• 0

Eigen uren BV - freelancen

Een van de problemen bij het free-lancen is het feit dat je door UWV vaak anders beoordeeld wordt dan door de belastingdienst.

Ook al heb je een VAR, jij of je opdrachtgever kunnen in de problemen komen wat meestal een dubbelbetaling aan sociale premies ten gevolge heeft.

 

Om dit te voorkomen heb je tegenwoordig het [glow=red,2,300]Uniforce(www.uniforce.nl)[/glow] concept en de vergelijkbare [glow=red,2,300]bvik (www.bvik.nl[/glow]).

 

Bij beide bedrijven kan je je aansluiten en je wordt dan werkgever alswel werknemer tegelijk. Kortom je kan jezelf detacheren.

Het concept is goedgekeurd door het GAK en stond onlangs in de Automatiseringsgids.

 

Eea zou je denken biedt een laagdrempelige manier om te free-lancen. Bijkomend voordeel is dat men voor het lidmaatschapsbedrag je administratie doet en je blijft gewoon werknemer (dus collectieve verzekering en evt. uitkering).

Het klinkt als een dreamstart als je de stap naar free-lance maakt.

 

Kan iemand hier zijn ervaringen vertellen met eigen uren BV concepten?

 

doe wat alleen jij kan doen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Dergelijke constructies zijn er alleen maar (volgens mijn bescheiden mening) om de organisators van deze constructies rijker te maken...

Wil je zelfstandig...? GA DAN OOK ZELFSTANDIG !!!!

En wring je niet in allerlei bochten met dergelijke constructies en verplichte afname van o.a. administratiediensten e.d.

Je geeft daarmee een wezenlijk deel van je zelfstandigheid uit handen aan mensen die niet eens duidelijk op hun website zetten hoe hun constructie nou precies in het werk gaat en wat je nou wel en niet aan hun moet afdragen.....

 

IK ZOU ZEGGEN NIET DOEN...

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Dergelijke constructies zijn er alleen maar (volgens mijn bescheiden mening) om de organisators van deze constructies rijker te maken...

Wil je zelfstandig...? GA DAN OOK ZELFSTANDIG !!!!

 

IK ZOU ZEGGEN NIET DOEN...

 

 

Bedankt voor de reactie. Uiteraard wil men er rijker van worden. Dat is toch ook het goede recht als je een briljant idee hebt? ik kijk liever naar de positieve effecten, namelijk dat je al die bureau's die geen toegevoegde waarde hebben (detacheerders, uitzendburo's) kunt ontlopen en zo makkelijker aan het werk komt. Werkgevers worden zo ook over de streep getrokken om mensen in te huren als ze weten dat ze er niet jarenlang aan vastzitten en een deel van de inhuurbedragen verdwijnen in de zakken van mensen die geen toegevoegde waarde leveren.

De veranderingen in de ICT is vereisen flexibele kenniswerkers, zij zijn verantwoordelijk voor het onderhouden en inzetten van hun kennis in een nieuwe structuur.

 

Ik zou niet weten waarom ik een eenmanszaak ga opzetten of een BV opzet als ik nauwelijk bedrijfskapitaal nodig heb. Dan heb ik die rompslomp niet want ondernemen wordt nou eenmaal veel mooier voorgesteld dan het is, 70% gaat op de fles. Laat mij dan maar een dreamstart maken door gelijk mijn risico's af te dekken.

 

Heeft iemand een mening over de eigen Uren BV gebaseerd op eigen danwel omgevingservaring?

doe wat alleen jij kan doen

Link naar reactie
  • 0

Vraag je nou een mening/ervaring of wil je gewoon reclame maken....

 

Startkapitaal heb je ook niet nodig om een eenmanszaak op te zetten.....

Nogmaals dan...

Dit is gewoon een vorm van een detacheerbureau, echter met dit verschil:

De gedetacheerde loopt het risico van niet gedetacheerd zijn....

Je moet VERPLICHT diverse zaken o.a. je administratie bij hun neerleggen....(Dit noemen wij koppelverkoop)....

 

Wil je "al die rompslomp" van zelfstandigheid niet, ga dan gewoon in dienst bij een bedrijf.....

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Boomstick, zeg eens eerlijk hoe jij bij één van deze organisaties betrokken bent? Maakt de discussie iets oprechter.

 

Over dit soort constructies hoor ik ook steeds vaker, dus idd wel eens goed om eens nader te bekijken. Boomstick, kun je uitleggen hoe de constructie precies is opgebouwd? 'Jouw' BV komt in de holding van een andere organisatie te hangen, zoiets? En welke rompslomp wordt precies weggenomen, en tegen welke prijs (en dat bedoel ik niet enkel financieel).

Link naar reactie
  • 0

'Jouw' BV komt in de holding van een andere organisatie te hangen, zoiets? En welke rompslomp wordt precies weggenomen, en tegen welke prijs (en dat bedoel ik niet enkel financieel).

De scepsis die de administrators uiten bij de eigen uren BV is gezond, vandaar dat ik het topic open. Niet omdat ik die eigen uren BV propageer maar wil onderzoeken op zijn positieve danwel negatieve werking

 

In antwoord op decorum, nee ik ben nog niet verbonden met een van deze organisaties.

In antwoord op de vraag welke prijs betaal je? uniforce geeft aan dat je voor 200 euro per maand in de BV zit en jezelf kan detacheren. Hier is dus geen sprake van inbrengen van je eigen BV.

 

Laat mij een simpele aanname maken:

1). ze hebben een verklaring van het GAK, de juridische constructie is geheel goedgekeurd

2). de automatiseringsgids schrijft lovend over ze

3). als je het CWI Amsterdam belt dan schotelen ze het als een goed alternatief voor free-lancen voor

Dus eea ziet er betrouwbaar uit.

 

Als we het hebben over tegen welke uiteindelijke prijs, daar ben ik dus ook heel benieuwd naar. Ik heb totaal geen juridische kennis van BV's maar weet wel dat elke zaak ten onder kan gaan en dat er dan ook zoiets is als schulden en aansprakelijkheid. Het is weleens vaker gebeurd dat mensen tegen betaling 'mede-eigenaar'' worden van een schuld.

 

Voor die 200 euro per maand word je als het ware mede-eigenaar. Hoe ze dat flikken is me niet duidelijk, maar je neemt jezelf in dienst. Naar mijn mening is het een gat in de wet. Opmerkelijk is het niet want de BV's wetgeving is zo lek als wat en zet vnl. aan tot frauderen (=andere discussie).

 

Een nog groter gat in de wet is dat wanneer je gewoon gaat free-lancen zowel jij als je opdrachtgever gepakt worden door UWV of belastingdienst. Kortom een kleine jongen zonder geld die z'n ziel en kennis aan de man probeert te brengen (de vader die op zondag het vlees ssnijdt) krijgt daar een aardige opdonder van.

 

In dit geval zeg ik bestrijd kwaad met kwaad, en for the time being dat dit kan ziet het er interessant uit om gebruik van te maken. M'n boerenverstand zegt ook dat er een adder onder het gras kan zitten, of iemand nou Prins Bernhard heet, Andersen consulting, oplichting gebeurt elke dag door iedereen.

 

Daarom zoek ik enthousiastelingen, wellicht door schade en schande wijs geworden slachtoffers of mensen die een evt. truc doorzien in deze constructie.

 

 

 

doe wat alleen jij kan doen

Link naar reactie
  • 0

Ik hoop dat je in het vervolg je taal een beetje kuist... :-[

 

Dat addertje onder het gras noem je nu zelf al.....

Je richt dus een BV op en neemt jezelf in dienst.....

Volgens mij kan dat bij iedere BV dus daar heb je hun niet voor nodig, toch vragen ze 200 euro per maand dus....

(leuk bedragje toch).....50 Euro per maand voor je administratie en de rest is kassa....

 

De reden dat ik hier zo tegen ageer is het feit dat er steeds weer (en meer) bureaus komen die over de ruggen van enthousiaste starters proberen winst te maken.

Dergelijke bureaus lijken behoorlijk sterk op constructies die in de reis- en uitzendbranche steeds meer de kop opsteken...Ik wijs nog maar eens even op onze mede-highlevelaar uit groningen die nu zich persoonlijk failliet heeft moeten verklaren....De winst is voor de constructie (die is ingedekt) en de starter plukt de zure druiven.

 

 

-

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Ik hoop dat je in het vervolg je taal een beetje kuist... :-[

Je richt dus een BV op en neemt jezelf in dienst.....

Volgens mij kan dat bij iedere BV dus daar heb je hun niet voor nodig, toch vragen ze 200 euro per maand dus....

(leuk bedragje toch).....50 Euro per maand voor je administratie en de rest is kassa....

 

Ik heb de schuttingtaal weggehaald omdat dat idd de discussie vertroebelt. Je begrijpt het concept niet helemaal (zie www.uniforce.nl).

Je richt zelf geen BV op, je wordt mede-eigenaar van een BV voor 200 euro per maand. De grap is, je bent zowel werkgever als werknemer tegelijk waardoor je niet meer door UWV of belastingdienst onrechtmatig aangeslagen kan worden.

doe wat alleen jij kan doen

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp de constructie heel goed, maar zoals ik zei dat kun je zelf ook; een bv oprichten en jezelf dan als werknemer aannemen.

De vraag is echter wat er gebeurt als "jouw bv" geen en niet genoeg opdrachten heeft/krijgt om die 200 euro en/of je salaris op te hoesten.... Dan blijf jij met de gebakken peren zitten....

De BV gaat failliet en jij moet toch nog een bedrag ophoesten....!!!!

 

2). de automatiseringsgids schrijft lovend over ze

3). als je het CWI Amsterdam belt dan schotelen ze het als een goed alternatief voor free-lancen voor

De automatiseringsgids zet tegen een vergoeding van mijn kant ook wel een verhaal dat ik het beste advieskantoor van Nederland heb;

dat soort verhalen kun je in dergelijke bladen kopen....

 

Het CWI Amsterdam vindt ook een functie als "gastvrouw" een goed alternatief...logisch want dan ben je uit hun bestand weg...

 

Nogmaals: wil je zelfstandig......wordt dat dan ook (dat kost je minder dan 200 euro per maand dat is in ieder geval zeker)

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp de constructie heel goed, maar zoals ik zei dat kun je zelf ook; een bv oprichten en jezelf dan als werknemer aannemen.

De vraag is echter wat er gebeurt als "jouw bv" geen en niet genoeg opdrachten heeft/krijgt om die 200 euro en/of je salaris op te hoesten.... Dan blijf jij met de gebakken peren zitten....

De BV gaat failliet en jij moet toch nog een bedrag ophoesten....!!!!

 

Wat jij schetst gebeurt er als je eigen BV te onder gaat. Kan je jezelf echter niet meer bedruipen in de eigen Uren BV, dan stap je eruit. Dat scheelt je 200 euro in de maand, je hebt geen 18000 euro startkapitaal hoeven te betalen en je houdt je hand op bij het GAK.

 

Rommel je twee jaar aan met een door jezelf opgerichte BV en haal je de eindstreep niet, dan zeggen ze bij het GAK ga maar naar de bijstand en ben je ook je 18000 euro kwijt.

Vandaar dat deelname aan de eigen uren BV een veilige constructie lijkt voor mensen die beginnen als free-lancer.

doe wat alleen jij kan doen

Link naar reactie
  • 0

Ik geef het op....lees nog maar eens de voorwaarden van uniforce goed na....en zeg later niet dat je niet gewaarschuwd bent...

 

Ik dacht dat je advies en meningen wilde, maar blijkbaar ben je al meer dan 150% overtuigd dus je vraag snap ik ook niet helemaal meer.......

 

Iemand anders...?

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Ik dacht dat je advies en meningen wilde, maar blijkbaar ben je al meer dan 150% overtuigd dus je vraag snap ik ook niet helemaal meer.......

 

Iemand anders...?

 

 

??? ??? ???

Ik was net mijn voorgaande bericht aan het editen blijkt dat je gepost hebt.

Ik zet het nog een keer op een rij.

Als je deelneemt aan de eigen uren BV(Uniforce) dan:

- betaal je 200 euro per maand

- kan je erin en eruit stappen wanneer je wil

- doet de eigen uren BV je administratie

- hoef je geen startkapitaal te betalen

- kan je jezelf in dienst nemen

 

Start je een eigen BV dan:

- betaal je eenmalig je startkapitaal van 18000 euro

- moet je zelf je administratie doen

 

Het verschil tussen eigen BV en eigen uren BV is de drempel van 18000 euro lijkt me.

 

Je kan ook gewoon free-lancer worden zonder enige BV maar dan loop je het risico dat belastingdienst en UWV je situatie verkeerd beoordelen door gebrekkige wetgeving. Vervolgens worden jij of je opdrachtgever aangeslagen voor sociale premies die al afgedragen zijn.

 

doe wat alleen jij kan doen

Link naar reactie
  • 0

Ik zeg altijd maar zo: Voor niets gaat de zon op! Voor de rest moet je gewoon betalen. De voordelen voor een opdrachtgever zijn me in principe wel duidelijk. Niets handiger dan een werknemer waar je zonder moeite vanaf kan. Dat wil iedere ondernemer wel (nadeel is trouwens dat ze ook zo weg kunnen ;D)! Zeker in de huidige tijd. Bovendien scheelt het hem ook nog in premies, ook niet onnadelig!

 

Het voordeel voor de starter: Geen EUR 18.000 inleggen, maar je inkopen via een maandelijks bedrag. Geen grote investering ineens dus.. Bovendien ben je aantrekkelijker voor een onderneming om in dienst te nemen. Ze omzeilen zo namelijk wetgeving. Wetgeving die er niet voor niets is lijkt me, maar goed.. Daar is allemaal nog in te komen. Zeker gezien de huidige arbeidsmarkt. Een aantal zaken blijven echter voor mij een beetje troebel, ook na het lezen van de websites. De EUR 18.000 moet betaalt worden voor een BV. Dat staat als een huis. Dat zullen zij dus ook moeten. Als ik nu na een halfjaar zeg "Ajuu paraplu". Zeggen zij dan ook ajuu of komen dan de adders naar boven. Blijkt dan ineens dat ik nog wel die EUR 18.000 moet af betalen (en rente)! Daar kan ik namelijk niet achterkomen op de website.

 

Wat kost het bijhouden van de administratie en de andere diensten die ze aanbieden? Ze zullen toch geld willen verdienen lijkt me!

 

Al met al moet ik zeggen dat mijn indruk is dat de nadruk teveel wordt gelgd op de voordelen van een dergelijke constructie. Het lijkt me echter niet dat deze voordelen alleen voor de starter zijn. Maar zoals ik al zei. Er wordt mij door de bestudering van de websites niet veel duidelijk

"Persoonlijk ben ik altijd bereid te leren, alleen vind ik het niet altijd leuk de les gelezen te worden."

- Winston Churchill -

Link naar reactie
  • 0

Ok, ik geef het op!! Nergens zijn de voorwaarden van een dergelijke constructie te vinden. Leek me wel interessant om eens door te lezen! Maar volgens mij wordt hierdoor wel duidelijk hoe betrouwbaar het allemaal is.

"Persoonlijk ben ik altijd bereid te leren, alleen vind ik het niet altijd leuk de les gelezen te worden."

- Winston Churchill -

Link naar reactie
  • 0

Even voor de goede orde, die 18000 euri die je moet "inleggen" in een BV, hoef je niet in te leggen! Het vormt het maatschappelijk kapitaal van de BV en is dus van de aandeelhouders. Jij bent de aandeelhouder en het geld is dus van jouw. Netto netto kost een BV dus niks (ja, oprichtingskosten en inschrijfkosten).

 

Ik vind dat soort bureautjes HELEMAAL NIKS. Het heeft niets met ondernemen te maken. Wees een vent en bouw je eigen tent!

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Nog even over die 18000 waar je zo tegen aan zit te hikken....

 

Ten eerste is dat je startkapitaal en dus eigen kapitaal...als je stopt met je bedrijf blijft dat van jou !!

Ten tweede met een rente van 4.5% en 150 euro per maand heb je dat als je dat met een lening doet in minder dan 13 jaar ook betaald.....

Ten derde ... en daar heb je nog steeds niet op geantwoordt...:

Wat wil je nou van het forum?

Je antwoord heb je klaarblijkelijk al dus wat is je vraag dan nog?

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Een aantal zaken blijven echter voor mij een beetje troebel, ook na het lezen van de websites. De EUR 18.000 moet betaalt worden voor een BV. Dat staat als een huis. Dat zullen zij dus ook moeten. Als ik nu na een halfjaar zeg "Ajuu paraplu". Zeggen zij dan ook ajuu of komen dan de adders naar boven. Blijkt dan ineens dat ik nog wel die EUR 18.000 moet af betalen (en rente)! Daar kan ik namelijk niet achterkomen op de website.

 

Ik denk dat hier een potentiële adder zit. Het is nl. altijd mogelijk om kosteloos eigenaar van een schuld te worden.

 

-offtopic

Wat ik wil 2the point? wellicht ten eerste dat jij stopt posten in deze thread. Kijk naar je eerste reactie waarin werkelijk geen inhoudelijk punt opgenoemd wordt, je mengt je in een discussie zonder je in te lezen en komt direct met een waarde-oordeel. Gelukkig zit er nog wind in de zeilen van deze thread, blijkbaar is je dat een doorn in je oog omdat jezelf al de waarheid verkondigd hebt. ;D

 

ontopic

Wat ik wil?? mensen met positieve of negatieve ervaringen met een dergelijke constructie. Of mensen die het hele verhaal achter zo'n constructie kennen en wel degelijk negatieve kanten zien.

 

doe wat alleen jij kan doen

Link naar reactie
  • 0

Nee, maar voor velen is het wel een probleem om het even neer te leggen, bovendien ben je het kwijt als de tent failliet gaat. Daar springen deze bureautjes handig op in! Maar wat ik nu het irritante vind is dat ik nergens iets kan vinden over de nadelen ten opzicht van het normale flexwerken. Niet dat die er nu persé moeten zijn, maar zoals ik al eerder zei "Voor niets gaat de zon op"!

 

Bouw je eigen tent! Daar ben ik het wel mee eens, maar voor mensen die flexibel willen werken en niet persé ondernemer willen zijn kan het een goede oplossing zijn. Nu is namelijk de onduidelijke wetgeving nog een probleem. Voor een ondernemer het weet wordt de freelancer / flexwerker gezien als een soort van werknemer. Voor hen kan het een voordeel zijn om zo sneller aan werk te komen.

"Persoonlijk ben ik altijd bereid te leren, alleen vind ik het niet altijd leuk de les gelezen te worden."

- Winston Churchill -

Link naar reactie
  • 0

Ik hoorde net toevallig van een bepaalde constructie van een keukenboer. Na 5 jaar het totale aankoopbedrag terug van de keuken. Na 5 jaar komt de koper terug en wat blijkt? De stichting die het geld terug zou betalen is failliet en ze kunnen dus fluiten naar hun geld. Terwijl de keukenboer die adverteerde met de actie veel mensen binnenhaalde door de actie en nog steeds draait.

 

Dit zijn ook van die acties waarvan je eigenlijk van te voren al wel weet dat het niet goed kan aan. Het ging hier in dit geval om EUR 46.000. Denk logisch na! Dat gaat toch niemand je zomaar even geven. Een dergelijk gevoel krijg ik ook bij de constructie zoals deze hierboven is beschreven, maar zeker weten doe ik het niet. Ik heb namelijk nog steeds geen voorwaarden >:(

 

Beetje of topic misschien maar goed..

"Persoonlijk ben ik altijd bereid te leren, alleen vind ik het niet altijd leuk de les gelezen te worden."

- Winston Churchill -

Link naar reactie
  • 0

SUPER VAAG allemaal. Ik krijg een sterk "legio lease" gevoel. Wat moet ik nou met deze quote: ???

Uniforce is geen intermediair.

Uniforce is geen marktpartij en doet niet mee aan marktwerking.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Hier een persoonlijke mail van een van oprichters

 

Geachte heer XXXX,

 

Ik zal uw vragen genummerd beantwoorden:

1). Is er een vaste/minimale termijn aan het lidmaatschap verbonden?

1. Het Uniforce Concept bestaat uit een speciaal ontwikkelde besloten vennootschap: De Declarabele Uren B.V. (DUBV) met uitvoeringsdocumenten. Het werken volgens een Uniforce Concept is dus geen lidmaatschap maar werken vanuit de eigen B.V. U bepaalt dus zelf voor welke termijn want u bent eigen baas!

 

Op welke wijze worden opleidingsgelden (investeringen in jezelf) verdisconteerd in de BV? Gelden hier normale fiscale aftrekmogelijkheden voor?

2. Hiervoor gelden inderdaad de gebruikelijke fiscale bepalingen

 

Gelden voor deze dienst ondersteuningsmogelijkheden van het CWI/GAK? Ik kom nl. uit een uitkeringssituatie en weet dat het CWI/GAK ondersteuningsmogelijkheden bieden voor beginnende free-lancers. Vandaag leg ik deze vraag voor bij het CWI/GAK en toets het antwoord aan jullie respons.

 

3. Ik weet niet precies wat u bedoelt met ondersteuningsmogelijkheden van CWI/GAK. Binnen de DUBV behoudt u in ieder geval uw opgebouwde sociale rechten. Als u refereert aan subsidie-mogelijkheden moet ik u verwijzen naar het UWV, onze formule moet daar voldoende bekend zijn, zo niet dan kan ik u in contact brengen met onze accountmanager bij het UWV hoofdkantoor te Amsterdam. Als u refereert aan opdrachtmogelijkheden voor uzelf moet ik u daarvoor verwijzen naar de daarvoor geëigende instanties.

 

4). Wat zijn de risico’s bij het werkloos raken (verlies van portfolio) mbt uitkeringsrechten?

4. Zoals aangegeven blijven uw opgebouwde rechten bestaan want binnen de DUBV blijft u premieplichtig en bent u volledig sociaal verzekerd voor de geldende wetgeving.

 

 

Als u bredere informatie wilt op uw eigen situatie kunt u wellicht beter een afspraak maken zodat wij u een duidelijk advies kunnen geven. Ook kunt u een afspraak maken bij een kantoor in uw omgeving van de accountantorganisaties die vermeld staan op onze website www.uniforce.nl

 

doe wat alleen jij kan doen

Link naar reactie
  • 0

Nog steeds behoorlijk vaag allemaal. Op de materie gaan ze niet echt uitgebreidt in. Ik ben benieuwd wat het kennismakingsgesprek met één van die accountants kost ;D

"Persoonlijk ben ik altijd bereid te leren, alleen vind ik het niet altijd leuk de les gelezen te worden."

- Winston Churchill -

Link naar reactie
  • 0

Hier het artikel uit de automatiseringgids

 

Automatisering Gids pagina 1 van 4

\

Nieuwsberichten

‘Eigenurenwerker’ laat problemen van zelfstandige ondernemer achter zich

 

Vier ondernemers hebben met een nieuwe arbeidsvorm de oplossing

bedacht voor de problemen die zelfstandigen hebben met het UWV. De

zelfstandige blijft zijn eigen baas, maar wordt tegelijk zijn eigen

werknemer: de eigenurenwerker. Minister De Geus van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft zijn eigen premie-inners van het UWV achter zich aan gekregen omdat hij als zelfstandige in dienst van Boer &

Croon geen premies voor de werknemersverzekeringen heeft

afgedragen. De claim van het UWV (uitvoeringsinstantie

voor de sociale verzekeringen voor werknemers en

werkgevers waaronder WW en de WAO) ligt om precies te

zijn bij de oud-opdrachtgever van De Geus, Boer & Croon,

die er krachtens de ‘inleneraansprakelijkheid’ voor had

moeten zorgen dat er destijds voor ‘werknemer’ De Geus

sociale premies werden afgedragen. Dat is niet gebeurd en

daarom wil het UWV de premies naheffen. (Buiten

beschouwing is gelaten dat de naheffing mogelijk onderdeel

is geworden van een politieke strijd in verband met De Geus’

onderzoeken naar de kosten van het interieur van het nieuwe

kantoor van het UWV.) Volgens Boer & Croon hoefden er

helemaal geen werknemerspremies te worden betaald, omdat

De Geus als zelfstandig ondernemer voor het adviesbureau

aan de slag was.

 

Het probleem van minister De Geus is voor zelfstandige

automatiseerders heel herkenbaar: je wilt zelfstandig

ondernemer zijn en je krijgt, voor wat zij waard is, van de

Belastingdienst ook een Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) dat

je het bent. Maar volgens de inspecteurs van het zelfstandig

bestuursorgaan UWV - dat voor 97 procent uit de premieinning

wordt gefinancierd - ben je toch werknemer omdat er

sprake is van ‘gezag, arbeid en loon’. Dan is er volgens het

burgelijk wetboek (artikel 610, boek 7 BW) sprake van een

arbeidsovereenkomst. En waar een arbeidsovereenkomst is,

is ook een werknemer, en dus premieplicht voor de

verplichte sociale werknemersverzekeringen.

 

Het is voor zelfstandige automatiseerders, en uiteraard voor

alle andere zelfstandigen of freelancers, een oud en serieus

probleem. Opdrachtgevers die er op voorhand niet zeker van

zijn dat ze verschoond zullen blijven van de premienaheffingen

van het UWV - zoals Boer & Croon nu overkomt - gaan liever niet met zelfstandigen in zee. Grote

opdrachten kan een zelfstandige moeilijk aannemen, omdat

hij dan sneller de kans loopt om door het UWV als werknemer te worden gezien.

 

Vier ondernemers, Piet de Bondt, Rob van Erk, Gerard van

Vliet en Rob Raven, hebben onder de naam Uniforce Group

een oplossing voor het probleem bedacht: ‘de Declarabele

Uren BV’. Kern van de oplossing is dat de zelfstandige

ondernemer zijn eigen baas is en blijft, maar tegelijkertijd

zijn eigen werknemer is. De zelfstandige draagt de sociale

premies voor zichzelf af, zodat de opdrachtgever die hem of

haar inhuurt zich geen zorgen hoeft te maken over de

inlenersaansprakelijkheid voor de afdracht van sociale

premies.

 

Die afdracht van de premies en belastingen gebeurt in de

‘Declarabele Uren BV’ (dub), waarin de zelfstandige een 80-

procents aandeel heeft. De overige 20 procent van de dub is

in handen van de Uniforce Group, die zich als stille vennoot

opstelt. In de dub wordt met een speciale

uitvoeringsovereenkomst gewerkt, die staat voor de naleving

van alle relevante wettelijke bepalingen ten aanzien van de

betaling van premies en belastingen. Zodoende ontstaat er

een dienstverband met de freelancer, die twee petten op

heeft: hij is bestuurlijk verantwoordelijke in zijn persoonlijke

dub en werknemer. De dub wordt zo een persoonlijk

detacheringsbureau, dat de plicht heeft de sociale premies

van de werknemer in de dub af te dragen aan het UWV.

De afdracht van premies en belastingen, het berekenen van

het nettoloon, de faktuuropmaak en dergelijke worden

verzorgd door een door Uniforce gecontracteerd

administratiekantoor. De eigenurenwerker stuurt de door zijn

opdrachtgever geaccordeerde urenstaat naar het

administratiekantoor. De ondernemer betaalt 200 euro per

maand voor de dienstverlening van Uniforce en het

administratiekantoor.

 

De vier mannen van Uniforce hebben zich sinds 1998 in de

complexe zelfstandigenproblematiek verdiept. Piet de Bondt:

"We zagen dat je als ondernemer die voor eigen risico en

rekening werkt, geen kant op kunt door de

concurrentievervalsing door de regels van de VAR en het

UWV en zijn zelf een oplossing gaan zoeken. We vonden die

in het vennootschapsrecht, dat ons de mogelijkheid gaf om

bij onszelf in loondienst te zijn. Daar hebben we rechtsvorm

van gemaakt en die hebben we door juristen en het UWV

laten toetsen. In juli 2000 kregen we toestemming van het

UWV om het zo te doen. We hebben met vijf mensen

proefgedraaid en dat ging goed. Inmiddels zijn er ongeveer

tachtig Declarabele Uren BV’s en er is ruimte voor heel veel

meer. Nu is de constructie verfijnd en helemaal uitgewerkt.

Aanvankelijk hebben we de constructie beschermd door van

iedereen een geheimhoudingsplicht te eisen. Die laten we nu

vallen."

 

Een eigenurenwerker heeft volgens Uniforce geen VAR van

de Belastingdienst nodig. De Bondt: "Die geeft zelfstandigen

sowieso slechts een schijnzekerheid ten aanzien van het

UWV."

De kosten die een eigenurenwerker gemiddeld maakt, aan

het werkgever- en werknemersdeel van de maximale premie

voor sociale verzekeringen (5300 euro in 2003) en de

maandelijkse 200 euro, komen per jaar op 7700 euro. Een

zelfstandige ondernemer die een verzekering voor

arbeidsongeschiktheid afsluit en premie voor de verplichte

WAZ (Wet arbeidsongeschiktheid zelfstandigen) betaalt,

komt jaarlijks gemiddeld op 8500 euro uit.

Geruststelling

 

Michiel Harnisch is directeur en werknemer van Harnisch

Project Management BV. Hij is sinds januari 2001

zelfstandig en gebruikt de Uniforce-constructie sinds juni

2002. Hij is erg tevreden met zijn status als eigenurenwerker.

"Het is niet alleen een geruststelling voor mijn

opdrachtgevers dat ze geen premienaheffingen zullen

krijgen, ook ikzelf slaap er geruster op. Ik kan bijvoorbeeld

ook probleemloos tien jaar bij één opdrachtgever hetzelfde

klusje doen als het zou moeten. Dat is de grote winst.

Hoewel het niet nodig is heb ik toch een verzekering voor

arbeidsongeschiktheid afgesloten omdat ik als zelfstandige

mijn zaakjes goed wil regelen en geen aanspraak wil maken

op de werknemersverzekeringen."

De Uniforce-constructie met de declarabele-uren-bv is

bruikbaar voor alle zelfstandige ondernemers die hun eigen

uren vermarkten. Een andere eigenurenwerker is zelfstandige

automatiseerder Freek Janssen, directeur en werknemer van

projectmanagementbureau Info Matrix. "Omdat de

methodiek bij eindopdrachtgevers nog niet erg bekend is,

moet je soms wel veel uitleggen. Maar is het eenmaal

duidelijk, dan merk ik dat het een voordeel in de markt is. Je

betaalt een maandelijkse ‘fee’ aan de Uniforce Group om

mee te doen, maar dat is redelijk, omdat je er zeker van bent

dat je niet in problemen met het UWV komt. Ik ben er erg

sceptisch over dat de politiek op korte termijn met een

oplossing voor het probleem komt. En dan gaat het nog jaren

duren voordat er iets verandert."

 

AdviesaanvraagOndertussen ligt er van minister De Geus bij de SER

(Sociaal Economische Raad) een adviesaanvraag over ‘de

afbakening en de reikwijdte van het begrip werknemer in de

werknemersverzekeringen’. In de begeleidende brief werpt

de minister de vraag op ‘of de kenmerken van de

arbeidsovereenkomst nog voldoen als onderscheidend

kenmerk voor de afbakening van het werknemersbegrip in de

werknemersverzekeringen’. De Geus wil van de SER horen

of er echte duidelijkheid geschapen kan worden over

arbeidsrelaties, verzekeringsplicht en zelfstandigheid.

Duidelijk is dat de minister het probleem van de

onduidelijkheid in de wet- en regelgeving voor zelfstandigen

nu wel serieus neemt. Er komt een wetswijziging aan die

volledig uitsluitsel moet bieden over werknemerschap en

verzekeringsplicht. Het Nederlandse sociale stelsel is gebaseerd op

risicosolidariteit. Een eventuele keuzevrijheid van

zelfstandigen en opdrachtgevers om mee te doen aan het

sociale stelsel, ondergraaft het hele stelsel. De mannen van

Uniforce denken niet dat hun oplossing op korte termijn door

duidelijkheid van de kant van de wetgever wordt

achterhaald. De Bondt: "De materie is veel te complex en er

moeten veel te veel wetten aangepast worden om dat

mogelijk te maken." (Chris Nap)

Weekblad 2004, week 7

doe wat alleen jij kan doen

Link naar reactie
  • 0

Even samengevat:

Voor die constructie betaal je dus:

200 euro voor deelname, je moet nog steeds sociale premies afdragen (kan met een VAR-verklaring ook!) en dan gaat ook nog eens 20 % van je winst naar de oprichters van de constructie...(want zij hebben 20 % van de aandelen)

en het addertje: 80% van 18000 zul je one way or another toch nog moeten betalen......

 

Leuke prijs voor je "vrijheid" als zelfstandige....

Egbert Punter

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 264 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.