aan pakketdienst aftrekken.

 

Niet standaard 19%, het is afhankelijk van het tarief waar je verzonden product in valt. Maar het klopt dat je de verzendkosten met btw in rekening moet brengen. Je mag uiteraard wel de kosten voor het verzenden in mindering brengen op je omzet. En als je geen btw betaald om het te laten verzenden dan mag je deze inderdaad niet als voorbelasting meenemen, je betaald immers ook geen btw.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt, dat had ik ook uitgezocht, maar wilde toch een extra bevestriging.

Vind het alleen krom, dat ik geen btw betaal aan de pakket dienst, maar dat ik er toch nog 6% of 19% op moet afdragen aan de belasting. Ik zou het niet krom vinden als de verzendkosten onbelaste omzet zou zijn.

 

Hoe zit dit in andere EU landen?

Link naar reactie
  • 0

waarom is dat krom?

 

De klant is particulier, die dus vraagt niks terug.

 

Stel inkoopprijs van een product is 5 euro en de btw is 0.95

Een pakketzegel kost 6,75 met 0%btw

 

ik heb een product verkocht voor 20 euro inclusief btw en verzendkosten(6,75)

 

Dan draag ik dus af: 19% x 20 = 3.80

En kan aftrekken = 0.95

 

Kijk, dat het nu zo is en dat ik gewoon moet betalen, is niet mijn punt.

-Wat ik krom vind, is dat ik geen btw van de verzendkosten kan terugkrijgen, maar wel moet afdragen aan de bd.

-Of anders niet de btw mag berekenen over 20-6,75 = 13,25

Waarvan 13,25 in het 19% omzettarief zou vallen en de 6,75 in het 0% omzettarief

 

Link naar reactie
  • 1

vrees toch dat de kromheid meer in jou redenering zit als in de regels..

 

postdiensten zijn voor aangewezen bedrijven vrijgesteld. Dat betekent dat jij je postdiensten inkoop voor 6,75.

als de postdiensten wel belast zouden zijn dan zou je 6,75+19% betalen en vervolgens die 19% weer terugvragen en per saldo dus nog steeds 6,75 betalen.

 

Uit jou redening proef ik dat je denkt dat als postdiensten wel belast waren geweest je dan 5,67 (ex) zou betalen en 1.08 zou kunnen terugvragen. maar dat is wel een begrijpelijke gedachte maar niet juist, als postdiensten niet meer vrijgesteld zouden zijn dan stijgt het bedrag wat je aan de postdienst betaald gewoon met 19% en de kostprijs voor jou blijft 6,75

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Roel ik snap nu wat bedoeld wordt met vrijgesteld van btw.

 

Dan ga ik maar zoeken naar goedkopere alternatieven dan die tnt flikkers.

Ups is 4,95 per pakje, scheelt weer tientallentallen procenten op verzendkosten.

 

Waaruit maak jij op dat USP verzend voor € 4,95 per pakje?

 

DHL daarintegen verzend wel voor €4,95 per pakketje, dat is inclusief 19% BTW! Zie onderstaand wat ik krijg bij het versturen van een pakket met DHL.

 

Totale verzendkosten ex BTW : Eur 4.16

BTW 19% : Eur 0.79

Totale verzendkosten incl BTW : Eur 4.95

 

 

Scheelt dus ruim € 2,50 per pakket als je verzend met DHL.

Link naar reactie
  • 0

 

Waaruit maak jij op dat USP verzend voor € 4,95 per pakje?

 

DHL daarintegen verzend wel voor €4,95 per pakketje, dat is inclusief 19% BTW! Zie onderstaand wat ik krijg bij het versturen van een pakket met DHL.

 

Totale verzendkosten ex BTW : Eur 4.16

BTW 19% : Eur 0.79

Totale verzendkosten incl BTW : Eur 4.95

 

 

Scheelt dus ruim € 2,50 per pakket als je verzend met DHL.

 

Sorry, ik bedoelde ook DHL.

En de vrouw achter de dhl service punt zei ook dat het 4,95 inclusief btw is, als ik zelf de labels etc. erop plak. Dus ik hoef het pakje daar alleen af te geven.

Link naar reactie
  • 0

 

Waaruit maak jij op dat USP verzend voor € 4,95 per pakje?

 

DHL daarintegen verzend wel voor €4,95 per pakketje, dat is inclusief 19% BTW! Zie onderstaand wat ik krijg bij het versturen van een pakket met DHL.

 

Totale verzendkosten ex BTW : Eur 4.16

BTW 19% : Eur 0.79

Totale verzendkosten incl BTW : Eur 4.95

 

 

Scheelt dus ruim € 2,50 per pakket als je verzend met DHL.

 

Sorry, ik bedoelde ook DHL.

En de vrouw achter de dhl service punt zei ook dat het 4,95 inclusief btw is, als ik zelf de labels etc. erop plak. Dus ik hoef het pakje daar alleen af te geven.

 

Klopt - je kunt dan via deze pagina de labels bestellen en er zelf opplakken

 

Hou er wel rekening mee dat DHL er langer over duurt om pakketjes af te leveren; zo'n 2 - 3 werkdagen.

Link naar reactie
  • 0

Los van de btw-discussie, gebruik ik altijd de website (mod edit, HL tolereert geen spam, twee maal is je link nu verwijderd, hopelijk is het nu afgelopen) om te kijken welke verzender in welk geval (afhankelijk van afmetingen, gewicht en bestemming) het goedkoopste is.

Link naar reactie
  • 0

Wat ik vaak tegenkom is het volgende ik hanteer €7,50 verzendkosten

Ik betaal aan tnt post 6,75 btw vrij.

Gezien ik wel btw moet rekenen over de verzendkosten is mijn kostprijs op de verzendkosten: \

6,75 x 1,19=8,03 incl. btw

 

Ik neem dan nog iets van die verzendkosten voor eigen rekening en heb het tarief dus op 7,50 gesteld incl. btw.

 

Nou krijg ik toch vaak mailtjes met de vraag waarom klanten 7,50 moeten betalen voor een verzending met TNT post terwijl de verzendkosten van tnt post maar 6,75 zijn. Leg ze dan maar uit hoe die verzendkosten ontstaan zijn. Ik vindt dit erg vervelend.

 

Verder zijn er ook bedrijven die 6,75 hanteren en dan het 0% tarief wat naar mijn mening btw technische nog geen eens mag. Maar vervolgens door die 6,75 die zij hanteren misschien wel net jouw klanten wegnemen.

When you're good for your customers, the customers will be good for you.

Link naar reactie
  • 0

Nou krijg ik toch vaak mailtjes met de vraag waarom klanten 7,50 moeten betalen voor een verzending met TNT post terwijl de verzendkosten van tnt post maar 6,75 zijn. Leg ze dan maar uit hoe die verzendkosten ontstaan zijn.

Je hebt op je site een aparte pagina voor informatie over "verzenden" en een pagina met "meest gestelde vragen". Dat lijken mij prima plekken om dit uit te leggen. Je zou minimaal achter de verzendkosten "(inclusief 19% btw)" kunnen vermelden.

 

(dan kun je meteen kijken waarom er onder IE8 rode kruisjes verschijnen op die pagina's)

Link naar reactie
  • 0

Nou krijg ik toch vaak mailtjes met de vraag waarom klanten 7,50 moeten betalen voor een verzending met TNT post terwijl de verzendkosten van tnt post maar 6,75 zijn. Leg ze dan maar uit hoe die verzendkosten ontstaan zijn.

Je hebt op je site een aparte pagina voor informatie over "verzenden" en een pagina met "meest gestelde vragen". Dat lijken mij prima plekken om dit uit te leggen. Je zou minimaal achter de verzendkosten "(inclusief 19% btw)" kunnen vermelden.

 

(dan kun je meteen kijken waarom er onder IE8 rode kruisjes verschijnen op die pagina's)

 

Ik zie geen kruisjes met mijn browser mozilla firefox

When you're good for your customers, the customers will be good for you.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik ben even de draad kwijt over de verznedkosten en btw.

Ik koop dus een pakketzegel bij tnt voor 6,75euro.. Dit bedrag wil ik door belasten aan de klant maar moet hier btw over betalen, dus vermeld ik op de factuur;

 

Verzendkosten 5,67 euro excl btw en dan wordt er 19 procent btw over gerekend, waarop je dus op 6,75euro aan verzendkosten komt of reken ik hier nou fout.

 

Als ik dit vermeld op de factuur kost mij het dan 1euro extra marge...

 

Ik hoop dat iemand mij opheldering kan geven, alvast bedankt:

Link naar reactie
  • 0

Je aanname klopt. In de prijs voor de pakketzegel zit geen btw, maar als je die kosten doorberekent aan de klant, moet er wel btw op. De zegel kost jou dus 6,75 (ex btw, maar de btw is 0), wil je dat hele bedrag terug van de klant, dan moet je hem daarvoor 6,75 * 1,19 = 8,03 (inclusief btw) voor in rekening brengen. Reken je de klant 5,67 excl. btw, dan betaal je zelf dus 1,08 uit je marge.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

(6,75 * 1.19 =) 8,03 - (5,67 * 1.19 =) 6,75 = 1,28 ::)

 

Ronaldino probeert wat anders uit te leggen als jij.. dus dan maar even anders samengevat..

 

1,28 (8,03-6,75) is wat het de klant meer kost. als de ondernemer btw rekent over de verzendkosten.

 

1,08 (6,75-5,67) is wat het de ondernemer kost als hij 6,75 doorberekend i.p.v. van de btw te berekenen op de verzendkosten, hij moet dan toch btw uit die 6,75 halen en afdragen aan de belastingdienst omdat btw berekenen verplicht is en daardoor komt hij 1,08 tekort wat uit de productmarge moet komen..

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.