• 0

Bouwen in opkomende markten

Beste forum leden,

 

Ik post dit bericht om jullie mening te vragen en misschien zien jullie zelf wel de uitdaging ;)?

 

Er is een challenge uitgeschreven in een blog van de Harvard Business Review (www.300house.com/index.html.) En deze is een uitdaging. Het gaat erom een 300 dollar house te ontwikkelen. Dit wordt door hun nu benaderd vanuit een ander perspectief zoals ik dat nu lees.

 

Mijn plan omvat het volgende in het kort

 

Om iedereen op deze aarde aan en woning te helpen, millennium doelen 2000, heb ik globaal het volgende plan bedacht.

De woningen moeten ongeveer 25m2 zijn en gebouwd van eenvoudige en duurzame materialen die lokaal beschikbaar zijn. De techniek voor het bouwen moet ook lokaal beschikbaar zijn. De bouwkosten moeten zeer laag zijn.

 

Hiervoor heb ik bedacht een mobiele fabriek te maken (concept tekeningen gereed) die op locatie de wanden, vloeren en daken produceert. Deze fabriek bestaat uit een 8 tal containers, die per boot, vrachtwagen en vliegtuig en zelfs helikopter getransporteerd kunnen worden.

 

Deze fabriek produceert wanden en vloeren van EPS wat eenvoudig en met weinig energie te produceren is. Er is geen afval tijdens de productie en de uitstoot bestaat voornamelijk uit stoom, dit wordt gebruikt om het EPS zijn uiteindelijke vorm te geven.

 

De EPS wanden en vloeren worden in elkaar gezet middels een soort lego systeem en daarna volgestort met beton, wat over de gehele aardbol beschikbaar is. Hierdoor ontstaat er een woning die, aardbeving proef is, zeer energie zuinig en warm in de winter en koel in de zomer. Dit in combinatie met een eenvoudig zonnepaneel met accuoplader voor telefoon computer (reeds al een 20 dollar lap top ontwikkeld in India) en overige zaken en led verlichting, die al op de markt zijn, bouwen we dus duurzaam en goedkoop.

 

Doordat het proces zeer eenvoudig is kan de locale bevolking al direct gaan bouwen met het systeem wat uiteindelijk bijdraagt aan de economie. Inspringend op de economie. Om een en ander financieel mogelijk te maken zouden we naast de grote beurzen ook een zogenaamde ontwikkelingsbeurs moeten hebben, waar belegd kan worden in ontwikkelings aandelen, hiermee wordt geld gegenereerd en moet het ook mogelijk zijn voor de lokale bevolking aandelen te verdienen of aan te kopen van hun eigen project.

 

De toekomstige bewoners moeten een hypotheek kunnen afsluiten zodat uiteindelijk de woning hun eigendom is en geen gift, wat de betrokkenheid mijns inziens vergroot.

 

De uitdaging is om een 300 dollar huis te ontwikkelen en dat is mijns inziens mogelijk met dit concept. Tevens zal de organisatie die dit uitvoert ook geld verdienen, er is een potentieel van 3 biljoen woningen die gebouwd moeten worden en alleen in India al minimaal 23 miljoen tot 33 miljoen.

 

Wat vinden jullie als ervaren ondernemers van het plan en zijn er misschien al ondernemers die hier ervaring mee hebben.

 

Groeten,

 

de Bouwer

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het idee klinkt goed. Wel vraag ik me af of beton daadwerkelijk zo goed verkrijgbaar en betaalbaar is? Daar gaat vaak toch met aardig wat mensen arbeid in zitten?

 

Hoeveel huizen moet de fabriek kunnen bouwen in een week?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

@diluc

 

Beste diluc,

 

De fabriek zoals ik die voor ogen heb en ook redelijk te transporteren is kan 4 woningen per uur produceren. We gaan dan uit van concept van 25 m2 met een betonnen dak.

 

Wel moet er rekening gehouden worden met het feit dat de EPS na productie moet "rusten"dat wil zeggen dat de EPS in de droog container ( in de meeste warme landen niet nodig ) moet en daarna 1 a 2 dagen niet verwerkt moet worden. De reden hiervoor is dat het ruwe materiaal van de EPS wordt geëxpandeerd door middel van stoom, door dit proces kan er vocht in de balletjes kan zitten.

 

De geëxpandeerde EPS bestaat uit bijna 85% lucht, waarschijnlijk ken je het wel van de piepschuim platen. Alleen de hardheid die toegepast wordt bij ICF bouw is vele malen hoger. Door deze grote hoeveelheid lucht is de isolatie waarde enorm hoog. En doordat het uit bolletjes bestaat enorm sterk.

 

Voor wat betreft de beton. Dit is zeer goedkoop product, en ook het proces is zeer eenvoudig. Beton is niets anders dan cement, grind, water in een basis verhouding 1,2,3. Letterlijk al zo oud als de weg naar Rome, de Romeinen waren namelijk volgens mij de eerste die beton gingen toepassen.

 

Deze drie basis ingrediënten zijn overal in de zogenaamde derde wereld landen ruimschoots voorhanden en eenvoudig te verwerken met een mobiele beton fabriek die ook al veelvuldig worden toegepast in bijvoorbeeld Australië

 

@ Rick Veenstra

 

Beste heer Veenstra,

 

Het product is absoluut niet nieuw, dit bestaat al meer als 20 jaar en wordt al veelvuldig toegepast met name in Amerika waar zelfs nu al 9% van de huidige woningbouw wordt gebouwd met zogenaamde ICF systemen, met name door hun duurzaamheid, isolatie en uiteraard i.v.m. de orkanen die daar in sommige staten nogal eens voor wat overlast zorgen. Er zijn al een 20 tal aanbieders die uiteenlopen van alleen wanden tot enkele die wanden en vloeren leveren, daar zijn er nog maar 3 van.

 

Het bouwsysteem is dan ook al door en door getest. In Nederland en sommige andere Europese landen is dit een niet zo bekend bouwsysteem, de bouw in Nederland is nogal traditioneel ingesteld en houd graag vast aan oude bouwmethode, zoals het stenen stapelen.

 

Ook het opbouwen van een fabriek om dit systeem op locatie te produceren is ook niet geheel nieuw

(http://www.hirsch-gruppe.com/homepage/com/geschaeftsfelder/maschinen_anlagenbau/produkte/satellite.php)

Deze fabriek, mobile plant, wordt ingevlogen en op locatie opgebouwd, dit hebben zij ook na de orkaan Katrina gedaan. Een nadeel hiervan is het enorme transport de opbouw tijd, de locatie, de energie voorziening (mijn concept werkt met een aggregaat van 282 KVA)

 

Het concept wat ik bedacht heb wordt volledig ingebouwd in 40ft containers en kan ook daken en vloeren produceren, wat bovenstaande fabriek niet kan, deze produceert alleen wanden. Dus een volledig flexibel concept naar mijn mening.

 

De challenge is om een slum (krot) te vervangen voor een redelijk bewoonbaar huis van +/- 21m2, die duurzaam is en 300 dollar kost

.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 265 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.