• 0

Garantie op tweedehands apparatuur ?

Op dit moment ben ik bezig een webshop op te zetten met tweedehands producten binnen 1 specifieke niche markt. Hier kunnen mensen net als bij vele andere websites, waar men GSMs in kunnen leveren, bij mij bepaald soort hifi apparatuur inleveren (ik laat even in het midden om welk product het gaat, maar voor de vraagstelling maakt dat niet heel veel uit). Vervolgens verkoop ik de elektronische apparatuur weer verder door op dezelfde website. Echter ben ik verplicht om garantie te geven op tweedehands apparatuur? Zijn daar minimale eisen aan? Of heb je alleen te maken met de officiële afkoel periode van 7 dagen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Citaten / reacties van ter zake kundige juristen uit een van de 18 bestaande topics over garantie op tweedehands goederen (die je uiteraard eerst gelezen hebt - gebruik makend van de zoekfunctie - voordat je je vraag postte ;):

 

De wet maakt geen onderscheid tussen gebruikt en nieuw en dat betekent dat je ook bij de verkoop van een gebruikt product gehouden bent een product te verkopen dat voldoet aan de redelijke verwachtingen.

 

Waarbij die redelijke verwachtingen uiteraard wel gebaseerd zijn op de staat waarin het tweedehands product zich bevindt/de indruk die je daarbij wekt. Als je zegt zo goed als nieuw, dan heeft de koper meer rechten dan wanneer je zegt dat het zo ongeveer uit elkaar valt en je daarom eigenlijk aanraadt om het niet te kopen...

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben niet heel erg bekend op dit forum, dus helaas weet ik niet alles dermate makkelijk te vinden, ook zoek functie is helaas niet altijd even accuraat. Echter snap ik het bovenstaande, ik heb het meer over het feit of ik verplicht ben voor een bepaald termijn garantie te verlenen, a 30 dagen of half jaar. Kortom zijn er verplichte termijnen aan een garantie? Of in andere woorden wat is de kortst mogelijke garantie termijn die je moet verlenen?

Link naar reactie
  • 0

 

Niet alleen op dit forum maar ook elders kun je de wettelijke vereisten van garantie vinden. Dat heeft niet zoveel te maken met de ouwe fabrieksgarantie; het is een recht op vervanging of herstel als een product bij normaal gebruik gedurende de economische levensduur niet voldoet aan redelijke verwachtingen. Enfin: gebruik de verdomde zoekmachine.

 

Consuwijzer.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Jullie kunnen mij de hele tijd wel attenderen op de zoekfunctie, maar ik heb simpelweg nog niet exact dezelfde vraag als de mijne gevonden. En als jullie die wel vinden, prima, helaas is niet iedereen even handig met de zoek functie. Dit is een forum en dat geeft mij het recht om het 1 en ander te vragen als ik het niet direct begrijp of niet kan vinden.

 

Nogmaals nu is mij nog steeds niet duidelijk aan welk garantie termijn ik moet denken (en nee we hebben het inderdaad niet over fabrieksgarantie, want dat is bij mijn product doorgaans al lang verlopen). Kortom ik verkoop producten die niet altijd nog een hele lange economische duur hebben in de zin van dat deze nog heel lang mee zouden moeten gaan. Komt het er dus op neer dat ik mijn product zo lang garantie moet geven voor wat een redelijke gebruikers duur is? Is het dan niet zo dat ik dan op elk 2ehands product een ander termijn moet stellen (wat ik overigens niet heel professioneel vind overkomen)?

Link naar reactie
  • 0

 

Draai het maar eens om. Iemand die van jou een tweedehands apparaat koopt, heeft rechten. Die rechten zijn afhankelijk van wat redelijkerwijs verwacht kan worden van een apparaat dat een jaar, anderhalf jaar, twee jaar oud is. Als jij dus suggereert dat er economische levensduur rest, zul je verantwoordelijkheid moeten nemen voor die (impliciete) belofte.

 

Ik zoek maar even door (omdat dat blijkbaar lastig is) en kom op de garantiewijzer van ICT Waarborg uit. Misschien dat je daar nuttige info vindt?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Dit is een forum en dat geeft mij het recht om het 1 en ander te vragen als ik het niet direct begrijp of niet kan vinden.

 

Dit is een forum en dat geeft reageerders het recht om te reageren (binnen de forumregels) zoals ze willen ;)

 

Je vraagstelling klopt waarschijnlijk ook niet. Je hoeft helemaal geen garantie te geven, maar je bent en blijft aansprakelijk voor tekortkomingen in hetgeen jij geleverd hebt. Het gaat dus niet om garantie, maar om aansprakelijkheid bij defecten/tekortkomingen aan het product. Die aansprakelijkheid geldt overigens wettelijk dwingend bij consumentenkoop (B2C).

 

Lees het BW er maar eens op na, artikel 7:20 tm 7:25 BW:

http://lexius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-7/boek7/titel1/afdeling3

 

Daarin staat geen termijn, maar doorgaans dien je ermee rekening te houden dat die termijn de economische of technische levensduur is. Stel dat een wasmachine 10 jaar meegaat. Jij koopt er 1 in die 3 jaar oud is en verkoopt die door. Na 2 jaar staat de consument bij je voor de deur omdat de motor het begeven heeft. Als blijkt dat dat defect redelijkerwijs niet had mogen voorkomen en de consument valt geen verwijt te maken, dan dien jij bij te dragen in de kosten van herstel en wel naar rato resterende levensduur/ verwachte levensduur. In dit geval dus 5/10e = de helft van de kosten.

 

Er staan een hoop onzekere bepalingen in, dus er is ook veel rechtspraak over dit onderwerp.

 

Maar goed, zoals gezegd, je hoeft dus geen garantiebepalingen op te stellen. Jouw positie in deze vloeit voort uit de wet.

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.