• 0

Verzendkosten en btw

Ik heb de zoekfunctie al gebruikt.

 

En als ik alles goed doorgelezen heb mbt verzendkosten en btw, kom ik tot de conclusie, dat je wel btw moet betalen over verzendkosten, maar je geen btw mag aftrekken.

 

Dus bij een pakket met 6,75 verzendkosten, moet ik zelf nog 19% extra afdragen aan de belasting op die 6,75 verzendkosten, maar ik mag niks van die 6,75 aan kosten aan pakketdienst aftrekken.

 

klopt dit allemaal?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

@Roel

 

Dat snap ik, maar je kunt toch niet als iets 0% btw heeft gaan zeggen dat het 5,67 ex btw kost?

 

 

Jahoor dat gaat prima..

1. de inkoop is 6,75 tegen 0% btw

2. de verkoop is 6,75 incl 19% btw ergo, 5,67 ex btw

 

We praten dus niet over de inkooptransactie die blijft 6,75 incl of excl btw. Maar de verkooptransactie die bedraagt 5,67 ex btw. Het saldo van beide transacties zorgt dat je een verlies maakt. van 1,08

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zie geen kruisjes met mijn browser mozilla firefox

Ik ook niet. Alleen wel als ik je site met IE8 bekijk en in Safari zie ik blauwe vraagtekentjes ...

Even offtopic nog een laatste keer als het goed is zijn de kruisjes nu weg klopt dat ook in jouw browser? Ik zie ze bij mijn internet explorer en firefox internet niet meer.

 

Zie: http://www.braco.nl/meest-gestelde-vragen-pm-42.html

En: http://www.braco.nl/meest-gestelde-vragen-pm-25.html

When you're good for your customers, the customers will be good for you.

Link naar reactie
  • 0

Dus bij een pakket met 6,75 verzendkosten, moet ik zelf nog 19% extra afdragen aan de belasting op die 6,75 verzendkosten, maar ik mag niks van die 6,75 aan kosten aan pakketdienst aftrekken.

 

Niet standaard 19%, het is afhankelijk van het tarief waar je verzonden product in valt. Maar het klopt dat je de verzendkosten met btw in rekening moet brengen. Je mag uiteraard wel de kosten voor het verzenden in mindering brengen op je omzet. En als je geen btw betaald om het te laten verzenden dan mag je deze inderdaad niet als voorbelasting meenemen, je betaald immers ook geen btw.

 

weet je dat zeker dat als producten 6% zijn dat verzendkosten ook 6% mogen zijn?

ik heb daarover namelijk eens commentaar gehad van belasting inspecteur dat verzendkosten altijd 19% zouden moeten zijn.

Link naar reactie
  • 0

Het is eigenlijk een verhoging van de prijs van je product.

 

Als je product XXX verkoopt voor 10 euro, en 5 euro verzendkosten rekent, dan heb je eigenlijk product XXX voor 15 euro verkocht. Daar komt het vandaan dat er over de verzendkosten dezelfde BTW als over de producten gerekend wordt.

Link naar reactie
  • 0

Even offtopic nog een laatste keer als het goed is zijn de kruisjes nu weg klopt dat ook in jouw browser? Ik zie ze bij mijn internet explorer en firefox internet niet meer.

[offtopic antwoord op offtopic vraag]

 

De kruisjes zijn inderdaad weg. Nu alleen nog de tik- en taalfouten verbeteren en TNT Post upgraden naar PostNL, inclusief de bijbehorende link die naar een website linkt waarvan de domeinnaam nog vrij lijkt te zijn ...

 

[/offtopic antwoord]

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het is eigenlijk een verhoging van de prijs van je product.

 

Als je product XXX verkoopt voor 10 euro, en 5 euro verzendkosten rekent, dan heb je eigenlijk product XXX voor 15 euro verkocht. Daar komt het vandaan dat er over de verzendkosten dezelfde BTW als over de producten gerekend wordt.

 

enkel kreeg ik daar dus een reprimande van belasting inspecteur van (had ik nog bijna een boete voor gehad ook destijds (jaar of 4 terug))

Link naar reactie
  • 0

Het is eigenlijk een verhoging van de prijs van je product.

 

Als je product XXX verkoopt voor 10 euro, en 5 euro verzendkosten rekent, dan heb je eigenlijk product XXX voor 15 euro verkocht. Daar komt het vandaan dat er over de verzendkosten dezelfde BTW als over de producten gerekend wordt.

 

enkel kreeg ik daar dus een reprimande van belasting inspecteur van (had ik nog bijna een boete voor gehad ook destijds (jaar of 4 terug))

 

 

Lijkt mij niet juist en dus een pleitbaar standpunt voor jou. Dat zal ook de reden zijn waarom de controleur niet heeft doorgezet. De verzending is een bijkomende prestatie die "opgaat" in de hoofdprestatie: het leveren van een product. Zoals Wouter aangeeft bepaalt de hoofdprestatie het BTW-tarief waarmee de hele prestatie belast moet worden. Gewoon zo hanteren dus.

Wordt natuurlijk wel lastig met een gemengde hoofdprestatie...

 

Dennis

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik weet dat toen ik jaren geleden bij bol.com weleens boeken (6%) en cd's (19%) kocht de verzendkosten stond bij het factuur van de boek (dus 6%) en niet bij de cd's. Nu kan het misschien daar ook makkelijker omdat ze toch vaak los versturen en dus niet een totale factuur versturen. Ik dacht ooit ergens (wellicht hl) gelezen te hebben dat als je gemengde producten lever je 19% over de verzendkosten moet afdragen. Heb me er verder niet in verdiept omdat ik toch niets met 6% lever.

Link naar reactie
  • 0

dat was inderdaad mijn volgende vraag... welk btw tarief moet ik dan hanteren voor verzendkosten als zowel 19% als 6% btw producten gekocht worden?

"Op portokosten van verzendingen van artikelen waarop verschillende BTW-tarieven van toepassing zijn, dient u het hoogste BTW-tarief toe te passen."

 

(Zie o.a. http://www.ondernemersraad.nl/artikelen/administratie/verzendkosten-wel-of-geen-btw/)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Kan je bijvoorbeeld de portokosten of het opvragen van stukken in verband met een onderzoek bijvoorbeeld voor particulieren niet als kostendeclaratie verantwoorden en doorbelasten waardoor hier geen btw heffing over plaats hoeft te vinden?

 

Dat betekent dan wel een wat ingewikkelder factuur met btw over de prestatie + apart de kostendeclaratie.

 

Bij doorbelasting aan ondernemingen maakt het doorbelasten van de btw over de portokosten minder uit omdat deze de btw ook weer terug kunnen vragen.

 

Maar bijvoorbeeld bij geleverde diensten aan particulieren of organisaties die de btw niet kunnen terugkrijgen kan ik mij voorstellen dat iets dergelijks wel mogelijk is.

 

Of mag dit niet?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Kan je bijvoorbeeld de portokosten of het opvragen van stukken in verband met een onderzoek bijvoorbeeld voor particulieren niet als kostendeclaratie verantwoorden en doorbelasten waardoor hier geen btw heffing over plaats hoeft te vinden?

 

Dat betekent dan wel een wat ingewikkelder factuur met btw over de prestatie + apart de kostendeclaratie.

 

Bij doorbelasting aan ondernemingen maakt het doorbelasten van de btw over de portokosten minder uit omdat deze de btw ook weer terug kunnen vragen.

 

Maar bijvoorbeeld bij geleverde diensten aan particulieren of organisaties die de btw niet kunnen terugkrijgen kan ik mij voorstellen dat iets dergelijks wel mogelijk is.

 

Of mag dit niet?

 

 

 

Dennis van Dijk heeft toch net vandaag precies uitgelegd hoe dit wettelijk in elkaar zit. Dat de doorberekende portokosten 'opgaan' in de prestatie. En John Bouwman heeft iets soortgelijks aangehaald, ook vandaag. En Wouter Hol heeft het (vandaag!) uitgelegd.

 

En nu ga je opnieuw vragen naar dingen die al duidelijk uitgelegd zijn.

Verwacht je hier werkelijk een antwoord op? Het is toch al beantwoord en niet één keer...

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Peter,

 

Ik heb het antwoord van Dennis, Wouter en John gelezen.

 

Ik heb hier in het verleden zelf mee te maken gehad en heb toen begrepen dat het mogelijk is in sommige situaties via een kostendeclaratie kosten te verrekenen als een client de btw niet kan verrekenen (bijvoorbeeld een gemeente), dan gaat het dus niet over de hoofdprestatie in de factuur.

 

Omdat ik zelf geen accountant / fiscalist ben reageer ik met deze suggestie op het forum, maar stel wel de vraag omdat ik zoals aangegeven wel het idee heb dat hier wellicht mogelijkheden zijn.

 

Misschien dat er een accountant of fiscalist is die hier een mening over heeft en mocht het overigens een overbodige vraag zijn die ik stel uiteraard mijn excuses.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nee, dat kan dus niet. Althans als je als ondernemer met BTW belaste prestaties levert.

 

Het in rekening gebrachte bedrag (met inbegrip van porto- /frankeerkosten) behoort tot de vergoeding. Dat geldt ook als deze prestaties op de factuur afzonderlijk vermeld worden.

Daar is dus BTW over verschuldigd.

 

Als je postzegelverkoper bent, dan is het een ander verhaal. Als je organisatieadvies geeft, dan gaan alle extraatjes die je in rekening brengt op in de prestatie (zoals door vele sprekers voor mij al vermeld). En de (hoofd-)prestatie bepaald het BTW tarief dat verschuldigd is over de vergoeding (is ook al gezegd).

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

Beste Peter,

 

Ik heb het antwoord van Dennis, Wouter en John gelezen.

 

Ik heb hier in het verleden zelf mee te maken gehad en heb toen begrepen dat het mogelijk is in sommige situaties via een kostendeclaratie kosten te verrekenen als een client de btw niet kan verrekenen (bijvoorbeeld een gemeente), dan gaat het dus niet over de hoofdprestatie in de factuur.

 

 

Er zijn inderdaad situaties waarin dit mogelijk is, ik ben er alleen helemaal geen voorstander van omdat het verre van transparant is en ik eigenlijk van mening ben dat je als ondernemer als je prestaties op de factuur zichtbaar zou moeten maken. Bovendien hebben we het over hele kleine bedragen en vraag ik mij af of het de moeite loont om op deze wijze te handelen.

 

Wat je kunt doen is de gemaakte onkosten declareren bij de opdrachtgever. Voor deze kosten wordt jouw prestatie dan dat je ze voorgeschoten hebt (kost je tijd en die factureer je) maar de dienst wordt direct afgenomen door de opdrachtgever. De prestatie van (in dit geval) tante Post wordt niet geleverd aan jou maar aan jouw opdrachtgever. Dit gaat als volgt:

 

- jij rekent de postzegels / frankeerkosten af bij het postkantoor;

- het bonnetje komt niet in jouw administratie maar declareer je bij je opdrachtgever;

- aan de hand van de declaratie betaalt de opdrachtgever de betaalde kosten aan jou uit (in dit geval dus exclusief BTW);

- de opdrachtgever neemt het bonnetje met de frankeerkosten op in zijn administratie (hierdoor wordt jouw cliënt de afnemer).

 

Op deze wijze hoeft de klant dus geen 19% BTW over de portokosten te betalen. Hetzelfde kan opgaan voor vervoersbewijzen. Deze zijn belast met 6% BTW, maar op het moment dat jij die doorbelast aan de opdrachtgever dien je 19% BTW te rekenen. Door de kaartjes te declareren (dus feitelijk door de opdrachtgever te laten inkopen) behoud je het lage tarief van 6%.

 

Let op: dit is dus alleen maar interessant bij klanten die geen BTW-ondernemer zijn. De bonnen / facturen staan namelijk niet op naam van jouw cliënt en zijn ook niet door jouw cliënt op een herleidbare wijze betaald van een van zijn rekeningen. Dit is dan ook geen factuur die zich kwalificeert voor het terugvorderen van voorbelasting. BTW-ondernemers zijn veel meer gebaat bij het doorbelasten van de kosten op de factuur van de dienstverlener.

 

 

Omdat ik zelf geen accountant / fiscalist ben reageer ik met deze suggestie op het forum, maar stel wel de vraag omdat ik zoals aangegeven wel het idee heb dat hier wellicht mogelijkheden zijn.

 

Misschien dat er een accountant of fiscalist is die hier een mening over heeft en mocht het overigens een overbodige vraag zijn die ik stel uiteraard mijn excuses.

 

 

Ik denk dus niet dat de vraag overbodig is. Ik zou je alleen niet aanraden om zo te handelen - veel gedoe, weinig transparantie en het levert relatief weinig op. Ik zou eigenlijk zeggen: of sla het om in de kosten die je sowieso in rekening brengt of neem het voor eigen rekening. Het sop...

 

(Voor de goede orde, als ik zeg dat het sop de kool niet waard is heb ik het natuurlijk over dienstverleners voor wie portokosten bijkomend zijn, voor webwinkels is het natuurlijk een heel ander verhaal.)

 

Dennis

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Formeel heet dit dan dat je “op naam en voor rekening” van de opdrachtgever handelt en dat de (on-)kosten “doorlopende posten” worden (je schiet ze slechts voor namens je opdrachtgever).

Een voorbeeld hiervan is wanneer de autodealer voor de klant bij het postkantoor (of misschien gaat dat nu wel anders trouwens!) het kenteken aanvraagt en daar leges voor betaalt (het kenteken komt dan op naam van de klant te staan).

 

Persoonlijk denk ik niet dat dit opgaat als je postzegels voor je klant koopt (maar dat terzijde). Het gebeurt wel soms in de praktijk, heb ik gezien.

 

Link naar reactie
  • 0

Brrr persoonlijk moet ik er niet aan denken dit zo te doen. Hoop extra werk (contant afrekenen bij postkantoor, bonnetje in envelop opsturen naar klant en wachten op uitbetaling..... op welke rekening? Privé neem ik aan want het mag niet herleidbaar zijn tot een zakelijke transactie).

Mijn klanten (kinderopvang) kunnen geen van alle BTW aftrekken maar als ik deze omslachtige werkwijze in rekening moet gaan brengen zijn ze meer kwijt dan nu aan BTW over deze kosten!

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Dennis,

 

Bedankt voor jouw reactie. Ben inderdaad het helemaal eens dat het bij verzendkosten doorgaans waarschijnlijk duurder is om dit soort constructies met kostendeclaraties te hanteren. Kan mij voorstellen dat soms bij grotere kostenposten het wel zinvol kan zijn als de client geen btw kan verrekenen.

 

Bedankt in ieder geval voor het heldere antwoord!

 

Rob

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.