• 0

Zwembroek ontwerpen : Is het ontwerp te beschermen?

Hoi,,

 

Ik wil een nieuwe zwembroek gaan ontwerpen, dit is wel een speciale zwembroek, wat dus niet elke zwembroek heeft. Kan ik hier een bepaald recht op krijgen dat andere ondernemers niet met mijn idee er van door kunnen gaan? Of is dit niet mogelijk.

 

Mvg.

Dnboy

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben nog steeds het internet aan het afspeuren, maar tevergeefs kan ik niet veel nuttigs vinden.

 

Misschien als ik weer een post maak hier dat andere mensen dit onderwerp lezen en misschien toch antwoord hebben hierop.

 

Bedankt alvast,

Mvg.

Dnboy

Link naar reactie
  • 0

Beste Dnboy,

 

Misschien dat de informatie op de website van de Rijksoverheid je verder kan helpen:

 

Beschermen van ideeën, merken of ontwerpen

 

De pagina richt zich op creatieve industrie, maar de links onder 'Zie ook' kunnen ook voor jou interessant zijn.

 

 

Rakesh

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Ik wil een nieuwe zwembroek gaan ontwerpen, dit is wel een speciale zwembroek, wat dus niet elke zwembroek heeft. Kan ik hier een bepaald recht op krijgen dat andere ondernemers niet met mijn idee er van door kunnen gaan? Of is dit niet mogelijk.

 

Als het om de vormgeving van die zwembroek gaat (model, kleurstelling etc.) dan zou je die kunnen beschermen d.m.v. modelbescherming.

 

Als die zwenbroek ook een zekere technische vernieuwing omvat -waardoor die bijv. beter/goedkoper geproduceerd kan worden, door de gebruiker beter/prettiger gedragen wordt (bijv. niet afzakt, sneller droogt, etc.) of waardoor de gebruiker sneller kan zwemmen (van belang voor sportzwemmers)- komt bescherming door een patent in aanmerking.

 

Lang geleden was er een pocketboekje op de markt, geschreven door octrooigemachtigde Los, waarin ondermeer werd ingegegaan op het beschermen van kledingstukken d.m.v. octrooien. Ook werd nog niet zo lang geleden een sport-bh geoctrooieerd. Kledingstukken kunnen dus geoctrooieerd worden.

 

Het beste kun je een uurtje met een patent professional afspreken; dan weet je al gauw waar je aan toe bent (en wat de kosten zijn).

 

Bekijk evt. ook eens wat octrooiaanvragen: Voorbeelden op Especanet

 

Cees

0650745035 - info@budgetpatent.nl www.budgetpatent.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik wil een nieuwe zwembroek gaan ontwerpen, dit is wel een speciale zwembroek, wat dus niet elke zwembroek heeft. Kan ik hier een bepaald recht op krijgen dat andere ondernemers niet met mijn idee er van door kunnen gaan?

 

Het vonnis van de recente rechtszaak Marlies Dekkers - Sapph over geschonden auteursrecht op lingerie is voor jou denk ik interessant om te lezen.

Link naar reactie
  • 0

Misschien dat de informatie op de website van de Rijksoverheid je verder kan helpen:

 

Ik vrees het niet, al is het maar omdat in die lap tekst op geen enkel woord een hyperlink staat. Hyperlinks zijn uitgevonden in 1965. Hier blijkt maar weer uit dat kletsen over innovatie voor onze overheid makkelijker is dan zichzelf innoveren.

Link naar reactie
  • 0
Het vonnis van de recente rechtszaak Marlies Dekkers - Sapph over geschonden auteursrecht op lingerie is voor jou denk ik interessant om te lezen.

 

Wel een erg lang verhaal....

 

Auteursrecht is het goedkoopste recht (namelijk gratis), maar ook het zwakste.

 

Daarna komen model- en merkrechten, die de uiterlijke vormgeving resp. merknamen en beeldmerken beschermen.

 

Het sterkste recht is en blijft het patent. Echter duurder en beperkt tot min of meer technische aspecten; echter op meer gebieden toepasbaar dan je zo zou vermoeden. Inclusief -zie mijn vorige bijdrage- op het gebied van kleding, incl. zwem- en sportkleding etc. (Een ander voorbeeld dat ik eens een keer bij de hand had, betrof gebreide sokken...).

0650745035 - info@budgetpatent.nl www.budgetpatent.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.