• 0

Bezorgdienst (btw en andere kosten bij bezorging)

Beste lezers,

 

Graag zou ik een bezorgdienst willen oprichten. Een bezorgdienst die zich richt op huis-aan-huisproducten (flyers, clubblaadjes, etc.).

 

Nu vraag ik mij af wat de kosten zijn hiervoor.

 

Stel, ik vraag aan mijn klanten 5 eurocent per flyer, en ik geef bezorgers (zat te denken op OVO-basis) 2.5 eurocent per flyer. Hoeveel houd ik over als nettowinst?

 

Uiteraard zal ik wat overige kosten hebben zoals de benodigde brandstof voor het vervoeren van de flyers naar de bezorgers. Verder wil ik ermee beginnen vanuit een schuurtje o.i.d., dus erg veel kosten zal ik niet hebben denk ik.

 

Hopelijk kunnen jullie mij wat duidelijkheid geven, want ik wil wel graag weten of mijn idee reëel is.

 

_______________

 

Een wat uitgebreidere omschrijving voor zij die het interessant vinden:

 

Mijn bezorggebied begint met +- 30.000 brievenbussen. Hier wil ik bezorgers voor gaan vinden, en uiteraard klanten. Klanten wil ik werven door lokale ondernemingen (pizzeria's, sportverenigingen, noem maar op) te benaderen. Vraagprijs per flyer is 5 cent, de bezorgers wil ik ongeveer 2.5 cent geven.

 

Dit wil ik samen gaan doen met een collega van TNT, voor hem is er straks geen werk meer daar, maar hij wil dolgraag iets in deze branche blijven doen. Hoe dan ook, dit is waar we mee willen beginnen, met oog op uitbreiding.

 

Bezorgers willen we in dienst nemen door middel van een OVO; overeenkomst van opdracht.

 

Als er vragen zijn hoor ik het graag, ik kijk uit naar jullie antwoorden.

 

Groet,

 

Tom

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat heb je zelf al berekend aan kosten en dergelijke? Het motiveert namelijk nogal om te reageren op een bericht waar al het nodige aan voorwerk uit blijkt - waar baseer je bijvoorbeeld die 2.5 en 5 cent op? Heb je gekeken naar de prijzen van je concurrenten, mogelijke kosten waar je mee te maken krijgt per, ik roep maar wat, 10.000 flyers?

 

Als je zelf een lijstje hebt met wat gegevens voor zulke punten maakt dat het een stuk makkelijker om inhoudelijk te reageren op je post; je vraagt nu namelijk of een heel globaal idee reëel is wat niet echt gemakkelijk in te schatten is. Hopelijk kun je hier iets mee!

Link naar reactie
  • 0

Wat heb je zelf al berekend aan kosten en dergelijke? Het motiveert namelijk nogal om te reageren op een bericht waar al het nodige aan voorwerk uit blijkt - waar baseer je bijvoorbeeld die 2.5 en 5 cent op? Heb je gekeken naar de prijzen van je concurrenten, mogelijke kosten waar je mee te maken krijgt per, ik roep maar wat, 10.000 flyers?

 

Als je zelf een lijstje hebt met wat gegevens voor zulke punten maakt dat het een stuk makkelijker om inhoudelijk te reageren op je post; je vraagt nu namelijk of een heel globaal idee reëel is wat niet echt gemakkelijk in te schatten is. Hopelijk kun je hier iets mee!

 

Hoi, bedankt voor je reactie.

 

Wel, ik heb wat geïnformeerd. Ik heb daaruit besloten 5 cent per flyer te willen vragen.

 

De kosten zullen laag blijven in 't begin, gezien wij een hoop zelf willen doen, alleen het lopen dus niet (tenzij er open wijken zijn uiteraard).

 

Ik ga hiervan uit:

 

30.000 x 0.05 = 1500.00 (omzet)

30.000 x 0.025 = 750.00 (bezorgkosten)

€50,00? brandstof

 

Verdere kosten zullen promotiemateriaal zijn, een belastingconsulent(e), eventueel andere dingen waar ik geen weet van heb. Voor het gemak trek ik hier een halve cent per flyer voor af, hopelijk is dat reëel.

 

Dan kom ik uit, als ik het goed heb, op dit:

 

30.000 x 0.05 = 1500.00 (omzet)

- 30.000 x 0.025 = 750.00 (bezorgkosten)

- 30.000 x 0.005 = 150.00 (overige kosten)

________________________________

Brutowinst: 600.00

- 30% belasting: 180.00

________________________________

Nettowinst: 420.00

 

Nu vraag ik mij af of dit juist is... het zal allemaal niet neer zijn gezet zoals het hoort, maar hopelijk wel begrijpelijk :p.

 

Dit zal dan de omzet zijn per klant.

Link naar reactie
  • 0

Even een korte google-actie:

 

Partij 1:

- A5-formaat, 135grs, dubbelzijdig fc, 35.000st drukken en verspreiden: EUR 1.135,00

- komt neer op EUR 0,0324 p/flyer

 

Partij 2:

- 30.000st. flyers 40 gr/st: EUR 790,00

- komt neer op EUR 0,0263 p/flyer

 

Ik zou nog eens nadenken over de prijsstelling - dat gaat hem zo niet worden. Tenzij je natuurlijk meent je te kunnen onderscheiden, maar in wezen komt het er gewoon op neer dat je iets door de brievenbus heen gooit.

Of mis ik iets?

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik wil je toch nog even wijzen op iets. Een reclame op een voorpagina in een lokaal krantje kost misschien 500 - 800 euro. Dan zit ik al aan de hoge kant. Deze worden al bezorgd en ook gelezen door mensen omdat er nog wat informatie in staat.

 

Waarom zou ik het dan doen via jou ? Jij bent misschien wel 2x zo duur. Daarnaast nog iets.

 

Stel ik bestel bij jou 30.000 flyers die moeten worden bezorgd. Het is zo dat ik ze dan wel allemaal op dezelfde dag verspreid wil hebben. Hoeveel mensen ga ja aanschakelen? Dus hoe verdeel je die 30.000? Ik neem namelijk aan dat het een beetje veel is voor 1 persoon.

 

Als je het gaat verdelen, is 2.5 cent per adres volgens mij vrij weinig. Ik kreeg vroeger, toen ik 14 was. 3,8 cent per adres voor het bezorgen van gidsen. Ik deed toen 700 adressen. Daar was ik dan 2 dagen mee bezig (niet fulltime). In de vakantie kon ik het in 1 dag.

 

Dus doen die mensen (ex tnt'ers) dat wel voor zo weinig?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Bedankt voor jullie reacties.

 

De stuksprijs die ik de bezorgers ga geven zal verschillen. Ik wil uitgaan van ongeveer 4-5 euro per uur. In de wijken die ik in gedachten heb zal je dan gemiddeld uitkomen op 2.5 cent per stuk.

 

Verder is er een groot verschil tussen een reclame in een krant en wat ik aanbied. Waarin ik mij onderscheid van de meeste andere bedrijven is dat ik de flyers los ga laten bezorgen. Dus niet in een plastic bundel. Oftewel, een echte eyecatcher; mensen zien de folder sowieso. Of ze hem lezen is een tweede, maar ze zien hem dus sowieso. Het is aan de klant om de folder zo interessant te maken dat de consumenten erop in gaan.

 

Mijn prijzen zijn reëel, daar twijfel ik verder niet aan. Ik heb in een week of 4 tijd 3 mensen gehad die mij vroegen of ik hun folders wilde verspreiden voor 7 cent per stuk. Hier konden ze dan weer een % van aftrekken o.i.d. zeiden ze. Ps. ik woon in het Gooi, allicht dat dat het verschil is dat ze meer betalen, dat weet ik niet natuurlijk.

 

Ik wil zo veel mogelijk bezorgers in dienst hebben die gewoon hun vaste wijkje(s) hebben. Dit op basis van een OVO. Eventuele open wijken fixen wij zelf.

 

Ik speel zelf met het idee om een lokaal gratis krantje te strikken, zodat de bezorgers in ieder geval wekelijks wat te doen hebben. Dan wil ik het eigenlijk zo gaan spelen:

 

Bezorgers Jan heeft wijk x.

 

Wijk x heeft 200 brievenbussen, en kan gedaan worden in een uurtje.

 

200 x 2.5 = 5.00

 

Nu wil ik het zo gaan doen, dat als er een flyer bijkomt, deze bezorger 2,50 extra krijgt. Voor hem mooi meegenomen, kleine moeite om die flyer meteen even mee te nemen, voor mij een actie waar ik het 'grote(re)' geld mee pak.

 

Dit is globaal wat ik wil, maar ik heb hier een hele stapel vol met aantekeningen ghehe.

Hopende voldoende informatie gegeven te hebben zo.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 270 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.